Народна Освіта » Мистецтво » Стиль Бароко

НАРОДНА ОСВІТА

Стиль Бароко

Наприкінці XVI ст. спочатку в Італії, а потім і в інших країнах Європи формується стиль бароко, що виражає нову концепцію природи та світу, відношень між людьми і призначення мистецтва.

Бароко виникає на хвилі кризи гуманізму і народження маньєризму (стилю в мистецтві, що відзначається манірністю, примхливістю, зловживанням певними прийомами). Великого значення в цей час набули церемоніали, етикет, ушляхетнення образу життя й зовнішнього вигляду людини.

Основні риси бароко: парадність, урочистість, пишність, складність композиції, насиченість рухом, емоційна виразність, видовищність, динамічність, яскравість кольорів, прагнення до синтезу мистецтв, екстравагантність орнаменту, асиметрія кой-стрз'кцій. Йому властиві прагнення до взаємозв'язку архітектури, скульптури, живопису, тобто синтез мистецтв. В епоху бароко поширеними стали архітектурні комплекси. Бароко яскраво проявилося в архітектурі (Л. Берпіиі, Ф. Борроміні в Італії, Ф.Б. Ра-стреллі в Росії), скульптурі (Л. Берпіиі в Італії), живописі (М. да Караваджо в Італії, П.П. Рубеис, А. ван Дейк у Фландрії) і музиці

V І

(Дж. Фрескобальді в Італії, Д. Букстехуде, И.С. Бах, Г.Ф. Гендель п НімаччіптП

 

Бароко (буквально — перлина неправильної форми) — стиль у європейському мистецтві ганця ХУІ-ХУПІ ст., який прийшов на зміну Відродженню. Завданням барокового мистецтва було захопити глядача, створити на нього миттєвий ефект.

АРХІТЕКТУРА

Архітектура бароко відрізняється просторовим розмахом, плавністю й складним поєднанням криволінійних форм, багатством скульптурного декору. Часто зустрічаються розгорнуті колонади, пілястри, колони замінюються чотиригранною опорою. Куполи набувають складних форм, стають багатоярусними. Характерні деталі бароко — використання теламона (атланта), каріатиди (статуї одягненої жінки) й маскаропа (скульптурної прикраси у формі голови людини, тварини чи фантастичної істоти).

Для споруд цього стилю також характерні ефектне використання світла або контрастів світла і тіні, рівномірне освітлення за допомогою кількох вікон, використання орнаментів (фігур з дерева (часто позолочених), гіпсу або штукатурки, штучного мармуру тощо), великомасштабні стелі, вкриті фресками. Зовнішній фасад часто характеризується ефектним центральним виступом. Поширеними у цей час стають архітектурні ансамблі та садово-паркові споруди.

АРХІТЕКТУРНІ ШЕДЕВРИ БАРОКО

Лоренцо Берніні — один із найталановитіших архітекторів та скульпторів бароко. У його творах яскраво втілилися головні принципи цього стилю: підвищена емоційність, театральність, активна протидія простору і масі.

Л. Берніні тривалий час виконував роботи для собору Святого Петра. Він створив монументальні статуї святих і папські надгробки, але найбільше творіння майстра — площа перед собором. Простір перед храмом архітектор перетворив в ансамбль із двох площ: перша, у формі трапеції, обрамлена галереями, що відходять від собору; друга, овальної форми, обернена до міста і оформлена двома колонадами. У симетричних точках цього овалу розміщені фонтани, а між ними — обеліск, який с свосрідним орісптиром величезної площі.

Сан Карло алле Кваттро Фонтане — еталон химерної барокової криволінійності, спроектований і побудований у Римі одним з найекстравагантніших майстрів бароко — Франческо Борроміні. Багато вражень на тогочасних архітекторів справив хвилястий фасад церкви. Він розбитий на два яруси величним карнизом і прикрашений щільно розташованими колонами та нішами. Ніші першого ярусу прикрашені скульптурами, верхні залишені порожніми.

Фасад церкви

Сан Карло сите Кваттро Фонтане, Рим

У добу бароко активно розвивалася не тільки церковна архітектура, у цей час зводяться численні палаци та заміси.

