Народна Освіта » Основи здоров'я » Додатки для підручника "Основи здоров'я, Поліщук Н.М. 6 клас"

НАРОДНА ОСВІТА

Додатки для підручника "Основи здоров'я, Поліщук Н.М. 6 клас"

 

Здоров’я і середовище життя. Життя і здоров’я людини

1-й    рівень

1.    Здоров’я - це:

а - відсутність хвороб; б - стан повного фізичного, душевного, соціального благополуччя; в - безпека життєдіяльності.

2.    Закінчіть речення:

Фізично здорова людина - це...

Психічне здоров’я проявляється в умінні...

Забруднення навколишнього середовища відбувається за...

Явища, які відбуваються у природному середовищі, це...

3.    Якими мають бути одяг і взуття?

2-й    рівень

1.    Що таке здоров’я?

2.    Які з наведених чинників можуть спричинити захворювання людини?

а - загартування; б - куріння; в - хвороботворні бактерії; г - радіоактивне забруднення ґрунту та води. •

3.    Як на здоров’я людини впливає різка зміна погоди?

3-й    рівень

1.    Яке значення для людини має загартування?

а - підтримує здоров’я; б - поліпшує здоров’я; в - не має впливу на здоров’я.

2.    Назвіть природні чинники, які впливають на здоров’я людини:

а - температура; б - вологість; в - атмосферний тиск; г - повітря; д - музика.

3.    Які ви знаєте народні прикмети? Як можна за їхньою допомогою передбачати зміни погоди?

4-й    рівень

1. Чому за останні десятиліття наша планета все частіше потерпає від природних катастроф?

2.    Запропонуйте власні заходи щодо збереження навколишнього середовища.

3.    Чому ліси називають «легенями планети»?

Фізична складова здоров’я

1-й    рівень

1.    Зріст і фізичний розвиток людини залежать від:

а - спадковості; б - гарного настрою; в - повноцінного харчування; г - тривалих хвороб; д - клімату.

2.    На фізичний розвиток негативно впливає:

а - загартування; б - куріння; в - заняття у спортивній школі; г - малорухливий спосіб життя.

3.    Чому в народі кажуть: «Гуляєш - кричи, сів їсти -мовчи»?

2-й    рівень

1.    Вуглеводи містяться переважно в:

а - продуктах тваринного походження; б - овочах; в - фруктах.

2.    Для запобігання захворюванням органів травлення потрібно:

а - їсти щодня рідкі страви; б - надмірно харчуватися; в - їсти багато солодощів; г - їсти багато овочів і фруктів.

3.    Чому організм підлітка потребує більшої кількості білків, жирів і вуглеводів?

3-й    рівень

1.    Які гігієнічні правила щодо профілактики захворювань зубів ви знаєте?

2.    Як ви розумієте прислів’я «Хвороба з брудом у дружбі»?

3.    Яких гігієнічних вимог потрібно дотримуватися під час догляду за тілом і статевими органами? Якими індивідуальними засобами гігієни при цьому слід користуватися?

4-й    рівень

1.    Як ви розумієте вислів «Вода - це життя»?

2.    Використовуючи додаткову літературу, підготуйте повідомлення про захворювання людей, спричинені нестачею в організмі йоду.

3.    Яких правил гігієни ви дотримуєтеся під час занять фізичними вправами? Обґрунтуйте кожне з них.

1-й    рівень

1.    Які вам відомі шкідливі звички?

2.    Куріння спричиняє:

а - запальні процеси в органах людини; б - недостатнє надходження кисню в органи людини; в - неприємний запах з рота; г - кашель.

3.    Наведіть якомога більше причин, щоб відмовитися від запропонованої сигарети.

2-й    рівень

1.    Якої шкоди завдає людина, хвора на алкоголізм, людям, що її оточують?

2.    Наслідки наркоманії та алкоголізму:

а - зміни в нервовій системі; б - порушення роботи всіх органів і систем; в - не завдають шкоди організму; г - руйнують особистість та інтелект.

3.    Як ви розумієте вислів «пасивне куріння»?

3-й    рівень

1.    Виберіть правильні твердження:

наркоманія - це хвороба;

наркоманами найчастіше стають підлітки та молодь;

наркомани соціально небезпечні;

при тривалому вживанні наркотику залежність не зростає;

багато наркоманів хворі на ВІЛ/СНІД;

поширення наркотиків - це злочин.

