Народна Освіта » Технології ( Трудове навчання ) » Принципи вибору професії

НАРОДНА ОСВІТА

Принципи вибору професії

Проблема вибору професії, свого місця в житті - одвічна проблема молоді. Вона завжди залишається гострою і хвилюючою, оскільки кожній людині хочеться прожити цікаве, корисне, змістовне життя.

Для одних підлітків вибір професії пов’язаний з безкінечними ваганнями, для інших - це час сміливого пошуку, для третіх - час розчарувань.

Зробити хороший вибір - це означає вибрати роботу, яка, по-перше, потрібна людям, суспільству, по-друге, може бути доступною і посильною для тебе в майбутньому, по-третє, може приносити тобі задоволення, радість. Якщо коротко, то формула хорошого вибору виражається трьома словами: «треба», «можу», «хочу».

Розглянемо деякі загальні вимоги професії до особистісних якос-

О V*

теи та особливостей людини. Йтиметься про схильності та інтереси, загальні і суспільні здібності, рівень освіти, знань та вмінь, стану здоров’я тощо.

Інтереси і схильності. Під інтересом розуміють активну пізнавальну спрямованість людини на той чи інший предмет. При виборі професії інтереси - це позитивне ставлення до певної сфери праці, бажання до пізнання і діяльності.

Інтереси розрізняються за змістом, широтою, тривалістю і глибиною. Зміст і широта інтересів відображають світогляд і допитливість людини. Глибина і тривалість інтересів характеризує їх стійкість.

У своєму розвитку інтереси проходять кілька етапів. Спочатку вони носять тимчасовий, епізодичний характер, і проявляються в позитивному ставленні до певного предмета. Такі інтереси, якщо їх не розвивати, можуть ослабнути або зовсім згаснути. В міру глибокого і систематичного вивчення того чи іншого предмета, проникнення в зацікавлену сферу трудової діяльності, інтереси закріплюються, посилюються і поступово можуть стати стійкими. Такі інтереси часто переростають У схильність - бажання займатися певною діяльністю, постійно нако-

пичувати знання і вдосконалювати уміння і навички, які відповідають цій діяльності.

Якщо інтереси виражаються формулою «хочу знати», то схильності - «хочу робити». Одна справа цікавитись книжками про тварин, любити, відвідувати зоопарк, не пропускати телепередачу про тварин, а зовсім інше - знаходити задоволення в щоденній роботі по догляду за тваринами.

Схильності не тільки проявляються, але і формуються в діяльності. Тому потрібно не чекати, а свідомо включатись у різні види праці. Тільки активна діяльність, причому в різних напрямах, дозволить вам пізнати і перевірити свої схильності. Тому професію потрібно вибирати у відповідності зі стійким інтересом, схильністю.

Здібності тісно пов’язані з інтересами і схильностями і є невід’ємною частиною професійної придатності людини.

Що ж таке здібності? Здібностями можна вважати всі індивідуально-психологічні особливості людини, які допомагають досягненню успіху в певній діяльності і не пов’язані зі знаннями та навичками. Наприклад, якщо людина добре розпізнає запахи і пам’ятає їх, то ця здатність дуже потрібна хіміку, дегустатору, кухарю та іншим. Якщо людина добре утримує в пам’яті багато цифр, букв, слів або зовнішніх ознак, може комбінувати їх, то це здібність, яка потрібна математику, програмісту, конструктору та іншим.

Кожна діяльність вимагає сукупності певних здібностей. Наприклад, ветеринарний фельдшер або лікар повинен бути спостережливим, ініціативним, мати проникливий розум, зграбність, бути дуже сумлінним, відповідально ставиться до роботи.

Розрізняють загальні здібності, необхідні для всіх (наприклад, здібність до творчості або багатьох професій і видів діяльності - організаторські), і спеціальні, які необхідні для окремої професії або відносно вузького їх кола (добре розвинута чутливість рук необхідна нала-годжувальнику електромеханічного реле, стійкість до монотонних подразнень - водію транспортних засобів, добре розвинута просторова уява - робітникам, які виготовляють складні вироби за кресленням). Успішна робота за будь-якою професією можлива тільки за умови поєднання загальних і спеціальних здібностей.

А як же бути, коли у людини немає всіх здібностей, необхідних для обраної професії? У такому випадку можливі два шляхи: або змінити сам вибір, або шукати способи компенсації недостатніх або слабо виражених здібностей. Недоліки пам’яті, наприклад, можна компенсувати систематичним проведенням різноманітних записів, складанням картотеки тощо, використанням об’ємних моделей і т. п. Компенсація слабо виражених здібностей - явище звичайне і необхідне; воно повинне посідати важливе місце в житті людини, якщо вона справді хоче домогтися високої майстерності в справах.

Активна навчальна діяльність у школі дозволяє кожному учневі розвивати розумові здібності, передусім ясність, логічність, самостійність і оригінальність мислення, кмітливість, вдумливість, гнучкість і критичність розуму.

Необхідно домагатися розвивати і вольові якості: рішучість, настирливість, дисциплінованість, впевненість у собі, в своїх силах, витримку. Сукупність цих якостей забезпечить здібність до праці.

Вплив інтересів, схильностей і здібностей на вибір професії взаємопов’язаний. Отже, до обраної професії потрібно готуватись, формуючи і розвиваючи в конкретній діяльності свої інтереси, схильності і здібності.

 

Це матеріал з підручника Трудове навчання 8 клас Мадзигон

 

Автор: vlad2017 от 3-01-2017, 20:59, Переглядів: 1603