Натуралістичні школи. Соціологія
XIX ст. в інтелектуальній історії Заходу — час майже загального захоплення успіхами природознавства і розквіту позитивістсько-натуралістичного світогляду, який визначав розвиток тодішньої соціології. Сукупність соціологічних шкіл, що пояснювали розвиток суспільства, виходячи із законів біології та природи, спираючись на методи і засоби природознавства, одержала в історії соціології назву «натуралістична соціологія» (від латин, natura — «природа»). У рамках натуралістичної соціології можна виділити такі напрями як соціальний дарвінізм, ор- ганіцизм, географічний напрямки.
Еволюційна теорія Ч. Дарвіна, що з'явилась в 1853 р., зробила справжній переворот у біології, вплинула на світогляд взагалі й на багато галузей знання зокрема. Соціологія не була виключенням.
Еволюціонізм як провідний напрямок суспільної думки того часу опирався на уявлення про єдність законів історії природи й людини, про єдність методу природних і суспільних наук. Багато дослідників суспільства стали розглядати соціальну еволюцію як продовження або складову частину біологічної еволюції.
Сбціал-дарвіністський напрям у соціології не був однорідним. Серед його прихильників були люди самих різних соціально-політичних поглядів. їх поєднувала одна ідея — соціальний прогрес можливий завдяки природному відбору, в ході якого перемагає найсильніший. Найбільш яскравими представниками соціал-дарвінізму є JI. Гумплович. А. Смолл, У. Самнер.
Людвіг Гумплович (1838-1909) в якості основного елементу суспільства розглядав соціальні групи. Сутність відносин між групами — це безжальна боротьба, в якій кожна із груп намагається зайняти пануюче положення. Боротьба між соціальними групами виступає двигуном історії. Л. Гумплович не допускав того, що коли-небудь боротьба між соціальними групами припинитися. Він вважав протистояння груп природним і основним законом еволюції суспільства.
Альбіон Смолл (1854-1926) особливу увагу приділяв вивченню проблем соціального інтересу. На думку вченого, щоб вижити, людині необхідно постійно пристосовуватися. Географічні та біологічні умови існування людей зумовлюють появу в них певних потреб, що набувають у суспільному житті форму інтересів. Інтерес, за Смоллом, — це останній первинний момент, до якого зводяться людські дії.
Уільям Самнер (1840-1910) намагався пояснити походження й розвиток деяких найважливіших групових звичок і соціальних форм життя людей. Керуючись інстинктами, у своїй боротьбі за існування людина методом проб і помилок виробляє певні, найбільш доцільні форми поведінки. У результаті повторення ці форми поведінки закріплюються, породжуючи в індивідів звички, а у соціальних груп — звичаї. Причому, згідно з поглядами У. Самнера, звичаї формуються спочатку у свідомості та вчинках найсильніших членів групи, а потім завдяки наслідуванню поширюються на всю групу і стають обов'язковими нормами групової поведінки. З часом, освячені релігійними та іншими табу, звичаї отримують значення вдач, які пронизують весь спосіб мислення групи, підкоряючи собі окремого індивіда. В цілому, незважаючи на те, що представники соціал-дарвіністського напрямку в соціології при вивченні суспільства, намагалися використати біологічні закони вони не змогли зробити найголовнішого — знайти соціальні механізми розвитку суспільства й розкрити його історичну сутність. Тому до початку XX ст. соціал-дарвінізм поступово себе вичерпав. На базі соціології Г. Спенсера розвився потужний органістичний напрям: Крім Г. Спенсера в цьому напрямку працювали А. Шеффлє, А. Фульє, П.Лілієнфельд. Усі вони виходили з того, що суспільство — це аналог біологічного організму.
Альберт Шеффлє (1831-1903) розглядав суспільство як органічну цілісність, як подібне до організму «соціальне тіло». Цілісність «соціального тіла» забезпечується за допомогою трьох видів органів та інститутів - зовнішніх органів — транспорт, виробництво, торгівля; внутрішніх органів — релігія, наука, література, мистецтво; координуючих і регулюючих органів — держава, організації, установи. Головна роль у соціальній системі належить державі як головному координаторові та контролерові функціонування соціальних органів. За переконанням А. Шеффлє, вивчення суспільства за аналогією з організмом дає можливість виділити складові елементи «соціального тіла» і піддати їх системному аналізу.
Альфред Фульє (1838-1912) ставив суспільство, як єдиний організм, у залежність від природних і соціальних чинників. Суспільство, на думку вченого, функціонує і перебуває у злагоді завдяки загальним уявленням людей, так званим «ідеям-силам». Серед таких «ідей-сил» — прагнення щастя І благополуччя. Спільне бажання підштовхує людей укладати суспільний договір, приходити до взаєморозуміння. Таким чи- иом, су-спільство в поданні А. Фульє — це, з одного боку, біологічний, а з іншого «договірний», тобто соціальний організм.
Павел Лілієнфельд (1829-1903) був прихильником повного ототожнення біологічного та соціального організму. Наприклад, торгівля виконує в суспільстві ту ж функцію, що й кровообіг в організмі, функція уряду аналогічна функції головного мозку тощо. Як і будь-який організм, суспільство може хворіти, тобто в ньому можуть відбуватися порушення й відхилення. Щоб вилікувати організм, потрібен лікар. Функцію лікаря в суспільстві виконує уряд і держава. Незважаючи на подібність суспільства й живого організму, П. Лілієнфельд бачив між ними відмінності — соціальний організм більш складний і вдосконалений.
Н.М. Семке
Автор: admin от 3-04-2012, 23:21, Переглядів: 6427