Народна Освіта » Технології ( Трудове навчання ) » Організація уроків трудового навчання, правила безпечної праці під час обробки листового металу та сортового прокату

НАРОДНА ОСВІТА

Організація уроків трудового навчання, правила безпечної праці під час обробки листового металу та сортового прокату

Ви дізнаєтесь

Про особливості організації уроків з обробки металів у майстерні та елементи наукової організації праці.


 

Пригадайте

Як визначити зони досяжності рук працівника у вертикальній та горизонтальній площинах робочого місця. Як перевірити висоту робочого місця.


 

Металургійна промисловість України виготовляє в середньому близько 800 кг чавуну та сталі на кожного громадянина країни щороку. Більше третини виробленого металу відправляють на експорт, а з решти сталі та чавуну роблять промислові та побутові вироби. Навіть якщо ви не пов’яжете своє життя з металообробним виробництвом, знання та вміння, отримані вами на уроках трудового навчання, стануть вам у нагоді. Вони завжди знадобляться для вирішення побутових проблем.

Починаючи заняття у шкільних майстернях, насамперед треба приділити увагу організації навчально-трудової діяльності.

У попередніх класах ви вже ознайомилися з поняттям робочого місця, вивчили будову та складові частини таких пристосувань, як універсальний стіл-верстак (УСВ-М) та слюсарні лещата. Також ви навчились перевіряти та регулювати висоту робочого місця, правильно розташовувати робочі вимірювальні та розмічальні інструменти на робочому місці (мал. 8).

Виготовлення металевих деталей, конструкцій та пристосувань треба починати з підбору заготовок відповідного розміру з листового металу або сортового прокату та інструменту. Від правильно

 

 

 

 

обраного інструменту залежать результати технологічної діяльності (якість виробу та зручність у роботі). Планування та організацію виконання завдання в майстерні треба починати з обговорення технологічного ланцюга виготовлення окремих деталей або виробу в цілому, який включає:

• виконання ескізу, кресленика або технічного рисунка (з останнім видом проектної документації ви ознайомитесь у розділі 2);

• вибір придатного матеріалу або заготовки (з чого виготовлятимуть виріб);

• підбір необхідного інструменту, узгодження прийомів та послідовності обробки матеріалу (чим і як виготовлятимуть виріб).

Потім обирають найбільш раціональні способи обробки металу під час виготовлення деталі: різання ножицями, різання ножівкою, пиляння, свердління тощо. Після цього визначають інструмент, який для цього знадобиться. Для забезпечення технологічних можливостей обробки металів на робочому місці потрібні:

• контрольно-вимірювальний інструмент — інструмент, за допомогою якого переносять потрібні розміри з кресленика на заготовку, перевіряють процес обробки та результат технологічної діяльності (мал. 9);

• розмічальний інструмент — інструмент, за допомогою якого можна перенести на заготовку лінії, центри дуг та кіл, які в цілому утворюють контури деталі (мал. 10);

• робочий інструмент — інструмент, яким безпосередньо здійснюють обробку металу під час технологічного процесу виготовлення виробу (мал. 11).

Для забезпечення навчального процесу ваші робочі місця будуть підготовлені до виконання таких слюсарних операцій:

• площинне та об’ємне розмічання заготовок з листового металу та сортового прокату;

• різання листового металу та сортового прокату ножівкою по металу;

• рубання листового металу по лінії розмітки;

• обпилювання заготовок з листового метату та сортового прокату напилками;

• свердління отворів та нарізання різьби в деталях з листового метату та сортового метату;

• виконання контрольно-вимірювальних операцій за допомогою штангенциркуля.

Цього року на заняттях у навчатьних майстернях ви виготовлятимете різноманітні вироби, які стануть в нагоді учням молодших класів. Звичайно, навчатьна праця в шкільних майстернях відрізняється від виробничої діяльності дорослих, ате вона так само має бути правильно спланована та організована відповідно до вимог наукової організації праці (НОП).

Означення

Наукова організація праці (НОП) — це процес вдосконалення організації праці з використанням досягнень науки і передового досвіду в певній галузі виробництва.

 

У процесі організації праці велике значення має визначення найліпших способів та прийомів виконання роботи. З цією метою застосовують спеціальні технологічні пристосування для здійснення тренувальних вправ до початку виготовлення виробу або обробки декількох заготовок одночасно.