2.    За якої температури гине ВІЛ? Як ці знання людина може використати на свою користь?

3.    Як ви розумієте прислів’я: «Посієш вчинок - пожнеш звичку, посієш звичку - пожнеш характер, посієш характер - пожнеш долю»?

4-й    рівень

1.    Назвіть та обґрунтуйте правила користування електричними і газовими приладами.

2.    Складіть план дій (зокрема й щодо надання першої допомоги) у разі аварійної ситуації на підприємстві, дорожньо-транспортної пригоди, пожежі.

3.    Запишіть якомога більше підручних засобів, які можна використати при: потраплянні на шкіру та в очі хімічних речовин; опіках; переломах кінцівок; отруєннях; ураженні електричним струмом.

Психічна і духовна складові здоров’я

1-й    рівень

1.    Закінчіть речення:

Психічне здоров’я - це...

Почуття - це...

Емоції - це...

2.    Виберіть із запропонованого переліку позитивні емоції:

радість, страх, задоволення, заздрість, гнів, ревнощі.

3.    Яка роль настрою у спілкуванні?

2-й    рівень

1.    Закінчіть речення:

Позитивне спілкування...

Негативне спілкування...

2.    Як ви розумієте вираз «культура спілкування»?

3.    Як ви роз’ясните вираз «Стався до інших так, як ти хочеш, щоб ставилися до тебе»?

3-й    рівень

1.    Закінчіть речення:

Вербальне спілкування - це...

Невербальне спілкування - це...

Конфлікт - це...

Види конфліктів...

2.    Чи помічали ви, як впливають на ваше здоров’я та здоров’я близьких вам людей конфлікти?

3.    Як ви розумієте вислів «Як ти поважаєш інших, так тебе поважатимуть, так і тебе оцінять»?

4-й    рівень

1.    Як, на вашу думку, можна розрізнити небезпечну та безпечну компанії? Яких правил спілкування потрібно дотримуватись у небезпечній компанії, щоб запобігти конфліктам?

2.    Як ви поясните вираз «Скажи мені, хто твої друзі, і я скажу, хто ти»?

3.    Л.М. Толстой писав: «Думай гарно, і думки твої визріють гарними вчинками». Як ви розумієте цю думку?

ПРАВИЛА ЗАГАРТОВУВАННЯ

Загартовування повітрям - найпоширеніший і найдоступніший спосіб загартовування організму. Повітряні ванни можна поєднати з гімнастикою або провести їх під час активного відпочинку чи перед купанням. Температура повітря під час перших повітряних ванн має бути не менш як 18 °С, тривалість не більш як 1-3 хв. Поступово тривалість повітряних ванн збільшують до 10-15 хв, а температуру знижують до 12-14 °С. Отже, загартовування повітрям краще розпочинати влітку, коли температура повітря близько 20 °С. Восени та взимку температуру повітряних ванн регулюють за допомогою відкривання на певний час кватирки.

Загартовування водою поєднують із загартовуванням повітрям та заходами особистої гігієни. Так, температуру води, якою прополіскують порожнину рота після їжі, доцільно поступово знижувати від 30-33 °С до 13-14 °С. Обтирання тіла (після ранкової гімнастики) розпочинають із кінцівок, щодня збільшуючи охолоджувану ділянку шкіри. Шкіру зволожують індивідуальною лляною рукавичкою (губкою), потім витирають сухим рушником. Під час перших обтирань температура води має бути не нижчою за 28 °С. Кожні наступні два-три дні її знижують на 1 °С, доводячи до 13-18 °С. ВОдні процедури під час ранкового туалету стимулюють активну діяльність організму під час навчання.

Сонячні ванни розпочинають при температурі повітря не нижчій за 18-20 °С за вітру 3-4 м/с (у світлих головних уборах, лежачи на тапчанах або чистому березі водойми). Тривалість першої сонячної ванни 10-15 хв (кожну частину тіла опромінюють не більш як 1,5-2 хв). Щодня або через день тривалість ванн збільшують на 5-10 хв, поступово доводячи її до 1,5-2 год (зранку або надвечір).

