Народна Освіта » Основи здоров'я » Вплив засобів масової інформації на здоров’я й поведінку людей. Комп'ютерна безпека. Безпека в мережі Інтернет

НАРОДНА ОСВІТА

Вплив засобів масової інформації на здоров’я й поведінку людей. Комп'ютерна безпека. Безпека в мережі Інтернет

На цьому уроці ви дізнаєтеся:

  • про вплив чинників інформаційної небезпеки на здоров'я;
  • про те, як критично аналізувати повідомлення засобів масової інформації; 
  • про правила безпеки під час користування комп’ютером, Інтернетом.

Критично мислення це наукове мислення (мистецтво аналізувати судження), суть якого полягає в ухваленні ретельно обміркованих і незалежних рішень.

Як ви розумієте народну мудрість: -Бути здоровим і мудрим —два блага в житті»?

Про засоби масової інформації. Майже щодня ви можете почути: «засоби масової інформації», «засоби масової комунікації», «преса», «друковані засоби масової інформації». Що їх об’єднує? До засобів масової інформації належать: кіно, радіо, телебачення, періодичні друковані видання, реклама, мода, дизайн та ін. Преса — загальна назва періодичного друку, тобто газет і журналів. Масова комунікація (анід, mass media) — систематичне поширення інформації за допомогою технічних засобів (через пресу, радіо, телебачення, кіно-, яву ко- й відеозанис)з метою утвердження духовних цінностей певного суспільства й здійснення ідеологічних, політичних, економічних та організаційних виливів на позицію, думки й поведінку людей.

Засоби масової інформації — технічні засоби (друковані видання, радіо, телебачення, кіно, комп’ютерні мережі тощо), за допомогою яких поширюються різні види інформації про знання, духовні цінності, моральні та правові норми для людей різного віку та соціального стану.

Що таке інформаційна безпека. З раннього дитинства людина опиняється в інформаційному полі, вона не може жити без інформації, сприймаючи її, і на основі її обробки формує свою поведінку. ЗМі створюють своєрідний інформаційний світ, у якому людина виробляє певний світогляд щодо способу та стилю життя, типів поведінки тощо.

Інформаційна безпека людини — цо стан захищеності психіки та здоров'я людини від деструктивного інформаційного впливу, який призводить до неправильного сприйняття нею дійсності та погіршення П фізичного стану.

Спростуйте або доведіть правильність думки про то, що користування соціальними ЗМІ може надати переваги, які підвищать вашу самооцінку, сформують позитивну думку про себе, суспільство та світ.

Вплив засобів масової інформації па поведінку підлітків. ЗМІ настільки міцно вкорінилися в нашій повсякденності, що ми навіть уявити собі не можемо свого існування без них. їх вплив починається в ранньому віці й продовжується протягом життя людини. Найбільше під цей вплив підпадає найвраз-лнвіиіа категорія — діти та підлітки. У пошуках науково-популярної інформації вони частіше за дорослих звертаються до всесвітньої мережі, більше часу, ніж дорослі, проводять біля телевізорів. Молодь, яка бере приклад з поведінки людей у рекламах або у фільмах, де головні герої ведуть антисоціальний спосіб життя, але представлені як позитивні, негативно виливають на їхні стереотипи та поведінку. Демонструючи сцени насильства, як легітимного способу розв'язання конфліктів, підлітків спонукають до копіювання насильницьких

 

шаблонів поведінки. Переглядаючи телепередачі та серіали, підлітки ототожнюють себе з екранними героями — моделями, дружинами багатих людей, які ведуть веселе та безтурботне життя, або владними чоловіками з поганими звичками, котрі звикли всього добиватися силою (мол. Н5). Таке ставлення до життя та оточуючих, а також розбіжність ідеалів з тим красивим життям і буденністю нерідко призводять до серйозних наслідків — агресії, наркоманії, алкоголізму, частих депресій, нервових зривів,розладів психіки.

