Бароко: архітектура, скульптура, живопис
Схарактеризуйте жанр натюрморту. Які натюрморти ви малювали в попередні роки?
кінця XVI ст. до середини XVIII ст. в європейському мистецтві панував стиль бароко. ІІорів-к/шсл* «лКшртпл'г”
В архітектурі стиль бароко успадкував форми італійського Відродження, проте, перевершив його за складністю і різноманіттям. Це проявилося уже у спорудах засновника нового стилю Франческо Борроміні (1599-1667).
Бароковій архітектурі притаманно багато кривих, пластично вигнутих ліній і поверхонь, що порушують статичність і викликають відчуття руху.
Пишні інтер’єри барокових
церков, як місця театралізованих обрядів католицької служби, сповнені несподіваних просторових і світлових ефектів. Використовують велику кількість пілястр, колон і нанівколон, зокрема завитих, розкішних скульптурних деталей, ліпнини, позолоти. Завдяки химерній пластиці фасадів із примхливими обрисами споруди бароко легко вписуються в навколишній простір, садово-паркове і міське середовище.
З архітектурою тісно пов’язана скульптура, що прикрашає фасади й інтер’єри церков, вілл, палаців, а також сади, парки, фонтани.
У мистецтві бароко важко розділити творіння архітектора, скульптора й живописця.
До художників-універсалів, який поєднував талант архітектора і скульптора, належав Джованні Лоренцо Берніні (1598-1680). Митець очолював основні художні роботи в Римі, й завдяки його творчості католицька столиця набула барокових рис. За його проектами побудували розкішний ківорій у соборі Св. Петра, королівські сходи палацу, церкву Св. Андреа аль Квірінале. Проте головне творіння Берніні — грандіозна колонада собору Св. Петра, яка утворює площу перед ним. Колонада з чотирьох рядів колон (висотою 19 м) нагадує, за словами автора, «розкриті обійми».
Верніні, подібно до титанів Відродження, блискуче проявив себе не лише в архітектурі, а й у пластичному мистецтві, створюючи статуї, рельєфи, фонтани, сповнені нестримної художньої фантазії. Динамічні фігури Верніні позбавлені ренесансної ясності й гармонійності. Скульптурна композиція «Екстаз Св. Терези» Верніні сповнена надзвичайної експресії, вираженої мовою барокової пластики. Яскравим зразком барокового синтезу мистецтв є багатофігурна композиція фонтана Фіумі (Чотирьох рік). Гігантські скульптури символізують чотири ріки в чотирьох частинах світу: Дунай (Європа), Ганг (Азія), Ніл (Африка), Ла Плату (Америка).
На основі ілюстрацій розкрийте особливості синтезу мистецтв в італійському бароко. Як пластичними засобами скульптор передає динаміку, експресію?
У розкішних парадних інтер’єрах бароко все підпорядковувалося основним рисам стилю — динамічності й декоративності. Зали палаців прикрашали скульптурою, розписними стінами і плафонами, чудернацькою ліпниною, пишною орнаментикою, численними дзеркалами та світильниками. Інтер’єри храмів також сповнені розписів і скульптур, різьблення і ліпнини. Суцільні фрески візуально збільшували внутрішній
простір споруд. В оформленні інтер’єрів бароко часто використовували арочні конструкції, кручені сходи, у різьблених і ліпних орнаментах — мотиви рослин.
Барокові меблі за формою мали складні обриси, де переважали складні спіралі. їх декорували мозаїкою, бронзовими позолоченими накладками. З’явились комоди, шафи, бюро, кабінети, консолі. В оббивці диванів і крісел застосовували коштовні тканини з рясною бахромою, стіни прикрашали гобеленами. Виникло поняття «гарнітур» — комплект з декількох предметів меблів, виконаних в одному стилі.
Назвіть риси бароко на представлених ілюстраціях.
Франц Швєхтен. Інтер’єр палацу Шенбрунн, м. Відень, Австрія |
||
Інтер’єр палацу Еггенберг, м. Грац, Австрія |
З історії шедевра
Блискучим прикладом німецького бароко, втіленням ідеї синтезу архітектури, скульптури, живопису й монументально-декоративного мистецтва є Цвінгер. Це комплекс із чотирьох споруд, розташований у центрі Дрездена, архітектором якого був Маттеус Пеппельманн. Світ розкішно декорованої архітектури та скульптури зливається з музикою фонтанів і гротів у неповторному ритмічному багатоголоссі. У палацовому комплексі Цвінгер знаходиться знаменита Дрезденська картинна галерея.
