Народна Освіта » Технології ( Трудове навчання ) » Професіограма як джерело інформації про професію

НАРОДНА ОСВІТА

Професіограма як джерело інформації про професію

Правильний вибір професії вимагає більш повного знання змісту, характеру праці і стосунків у процесі майбутньої трудової діяльності. Джерелом таких знань можуть бути навчальні заняття, різноманітні форми позакласної роботи, суспільно корисної продуктивної праці, зустрічі - бесіди з спеціалістами, самостійне вивчення літератури і т. п.

Одним із важливих джерел інформації про професію є профе-сіограми. Професіограма - це характеристика, опис професії, що включає основні вимоги, які пред’являє професія до особистісних якостей людини: розумових, психологічних, фізичних та ін.

Усі професіограми побудовані приблизно за такою схемою:

• назва професії;

• значення і місце професії в народному господарстві;

• вид праці: ручний, механізований, автоматизований;

• предмет і продукт праці;

• знання та уміння, необхідні для виконання роботи;

• умови роботи, робоче місце;

• режим праці (змінність, монотонність тощо) і відпочинку;

• медичні протипоказання;

• вимоги до вольових, ділових та інших якостей особистості;

• вплив професії, що обирається, на особистість, на формування загального культурного рівня, розвиток розумових здібностей, характеру і т. п.,

• шляхи набуття професії, характеристика навчальних закладів і умови вступу до них;

• перспектива професійного росту;

• споріднені професії.

Обмірковуючи свій трудовий шлях, корисно скласти ирофесіо-граму обраної професії. Така робота дозволить глибше дізнатись 11 Ро зміст майбутньої професії, оцінити свою профпридатність до

неї. Складання професіограми допоможе визначити і ті професійно важливі якості, які ви повинні формувати або розвивати у себе (вони повинні лягти в основу професійного плану).

Складаючи професіограму, можна використати статті з енциклопедії «Світ професій» або скористатися різними довідковими виданнями. Частину знань практичного характеру можна почерпнути з бесід зі спеціалістами підприємств або профконсультантів.

ПРАКТИЧНА РОБОТА Аналіз професіограм

Визначити, до якої групи професій належать наведенні спеціальності: слюсар, токар, фрезерувальник, свердлувальник.

Розподіліть за певними групами професій спеціальності та посади, перелік яких запропонує вчитель.

ЗАПИТАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ ДО РОЗДІЛУ 2.

І. Знання

1. Охарактеризуйте будову горизонтально фрезерного верстата.

2. Що називається різьбою?

3. Що називається термічною і обробкою мета

лів?

4. Яку будову має стамеска?

5. Назвіть види оздоблення деревини вставками.

II. Розуміння

1. Чому мітчики для ручного нарізання внутрішньої різьби випускаються комплектами?

2. З якою метою на ручку долота одягають металеве кільце? Відповідь обґрунтуйте.

3. Від чого залежить температура нагрівання стальної деталі при гартуванні?

4. Як доводять ріжучу кромку стамески на дрібнозернистому бруску? З якою метою це здійснюють?

5. Чому ножі-різаки для оздоблення виробів деревини повинні бути добре загостреними? Відповідь обґрунтуйте.

III. Застосування

1. Визначте швидкість різання при фрезеруванні, якщо фреза має діаметр И = 80 мм, а частота обертання шпинделя п = 400 об/хв.

2. Визначте,який діаметр повинен мати стержень для нарізання на ньому різьби MIO з нормальним кроком.

3. Визначте, який діаметр повинен мати отвір для нарізання ньому різьби М12 з мілким кроком.

4. Як визначити, до якої температури нагрілася деталь при гартуванні?

5. У яких випадках для свердління деревини застосовується коловорот, а в яких - бурав?

IV. Аналіз

1 .У яких випадках для довбання деревини використовують долота, а в яких - стамески? Відповідь обґрунтуйте.

2. Чому на кресленнях застосовують повне, спрощене і умовне позначення різьбових з'єднань?

3. Обґрунтуйте, чому після гартування деталі необхідно проводити їі відпускання?

4. Які зміни відбуваються в металі у процесі цементації?

5. З якою метою здійснюється прозоре оздоблення виробів із дере вини?

V. Синтез

1. Які спільні конструктивні елементи мають фрезерні і токарно-гвинторізні верстати?

2. У чому полягає спільність будови токарних різців і фрез?

3. Охарактеризуйте спільні конструктивні елементи мітчиків і плашок.

4. У чому полягає спільність доліт і свердел?

5. Що є спільного в оздобленні плоских виробів із деревини і виробів, виготовлених точінням?

VI. Порівняльна оцінка

1. Порівняйте якими параметрами характеризується процес фрезерування і процес точіння?

2. У чому виражається специфіка термічної і обробки металів?

3. Зробіть порівняльну характеристику трикутної, прямокутної, трапецеїдальної та упорної різьб.

4. Охарактеризуйте специфіку виготовлення виробів з отворами за допомогою довбання і свердління.

5. Порівняйте технологію оздоблення виробів із деревини з інкрустацією і маркетрі.

 

Це матеріал з підручника Трудове навчання 8 клас Мадзигон

 

Автор: vlad2017 от 3-01-2017, 20:59, Переглядів: 1599