Інтенсивне спілкування з мережею Інтер-нет призводить до формування так званих

«віртуальних» інтересів, потреб, способу життя. Небезпеку становлять відверто сексуальні матеріали в ;Ш1, легка доступність норноірафічної продукції для дітей та підлітків, насилля на телевізійних екранах еротнчно-норноі'рафічних фільмів. Нині в Україні с дозволеною реклама алкогольних виробів, що подасться як замінник духовнот, і формує: в підлітків думку про те, що споживання алкоголю е; кінцевою метою людського життя. Такий вилив ЗМІ, їх моральні цінності, етичні й иоведінкові норми можуть зруйнувати структуру суспільних цінностей. (І Іршадайте вивчене раніше).

Об'єднайтесь у групи й обговоріть проблему-Як критично аналізувати повідомлення засобів масової інформації?-. Для цього скористайтеся інформаційними матеріалами, який ви підготували, коли виконували завдання рубрики -Шукаємо інформацію до наступного уроку-.

Для аналізування можете скористатися планом.

У чому полягає означена в статті проблема? До яких висновків дійшов автор щодо цієї проблеми. У чому полягають причини, що призвели його до такого висновку (необхідно бути пильними щодо невідповідної аргументації, в оману може ввести недостовірна інформація). Автор спирається на факти чи на погляди (факти можна перевірити, погляди перевірити неможливо). Автор виражає свої думки нейтрально й емоційно (за манерою викладу інколи можна побачити підгрунтя, за емоціями можуть бути приховані недостовірні дані).

Комп’ютер і здоров’я. Як впливає робота за комп’ютером на здоров’я? Перегляд телебачення чи сидіння за комп'ютером забирає час, який можна було б провести активно, спілкуючись або займаючись творчою діяльністю.

Гіподинамія. Тривале сидіння перед комп'ютером в одній позі (мол. 86), замість, занять спортом і активних ігор на свіжому повітрі, призводить до гоп», що м’язи слабо розвиваються, псується постава, виникає дратівливіст ь, швидка стомлюваність.

Порушення нору. Постійне напруження зору призводить до стомлення м'язів очей, а також негативно впливає на внутрішньоочні судини й сітківку ока.

 

Концентрація уваги. Під час тривалих сеансів використання комп’ютера концентрація уваги втрачається.

Навантаження на руки. І Пд час роботи за комп'ютером кисті рук постійно знаходяться в напруженні: вони здійснюють однотипні рухи, тривалий час не змінюють позицію, у результаті виникає стійке стомлення м’язів рук, що призводить до болю в суглобах (тунельний синдром).

Навантаження на шию. Шийний відділ хребта під час роботи за комп'ютером також знаходиться в постійному напруженні, особли-

во якщо ни сидите нерінно. У результаті погіршується кровопостачання .мозку, може виникнути кисневе голодування, що призводить до шловного болю.

Вплив на центральну нервову систему. Тривале використання комп'ютера може не тільки стати причиною підвищеної стомлюваності й навіть запаморочень, але й викликати інші судинні порушення — денну сонливість, полохливість, апатію, неуважність, запальність, слабкість.

Психологічні проблеми. Підлітки, захоплені інтернет-спілкуванням, утрачають здатність до живої комунікації — їм складніше знаходити спільну мову з однолітками.

Проблеми з харчуванням. Захоплена комп'ютером людина часто забуває про їжу або й зовсім утрачає апетит. Інші, навпаки, починають харчуватися неконтрольовано — перекушувати прямо перед монітором і не особливо дбати про якість їжі.

Стрес та ожиріння. Люди, які проводять багато часу біля екрана, мають більш високий рівень стресу, що призводить не тільки до появи ожиріння, а й до розвитку деяких захворювань, пов'язаних із стресом (наприклад, розладів настрою, токсикоманії, цукрового діабету, серцево-судинних хвороб, бронхіальної астми).

Обговоріть, чому потрібно неухильно дотримуватися таких правил. Які наслідки іх ігнорування?

