Народна Освіта » Основи здоров'я » Складові вміння вчитися. Важливість налаштування на успіх. Бар'єри ефективного навчання. Розвиток логічного й образного мислення

НАРОДНА ОСВІТА

Складові вміння вчитися. Важливість налаштування на успіх. Бар'єри ефективного навчання. Розвиток логічного й образного мислення

На цьому уроці ви дізнаєтеся про те, як раціонально розподіляти час; про умови успішного навчання.

Які умови допомагають вам досягти успіхів у навчанні, спорті й інших видах вашої діяльності?

Як ви розумієте вислів: -Чого в молодості навчишся — на старість як знайдеш»?

Про розпорядок дня. Як зберегти й зміцнити здоров'я та ще й забезпечити високу працездатність уіцюдовж навчання в школі? Для цього потрібно навчитися раціонально розподіляти час активної діяльності та відпочинку.

Це допоможе встигати вчитися в школі й удома, менше втомлюватися, привчитися до порядку.

Для цього насамперед потрібно пам'ятати про роїторжіок дня — правильне чергування праці та відпочинку, достатній сон, раціональне харчування, регулярні прогулянки. Як саме розпорядок дня допомагає зберегти здоров’я? Якщо їсти, спати, виконувати гігієнічні процедури, фізичні вправи в один і той самий час, організм рівномірно навантажується, витрачені сили швидше й повніше відновлюються, менше відчувається втома. Основними елементами режиму дня школяра є: навчальні заняття в школі й удома, активний відпочинок із максимальним перебуванням на свіжому повітрі, регулярне та корисне харчування, повноцінний сон, відвідування гуртків, допомога батькам.

Українська народна мудрість говорить: «Згаяного часу й конем не доженеш». Щоб правильно розподілити свій час, потрібно зрозуміти, де саме ви його втрачаєте. Для цього в спеціальний зошит протягом місяця докладно записуйте свої щоденні справи. Розподіліть їх у чотири колонки: у першу колонку записуйте найважливіші справи, які потребують термінового виконання; у другу — важливі, але які можна зробити пізніше; у третю — не дуже важливі й, нарешті, у четверту — справи, які можуть трохи почекати. Потім проаналізуйте, скільки часу ви витратили на всі ці справи, складіть план і почніть поетапно йот здійснювати.

 

Як правильно виконувати домашні завдання. Повернувшись із ніколи, ви повинні пообідати й обов’язково відпочити приблизно 1-1,5 год. Краще в цей час не читати книжок і не дивитися телевізора. Можна трохи поспати. Оптимальний час для приготування уроків — період між 15-ю і 17-ю годинами. У цей час інформація засвоюється найкраще. Починати виконувати домашнє завдання бажано з легших предметів, переходячи до складніших (мал.37). Максимальна тривалість періоду працездатності становить 30—40 хв, після чого потрібно 15 хв відпочити. Можна зробити кілька фізичних вправ під музику. Під час підготовки уроків вас нічого не повинно відволікати: ні телефон, ні телевізор, ні радіо, ні розмови. Візьміт ь за правило готувати уроки в день отримання завдання. Це значно скорочує час на засвоєння й відновлення отриманих на уроках знань. Задачі з математики краще розв’язувати в той день, коли їх було задано. Домашні завдання в усній формі можна виконати заздалегідь, а ввечері на-нередодні уроку повторити перед сном. Коли вчите щось напам'ять, промовляйте вголос: це розвиває слухову пам'ять. Час, відведений на виконання домашніх завдань, у 8-9 класах — 3,5 год. Тривалість сну у 13-14 років —

9—10 год на добу. Тривалість перебування на свіжому повіт|>і — 2-2,5 год. Деякі неважкі форми домашніх завдань можна використовувати як відпочинок:розфарбовування контурних карті різні творчі роботи. Не забувайте: кращий відпочинок — зміна діяльності.

Пам’ятайте про самопочуття та здоров’я. У вашому житті мас бути все точно розподілено: тривалість навчальних занять у школі й удома, прогулянки, регулярність харчування, сон, чергування праці та відпочинку. Коли людина дотримується правильной» ритму життя, у неї виробляються певні звички й кожна попере,дня діяльність стае «сигналом» для подальшої. Це допомагає організму легко й швидко переключатися з одного виду діяльності на інший. Наприклад, якщо людина лягає спати в один і той самий час, то вона швидше засинає й добре снить; регулярне харчування сприяє гарному апетиту тощо. Звичний ритм життя може порушити погане самопочуття. Як тоді бути? Чи змінювати звичайний розпорядок, чи продовжувати його дотримуватися? Насамперед повідомте про свій стан близьких людей. Обов’язково відпочиньте. Може, це дається взнаки перевтома (організм утомлюється й не встигає відновити сили). Прислухайтеся до порад батьків і близьких людей і на певний час змініть свій розпорядок.

