Народна Освіта » Основи здоров'я » § 13. Розиток пам'яті та уваги

НАРОДНА ОСВІТА

§ 13. Розиток пам'яті та уваги

У цьому параграфі ти:

ознайомишся я принципами ефективного яапам’ятовування

і концентрації уваги;

потренуєшся створювати карти пам’яті;

дізнаєшся, як краіце готуватися до іспитів.

Принципи запам'ятовування

Таємниці пам’яті завжди привертали увагу дослідників. Так, грецький філософ Платон (IV ст. до н. е.) вважав, що пам’ять подібна до воскової пластини, па якій утворюється відбиток твердого предмета. Як поверхпя воскової пластини з часом розгладжується, так і відбитки різних подій стираються з пам’яті з плином часу.

Греки так обожнювали пам’ять, що в їхній міфології з’явилася навіть богиня пам’яті — Миемозіда. Від Гі імені походить поняття «мнемонічні прийоми», тобто прийоми кращого запам'ятовування.

Давні й сучасні мнемонічні прийоми грунтуються па таких простих принципах:

/. Синестезія — для розвитку пам’яті треба постійно тренувати всі органи чуттів (зір, слух, пюх, смак, дотик). Більшість людей, яких природа нагородила феноменальною пам'яттю, і тих, хто сам розвинув у собі такі здібності, мають розвинені органи чуттів і здатність створювати яскраві образи па основі отриманої інформації.

2. Асоціації — наш мозок має асоціативну кору. Тому, дізнавшись щось попе, постарайся поєднати його з тим, що вже знаєш.

3. Порядок, логіка, нумерація — запам’ятовування чогось логічно впорядкованого, пронумерованого допомагає скоріше пригадати потрібну інформацію.

4. Гумор. перебільшення — створюючи образ для запам'ятовування, можна карикатурно збільшити ного розміри, змінити форму, колір.

.5. Позитив — люди неохоче пригадують те, що викликає непри-ємпі почуття. Негативна інформація, навіть якщо для її запам'ятовування використовували усі важливі принципи, може блокуватися мозком, оскільки згадка про пеї неприємна.

в. Уява — найефективніший інструмент запам'ятовування, який допомагає використовувати наведені вище принципи.

Методом мозкового штурму запропонуйте прийоми ефективного за пам’ятову ванп я.

Обговоріть, на яких принципах грунтуються ваші ідеї.

Карти пам’яті

Під час підготовки до іспиту тобі доводиться опановувати великі обсяги навчальпого матеріалу. Зазвичай для цього роблять конспект, що складається з визначень, цитат, дат, списків тощо. У написанні конспектів здебільшого використовують принципи запам’ятовування, які пов’язують з діяльністю лівої півкулі, що відповідає за мову, логіку, складання списків, операції з числами і не враховує таких пршщипів, як асоціативпість, уява, гумор, перебільшення тощо.

Психолог Тоні Б’юзен пропонує замість класичних конспектів розробляти карти пам’яті (мал. 25). Вони залучають до збалансовапої роботи обидві півкулі мозку. Карти пам’яті допомагають створити цілісний образ павчальпого матеріалу — ключових понять і взаємозв’язків між ними.

Щоб створити карту ті м'яті, тобі знадобляться: чистий аркуш паперу; простий олівець або ручка; кольорові олівці; маркери або фломастери.

Як це робити:

1. У цеіггрі намалюй (права півкуля) символ темп.

2. Від центрального символу проведи .лінії, пад якими напиши (ліва півкуля) чи намалюй (права півкуля) ключові поняття, що стосуються теми.

3. Написи мають бути лакопічнимп (два-три слова).

А. Писати краще друкованими літерами, такий текст легше читати і за пам ’ятовувати.

5. Кожна лінія може мати розгалуження, необхідні для розкриття конкретного поняття.

6. Для створеїшя карти використовуй різні кольори (права півкуля) — це сприяє запам'ятовуванню, стимулює інтпі мозкові процеси.

7. Під час створення карти можеш усвідомити, що деякі попяття пов’язані не лише з центральною темою, а й між собою (ліва півкуля). Такі зв'язки познач стрілками різного кольору і форми (права півкуля).

8. Використовуй підкреслення, геометричні фігури (прямокутники, овали) для виділепня понять, що повторюються або на які ти хочеш звернути увагу.

Практичне аавдаыни

Підготовка до іспитів: розвиток нам’яті та уваги

Наступного року ти складатимеш іспити а кількох предметів. Іноді буває так, що учень, який добре вчився протягом багатьох років, на іспиті не може виконати найпростіше завдання, і вчитель змушений ставити йому низьку оцінку. Це пояснюється тим, що учепь пе зміг організувати підготовку, використовував неефективні методики або не впорався з хвилюванням на іспиті. Готуючись до іспитів, намагайся уникати поширених помилок: відкладати підготовку до останніх днів; механічно зазубрити матеріал;

готуватися з увімкненим телевізором або під гучну музику; концентруватися на дрібних фактах, втрачаючи відчуття цілісності матеріалу;

готуватися без урахування форми проведения іспиту (усний, письмовий, тестування).

