Народна Освіта » Технології ( Трудове навчання ) » Предметне середовище. Дизайн предметного середовища

НАРОДНА ОСВІТА

Предметне середовище. Дизайн предметного середовища

1. Що таке дизайн?

2. Завдяки чому змінюється знаряддя обробки матеріалів?

Поняття про дизайн. З історії дизайну

Упродовж історії розвитку культури людина прагнула прикрасити своє життя, зробити гарними й зручними всі предмети, що її оточують: житло, меблі, посуд, одяг, засоби виробництва тощо.

Дизайн зародився за часів розвитку матеріальної культури й перебуває в безперервному розвитку. Людина завжди надавала великого значення формі виробу, його кольору та оздобленню. Тому предмети, що оточують нас, мають естетичну цінність, а також виконують практичну функцію.

Людині завжди притаманно поєднувати красу і корисність у своїх виробах. Усі вироби були результатом копіткої і тривалої праці. Археологічні знахідки на місцях стоянок первісних людей свідчать, що наші пращури вміло добирали окремі частини деревини, каменю, кісток для виготовлення різноманітних знарядь праці та зброї для полювання.

Згодом, надаючи кожному предмету певного символічного значення, прадавні майстри почали прикрашати їх відповідними

візерунками, знаками та символами. Цей процес можна назвати первісним дизайном.

 

Сьогодні поняття «дизайн» має дуже широкий зміст та значення.

Дизайн — це творчий метод, процес і результат художньо-технічного проектування промислових виробів, їх комплексів і систем, орієнтований на досягнення найповнішої відповідності створюваних об’єктів і середовища в цілому потребам людини.

Одним із найталановитіших науковців-ху-дожників епохи Відродження був Леонардо да Вінчі. Його різноманітні дослідження явищ природи, тіла людини, рослин, птахів стали основою для створення технічних пристроїв, знарядь праці, військової техніки, що випередили час на кілька століть. Його спадком є кресленики й схеми літаючих апаратів, підводного човна, водних лиж та багато чого іншого (мал. 2.1).

Еволюція форми в різних виробах відбувалася по-різному. У деяких за певний час форма змінювалася дуже часто, а в інших упродовж тривалого часу вона залишалася незмінною. До останніх, зокрема, належать предмети побуту. Свою зовнішню форму різні побутові вироби змінювали здебільшого під впливом розвитку науки й техніки.

Зовнішні форми удосконалювалися завдяки проектній творчості промислових дизайнерів та інженерів-конструкторів. Розглянемо це на прикладі праски. Від часів виникнення праски її форма майже не змінилась. Залишились незмінними й елементи конструкції — корпус, підошва, ручка. Але змінились зовнішній вигляд та матеріали, з яких їх виготовляють. На зміну чавуну прийшли такі матеріали, як тефлон*

і пластмаса. Моделі прасок, створені в різні епохи, зображені на малюнку 2.2.

 

Сьогодні дизайн є важливою частиною нашого життя. Сучасні дизайнери враховують досвід минулого й технічні новинки сьогодення в пошуках майбутнього.

Поняття про стиль

Знаменитому французькому вченому Ж.-Л. Ле-клерку де Бюффону належить крилатий вислів: «Стиль — це людина». Мається на увазі, що стиль є проявою людини — у слові, у поведінці, в одязі, у сприйнятті навколишнього середовища, тобто — скрізь. Стиль — це поєднання краси та гармонії. Стиль є тоді, коли є естетична єдність об’єкта.

Стиль — це узагальнений образ засобів художньої виразності, зумовлених єдністю творчих прийомів. Це — мова дизайну, проекту, композиції.

Існують загальновизнані історичні стилі творів матеріально-художньої культури. Архітектурні споруди, предмети інтер’єрів у різні історичні епохи набувають нових форм. Відомі такі художньо-стильові напрями формотворення: античний, романський, ренесанс, готичний, бароко, рококо, класицизм, романтизм, модернізм і постмодернізм.