Як ои розумієте вислів: *Хто встав до дня, той донь здоровий»?

 

Здібності людини та важливість налаштування на успіх. Ви вже знаєте, що в кожного з вас є свої індивідуальні та психологічні особливості — здібності, які відрізняють вас один від одного. Здібності — це особливості людини, що є необхідною умовою її успіху. Кожна людина має здібності до певного виду діяльності (мал. 38). (Пригадайте вивчене в 7 класі). Провідну роль у розвитку здібностей відіграють умови життя, прагнення до навчання, освіта та виховання. Ви, мабуть, також замислювалися над запитанням: «Чи є в мене здібності?» Звичайно, є. Здібності формуються й розвиваються в тій діяльності, у якій люди можуть їх застосувати. Люди на, байдужа до будь-я кої праці, бездіяльна, зазвичай не виявляє здібностей. Одних лише здібностей недостатньо, щоб досягти успіху. Потрібна щоденна наполеглива праця, рішучість, ініціативність, напруження сил. Багато хто вважає, що успішним людям усе дається легко й просто, без особливого напруження. Однак це не так. Для досягнення своєї мети потрібне тривале, наполегливе навчання й велика копітка праця. Зазвичай запорукою успіху є віра у свої можливості, бажання перемагати в усіх справах, виняткова працездатність і працьовитість.

Успіх — цс позитивний наслідок роботи та справи. Якщо ви прагнете досягги бажаної мети в житті, постійно пам’ятайте про те, що успіх — це труд, помножений на терплячість, тобто це безперервна праця.

Спростуйте або доведіть правильність думки про те, що «успіх — це сума правильних рішень». Обговоріть, що допомагає та перешкоджає вам на шляху до омріяної мети.

Що допоможе подолати бар’єри в навчанні. До основних психічних властивостей людини, що допоможуть подолати перешкоди в навчанні, належать: воля, мотиви, дисциплінованість, самовладання, рішучість, терпіння тощо.

Воля — нездатність людини керувати своїми діями та вчинками. Вона виражається в умінні подолати перешкоди, які виникли на шляху до досягнення мети, здатності підкоряти свої бажання вимогам обов'язку, умінні долати почуття невпевненості, сумнівів і страху.

Волю можна розвивати й виховувати. Щоб виховати волю, потрібно завжди виконувати прийняте рішення навіть у дрібницях, бути послідовним і вимогливим до себе, критично оцінювати свої дії та вчинки, не чинити імпульсивних дій, переборювати такі недоліки, як невпевненість, запальність, недисциплінованість, нерішучість, легковажність, недбалість, боягузтво.

Мотивація — це те, що знаходиться в людини «всередині». Якщо людина вмотивована, її задоволення від роботи може дати якісний результат. Мотив — це відповідь на запитання, чому людина хоче досягти поставленої мети.

Вольовими якостями є дисциплінованість, самовладання, рішучість, наполені ивість тощо.

Дищиплінонапіапь. Це якість, яка забезпечує моральну спрямованість поведінки, що виявляється в здатності виконувати всі вимоги моралі й загальнолюдських правил, це готовність докласти всіх зусиль та енергії для своєчасного, точного, бездоганного виконання поставленого завдання.

Самоаяадшшя — уміння за будь-яких умов керувати своєю розумовою діяльністю, почуття мій та вчинками. Це основа сміливості, подолання страху в критичній ситуації.

ІЧшучість — здатність швидко оцінювати ситуацію, приймати рішення й без вагань виконувати їх.

Наполегливість — здатність довго й цілеспрямовано втілювати в життя прийняте рішення.

Терпіння — активне й цілеспрямоване подолання труднощів. Від наполегливості потрібно відрізняти впертість.

Об'єднайтесь у групи та змоделюйте ситуації, у яких вам потрібно подолати перешкоди та досягти успіхів у навчанні.

Обговоріть, які психічні властивості людини (подані вище) ви вважаєте найголовнішими. Які вольові якості розвинені у вас найкраще, а які потрібно вдосконалювати?

 

Умови успішного навчання. Маоуть, кожен із вас мріє мати хорошу професію, стати успішним, досягти чогось у житті. А для цього треба докласти неабияких зусиль. Для вас найголовніше завдання на сьогоднішній день — учитися. Вам потрібні міцні знання, щоб потім завдяки їм отримувати й моральне, і матеріальне задоволення від життя. Адже освіта — це фундамент вашого майбутнього (моя. 39). Що допоможе вам у навчанні? Які умови успішного навчання?