Купання - це чудовий комплексний спосіб загартовування водою, сонцем і повітрям. Розпочинають його за температури води не нижчій за 18 °С перед їжею або через 1,5-2 год після їжі. Найкращий час для купання з 10-ї по 13-ту годину. Тривалість першого купання становить

1-2 хв. Поступово її доводять до 18-20 хв. Перед тим як увійти у воду, варто 10-15 хв відпочити на березі. Більше двох разів на день (у спекотну погоду) купатися не слід. Протипоказанням до купання у природній водоймі є деякі хронічні захворювання. Тому, перед тим як розпочати цей вид загартовування, порадьтеся з лікарем.

КОМПЛЕКС ВПРАВ ДЛЯ ТИХ,

ХТО ХОЧЕ ПІДРОСТИ

1.    Вправи з розминки, що зміцнюють поставу: махи та обертання руками і ногами в суглобах, ривки руками вгору назад, у боки назад, нахили вперед (спина пряма).

2.    Енергійна ходьба з розмашистими рухами рук.

3.    Біг дрібними кроками з одночасним обертанням вперед зігнутими руками (кулаки притиснуті до плечей); швидкісний біг і біг стрибками (дистанція 25-50 м залежно від підготовленості. Зробіть 4-6 пробіжок, відпочиваючи і відновлюючи дихання після кожної); біг із гірки.

4.    Потягування - руками тягніться вгору; потім у сторони, одночасно піднімаючись на носки (по 6-8 разів із паузами на відпочинок).

5.    Вправи на перекладинах і кільцях:

а)    виси (від 20 с до хвилини); виси з поворотами корпуса праворуч-ліворуч (ноги разом); розхитування вперед-назад, у сторони, колові (за і проти годинникової стрілки);

б)    підтягування (дівчатка можуть виконувати що вправу, не відриваючи ніг від підлоги);

в)    підтягування зі стрибками: присядьте (спина пряма), підстрибніть угору, схопіться за перекладину, використовуючи енергію стрибка, підтягніться.

6.    Стрибки:

а)    у висоту - щоразу намагайтеся підстрибнути ще вище або дотягнутися до якогось предмета чи позначки, розташованих над вами;

б)    вниз - зістрибуйте з невеликих підвищень, під час приземлення пружно згинайте ноги;

в)    стрибки з положення сидячи навпочіпки.

Навантаження збільшуйте поступово. Наприкінці занять цими вправами ви повинні не валитися з ніг, а відчувати приємну легку втому.

ПОКАЗНИКИ РОСТУ І РОЗВИТКУ ПІДЛІТКІВ

Показники зросту і маси тіла хлопчиків

Вік, роки

Зріст

Маса тіла

Дев’ять

від 1 м 30 см до 1 м 40 см

від 25 кг 900 г до 35 кг 800 г

Десять

від 1 м 35 см до 1 м 47 см

від 29 кг до 40 кг 800 г

Одинадцять

від 1 м 40 см до 1 м 52 см

від 31 кг 300 г до 45 кг 800 г

Дванадцять

від 1 м 45 см до 1 м 57 см

від 34 кг 500 г до 51 кг 700 г

Показники зросту і маси тіла дівчаток

Вік, роки

Зріст

Маса тіла

Дев’ять

від 1 м ЗО см до 1 м 40 см

від 25 кг 900 г до 37 кг 200 г

Десять

від 1 м 35 см до 1 м 47 см

від 28 кг 600 г до 42 кг 200 г

Одинадцять

від 1 м 40 см до 1 м 55 см

від 32 кг 200 г до 47 кг 600 г

Дванадцять

від 1 м 47 см до 1 м 61 см

від 36 кг 700 г до 50 кг 800 г

Тестові завдання для визначення рівня фізичного розвитку дітей 11—12-річного віку

Біг на 20 метрів з ходу

На звичайній біговій доріжці відмірюють 20 м, на початку та кінці встановлюють прапорці або накреслюють лінії.

На старті - один із батьків, на фініші - помічник із секундоміром. Бігун спочатку на відстані ЗО м набирає швидкість, потім на максимальній швидкості пробігає ще 20 м.

Стрибок у довжину з місця

Краще цей тест виконувати на спортивному майданчику в місці, відведеному для стрибків.

Згинання та розгинання рук в упорі лежачи (з опорою на лаву заввишки 20 см)

Виконуючи цей тест, тіло чітко фіксують у прямому положенні і при згинанні рук торкаються грудьми лави.