Складовою частиною організації праці у шкільних майстернях є правильний режим праці, раціональний розподіл часу на роботу та відпочинок. Праця у шкільній майстерні пов’язана з фізичними навантаженнями. Під час виконання більшості навчально-трудових завдань основне навантаження буде на м’язи рук, ніг та тулуба. М’язи спини, потилиці та плечових суглобів перебувають під дією статичного навантаження. Такий нерівномірний розподіл навантажень призводить до швидкої втомлюваності та потреби дотримання режиму відпочинку та праці. Для учнів 8-го класу оптимальним часом, упродовж якого учні виконують слюсарні операції, є термін 12-18 хв, після чого учні роблять перерву тривалістю 1-2 хв.

ЗАГАЛЬНІ ВИМОГИ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОЧОГО МІСЦЯ

1. Займайте та залишайте робоче місце тільки з дозволу вчителя.

2. Перед роботою перевірте стан робочого місця та інструментів. Помітивши несправний інструмент, повідомте про це вчителя.

3. Працюйте у спеціально призначеному для цього одязі. Майте при собі все необхідне приладдя.

4. Кладіть робочі інструменти на слюсарний та універсальний верстаки так, щоб ними було зручно користуватися.

5. Не залишайте важкі предмети на краю верстака. Слідкуйте за тим, щоб ріжучі частини інструментів не виступали за його край.

6. Працюйте тільки справним та гостро заточеним інструментом. Не відволікайтесь під час роботи, контролюйте її виконання.

7. Суворо дотримуйтесь правил безпечної праці, встановлених для кожного виду робіт.

8. У разі неготовності виконувати трудові дії або отримання травми негайно повідомте про це вчителя.

9. Після виконання робіт очистіть інструмент та покладіть його у відведені для цього місця. Приберіть робоче місце, почистіть спецодяг та вимийте руки.

ЗАГАЛЬНІ ПРАВИЛА ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНИХ РОБІТ

1. До початку роботи приберіть зайві речі, перевірте слюсарний верстак, який має бути стійким, а його висота має відповідати вашому зросту. Слюсарні лещата повинні бути справними, міцно закріпленими на поверхні верстака. Важіль має легко обертати гвинтовий механізм, губки лещат повинні мати не зношену насічку. Також перевірте справність ручних інструментів.

Цікаво знати

Термін верстак походить від німецького слова Werkstatt, яке в перекладі означає майстерня.

 

2. Дотримуйтесь вимог технологічної дисципліни і послідовності виконання завдань. Міцно закріплюйте в лещатах заготовки разом з оправками. Під час їх встановлення чи знімання будьте обережними, оскільки оправки в разі падіння можуть травмувати.

3. Використовуйте обладнання та інструменти тільки за призначенням, оберігайте їх від пошкоджень, дотримуйтесь правил безпечної праці.

4. Після виконання завдань вимкніть електричні прилади, здайте вчителеві готові вироби, приберіть робоче місце. Металеві ошурки з деталі та верстака прибирайте тільки за допомогою щітки.

Чи добре засвоїли?

1. У чому полягає організація робочого місця?

2. У якій послідовності планують трудові дії у разі обробки металу в шкільній майстерні?

3. Які вимоги до організації робочого місця у шкільних майстернях?

 

Поясніть

1. Чому варто ознайомитися з основними технологічними процесами щодо обробки листового металу та сортового прокату?

2. Чим відрізняються контрольно-вимірювальний та розмічальний інструменти?

3. Якими можуть бути наслідки недотримання загальних правил виконання практичних робіт?

 

ПРАКТИЧНА РОБОТА 1

Ознайомлення з обладнанням робочого місця для виконання слюсарних робіт, інструментами та пристосуваннями

ОБЛАДНАННЯ ТА МАТЕРІАЛИ

• слюсарний верстак з лещатами;

• слюсарний інструмент загального призначення (молоток, напилок, слюсарна лінійка, рисувалка, кутник);

• пристосування для зміни висоти слюсарного верстака, комплект підкладних трапів різної висоти.

ЗАВДАННЯ

1. Відрегулювати висоту робочого місця за слюсарним верстаком, використовуючи один із відомих вам способів.

2. Розкласти на поверхні верстака комплект слюсарного інструменту, потрібного для розмічання.

3. Розкласти на поверхні верстака комплект слюсарного інструменту, потрібного для виконання операцій обпилювання та контролю виконаної роботи.

 

Це матеріал з підручника Трудове навчання 8 клас Лебедєв

 

Автор: admin от 1-01-2017, 13:54, Переглядів: 2471