Палац Шенбрунп, який був в основному літньою резиденцією імператорської родини Габсбургів, розташо-

ваїшй у західній частиш Відня. Це одна з найвизначніших архітектур-

V

них споруд австрійського бароко (архітектор — Иоган Бернгард Фішер фон Ерлах). Крім власне палацу, до комплексу Шенбрунн входить французький парк з підстриженими деревами, прикрашений численними скульптурами міфологічних персонажів і увінчаний біля підніжжя горба фонтаном Нептуна.

Розгляньте зображення споруд: палацу Німфепбург (бароковий палац, що належить до найбільших королівських палаців Європи), Валд-штейнського палацу (найбільший за розмірами палац доби раннього бароко в Чехії) та національного палацу Мафра (найбільший палац Португалії доби бароко). Які характерні риси барокової архітектури їм притаманні? Поділіться своїми враженнями від цих споруд.

 

АРХІТЕКТУРНІ КОМПЛЕКСИ ТА АНСАМБЛІ

Пригадайте, що таке архітектурний ансамбль.

Для нього характерне просторове об’єднання в ансамбль декількох будівель, живопису та садово-паркових споруд (саду, водойм, фонтанів, клумб) у єдину просторову композицію, що являє собою гармонійну єдність.

Архітектурні комплекси характерні для барокового мистецтва.

Дрезденський Цвінґер — історичне місце в Дрездені, комплекс із чотирьох будов. Назва походить від його розташування — у середні віки «цвінґером» називали частину фортеці між зовнішньою і внутрішньою фортечними стінами.

Перший варіант Дрезденського Цвінґера був створений саме між фортечними мурами міста. Цвінґер — це парадний, майже квадратний двір розмірами 106 на 107 метрів, збагачений підковоподібними двориками з павільйонами в центрах дугоподібних галерей навпроти один одного.

 

САДОВО-ПАРКОВА АРХІТЕКТУРА БАРОКО

Пригадайте, що таке садово-паркове мистецтво.

У таких комплексах використовують рельєф, рослинність та інші природні елементи як основні компоненти при створенні певних художніх образів.

Гет-Лоо — найбільший серед парково-палацових ансамблів Голландії доби бароко.

 

Гет-Лоо побудований у стилі стриманого голландського бароко кінця XVII ст.

Ансамбль мав чітку вісьову побудову, яку використовували ще з часів італійського Відродження. Вісь симетрії проходила крізь середину палацу і продовжувалась в регулярному парку за палацом. Друга тераса була найпарадиіша. Її прикрашани три фонтани і вісім мережевих партерів.

Перегляньте презентацію «У світі архітектури. Стиль бароко». Під час перегляду зверніть увагу на особливості барокових споруд. Створіть малюнок-замальовку тієї споруди, яка вас найбільше вразила.

• Розкажіть про стиль бароко та його основні риси в мистецтві.

• Що характерне для барокових споруд?

• Чим вони відрізняються від архітектури епохи Відродження?

• Розкажіть про особливості барокових палаців.

Спробуйте із палерз' створити макет замку у стилі бароко, поділившись на групи. Для цього вам знадобляться папір, ножиці, клей ПВА та картон, на якому буде розташований майбутній замок.

Уважно розгляньте зразок барокового замку, зверніть уваїу па розмір центрального нефу, фасад, форму арки, даху та вікон. Зробіть частили замку окремо, а потім за допомогою клею з’єднайте деталі. Не забудьте про оформлення барокового двору, що містить клумби, фонтани, статуї. Така робота є клопіткою та може зайняти декілька тижнів.

Презентуйте свій замок па виставці робіт на уроці узагальнення знань.

о

Озвучте показ музикою А. Вівальді або И.С. Баха.

За бажанням практичне завдання може бути спрощено та виконано у вигляді замальовки замку кольоровими олівцями або фарбами.

Розпочніть роботу над створенням електронного портфоліо про мистецтво епохи бароко.

 

Це матеріал підручника Мистецтво 8 клас Кондратова

 

Категорія: Мистецтво

Автор: admin от 14-11-2016, 20:42, Переглядів: 7977