Про роль відчуття та сприйняття. Завдяки відчуттям ми пізнаємо окремі якості та властивості предметів і явищ. Контактуючи з навколишнім світом, людина отримує інформацію про певні властивості та якості, притаманні тим чи іншим об’єктам або явищам. Сприйняття відіграє важливу роль у засвоєнні навчального матеріалу та спілкуванні. Наприклад, за допомогою зору можна визначити колір, форму, величину предмета; за допомогою дотику визначається, з чого він зроблений. Усе це — окремі якості цього предмета, відомості про які нам дають відчуття. Виявляється, що вони також можуть бути головними в процесі навчання. Отже, виокремлюють три типи сприйняття інформації: • зоровий; • слуховий; • руховий, або кінестетичний.

Дуже важливо кожному з нас знати й уміти застосовувати свій спосіб

сприйняття (про це ви дітатвся в додатку 10).

Про значення уваги. Уваги — це зосередженість психічної діяльності на якомусь визначеному об’єкті або дії, спроможність утримувати цей об’єкт у полі зору на певний час і свідомо обробляти інформацію. Будь-яка діяльність людини потребує зосередженості та спрямованості. Чи оперує лікар, чи працює водій тролейбуса, чи ви виконуєте фізичні вправи, чи читаєте книжку — неодмінною умовою будь-якої діяльності є увага.

Зосередженість і спрямованість свідомості виражається в тому, що з безлічі предметів довкола людини вона вибирає тільки якийсь один, а інших не помічає. Згодом можуть бути вибрані й інші предмети, і вони стануть центром уваги, відображатимуться у свідомості чітко й виразно. У цьому виявляється вибірковий характер уваги.

Щоб досягти чогось у будь-якій галузі, потрібно вчитися керувати своєю увагою. Чим сильніша вона, тим більше людина помічає в житті, у навколишньому світі, тим глибше проникає в суть явищ.

Чи можна навчитися бути уважним? Науковці запевняють, що кожен може бути уважним, але не кожен уміє бути ним. Без цілеспрямованої стійкої уваги неможлива жодна серйозна робота.

Особливості увалі. Розрізняють увагу: мимовільну, довільну й иіслядовільну.

Увага, яка виникає без будь-якого наміру й без заядалегідь поставленої мети з нашого боку, називається мимовільною, або шяиишиаипа.

Уявіть собі, що серед цілковитої тиші легенький шерех привернув вашу увагу або ви побачили на трасі гарний легковий автомобіль нової марки.

Мимовільна увага виникає залежно від стану людини, пов'язана з її настроєм, переживаннями, очікуванням, потребами, інтересами та ставленням до того, що діє на неї.

Увага, що виникає внаслідок свідомо поставленої мети, називається довільною, або навмисною.

Довільна увага розвивається в процесі навчальної діяльності, виховання та самовиховання. Наприклад, усвідомлення обов’язку добре вчитися створює у вас навмисну увагу до навчальних занять у тих випадках, коли щось заважає вам у цьому. Або стійкість інтересів: коли спортсмен захоплений складною вправою, яка в нього не виходить, він уже втомився, але увага не зн ижується.

Піс.'індовільни увага поєднує деякі ознаки довільної і мимовільної уваги. Так вона називається тому, що виникає на основі довільної уваги й після неї.

Наприклад, вам важко даєгься математика, а готуватися до контрольної роботи потрібно й ви почали розв’язувати завдання. Спершу ця робота вас зовсім не захоплює. Ви беретеся за неї неохоче, раз у раз кидаєте її, робите велике вольове зусилля, аби примусити себе працювати, і нарешті ви зосереджуєтеся (довільна увага). Поступово захопившись, працюєте вже охоче, зосереджено. І досягаєте успіху. Довільна увага перейшла в иіслядовільну.

Довільна та мимовільна увага тісно пов'язані між собою, довільна може змінюватися мимовільною, а мимовільна — довільною.

Увага — це вміле поєднання довільної і післядо вільної уваги, уміння, коли потрібно, активно включати довільну увагу, необхідну для роботи.

Об'єднайтеся в пари та виконайте вправи, які дадуть вам змогу перевірити, наскільки ви уважні. Виберіть потрібну фігуру з шести пронумерованих (рис. 1-6).

Про значеним .численим та умни. На основі відчуття та сприймання людина отримує різноманітну інформацію про зовнішні властивості й ознаки предметів, яка фіксується в її свідомості у формі звукових, просторових, часових, смакових, дотикових та інших проявів. 11 роте такої інформації людині для пізнання недостатньо.

Вичерпні знання про внутрішні, невідчутні властивості й ознаки предметів дійсності, безпосередньо не відображеної у відчуттях і сприйманні сутності, людина отримує за допомогою мислення.

