Народна Освіта » Основи здоров'я » § 10. Формування системи цінностей

НАРОДНА ОСВІТА

§ 10. Формування системи цінностей

У цьому параграфі ти:

пригадаєш свої найважливіші цінності; проаналізуєш складові свого духовного розвитку; потренуєш навички постановки і досягнення мети.

Підлітковий вік — важливий етап духовного розвитку людини: формування особистої системи цінностей, становлення моральності, усвідомлення пріоритету духовних потреб, визначення життєвої мети.

Цінності — це те, що є важливим для людини, за допомогою чого вопа оцінює і звіряє будь-що у своєму житті, визначає власні пріоритети.

Існує кілька десятків цінностей, спільних для всіх людей, незалежно під того, у що вони вірять і де живуть. Це — любов, дружба, оптимізм, толерантність, чуйність, довіра, самоповага тощо. їх називають вищими або загальнолюдськими, цінностями.

1. Об'єднайтесь у пари і обговоріть, як змінилися за рік паші цінності. Які цінності тепер є для вас найважлнвіппгми?

2. Пригадайте, які переваги має людина, якщо вона сповідує загал ьнол юдс ьк і піп пості.

Моральність — це особисті уявлення про те, що є добрим чи поганим, прийнятним чи неприйнятним.

Виокремлюють три рівні морального розвитку:

• У .дитинстві людина відрізняє добре від погапого за реакцією дорослих. Якщо щось схвалюється моральними авторитетами — це добре, якщо пі — погапо. Моральні авторитети — люди, які мають владу карати, яких треба слухатися (батьки, вихователі, вчителі).

• Пізніше людина починає орієнтуватися на моральні засади, які існують у суспільстві. Добре те, що схвалюється її соціальним оточенням і пе суперечить закону.

• Ті, хто досягає третього рівня морального розвитку, орієнтуються на універсальні етичні принципи. Високоморальними вважаються вчпп-ки, що відповідають загальнолюдським цінностям (навіть якщо вони суперечать законам країни проживания).

На жаль, пе псі дорослі досягають третього рівня моральпого розвитку і орієнтуються па загальнолюдські ціппоєті. На жаль — тому, що покладені в основу життя вищі цінності сприяють кращому здоров'ю, мети стресовому життю, більшій упевненості в собі, стабільнішому подружньому життю, більшій за середині впливовості, відчуттю самоповапі і сенсу життя.

Духовний розвиток безпосередньо пов’язаний із задоволенням вищих людських потреб. Потреби — це те, що необхідно людині для нормального життя і розвитку. Вони впливають па папгі бажання, рішення і поведінку.

1. Тобі вже відома теорія потреб Абрахама Маслоу. Пригадай, які існують фізіологічні, соціальні йдуховпі потреби.

2. Які з пих е потребами дефіциту', а які — потребами розвитку? Що це озпачає?

 

 

Багато людей пе усвідомлюють значення духовного розвитку для всіх сфер життя. Вопи зосереджуються .шипе на фізіологічних і соціальних потребах і пе дбають про спої духов пі потреби (пізнавальні, естетичні, потребу в самореалізації).

А. Маслоу вважав, що більшість людей, подібно до біблійного персонажа Іопа, підмовляються від можливостей свого розвитку та самореалізації. І як результат — ми не такі людяні й щасливі, якими могли б бути, адже рівень нашого благополуччя безпосередньо пов’язапий із рівнем задоволення вищих потреб.

Як досягти життєвої мети

Дехто пе замислюється лад споїм майбутнім і пливе за течією. Такі люди нагадують персопажіп з гуморески Остапа Вишні — чухраїнців, які, не докладаючи жодних зусиль, щоб вплітати на ситуацію, полюбляли казати: «Якось-то поло буде». Тільки згодом тим чухраїнпям доводилося частенько чухати потилицю, промовляючи: «Я так і знав».

Набагато краще, якщо ти у своєму житті не покладатимется па «якось-то воно буде», а користуватимешся відомою олімпійською формулою успіху:

Успіх = Візія + Запал + Дія

Кожен елемент цієї формули важливий. Якщо в тебе є візія і запал, але немає дії, тп — мрійник. Коли маєш візію і дієш, але не маєш запалу, ти — посередність. Коли маєш запал і дієш, але пе маєш візії, то досягнеш, чого прагнеш, однак зрозумієш, що твоя мета була неправильною.

