Народна Освіта » Технології ( Трудове навчання ) » Моделювання швейних виробів. Стиль в одязі. Поясний одяг

НАРОДНА ОСВІТА

Моделювання швейних виробів. Стиль в одязі. Поясний одяг

Опорні поняття

Мода, моделювання одягу, стиль, силует, види поясного одягу.

Навіщо це тобі потрібно?

Ти зануришся в цікавий світ моди та легко визначатимеш основні стилі сдягу. Навчишся створювати власний стиль одягу визначати модні тенденції

Французький мислитель Ніколя Шамфор ще у XVIII ст. зазначив, що вбрання — це передмова до жінки, а іноді уся книга.

 

Тобі вже відомо, що саме зовнішній вигляд створює перше враження про людину.

Поповнюючи свій гардероб, зазвичай ми керуємося віяннями моди.

Мода (від фр. mode, від лат. modus — міра, засіб, правило) — тимчасова перевага тих чи інших уподобань, певних смаків, що вияв- Головна особливість моди — ляються в зовнішньому вигляді швидко і постійно змінюватися! різних предметів.

Процес створення нової моделі одягу, його зовнішнього вигляду називається моделюванням. Термін «моделювання» походить від слова «модель» — зразок виробу, нового за формами, обробкою, матеріалами та іншими якостями.

А чи знаєш ти, що проектуванням зразків нового одягу займаються художник и-модельєри та модельєри-конструктори одягу?

Художнім моделюванням займаються художники-модельєри. Вони придумують нові моделі одягу.

Художня досконалість виробу, його зовнішній вигляд характеризується загальною формою, вдалим поєднанням форм окремих деталей, фактурою й кольором матеріалу, видом оздоблення та іншими ознаками.

О Технічним моделюванням займаються модельєри-конструктори, які виконують задум художника-модельєра. Вони виконують кресленик і виготовляють викрійки за ескізом нової моделі.

Моделювання

І 1

творчий процес створення нових моделей одягу

Художнє моделювання

 

Художники-

модельєри

 

створення ескізу моделі

 

 

Технічне моделювання

 

Модельєри-

конструктори

 

побудова кресленика швейного виробу за ескізом моделі; виготовлення викрійок

 

Найважливішим завданням художнього й технічного моделювання е створення естетично досконалої моделі виробу.

Близьким до поняття «мода» є поняття «стиль». Справжні сучасні модниці прагнуть мати власний стиль в одязі, який створюють за допомогою сукупності різних елементів і нюансів.

Стиль — це сукупність ознак, стійких елементів форми, виразних засобів у деталях одягу, які характеризують історичний період або індивідуальну манеру вдягатися.

Стиль позначає видиму своєрідність в одязі через композиційне рішення костюма: силует, матеріал, крій, колірне рішення, особливості оздоблення.

силует

 

матеріал

 

крій

 

Стиль

колірна гама

 

види оздоблення

 

аксесуари

 

Стиль тісно взаємопов’язаний із модою, але відрізняється від неї тривалістю існування. Мода минає швидко, а стиль довготривалий — він регулює, спрямовує моду.

 

Стиль — це спосіб сказати, хто ти є, не промовляючи ні слова.

Фоберіні

 

У сучасному одязі найпоширенішими є такі стилі: класичний, романтичний, фольклорний, спортивний та ін. (табл. 1).

Таблиця 1

Найпоширеніші стилі в одязі

Назва

Зображення

Опис

X

X

X

8

5

Класичний стиль — це строгий образ, стримана простота, лаконічний крій і фасон.

Цей стиль найбільш поширений, майже не підвладний капризам моди.

Одяг цього стилю виготовляють з найбільш добротних тканин.

«

X

X

X

X

«

о

0_

Романтичний стиль — чарівний, легкий, струменистий. Для цього стилю характерні дрібні рюші, волани, жабо, гофре, мережива, банти, зборки тощо.