Шестихвилинний біг

Біг розпочинають у спокійному темпі на коловій біговій доріжці, рахують кількість повних кіл, які пробігли за 6 хв.

Результати тестів порівнюють із наведеними в таблиці.

Таблиця результатів виконання учнями основних тестів (за Г.П. Богдановим)

Вік

(років)

Хлопчики

Дівчатка

Хлопчики

Дівчатка

Оцінка в балах

3

4

5

3

4

5

3

4

5

3

4

5

Біг на 20 м з ходу (с)

Стрибок у довжину з місця (см)

10

3,6

3,4

3,2

3,9

3,7

3,5

143

153

163

131

141

151

11

3,6

3,4

3,2

3,7

3,5

3,3

153

163

173

148

158

168

12

3,5

3,3

3,1

3,6

3,4

3,2

164

174

184

155

165

175

 

Шестихвилинний біг (м)

Згинання та розгинання рук в упорі лежачи (кількість разів)

10

1050

1150

1250

1000

1100

1200

9

16

23

4

7

10

11

1100

1200

1300

1000

1100

1200

11

18

25

4

8

12

12

1150

1250

1350

1050

1150

1250

12

19

26

4

8

12

Для того щоб визначити загальний рівень фізичного розвитку, необхідно всі чотири оцінки в балах скласти та поділити на чотири, наприклад: (3 + 3 + 4 + 4):4 = 3,5.

У даному випадку рівень фізичного розвитку вище середнього.

ВІСІМ КРОКІВ ДО СИЛИ І КРАСИ

Вашим першим кроком будуть віджимання. Якщо ви слабко підготовлені, почніть з найпростішого варіанта. Станьте на відстані 1 м обличчям до столу, обіпріться в його край долонями так, щоб руки були на ширині плечей, а тулуб і ноги утворювали пряму похилу лінію. Стоячи в цьому положенні, повністю зігніть, а потім випростайте руки в ліктях.

Якщо ви фізично підготовлені краще, віджимайтеся в упорі лежачи. Головне, стежте за тим, щоб, випростовую-чи руки, не прогинати поперек, тримаючи тулуб і ноги весь час прямими.

Крок другий - підтягування. Ляжте спиною на підлогу між двома стільцями, на спинки яких покладіть палицю. Візьміться за неї руками (руки мають бути на ширині плечей), повернувши долоні до себе. Згинаючи руки у ліктях та опираючись об підлогу лише п’ятками, підтягніться до доторкання палиці підборіддям, одночасно роблячи вдих, а потім, розгинаючи руки і роблячи видих, повільно опустіться вниз. Тулуб і ноги мають бути прямими.

Складніший варіант - підтягування на перекладині. При кожному повторенні руки слід згинати і випрямляти до межі.

Третій крок - вправи для м’язів ніг. Це насамперед присідання на носках. Опускаючись вниз, робіть вдих, встаючи - видих.

Четвертий крок - ходьба перемінними випадами з фіксуванням так званого положення «ножиць». Поставивши руки на пояс, зробіть глибокий випад, тобто великий крок однією ногою вперед, ставлячи її на ступню і згинаючи коліно до прямого кута. У момент випаду друга нога залишається стояти на носку і має бути лише трохи зігнутою в коліні. Спробуйте тепер пружно покачатися і зробіть випад вперед іншою ногою, знову набувши положення «ножиць».

я ’ятий крок - зміцнення м’язів попереку. Ляжте на підлогу обличчям донизу і нерухомо закріпіть ступні ніг. Руки покладіть за спину або тримайте на поясі. Із цього вихідного положення енергійно підніміть тулуб назад, прогинаючись у попереку і роблячи вдих. Якщо зможете, кілька секунд затримайтесь у цьому положенні, а потім, видихаючи повітря, повільно опустіться вниз.

Шостий крок. Перейдемо до вправ для м’язів живота. Ляжте на спину, поклавши кисті рук долонями вниз під сідниці. Упираючись руками об підлогу, підніміть прямі ноги до вертикального положення (вдих) і повільно опустіть (видих).

Сьомий крок - вправа, що залучає до роботи багато груп м’язів, потребує складної координації рухів. Станьте прямо (вихідна позиція), зробіть упор присівши, після цього різко викиньте ноги назад в упор лежачи так, щоб тіло набуло прямого горизонтального положення, потім знову різким ривком поверніться в упор присівши і нарешті встаньте у вихідну позицію, повністю випрямивши ноги і тулуб. Рівномірно чергуйте вдих і видих.