1. Візія: уявляй кіпцеву мету

Починати треба з формування візії — кінцевої мети. Спортсмени, тренуючись, завжди заглядають уперед, прокручуючи у своїй уяві бажаний результат і шлях до перемоги. Так і ти. Спробуй уявити своє ідеальне майбутнє, наприклад, у вигляді фільму. Поміркуй:

1. Хто тп у цьому фі.тьмі — головний персонаж чи актор другого плану?

2. Минуло 20 років. Тебе оточують найважливіші у твоєму житті люди. Хто поїш? Що робиш ти?

3. Тобі довелося ризикувати життям заради інших людей. Хто пе: твої родичі, найближчі друзі, незнайомі тобі .глоди?

1. Про тебе написали статтю п газеті і взяли інтерв'ю у тих, хто тебе знає. Що ці людп скачати про тебе?

.5. Наприкінці фільму часто звучить музика, яка підкреслює його головпу ідею. Яка музика чи після звучить у твоєму фільмі?

2. Запал: підтримуй мотивацію

Визначивши для себе мету, ніколи не втрачай віри у свої сили для її досягненпя. Як сказав найвідоміїппй винахідник усіх часів і народів Томас Едісои: «Багато невдах у житті — це люди, які не змогли реальпо усвідомити, наскільки близько попи підійшли до успіху, перед тим, як усе покнпу-ти». Сам пін пропів десять тисяч невдалих експеримептіп з акумулятором, але коли його друзі спробували поспівчувати йому з цього приводу, Едісои здивувався: «Це не поразка. Я виявив аж десять тисяч способів, які не спрацьовують!»

3. Дія: крок за кроком йди до своєї мети

Проаналізуй, що треба зробити для здійснення твоєї мрії і яких цілей ти можеш досягти на цьому етапі життя. Наприклад, якщо мріепг стати дипломатом, треба вже тепер «палягтп» на вивчеипя іноземних мов. Напиши план досягпеїпія своєї мети і викопуй його, щодня оцінюючи результати.

У цьому тобі допоможе проект самовдосконалення. Ті, хто ного викопував, кажуть, що не .захоплює — ставптн перед собою конкретну мету і поступово досягати її. Започаткуй проект самовдос-коналення, використовуючи наведені шгжче рекомендації.

Як обрати мсту:

• Обери те, чого хочеш досягти у найближчому майбутньому.

• Обери те, для чого масіп відповідні ресурси. Не парто прагнути того, що падто дорого коштує чи потребує багато часу.

• Обери те, чого можна досягти малепькими кроками від одпісі перемога до іншої.

• Обери те, прогрес у чому молена виміряти оціпкамп, кілограмами, сантиметрами, сторінками.

• Оберп те, чого ти пасправді хочеш, що прішесе тобі ладоволеппя і наблизить досягаеття гпосї головпої мети.

 

На шляху до мсти:

• Налаштуйся на успіх. Повір, що тобі це під силу.

• Подумай, під кого можеш отримати допомога (батьки, лікар). Зверпись до пих.

• Щодпя оціїпой спої результати.

• Не бійся помилок і пепдач. Якш у тебе щось не виходить, лміпи свої плани або спробуй ще рал.

• Вітай себе л кола гам успіхом. Сприймай це як належну винагороду па спою працю, терпінпя і силу волі. Тільки-но подумает про себе погапо, вгадай, що вда лося тобі, па що тебе похвалили

 

Цінності — це те, що є важливіш для людини, па допомогою чого вопа ввіряє й оцінює будь-що у своєму житті, визначає власні пріоритети. Підлітковий вік — важливий етап духовпого розвитку людини: стаповленпя моральності, формування особистої системи цінностей, усві-домлеіпія пріоритету духовппх потреб, впзпа-чення життєвої мети.

У досягненні мети користуйся відомою олімпійською формулою успіху: уявляй кінцеву мету, підтримуй мотивацію, крок за кроком йди до своєї мети.

 

Це матеріал з підручника Основи здоров'я 8 клас Бех

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: asia2016 от 3-11-2016, 17:18, Переглядів: 7850