Час роботи за комп'ютером має відповідати віковим і гігієнічним нормам: діти до 6 років — не більше 20 хв на день, 7-8 років — до 40 хв на день, 9-11 років — 1-1,5 год.

Потрібно чергувати роботу та відпочинок, робити перерви на 15 хв після кожної години роботи за комп'ютером.

Забезпечити правильне робоче місце: комп’ютерне крісло повинне відповідати росту людини, мати високу спинку та підлокітники. Установлювати крісло потрібно на таку висоту, щоб погляд сидячої в ньому людини був спрямований у центральну частину монітора.

Для монітора виберіть оптимальну яскравість і контрастність. Прослідкуйте, щоб за умовчанням стояв великий шрифт. Зверніть увагу, яка стоїть частота оновлення екрана — вона має бути максимально можливою (100 герц і більше).

Не забувайте робити гімнастику для очей і стежити за тим, щоб під час роботи ваше обличчя знаходилося на відстані 60-70 см від монітора.

Вправи для очей

1. На рахунок 1 4 закрити очі, не напружуючи очні м’язи, на рахунок 1 -6 широко розкрити очі й подивитися вдалечінь. Повторити 4-5 разів.

2. Подивитися на кінчик носа на рахунок 1 4, а потім перевести погляд удалечінь на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.

3. Не повертаючи голови, повільно робити кругові рухи очима вгору-вправо-вниз-уліво й у зворотний бік: угору-вліво-вниз-управо. Потім подивитися вдалечінь на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.

4. Тримаючи голову нерухомо, перевести погляд, зафіксувавши його, на рахунок 1-4 вгору, на рахунок 1 -6 прямо; потім аналогічно вниз-прямо, управо-прямо, уліво-прямо. Виконати рух по діагоналі в один та інший бік, переводячи очі прямо на рахунок 1-6. Повторити 3-4 рази.

5. Не повертаючи голови, закритими очима «подивитися" праворуч на рахунок 1 -4 і прямо на рахунок 1-6. Підняти очі вгору на рахунок 1 -4, опустити вниз на рахунок 1-4 й перевести погляд прямо на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.

6. Подивитися на вказівний палець, віддалений від очей на відстані 25-30 см, і на рахунок 1 -4 наблизити його до кінчика носа, потім перевести погляд вдалечінь на рахунок 1 -6. Повторити 4-5 разів.

Про значення комп’ютера й Інтернету. Комп’ютер — це, безсумнівно, корисний винахід людства, а доступ до Інтернету відкриває перед людиною величезні можливості для саморозвитку.

Інтернет — система об’єднаних комп'ютерних мереж глобального загальнолюдського суспільства, якії в наш час покриває практично всю поверхню земної кулі.

Активність людей в інтернеті підпорядкована задоволенню трьох основних видів потреб:

• комунікативної (електронна пошта, чати, розсипки, форуми);

• пізнавальної (навігація в мережі, читання електронної преси й новин, пошук конкретної інформації, дистанційна освіта);

• Проної (розваги).

Сучасне інформаційне суспільство найбільше асоціюється з Інтернетом як основою найновіших інформаційних відносин. Саме молоді люди є активними користувачами цієї мережі. Вони звертаються до Інтернету задля пошуку інформації (для навчання), віртуального спілкування, дія розваг.

Сайти соціальних ЗМ і дають змогу підліткам виконувати в режимі онлайн багато важливих у реальному житті завдань: залишатися на зв’язку з рідними та друзями, знаходити нових друзів, обмінюватися фотографіями й ідеями.

Підлітки активно користуються інтернетом як за допомогою домашнього комп’ютера, так і в навчальному закладі, в інтернет-кафе.

1 Пдлітки можуть легко й анонімно отримати доступ до онлайн-інформації щодо своїх проблем зі здоров’ям. Усе більш доступними для молоді стають якісні ресурси з різних тем охорони здоров’я, цікавих дія цієї групи населення (наприклад, захворювання, що передаються статевим шляхом; зменшення стресу; ознаки депресії).

