§ 14. Стать і статеві ролі
У цьому параграфі ти:
• навчишся розрізняти попятгя статі і тендера;
• дізнаєшся про тендерні ролі і стереотипи.
Що таке стать
♦Хлопчик чи дівчинка?» — перше запитання про тебе, щойно ти з’явився на світ, хоча твою стать було визначено набагато раніше — у момент зачаття.
Сіпать визначає, є людина чоловіком чи жінкою. Вона зумовлена структурою генів і є поняттям біологічним.
Від статі залежить будова статевих оргапів, можливість стати матір'ю чи батьком, а також деякі інші ознаки: пропорції тіла (зріст, ширина плечей, об’єм стегон), розподіл жирових тканин, кількість волосся на тілі н па обличчі, особливості статевого дозрівання, м'язова сила, витривалість, риси обличчя, тембр голосу і навіть міміка й хода.
1. Об’єднайтесь у дві групи: хлопці і дівчата.
2. Обидві групи записують відповіді па запитаппя:
• «Які переваги бути хлопцем?»
• «Які переваги бути дівчиною?»
3. Порівняйте відповіді хлопців і дівчат. Обговоріть, що у цих відповідях подібне, а що — відмінне.
Що таке тендер
ГеиОср <статева роль) — поняття культурне і соціальне. Воно визначає риси характеру та особливості поведінки, які вважають характерними для чоловіків і жінок у певному суспільстві.
Наприклад, жінкам зазвичай приписують такі риси характеру, як турботливість, поступливість, емоційність, а чоловікам — лідерство, стриманість.
Поведінка конкретної людини може відповідати прийнятій у суспільстві, а може, навпаки, вважатися характерною для протилежної статі. Так, чоловіки бувають мужніші і турботливими, а жінки — ніжними й енергійними. У цьому немає нічого поганого. Навпаки, вважається, що поєднання в одній людині традиційно чоловічих і жіночих рис характеру робить її повноцінною і надзвичайно дієздатною особистістю, яка обирає стиль поведінки залежно від конкретної ситуації, а не обмежується тим, що підведено для її статі. Прочитайте наведені нижче факти. Поміркуйте, ознакою чого вони с: статі чи
Ознаки статі:
з’являються самі по собі (без зовпішпього впливу); с універсальними, не залежать під країни, культури, релігії (наприклад, тільки жінки народжують дітей); ніколи не змінюються в історичному процесі; властиві лише одній статі.
Ознаки тендера:
є культурною традицією;
суттєво відмінні в різних країнах і навіть в одній країні (залежно під населеного пункту чи соціального прошарку);
можуть змінюватися з часом; властиві людям різної статі.
гендера? Який факт найбільше вас здивував?
1. У Давньому Єгипті жінки вели родинний бізнес, а чоловіки займалися домашнім господарством.
2. Жінки народжують дітей, а чоловіки — ні.
3. У багатьох країнах жіпкам платять за однакову роботу меіппе, ніж чоловікам.
і. У підлітковому віці тембр голосу у хлопців змінюється («ламається»), а в дівчат — ні.
5. У деяких культурах чоловіки завжди готують їжу, а жінки ремонтують оселі.
0. У більшості країп традиційний одяг чоловіків — брюки, а в Шотландії — спідниця.
7. Раніше жінки носили тільки спідниці, а тепер часто вдягають брюки.
8. Жінки можуть годувати дітей груддю, а чоловіки — ні.
9. У багатьох країпах, якщо родині потрібна допомога, дівчатка частіше, ніж хлопчики, кидають школу.
10. У чоловіків ростуть борода і вуса, а в жінок — ні.
Тендерні ролі і стереотипи
Ніл народження батьки виховують дитину відповідно де» її статі. З цього приводу в усіх країнах існує чимало традицій. Наприклад, дівчаткам купують одяг рожевого кольору, а хлопчикам — блакитного; дівчаткам дарують ляльки, а хлопчикам — автомобілі. Дівчаткам пов'язують стрічки і наряджають їх у сукні, а хлопчиків коротко стрижуть і одягають у штанці.
Ьатьки заохочують поведінку дитини, яка відповідає їхнім уявленням про те, як мають поводитися хлопчики і дівчатка. Формування тендерних ролей відбувається і під виливом інших чинників соціального середовища — вихователів, учителів, церкви, сусідів, телебачення, інших засобів масової і нформаї іії.
Об'єднайтесь у 3 групи («одяг», «обов'язки*, «розваги*). Запишіть приклади тендерних ролей у вигляді таблиці.
Хлопці |
Дівчата |
|
Одяг |
||
Домашні обов’язки |
||
Розшиті (ігри, хобі, види спорту) |
||
Спрощені уявлення про те, як мають поводитися люди різної статі, який одяг носити і чим займатися, називають гешк-ітими сттт'оти/шми (мал. 2(і).
Більшість тендерних стереотипів допомагають хлопчикам і дівчаткам підготуватися до соціальних ролей, які вони виконуватимуть у дорослому житті — матері чи батька, чоловіка чи дружини.
Однак деякі тендерні стереотипи сформувалися дуже давно, в цілком інших історичних і соціальних умовах. Багато в них застаріли й нерідко обмежують можливості людей у сучасному світі.
Також важливо пам’ятати, що тендерні стереотипи відображакггь те, що е характерним для більшості людей тієї чи іншої статі, й не враховують інди-відуальних особл ивостей. Наприклад, емоційність вважається характерною жіночою рисою, а стриманість — чоловічою. Однак є чимало емоційних чоловіків і стриманих жінок (мал. 27).
1. Об’єднайтесь у 2 групи: хлопці і дівчата. Визначте у групах спільну позицію щодо таких тверджень:
• Хлопці мають бути енергійними і мужніми, а дівчата — чарівними і поступливими.
• Спорт важливіший для хлопців, ніж .для дівчат.
• Дівчині треба знайти хорошого чоловіка, а хлопцеві — добру роботу’.
• Дівчата прагпуть шлюбу, а хлопці — ні.
• Догляд за дітьми — суто жіноча робота.
• Хлопець, який любить куховарити, недостатньо мужній.
- Жінки здатні на співчуття, а чоловіки — ні.
• Дівчата не мають здібностей до точних наук.
• Дівчині не так важливо мати вищу освіту, як хлопцю.
• Дівчата повшпіі носити спідниці, а хлопці — брюки.
• Жінці не місце за кермом автомобіля.
2. Які з цих гендерпнх стереотипів ви вважаєте застарілими? Порівняйте позиції хлоппіп і дівчат.
3. Об’єднайтесь у кілька змішаних за статтю груп і обговоріть ідеї щодо тендерної рівності (наприклад, обгрунтуйте, чому спорт однаково важливіш для хлопців і для дівчат).
По черзі продовжіть фразу: «Я щасливий(а), що я хлопець (дівчина), тому що...»
Стать впзпачае, є людина чоловіком чи жінкою. Вона зумовлена структурою генів і е поняттям біологічним.
Тендер визначає риси характеру та особливості поведінки, які вважаються характерними для чоловіків і жінок у певному суспільстві. Це поняття культурне і соціальне.
Тендерний розвиток людини відбувається під впливом родини, вихователів, учителів, ЗМІ.
Це матеріал з підручника Основи здоров'я 8 клас Бех
Автор: asia2016 от 3-11-2016, 17:23, Переглядів: 4570