Заключний, восьмий крок вашого першого комплексу вправ, що готує вашу статуру до гармонійного розвитку і краси, - це вправа на розвиток сили пальців. Для цього вам доведеться виготовити «зміцнювач кисті» - коротку палицю зі шнуром, на кінці якого прикріплюють вантаж (наприклад, мішечок із піском). Утримуючи палицю в зігнутих руках на рівні пояса, обертайте її так, щ<?б, намотуючи шнур, підняти вантаж до межі вгору. Обертати палицю треба почергово до себе і від себе, тримаючи долоні вниз. Вантаж оберіть такий, щоб ви могли підняти його 3-4 рази підряд.

ОСНОВНІ ПРАВИЛА ХАРЧУВАННЯ Ніколи

Не їжте, якщо вам не хочеться, але не відмовляйтеся від їжі, якщо відчуваєте голод, навіть коли дуже поспішаєте. Не відволікайтеся від іди розмовами, читанням, іграми. Не жуйте на ходу.

Не їжте зайвого, навіть якщо страва дуже смачна. Завжди

Кладіть у тарілку стільки, скільки зможете з’їсти.

З’їдайте все, що поклали в тарілку.

їжте повільно, ретельно пережовуючи їжу.

Не слід

Водити руками по столу.

Гратися з посудом.

Куштувати третю страву, не з’ївши першої та другої. Виходячи з-за столу, брати із собою їжу.

Вставати з-за столу, не завершивши трапези, без дозволу дорослих.

Треба

Перед їдою мити руки.

Побажати всім, хто з вами за столом, смачного. Жувати їжу лише із закритим ротом, їсти тільки за столом.

Правильно користуватися ложкою, виделкою, ножем. Встаючи з-за столу, подивитися, чи нічого не пролито, чи немає крихт. Якщо є, то прибрати після себе. Обов’язково подякувати за їжу.

Пам’ятайте

Не можна їсти зі спільної тарілки.

Не слід користуватися спільною чашкою та ложкою.

Не можна їсти їжу після того, як вона впала зі столу. Фрукти та ягоди перед вживанням слід обов’язково мити.

Ще на додачу

Одразу після бігу, рухливих ігор пити не можна.

Не можна пити прямо з крана.

Якщо користуєтеся загальною склянкою, то спочатку її слід ретельно вимити, а потім пити з неї.

ІНФОРМАЦІЯ ПРО СТАТЕВЕ ДОЗРІВАННЯ ПІДЛІТКІВ

Чи доводилося вам (останнім часом) чути від людей, які вас оточують, що ви вже не дитина? І ви самі, певно, відчуваєте деякі зміни у своєму організмі, поведінці. Що це за період у вашому житті? Період, коли хлопчики і дівчатка починають дорослішати, називають періодом статевого дозрівання, або пубертатним. Дитину з цього часу називають підлітком.

Пубертатний період складний з багатьох причин. Однією з них є те, що фізичний розвиток підлітка випереджає розумовий. Тому деякі зміни в організмі можуть навіть засмучувати. Інколи буває складно спілкуватися з однолітками, звичайні вимоги батьків можуть викликати протест. На щастя, такі прикрі моменти швидко минають.

Інформація для хлопчиків

У віці 11-13 років в організмі хлопчика певні залози починають активно виробляти гормони.

Пригадайте, що гормони - це специфічні речовини, які продукують певні залози організму. Вони потрапляють у кров і впливають на роботу всього організму.

У пубертатний період дуже активізуються такі залози, як гіпофіз та яєчка. Гіпофіз виділяє так званий гормон росту. Тому ріст підлітка значно прискорюється. Так, за рік зріст збільшується на 7-13 сантиметрів.

Інколи пубертатний період може розпочатися з деяким запізненням - у віці 14 чи 15 років. Однак слід пам’ятати, що дорослішають усі, без винятку. І ті, в кого пубертатний період розпочався пізніше, з часом доганяють у розвитку своїх ровесників.