Але Інтернет і комп'ютер не можуть замінити сучасним школярам інших радощів життя: спілкування з однолітками, спортивні секції, творчі гуртки, туристичні поїздки, подорожі.

Глобальні комп'ютерні мережі універсальні — передбачають усі форми самовираження й соціальної взаємодії.

Обговоріть у парах, що може стати, на вашу думку, причиною такої поведінки, яку ви можете помітити в людей, що вас оточують.

• Емоційна неврівноваженість, напруженість, агресивність, тривожність, відсутність зосередженості на будь-якому виді діяльності.

• Людини замкнена, неговірка, виглядає пригніченою й стурбованою.

• Поганий сон, часті жахливі сни.

• Не приділяє належної уваги спорту й різним фізичним навантаженням, постійно шукає час, щоб пограти, витрачає всі кишенькові гроші на нові ігри, прогулює школу.

Про чинники інформаційної небезпеки. Спілкування в Інтернеті приховує безліч психологічних небезпек, а неконтрольоване користування Інтер-нетом може призвести до таких небажаних наслідків, як інтернет-залежність. Більше до комп'ютерної та інтернет-залежноеті схильні ті користувачі, у яких занижена або завищена самооцінка. Іноді підлітки самі можуть створювати загрозу, починаючи поірожувати людям через Інтернет і порушуючи закон.

Потрібно пам’ятати, що небезпеку становлять сайти, присвячені порнографії, піротехніці, суїциду, обговоренню дії тих чи інших наркотичних речовин, тому краще ніколи їх не відвідувати. Небезпеку становить також спілкування з незнайомими людьми в чатах, утягнемня в азартні ігри.

(Більше шрорлшції про комп'ютерну безпеку та безпеку н мережі Інтернет — у додатках 16-17).

Інтернет-залежність це:

• залежність від комп’ютера, нав’язлива пристрасть роботи з комп'ютером (ігри, програмування);

• інформаційне порснавантаження — безкінечні подорожі мережею, пошук інформації по базах даних і пошукових сайтах;

• патологічна схильність до азартних ігор, онлайнових аукціонів, електронних покупок;

• залежність від соціального застосування Інтернету: спілкування в чатах, групові ігри, форуми, що може призвости до заміни реальної сім’ї і друзів віртуальними;

• патологічна пристрасть підлітків до Інтернету може призвести до тяжких депресій.

Що потрібно робити, щоб уникнути (попередити) інтернет-залежноеті?

Обговоріть можливості спілкування, що надає нам Інтернет, змоделюйте ситуації та можливий розвиток у кожній з них.

Легкість і безпека створення нових контактів. Для створення та підтримання стосунків у реальному житті потрібно затратити багато енергії і сил. Інтернет-стосунки майже не вимагають емоційних переживань. Якщо щось пішло не так, можна видалили цой контакт із свого списку.

Інтернет дає можливість бути не собою. Стосунки в мережі часто призводять до втрати «самоідеитичності*, вони дають можливість пограти в когось іншого.

Особливістю спілкування в мережі є те, що образ іншої людини абсолютно позбавлений реальності.

Ми наповнюємо його власними фантазіями, прихованими бажаннями, неза-доволеними потребами, з готовністю віримо, що людина по той бік монітора дійсно така. Жити у фантазійному світі деякий час надзвичайно приємно, однак продовжувати ілюзію нескінченно неможливо... Чому?

Об'єднайтесь у групи й обговоріть правила безпеки під час користування Ін-тернетом. Наведіть приклади з життя або змоделюйте ситуацію, що заперечить кожне з цих правил.

• Нікому без дозволу членів вашої родини не давайто особисту інформацію: домашню адресу, номер домашнього телефону, робочу адресу рідних і близьких, їхній номер телефону, назву й адресу школи.

• Якщо знайдете якусь інформацію, що турбує вас, негайно повідомте про це рідних і близьких людей.