Сучасні стилі поєднують у собі як нові напрями, так і історично відомі. Наприклад, кантрі, мінімалізм, модернізм, поп-арт, екостиль, хай-тек тощо.

Тенденції розвитку дизайну XXI століття

Найчастіше поняття стилю сьогодні застосовується щодо дизайну інтер’єру. Серед сучасних стилів найпоширенішими є авангард, біо-дизайн, ф’южн, футуродизайн, авторський дизайн тощо.

Авангардний дизайн інтер’єру часто ґрунтується на контрасті. Найбільш непоєднувані кольори та форми поєднуються саме в авангарді (мал. 2.3).

Слово «стиль» походить від назви стародавнього інструмента для письма. Стиль, або стило,— це загострений стрижень з кістки, металу, деревини, яким видряпували текст на глиняній дощечці або на бересті.

Цей стиль формується засобами ритму, кольору й форми. В інтер’єрі цього стилю застосовуються майже будь-які матеріали, але перевага надається найсучаснішим: новим видам штукатурки, шпалер, лакофарбових матеріалів, ламінованим покриттям тощо.

Важливою ознакою організації інтер’єрного біодизайпу є створення відчуття затишку, свіжості, легкості, простору, в якому легко працювати й відпочивати. Для цього в інтер’єрі використовують кімнатні рослини, акваріуми, бамбукові шпалери тощо (мал. 2.4).

У біодизайні переважають натуральні, екологічні, безвідходні матеріали. Так, наприклад, шпалери мають добре пропускати повітря, але протистояти проникненню вологи, не містити у своєму складі акрилового або вінілового покриття. Робочі поверхні кухонних столів, підвіконня можуть бути виготовлені з природного каменю, яким також можна облицювати підлогу. Але здебільшого для виготовлення предметів інтер’єру в біодизайні застосовується натуральна деревина, яку за необхідності можна обробити екологічно чистими фарбами.

Стиль, у якому поєднується кілька традицій, напрямків в одному дизайні інтер’єру, називається ф’южи (мал. 2.5).

Починаючи з 90-х років минулого століття, поняття «ф’южн» широко застосовується в музиці, кулінарії, одязі, дизайні інтер’єру. Цей стиль дозволяє розмістити в просторі все що завгодно та створити при цьому гармонійні зв’язки між різноманітними предметами й архітектурними елементами.

 

Стиль ф’южн «зобов’язує» інтер’єр бути легким і життєрадісним, йому не властиві чіткі горизонталі й вертикалі, поділ на зони та чітке функціональне призначення окремих приміщень. Дизайнери вважають, що стилю ф’южн притаманні м’які, навіть округлі форми, арки, великі вікна. У декорі сміливо можна використовувати японські ширми, африканські маски, яскраві індійські тканини й китайські паперові ліхтарики в поєднанні зі стриманим дизайном м’яких меблів.

Дизайном майбутнього називають футуроди-зайн (мал. 2.6).

Футуродизайн у сучасному світі відповідає поняттю «інновація», це — умоглядний дизайн, який створює не стільки артефакти*, скільки саме майбутнє. Об’єктами пильної уваги футуро-дизайнерів є одяг, житло, техніка майбутнього.

Виокремлюють також стилі авторського дизайну (мал. 2.7). Найчастіше це моделювання

 

простору й освітлення з використанням найнеобхідніших предметів інтер’єру, простих геометричних форм і нейтральних кольорів (чорного, сірого) у приміщенні. Найбільше значення в авторському інтер’єрі має правильно спланований простір. Головне, що відрізняє авторський стиль від інших стилів,— наявність м’якого, розсіяного освітлення, відчуття простору, мінімум внутрішніх перегородок, велика кількість і площа вікон. Авторський стиль в інтер’єрі характеризується прагненням максимально з’єднати житловий простір із навколишнім світом.