Думати й мислити — це психічна робота мозку. Мислення складається з думок. Коли ви думаєте, це означає, що ви мислите. Думати — не завжди легко. Не раз нам доводилося чути такі слова: «Подумай ще!», «Ви що, не думаєте?», «Як ти думаєш?» Думки можуть бути не лише правильними, але й хибними, неправильними. Тому наше завдання — навчи тися правильно мислити. Значення мислення в житті людини полягає в тому, що воно дає можливість наукового пізнання світу, передбачення й прогнозування розвитку

подій, практичного опанування закономірностей дійсності, підпорядкування їх своїм потребам та інтересам.

А що таке уява? Чи потрібна людині уява? Нона необхідна в будь-якій галузі людської діяльності. Уява потрібна всім: скульптор — по думки уявляє свій витвір, який хоче виліпити; архітектор — будинок, який хоче иобудува-тити; співак уявляє виступ, до якого ттуєлься.

Усяка творча діяльність забезпечується уявою, яка є самостійною системою створення нових образів.

Пізнаючи, людина не лише сприймає те, що на неї впливає певної миті, а й уявляє те, що на неї не впливало раніше. Уява — це здатність до створення нових образів. Це вміння помічати властивості предметів і переносити їх з одного предмета на інший, по-новому комбінуючи. Життя вимагає від людини створення образів і таких предметів, яких вона ще не сприймала, уявлення подій, свідком яких вона ще не була, передбачення наслідків своїх дій і вчинків, проламування наслідків власної діяльності тощо.

Уява тісно пов'язана з мисленням, вона притаманна кожній людині.

Виконайте оправи на логічне мислення.

1. З чотирьох наведених слів визначте три, які є однорідними поняттями. Виконуйте завдання швидко.

1. Піч, кєросинка, свічка, електроплитка.

2. Годинник, окуляри, термометр, терези.

3. Літак, шуруп, бджола, вентилятор.

4. Метелик, циркуль, терези, ножиці.

5. Дерево, етажерка, віник, виделка.

6. Іній, пил, дощ, роса.

7. Хвилина, секунда, година, вечір.

2. У наведених словах букви переставлені місцями. Назвіть ці слова. Виконуйте завдання швидко.

1. Упке.

2. Амнррі.

3. Вктіак.

4. Скамндри.

5. Якбуінак.

Перевірте, як розвинена ваша уява. Об’єднайтесь у групи та виборіть 6-8 казкових персонажів (із різних казок) і складіть казку, яка має бути логічною й мати закінчений сюжет. Розіграйте в ролях складену вами казку.

Щодня ви дізнаєтеся багато нового, ваші знання збагачуються. Пам’ять зберігає ці знання. Без знань неможливо ні плідно працювати, ні успішно навчатися. Будь-яка діяльність людини потребує зосередженості та спрямованості. Тому важливо розвивати пам'ять, мислення й увагу. Прислухайтеся до порад, що допоможуть вам удосконалити себе та досягти успіхів у навчанні.

Як розвинути мислення

1. Розвивати мислення — означає насичувати свій розум знаннями.

2. Знань неможливо набути без зусиль думки, без розумової праці.

3. Мислення починається із запитання. Тому вчіться ставити запитання до кожної події, явища тощо.

4. Властивість помічати в предметі або явищі кілька найбільш явних ознак — спільна властивість розуму. Цо вміння бачити можна тренувати в іграх на кмітливість, у вирішенні різного роду логічних завдань і головоломках.

5. Виконуйте різні завдання на порівняння, кмітливість, логіку.

6. Беріть участь у дискусіях, вирішуйте нестандартні завдання.

1. Яку роль відіграє сприйняття в житті людини?

2. Чому кажуть, що увага є «єдиними дверима нашої душі»?

3. Яка роль здібностей у житті людини?

Виконайте тест »Як ми сприймаємо інформацію». Читаючи основні положення тесту, відзначайте риси, що є найхарактернішими для вас. Потім підсумуйте результати кожного стовпчика й порівняйте здобуті результати. Як правило, в одному стовпчику має бути найбільша кількість оцінок. Його назва й буде тим способом сприйняття, що переважає та найбільше відповідає особливостям вашої діяльності. Розпитайте в батьків і близьких вам людей, як вони краще засвоювали навчальний матеріал і який вид інформації сприйняття переважав: зоровий, слуховий, кінетичний. Обговоріть із ними результати тесту.

Знайдіть цікаву інформацію про приклади феноменальної пам’яті людини.

 

Це матеріал з підрчника Основи здоров'я 8 клас Поліщук

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: asia2016 от 4-11-2016, 12:24, Переглядів: 5641