• Ніколи не погоджуйтеся на зустріч із людиною, з якою ви познайомилися в Ін-тернеті. Якщо все ж таки це необхідно, то спочатку потрібно повідомити рідних і близьких людей. Зустріч повинна відбутися в людному місці у світлий час доби й у присутності дорослих.

• Не надсилайте свої фотографії чи іншу інформацію без попереднього обговорення в колі рідних і близьких людей.

• Не відповідайте на листи образливого та провокаційного змісту.

• Не заходьте на сайти, які суперечать загальнолюдським цінностям.

• Но давайто нікому, крім рідних і близьких людей, свої паролі, навіть найближчим друзям.

• Не робіть протизаконних учинків і рочей в Інтернеті.

Про залежність від комп’ютерних ігор. Це одна із серйозних проблем сучасного суспільства — поряд а алкоголізмом і наркоманією. По суті, усі три недуги підпорядковують собі людей, відволікаючи їх від реального світу й дуже швидко викликають хворобливе звикання. Ця комп'ютерна хвороба розвивається поступово, але якщо вчасно їй не иеіюшкодити, то Прова залежність проявиться у вкрай важкій <|юрмі. Залежність від комп'ютерних ігор можна умовно поділити на дві групи: потяг до звичайних комп’ютерних ігор і залежність від і тру мережі. Симптоми, при появі яких варто задуматися про необхідність лікування, виражаються в зміні поведінки людини.

висловлюємо свою С/(/МКІ/

** Про що можуть свідчити такі ознаки та що вони нагадують вам з вивченого раніше?

• Нав'язливе прагнення перевіряти оновлення гри;

• постійне збільшення часу, проведеного за комп’ютером;

• постійне збільшення грошових витрат на платні ігри й доповнення до них;

• прояв агресії стосовно відволікаючих факторів;

• нехтування всіма важливими справами на користь ігор;

• нездатність як-небудь планувати свій час;

• повна відмова від спілкування з реальними друзями, заміна їх віртуальними супутниками;

• нехтування власним здоров'ям, гігієною та іншими особистими факторами на користь розваг

На що вказують два останні пункти?

У сучасному житті обсяг інформації постійно зростає, а ресурси Інтернету стали доступними майже кожній людині.

Отже, вплив ЗМІ на людину мас суперечливий характер: як позитивні, так і негативні сторони. Узагалі інформацію в ЗМІ підбирають, обробляють і оприлюднюють звичайні люди. І невідомо, наскільки ця інформація є достовірною й чи можна їй довіряти. Щоб відрізнити істину від брехні, потрібно набувати навичок критичного мислення (пригадайте вивчене) та вміло їх використовувати. Це допоможе вам убезпечити себе від інформаційних небезпек — пов'язаних з Інтернатом, комп’ютером, іншими засобами масової інформації.

Пропонуємо вам ознаки людини, яка критично мислить.

Відкритість до інших думок, тобто здатність уважно прислухатися до інших поглядів, оцінювати різні шляхи вирішення проблеми.

Компетентність — прагнення обґрунтувати свою думку за допомогою реальних фактів і знання справи.

Допитливість — уміння проникнути в сутність джерел інформації.

Незалежність мислення — власні погляди, переконання, вольовий характер.

Уміння дискутувати.

Проникливість — здатність до проникнення в сутність питання, явища, інформації.

Самокритичність.

Чи пізнаєте ви а перерахованих ознаках себе, своє оточення? Яких життєвих навичок потрібно набувати, щоб мати критичне мислення?

1. Що таке інформаційна безпека?

2. Що таке інтернет-заложність?

3. Як впливають засоби масової інформації на поведінку підлітків?

Обговоріть із батьками та членами вашої родини інформацію, подану в додатку 16 «Кіборпереслідуаання» та «онлайн-домагання».

Поцікавтеся, як можна уникнути їх або як діяти, якщо ви потрапили в таку ситуацію.

 

Це матеріал з підрчника Основи здоров'я 8 клас Поліщук

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: asia2016 от 4-11-2016, 13:03, Переглядів: 12998