Такий одяг підкреслюють вишуканими прикрасами й аксесуарами.

X

X

ш

X

н

а

о

с

о

Спортивний стиль — зручний, вільний і комфортний для активних спортивних занять, відпочинку, домашньої роботи.

До нього належить безліч мікростилів: матроський, джинсовий, воєнізований, космічний, піжамний, уніформа, графіті, дербі, дзюдо, сафарі.

Назва

Зображення

Опис

X

а

0

1

л

§

Фольклорний стиль має й інші назви — народний, етнічний, кантрі, вестерн.

Він поєднує минуле й сьогодення, дає змогу відчути красу, до якої прагнули і яку творили наші пращури протягом багатьох віків.

Одяг у цьому стилі виготовляють з натуральних тканин, переважно вручну.

X

X

X

X

&

ш

Під еклектикою розуміють поєднання в одному костюмі різних стилів за принципом «поєднання непоєдну-ваного».

Стиль еклектики в одязі дає змогу створювати нові, унікальні й оригінальні вироби, що відображають реальність своєї епохи.

Найулюбленішим поясним виробом у жінок є спідниця. П носять у комплекті з блузою, жилетом, жакетом тощо.

Твій гардероб може складатися з одягу різних стилів, але вибір повинен відповідати його призначенню! Кожному стилю одягу — свій час і місце.

 

Поясний одяг — це швейні вироби, які кріпляться на лінії талії чи стегон, покриваючи нижню частину тулуба та ніг (мал. 9).

 

Дещо з історії одягу. Одяг є вагомою складовою культурної спадщини кожного народу, різних епох. Він відкриває нам сторінки історії матеріальної й духовної культури всього людства!

Спідниці — один із найдавніших видів одягу. Вони не завжди були такими, якими ми звикли їх бачити. Прообразами найпростіших моделей спідниць є різні поясні (стегнові) пов’язки, які в сиву давнину виготовляли зі шкіри тварин, тканини тощо (мал. 10).

 

Цікаво, що основною особливістю традиційного чоловічого костюма Шотландії є кілт — спідниця з крупними складками до колін, пошита

з вовняної картатої тканини (мал. 11). Шотландці шанують свою історію та культуру, тому й досі принагідно вдягають національний костюм. Кілт є частиною костюма солдатів Королівського шотландського полку.

 

У давні часи форма та оздоблення одягу змінювались украй повільно. Лише з появою великих виробництв тканини мода розвивається, живе та змінюється (мал. 12).

 

Цікаво, що протягом багатьох століть центром культурного авангарду моди вважається столиця Франції — Париж.

 

У перебігу століть фасони спідниць багато разів змінювалися й набували зовсім несподіваних форм.

Так, модні дами XVIII ст. носили спідниці на металевому каркасі, який називався ітн»є(мал. 13, с. 28).

Паньє виготовляли з китового вуса, залізних прутів чи лози у формі кількох обручів, іноді обтягнутих тканиною. Його одягали під спідницю, щоб надати пишності фігурі.

 

До речі

Королева Франції Марія-Антуанетта прагнула стати «королевою мод» — наймоднішою жінкою в Європі. Вона ніколи не вдягала одну й ту саму сукню двічі. Тричі за день вона міняла вбрання. Щотижня їй робили нову зачіску.

 

 

У другій половині XIX ст. мод-

е

ний був кринолі н — широка нижня спідниця, яка одягалася під сукню, щоб надати їй форму дзвона (мал. 14). Криноліном називати також широку спідницю із цупкої тканини і вшитими в неї обручами з тонких сталевих смужок чи китового вуса.

Характерним елементом вікто-ріаяської моди в XIX ст. був турнюр — частина жіночого одягу, яка підкладалася під сукню нижче талії ззаду для надання фігурі пишності (мал. 15). Також цю назву мала широка жіноча спідниця, призначена для того, щоб носити її з такою конструкцією.