Проявами дозрівання є не тільки зміни в зрості й масі тіла. Інші залози - яєчка - виділяють статеві гормони. Вони спричиняють розвиток статевих органів, а також «вмикають» програму розвитку так званих вторинних статевих ознак. Що це за ознаки? Це те, що зовні відрізняє чоловіка від жінки. У хлопців починає рости волосся на обличчі, під пахвами, на лобку. Збільшуються і зміцнюються м’язи рук і ніг, плечі стають ширші. Змінюється й голос. Він стає значно нижчим.

Одним із негативних наслідків пубертатного періоду є поява у деяких підлітків на обличчі, плечах та спині висипань і вугрів. Це дуже неприємно, оскільки псує зовнішній вигляд. Із часом ці явища пройдуть, але як бути саме в цей період? Насамперед ніколи не видавлюйте вугри, бо на їхньому місці на все життя залишаться шрами. Краще зверніться до лікаря-косметолога. Він порадить відповідні гігієнічні засоби.

Іноді у хлопчиків під одним або обома сосками з’являється невеличка пухлинка, яка трохи болить. Однак через кілька місяців вона зникає без сліду.

Здебільшого у віці 14-17 років, а буває і раніше, у хлопців трапляються так звані полюції. Це природне явище, коли зі статевого члена під час його збудження мимовільно викидається сперма. Найчастіше полюції бувають уночі чи під ранок. Не соромтеся їх і не плутайте з нічним нетриманням сечі.

Якщо дотримуватися правил гігієни, активно займатися спортом, спати на жорсткому ліжку і не дивитися фільмів для дорослих, полюції з’являтимуться не часто.

Щоденний догляд за статевими органами

-    Щодня мийтеся під душем.

-    Двічі на день обмивайте статеві органи теплою водою з милом.

-    Спіть у трусах чи піжамі вільного крою, щоб не порушувати кровообігу статевих органів.

Якщо не дотримуватися цих правил, під крайньою плоттю статевого члена накопичуватимуться виділення. Вони можуть спричинити подразнення і навіть гнійне запалення крайньої плоті.

Інформація для дівчаток

У дівчаток перші ознаки дозрівання з’являються у віці 10-11 років. Як і у хлопчиків, початок пубертатного періоду пов’язаний із збільшенням кількості гормонів, які потрапляють у кров. У дівчат ці гормони виробляють гіпофіз і яєчники. Так само збільшується зріст і маса тіла. Збільшуються у розмірах молочні залози, з’являється волосся під пахвами та навколо статевих органів. Потім, приблизно у 12 років, у дівчаток починає змінюватися фігура. Вона стає схожою на фігуру дорослої жінки: талія залишається тонкою, а стегна і сідниці збільшуються та округлюються. Весь цей час груди продовжують рости.

У дівчат так само, як і у хлопців, можуть з’явитися вугри та висипання на шкірі.

Важливою ознакою статевого дозрівання у дівчат є поява менструацій. Це щомісячні кров’янисті виділення зі статевих органів, які тривають три-шість днів з різною інтенсивністю. Іноді менструація супроводжується больовими відчуттями в нижній частині живота та у попереку. Під час менструації може також відчуватися дратівливість, виникати головний біль, пітливість. Після її завершення стан здоров’я відновлюється. Перша менструація настає у віці 10-14 років.

Щоденний догляд за статевими органами та на період менструації

-    Мийтеся щодня теплою водою з туалетним милом під душем (під час менструацій не приймайте ванну).

-    Не рідше двох разів на день обмивайте статеві органи кип’яченою теплою водою з туалетним милом.

-    Промокайте статеві органи м’яким індивідуальним рушником.

-    Використовуйте прокладки, виготовлені з натуральної сировини.

-    Утримуйтеся від купання у водоймах і басейні.

-    Щоденно та в міру забруднення (двічі-тричі на день) міняйте білизну.

НЕВІДКЛАДНА ДОПОМОГА ПОТЕРПІЛИМ У ДТП

Перша допомога при кровотечах

Зупиняють кровотечу за допомогою саморобного джгута або джгута, що є в аптечці водія автомобіля. Саморобний джгут - це підручні матеріали: шматок матерії, шарф, хустка.

За дуже сильної кровотечі гумовий джгут накладають вище місця поранення, підкладаючи під нього валик із тканини. Тримати джгут можна не більше двох годин, бо після цього терміну кінцівка може змертвіти. Під джгут обов’язково підкладають записку, в якій зазначають: дату, годину, хвилини накладання джгута.