Щоб гарантовано отримати високий результат, радимо почати готуватися до іспитів заздалегідь. Об’єднайтесь у 5 груп. За допомогою табл. G підготуйте повідомлення про алгоритм підготовки до іспитів:

група 1: на літніх канікулах; група 2: протягом навчальпого року; група 3: за кілька тижнів до іспиту; група 4: напередодні іспиту; група 5: у день іспиту.

Таблиця в

На літніх канікулах

 

 

•Почни з головного — психологічної установки. Сприймай іспити як шанс виявити себе й отримати винагороду за свою працю. Щоранку і перед сном налапгтовуйся на успіх — уявляй, як почуватимешся, отримавши високу оцінку, як радітимуть за тебе друзі, як хвалитимуть тебе батьки.

•Дістань цьогорічні екзаменаційна білети (попроси в тих, хто вже склав іспити, або купи їх у магазині).

• Переглянь запитання і відповіді на ипх. Що з цього ти вже вивчав? Пригадай цей матеріал: погортай старі підручники, з’ясуй те, що тобі незрозуміло.

• Склади карти пам’яті для кожного предмета.

Закінчення таблиці в

• Зберігай усе, що може знадобитися — схеми, таблиці.

* Записуй найважливіше на картках (події, дати тощо).

•Складай карти пам'яті для кожного розділу.

• Щойно дізнаєшся дату іспитів, переглянь програму і склади план підготовки.

• Починай готуватися! Не дозволяй собі провалитися па іспиті через лінощі.

• Рівномірно розподіли навантаження. Краще вчитися одну годину щодпя, піж три доби поспіль перед екзаменом.

• Визнач слабкі місця у своїх знаннях.

Заповни прогалини у знапиях сам або звер-іпісь по допомогу.

• Переконайся, що добре пам’ятаєш ключові поняття. Малюй карти пам'яті і звіряй їх з еталонними.

• Складай узагальнені карти пам’яті для кожного предмета і відмічай на них те, що вже вивчив.

• Переглянь свої записи в зоппгтах і на картках. Допити те, чого пе вистачає. Носи картки з собою. Переглядай їх у вільну хвилину.

• Не засиджуйся допізна. Щоб ясно мислити, треба виспатись.

•Перед спом скажи собі: «Я зробив усе, що міг. Більше від мене нічого пе залежить. Якщо я провалюся, мені буде прикро, але я це переживу*- (формула позитивного мислення).

• Зранку не забудь поснідати.

• Прихопи цукерку. Вона допоможе побороти хвилювання.

•Паніка — заразна. Не спілкуйся з тими, хто нервує.

• Не повторюй матеріал до останньої хви.лиіш. Щоб розслабитися, подумай, як буде добре, тсоли все скінчиться.

Пограйте п ігри для розпитку пам’яті й уваги, а влітку можете грати у них з друзями. Кількість учасників цих ігор необмежепа: що більше, то краще.

Гра«Снігова куля». Розпиває увагу і пам'ять. Кожен учасник придумує собі нове прізвище та ім'я. Усі сідають в коло і по черзі відрекомендовуються. Пертий називає тільки епос ім'я, другий — спочатку ім’я першого учасника, а потім своє, третій — двох попередніх, а потім своє і так далі. Замість імен можна називати іноземні слова, назви міст, марки автомобілів. Гра «Передай предмет». Розвішає увагу і креатппність (творче мислення). Станьте в коло і передавайте по колу предмет, наприклад, м’ячик або маркер. Кожеп учасник має придумати повий спосіб передавання.

Гра «І раз, і два, і т/т...». Допомагає розвивати увагу. Учасники стоять у колі. За командою ведучого «І раз...» кожен починає виконувати будь-який рух, бажано нескладний. За командою «І два...» учасники прітиняють виконувати свої рухи і помішають робити те, що перед цим робили їхні сусіди справа. За командою «І три...» усі зпову зміїпоють рух на той, який викопувати сусіди справа. Гра закінчиться, коли ведучий назве число, яке дорівнює кількості гравців — тоді рухи повертаються до тих, хто їх придумав. Зперпіть увагу, чи змінилися рухи, які ви придумали, у процесі гри. Що допо-магало точно відтворювати рухи партнерів, а що заважало?

Об’єднайтесь у п’ять команд. До підсумкового уроку розподіліть між собою параграфи § 9—13 підручтжа і складіть карти пам'яті для кожного з пих.

Успішне навчання Грунтується на сучасних методиках ефективного запам’ятовування, коїщентра-ції уваги, підготовки до іспитів.

Щоб добре скласти іспити, треба: патапітуватп-ся па успіх, правильпо організувати підготовку, використовувати ефективні методики і навчитися долати надмірне хвилювання.

ПІДСУМКОВЕ ЗАВДАННЯ ЗА РОЗДІЛОМ З

По черзі зробіть повідомлення і продемонструйте підготоплепі командами карти пам’яті за матеріалом підручника § 9—13 .

Підсумуйте головне з того, що ви вивчали у розділі 3.

 

Це матеріал з підручника Основи здоров'я 8 клас Бех

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: asia2016 от 3-11-2016, 17:21, Переглядів: 3816