Етнодизайн. Особливості українського національного дизайну

Етнічний стиль набуває все більшої популярності завдяки його неповторному різноманіттю, природності, свободі, яскравості.

 

У дизайні інтер’єру цей стиль виявляється у використанні матеріалів, кольорів, елементів етноатрибутики,. Інтер’єр набуває яскраво вираженого національного колориту завдяки збереженню своєрідності національної форми й декору. Так, у декорі в східних стилях часто використовується бамбук, в африканському — хутро диких звірів або його імітація, у скандинавському — простота форми меблів, переважно з натуральної деревини. На малюнку 2.8 подано зображення елемента українського етнічного дизайну та декоративно-ужиткового мистецтва.

У місті Коломия Івано-Франківської області є музей «Писанка». У колекції музею понад 6000 писанок з різних регіонів України та країн світу. За результатами акції «Сім чудес України» музей посів восьме місце за голосуванням інтернет-користу-вачів та сімнадцяте місце за голосуванням експертів.

У Канаді в місті Вегревіль є найбільший у світі пам'ятник писанці, створений на честь перших переселенців Канади — українців з Івано-Франківської області.

Справжнім українським інтер’єром можна назвати той, що містить етнічні національні мотиви сільських будинків — це насамперед природні обтічні форми, використання масивних дерев’яних меблів та великої кількості елементів декору (мал. 2.9).

 

Внутрішнє планування української хати було досить типовим. Так, піч завжди займала внутрішній кут хати з одного боку від вхідних дверей і була обернена своїм отвором до фасадної стіни (вхідної, передньої), у якій були вікна.

По діагоналі від печі влаштовували парадний кут (покуть, червоний кут, святий вугол, божній кут), де розміщували ікони, прикрашені тканими або вишитими рушниками (божниками), цілющим зіллям та квітами. Перед іконами вішали лампадку.

Ознаки українського національного дизайну виявляються в архітектурі й будівництві. Форма печі, віконних та дверних отворів є характерною рисою українського архітектурного стилю (мал. 2.10а).

 

Аналогічною до форми вікон в українському архітектурному стилі є форма романської арки (мал. 2.10б).

Сьогодні успішно розвивається дизайн українського одягу. Збережені національні особливості культури Прикарпаття й Карпат відтворюються й набувають нових рис у витворах сучасних дизайнерів (мал. 2.11). Про українську вишиванку знають в усьому світі. Навіть

Талановитий архітектор, художник, митець, а сучасною мовою й талановитий дизайнер Василь Григорович Кричевський працював на початку XX століття.

За його модерний стиль, витворений на основі історичної спадщини народу, Кричевського назвали батьком української архітектури. Талант митця виявився також у килимарстві, кераміці тощо. Окрім того, Кричевський працював як театральний декоратор, оформлював українські кінофільми, зокрема славетний

 

 

фільм О. Довженка «Звенигора». В усіх його роботах відчувається велика шана до української національної культури.

Етнічний дизайн властивий дитячим іграшкам українських майстрів (мал. 2.13).

Народні майстри творять предметне довкілля, втілюючи українську національну форму й декор. Джерелом українського національного дизайну є етнічна культура, декоративне й ужиткове народні мистецтва.

 

 

За часів козацтва пройти на Запорізьку Січ можна було тільки з «дизайнерським» паролем — індивідуальною дерев’яною ложкою, виготовленою довіреним майстром.

Практична робота

Кольорографічне проектування в техніці «вузликовий батик»

Інструменти то матеріали: одноразові медичні шприци без голок (3 шт.), фарби «Батик» (акрил), шматок однотонної тканини розміром 0,5 м на 0,5 м або футболка чи шарф, швейні нитки, плівка, склянки для розведення фарби, гумові рукавички, ножиці, таз для фарбування, харчова сода, кип'ячена вода.

Правила безпеки: робота виконується з дотриманням правил безпечної праці в шкільних майстернях.