Можна зупинити кровотечу за допомогою закрутки з підручних засобів або піднявши поранену кінцівку догори та зафіксувавши її в певному положенні.

Перша допомога при переломах кісток

У ділянці перелому відчувається сильний біль, з’являється набряк, викривлюється пошкоджене місце. Якщо перелом відкритий (розірвані м’які тканини кінцівки і видно краї поламаної кістки), у жодному разі не можна видаляти кісткові уламки або вправляти їх. Спочатку треба зупинити кровотечу, змастити шкіру навколо рани йодною настоянкою і накласти стерильну пов’язку. Обов’язково слід знерухомити місце перелому. Для цього можна скористатися стандартними шинами або дошками, палицями, парасольками. Шина накладається так, щоб захопити не тільки місце перелому, а також два прилеглих до нього суглоби.

У разі травми голови, хребта людині не можна робити зайвих рухів, її слід доправити в лікарню в лежачому положенні на ношах.

Ознаки життя або смерті

Ознака

Якщо людина жива

У разі смерті

Пульс

Визначається (на шиї збоку притисненням двох пальців)

Не визначається

Серцеві

скорочення

Визначаються прослухову-ванням грудної клітки

Не визначаються

Дихання

Визначається за рухом грудної клітки, крил носа, губ. Дзеркало, піднесене до рота, пітніє. Пушинка, тонка нитка, піднесені до рота або носа, коливаються

Відсутнє

Реакція зіниць на світло

Зіниця вузька, на світло звужується

Зіниця широка, на світло не реагує

Реакція повік

При доторканні до повіки кінчиком носової хустинки повіки здригаються

Реакції немає

Помірне перетягування руки вище ліктя

Вени нижче джгута набрякають

Вени без змін

СЛОВНИК ТЕРМІНІВ, ЯКИХ ВИ МОЖЕТЕ НЕ ЗНАТИ

Адаптація - пристосування організму до певних умов життя.

Антитіла - речовини крові, які знищують бактерії, віруси та їхні отрути.

Авітаміноз - стан організму, що виникає за нестачі в ньому якогось вітаміну.

Алергія - підвищена чутливість організму до чужорідних речовин.

Алкоголізм - захворювання, спричинене систематичним вживанням алкогольних напоїв.

Вітаміни (від лат. vita - життя) - речовини, які виконують важливі функції в організмі, зокрема регулюють процеси життєдіяльності.

Вакцинація - профілактичне щеплення.

Гігієна (від грецьк. гігієнос - здоровий) - наука про методи запобігання захворюванням.

Гіповітаміноз - стан організму, що виникає за недостатнього надходження до нього певного вітаміну. Гомеостаз - стан відносної сталості внутрішнього середовища організму.

Гормони - біологічно активні речовини, які виробляються у певних залозах організму людини і регулюють обмін речовин.

Емаль - дуже міцна речовина, що вкриває коронку зуба. Задишка - неприємне відчуття утрудненого дихання. Імунітет - здатність організму протистояти збудникам хвороб.

Коронка - зовнішня поверхня зуба.

Карієс - процес руйнування зуба.

Лікар-ортодонт - лікар, який слідкує за правильним прикусом зубів і виправляє неправильний.

Наркоманія - тяжке захворювання, спричинене систематичним вживанням наркотичних речовин.

Опонент - супротивник у суперечці, людина, яка заперечує кому-небудь.

Педикульоя - зараження вошами (вошивість).

Прикус - взаєморозташування верхнього і нижнього ряду зубів за найповнішого їх змикання.

Профілактика - система заходів, спрямованих на запобігання хворобам.

Пульс - ритмічне коливання стінки великої кровоносної судини у такт скорочення серця.

Реанімація - термінові заходи, спрямовані на відновлення серцевої та дихальної діяльності.

Респіраторні захворювання - захворювання, що вражають дихальні шляхи (грип, бронхіт тощо).

Риніт - запалення слизової оболонки носової порожнини. Стрес - стан дуже сильного напруження захисних сил організму. Виникає у надзвичайних для людини ситуаціях. Система органів - сукупність органів, які виконують одну чи кілька спільних функцій (травлення, дихання тощо).

Категорія: Основи здоров'я

Автор: admin от 15-07-2013, 14:34, посмотрело: 7280