На початку XX ст. спостерігається протилежна тенденція: у моду входять вузькі сукні різного фасону (мал. 17).

До речі

У 1910-1914 рр. була модною довга дамська спідниця, настільки звужена біля щиколоток, що жінки під час ходіння шкутильгали. Тому ця спідниця отримала назву «кульгавої» і е яскравим прикладом, як мода іноді відкидає всі розумні докази.

Довжина спідниць змінилась лише в XX ст. (мал. 18). Це був справжній виклик віковим традиціям! Адже спідниця завжди була довгою й могла відкривати хіба що черевики.

У 1960-ті роки молодь віддала перевагу спідниці «міні» (мал. 19). Це був раптовий сплеск популярності! Молодь і зараз полюбляє мі-ні-спіднички.

 

 

 

1. Назви поясний одяг давніх єгиптян.

2. Назви види спідниць XVIII і XIX ст.

У чому їх особливість?

3. Які зміни відбулися в моді XX ст.?

Кожній людині важливо знайти свій стиль одягу, який допоможе виразити індивідуальність, підкреслити переваги фігури та приховати її недоліки.

Стиль в одязі повинен давати почуття гармонійності, самодостатності, підкреслювати риси особистості. А ще — визначатися певними подіями, умовами та способом життя.

Види поясного одягу. Сучасна мода пропонує величезну кількість швейних виробів, значну частину яких становлять поясні вироби.

 

1. У чому подібність і відмінність понять «мода» і «стиль»?

2. У чому особливість понять «моделювання» і «модель»?

3. Чим займаються художни-ки-модельєри, а чим — модельєри-конструктори? Який кінцевий результат їхньої діяльності?

4. Назви особливості найпоширеніших стилів в одязі.

 

о

До речі

Спідниця — обов’язковий атрибут жіночності, і не лише тому, що це красиво. ; Спідниці в давнину мали сакральне значення, були оберегом, зберігали енергію. ■ Вважалося, що поділ спідниці створює захисне коло, тому його вишивали орна-I ментом або прикрашали рукотворним мереживом, аплікацією тощо. У ті давні і часи, внаслідок меншого інформаційного забруднення, люди повніше і яскраві-: ше відчували зв'язок із внутрішньою і зовнішньою природою.

У кожного народу є свої традиційні особливості крою й оздоблення одягу. Стегновий одяг українського традиційного костюма зазвичай одягався на довгу сорочку. За способом утворення його поділяють на:

незшитий (з одного чи двох полотнищ): запаска, дерга, фартух-заласка; частково зшитий — розпашний: плахта; зшитий — глухий: спідниці (табл. 2).

Таблиця 2

Зображення

Опис

Запаска — це прямокутний шмат тканини, що традиційно вдягають поверх сорочки. Більшу за розміром («позадницю») одягають ззаду, а меншу («попередницю») — спереду. До верхніх її кутів пришивають зав’язки. Закріплюють запаску також поясом. Її низ прикрашають китицями або помпонами.

Плахта — стегновий одяг із вовни. Плахта складається із двох полотнищ («гривок»), зшитих до половини. Плахту закріплюють поясом у такий спосіб, щоб зшита частина огортала стан, а незшиті «крила» — звисали з боків.

Зображення

Опис

Спідниця — жіночий одяг, що покриває фігуру від талії донизу.

Зазвичай зшивали спідницю з двох полотнищ, лишаючи у верхній частині збоку або посередині розріз — «розпурку». У талії тканину призбирували в дрібненькі складочки і пришивали вузенький поясок — «кувнір».

Силует в одязі — це площинне зорове сприйняття зовнішніх обрисів одягу. Зміни в моді відображаються перш за все в силуеті одягу. Саме він визначає основні пропорції фігури людини (мал. 20).

Види спідниць. Спідниці розрізняють за різними ознаками.