Послідовність виконання роботи:

1. Підготувати необхідне обладнання.

2. Підготувати фарбу. Для її розведення розчинити 1 чайну ложку соди в склянці теплої кип’яченої води. Жовту, червону та зелену

фарби в окремих склянках змішати з розчином соди в пропорції 1:1. Пропорція може бути іншою залежно від потрібної інтенсивності барвника. Готові розчини фарби не варто зберігати більше двох днів.

3. Узяти тканину або футболку. Зволожити її водою. Розгорнути на столі або розстеленій плівці. Визначити центр та почати згортати тканину у спіраль, поправляючи згини-«промені». Згорнуту спіраль тканини перев’язати нитками.

4. Покласти спіраль-заготовку в тазик. Шприцами набирати розчинену фарбу та фарбувати сектори в різні кольори: спочатку жовтий, потім червоний і зелений. Перевернути спіраль-заготовку і повторити фарбування.

5. Вологий виріб висушити феном або іншим безпечним способом. Видалити нитки з тканини, розправити, пропрасувати праскою з обох боків через папір або тканину.

6. Розглянути інші зразки, виконані в техніці «вузликовий ба-тик».

Лабораторно-практична робота

Аналіз предметів інтер'єру

Послідовність виконання роботи:

1. Ознайомитись із запропонованими вчителем або зображеними на малюнку виробами інтер’єрного призначення.

2. Здійснити аналіз застосування конструкційних матеріалів для виготовлення цих виробів.

3. Визначити приналежність виробу до певного стилю дизайну інтер’єру.

4. Запропонувати можливість використання даного виробу в певному середовищі.

5. Обрати 1-2 зразки виробу та запропонувати ідеї щодо покращення їхнього дизайну.

6. За поданим зразком накреслити таблицю в зошиті та заповнити її.

 

Ключові слова: дизайн інтер'єрів, стилі дизайну XXI століття: авангард, біодизайн, ф'южн, футуродизайн, авторський дизайн.

Контрольні запитання

1. Як ви сформулюєте зміст поняття «авторський дизайн»?

2. Які особливості українського етнодизайну?

3. Які матеріали використовуються в українському етнодизайні?

4. У чому полягає різниця між етнодизайном і декоративно-ужитковим мистецтвом?

Працюємо в парах

Архітектурне проектування «Дизайнер дачний дім зведе з декоративних літер Д».

Відшукайте інформацію про використання китайського вчення фен-шуй у дизайні середовища. Які рекомендації фен-шуй будуть доцільними при створенні інтер'єру й екстер'єру дачного будинку?

Розподіліть між собою ролі дизайнера інтер'єрів і архітектора.

Завдання архітектору: придумати різні варіанти написання друкованої букви Д. Намалювати ескізний малюнок дачного будинку з букви Д: фундамент, стіни, дах, димар, вікна, двері, східці до дверей тощо.

Завдання дизайнеру інтер'єрів: зробити ескізні малюнки меблів для дачного будинку з використанням друкованих літер (наприклад, м'якого знака для крісла чи дивана тощо).

Працюємо творчо й самостійно

Дизайнер перетворює кольорові, рухові, звукові сигнали на зображення й форми. Підготуйте стільки розгорток кубиків, скільки букв містить ваше ім'я. Відшукайте в інформаційних джерелах «морську абетку»: різнокольорові прапорці на щоглах корабля, сигнальні прапорці в руках матроса, крапки-тире азбуки Морзе. Виберіть із зображень цих сигналів ті, що позначають букви вашого імені. Перенесіть їх на грані підготовлених кубиків самостійно обраним способом. Додайте на вільні грані рукописні й друковані літери.

На дозвіллі створіть наочний посібник «Абетка дизайнера» для учнів початкових класів.

 

Це матеріал з підручника Трудове навчання 8 клас Ходзицька

 

Автор: admin от 31-12-2016, 18:42, Переглядів: 5662