Цвінгер. http://www.nice-places.com/photos/west_europe/93/
У період бароко в різних країнах досягло значних вершин мистецтво малярства. Внутрішній простір споруд ставав схожим на суцільне живописне полотно. Такий синтез архітектури й живопису підносив людину над буденністю.
Живописець італійського бароко Мікеланджело Мерізі (1573-1610) прозваний Караваджо. Від цього походить назва реалістичної течії в мистецтві — «караваджизм ». Вона породила послідовників його методу в усій Західній Європі. Він одним з
перших відкрив виразні можливості світла в малярстві. Для посилення емоційного впливу на глядача художник вихоплював світлом окремі найсуттєвіші частини картини, залишаючи деталі в напівтемряві. Колірна контрастність та великі плани в динамічних композиціях створюють особливу атмосферу внутрішньої напруженості й драматизму й водночас щирості й схвильованості.
Художник Дієго Веласкес (1599-1660), видатний представник іспанського бароко, створював складні багатофігурні композиції, правдиво зображуючи людей різного стану в камерних і парадних портретах, зокрема групових.
Проаналізуйте сюжети й композиції картин митців бароко. Опишіть образи зображених людей, які вас особливо зацікавили. Як художники використовують засоби світлотіні?
«Золотим віком» живопису Нідерландів стало XVII століття, адже в маленькій країні творили понад дві тисячі художників. їх поділяли на художників голландської та фламандської шкіл. Заможні люди й пересічні бюргери прикрашали будинки пейзажами, натюрмортами, портретами, побутовими картинами.
За допомогою ефектів світлотіні геніальний художник Рембрандт ван Рейн (1606-1669), якого по праву відносять до «великих голландців», у численних портретах, історичних композиціях не лише відображав зовнішність людей, а й глибоко протікав у їхній внутрішній світ.
Поміркуйте й висловіть власну думку, чому саме Рембрандта називають «великим голландцем».
Риси стилю бароко, зокрема особлива театральна декоративність, виявилися в картинах фламандця Пітера Пауля Рубенса (1577-1640) на біблійні та міфологічні теми, а також у портретах. За талант і високий професіоналізм Рубенса називали «королем живопису і живописцем королів».
У творчості «малих голландців» значно розвинувся побутовий жанр, сформувалася школа пейзажного живопису. Художники-иейзажис-ти малювали скромні куточки сільського і міського середовища. На їхніх полотнах ми бачимо пересічні явища: вітряки під світлом місяця і сонячні пасовиська з коровами, уквітчані луки й дерева в дощовий похмурий день, вузенькі вулички з невеличкими будинками, канали з місточками й човнами.
У жанрі натюрморту їхню увагу привертали такі теми, як «сніданок» і «квіти», а також « пташиний двір», «рибна лавка», «мисливські трофеї».
Малюючи натюрморти з атрибутами мистецтва (палітрою і пензлями, музичними інструментами), науки та освіти (книжками, рукописами, картами), художники часто вкладали у свої композиції алегоричний зміст.
Ф Порівняйте натюрморти за тематикою, композицією, колоритом. Який з них вам хотілося б повісити на стіну у власній кімнаті чи на кухні? Поясніть свою думку.
Варіант 1. Намалюй натюрморт з атрибутами мистецтва у стилі «малих голландців» (акварель, пензлі). Роздивись варіанти ескізів.
Варіант 2.Колективна робота. Створіть замальовки меблів, дзеркал, світильників тощо для оформлення вітальні у стилі бароко (кольорові олівці).
Мистецька скарбничка
Алегорія (з грец. аііедогіа—- іносказання) — образ, у якому зображення має переносне значення, вираження ідеї у предметному образі.
Бароко (з італ. «дивний, химерний») — напрям в європейському мистецтві XVI—XVIII ст., започаткований в Італії. Основні риси стилю: пишна декоративність, динамічність, урочистість.
Колонада — ряд або кілька паралельних рядів колон із загальним горизонтальним накриттям.
Консоль — різновид столу, що приставляється до площини стіни. Перспектива — система зображення предметів світу на площині відповідно до зорового сприйняття предметів людиною.
Пропорції — співвідношення між цілим та частинами, між окремими частинами та їхніми елементами.
1. Назвіть риси стилю бароко в архітектурі й образотворчому мистецтві.
2. Охарактеризуйте особливості живопису бароко.
3. У яких жанрах прославилися «великі й малі голландці»? Наведіть приклади творів.
4. Поцікавтеся, які ознаки бароко застосовують сучасні дизайнери інтер’єрів. За бажанням, уявляючи себе дизайнером фірми з виготовлення меблів, створіть ескізи оригінального комода чи консолі у стилі бароко.
Це матеріал з підручника Мистецтво 8 клас Масол
Автор: admin от 14-11-2016, 23:12, Переглядів: 36058