призначенням — повсякденні, святкові, пляжні, спортивні тощо; фасоном — зі складками, у зборку, на кокетці тощо; довжиною — максі, міді, міні; кроєм — прямі, клинові, конічні;

силуетом — прямі, трапецієвидні, розширені донизу, звужені донизу.

Спідниці та їх основні крої

Спідниці та їх силуети

 

Прямі — складаються, як правило, із двох деталей: переднього та заднього полотнищ. Спідниця прямого крою облягає фігуру. Її можна пошити зовсім вузькою й дещо ширшою. Прямі спідниці можуть мати розрізи, різні складки чи зборки, кокетки, кишені й т. ін.

Клинові — складаються з декількох однакових клинів, що розширюються донизу. Кількість клинів може бути різною. Така спідниця облягає фігуру від талії до стегон, а нижче лінії стегон — розширюється.

Конічні — найпростіші за конструкцією, не мають виточок і зазвичай складаються з однієї або двох деталей.

Моделювання — творчий і захопливий процес! Вивчивши основні прийоми моделювання, за допомогою образного мислення та фантазії можна створювати неповторний одяг.

 

Художник-модельєр визначає найвиразніші для моделі конструктивні та декоративні лінії. Спідниці прикрашають оздоблювальними швами, тасьмою, ручною й машинною вишивкою; застосовують тканину з каймою, візерунком; оздобленням можуть бути пояси та закріпки з м’якої шкіри, канти, оборки, волани тощо.

1. Визнач, які стилі одягу зображено на світлинах.

2. Назви зразки поясного одягу.

3. Які спідниці розрізняють за силуетом?

4. Назви види зображених спідниць за кроєм.

5. Які види спідниць зображено на світлинах?

Робота в групах

Дослідіть традиційні українські костюми, що зображені на малюнках.

Практична робота

Визначення стилів одягу*

Уяви себе учнем стиліста-іміджмейкера.

Інструменти та матеріали: книги, альбоми, журнали, роздру-ківки з Інтернету, робочий зошит.

Послідовність виконайня роботи:

1. Скориставшись різними джерелами інформації, електронними адресами відомих Будинків високої моди (див. додаток 1), розглянь моделі одягу різного стилю.

2. Опрацювавши достатню кількість інформації, заповни таблицю.

3. Презентуй результати роботи однокласникам.

За порадою вчителя можеш обрати для виконання одну з практичних робіт.

Практична робота

Визначення поясного одягу за силуетом і кроєм*

Уяви себе дизайнером одягу.

Інструменти та матеріали: книги, альбоми, журнали, роздру-ківки з Інтернету, робочий зошит.

IIослідовність виконання роботи:

1. Скориставшись різними джерелами інформації, електронними адресами відомих Будинків високої моди (див. додаток 1), розглянь моделі поясного одягу різних стилів.

2. Визнач напрями модних тенденцій поясного одягу різних брендів.

3. За результатами досліджень замалюй або наклей зразки моделей поясного одягу за поданими видами.

4. Обери форму презентації результатів роботи і продемонструй іншим.

Види поясного одягу

спідниці

 

штани

 

штани-спідниці

 

шорти

 

бріджі

 

Види спідниць за силуетом

прямі

 

трапецієвидні

 

розширені донизу

 

звужені донизу

 

Види спідниць за кроєм

прямі

 

КЛИНОВІ

 

КОНІЧН

 

Скарбничка мудрості

 

Скарбничка мудрості

Як світ міняється, то й мода міняється.

Іван Нечуй-Левицький

 

Мода минає, стиль залишається. Мода — це те, що виходить із моди.

Коко Шанель

 

Цю практичну роботу можна виконати у групах, відповідно розділивши завдання.

Художнє моделювання поясного виробу

 

Це матеріал з підручника Трудове навчання 8 клас Мачача, Стрижова

 

Автор: admin от 3-01-2017, 16:53, Переглядів: 14364