Народна Освіта » Основи здоров'я » § 9. Розвиток особистості

НАРОДНА ОСВІТА

§ 9. Розвиток особистості

У цьому параграфі ти:

дізнаєшся про біосоціальну природу особистості та оспоппі етапи її розпитку;

порівняєш умови розвитку твого покоління і покоління твоїх батьків;

усвідомиш головне завдання пспхосопіального розвитку в підлітковому віпі;

Поняття особистості

Кожна людина мас притаманне лппте їй поєднання здібностей, рис характеру, інших людських якостей. Тобто кожен із нас е унікальною і неповторною особистістю. Певиою мірою риси особистості обумовлені спадковістю, частково формуються під впливом оточення. Тому кажуть, що процес формування особистості є біосоціальним.

1. Візьміть однакові аркуші паперу, складіть їх навпіл і без ножиць сформуйте половинки контуру людського тіла (мал. 10).

2. Розгорніть фігуркп і напишіть на ипх своє ім’я і п'ять особистих якостей (кмітливий, романтичний...).

3. По черзі покажіть і прочитайте, що у вас вийшло.

А. Поміркуйте, чому з однакових папірців за однаковою інструкцією вийшли цілком різпі фігурки.

Контекст розвитку

Контекст розвитку — це середовище, в якому розвивається дитина: час, місце її народження, економічна і політична ситуації, система освіти, технології, культура.

 

Одним із найважливіших чинників, що впливає на розвиток особистості, є умови, в яких вопа розвивається. — контекст розвитку. Саме контекстом розвитку пояснюється те, що діти (незважаючи на генетичну подібність) виростають інтими людьми, ніж їхпі батьки.

Покоління — група людей, які народилися в певний період часу (наприклад, покоління 90-х народилося в період з 01.01.90 по 31.12.99). Зазвичай покоління в межах однієї країни має подібний контекст розвитку.

Об'єднайтесь у 3 групи і порівпяііте коптекст розпитку вашого покоління і покоління ваших батьків: груш І: екопомічні умови; гру їм 2: політична ситуація; грумі 3: освіта, технології, культурне середовище.

Стадійність процесів розвитку

Розвиток людини впродовж життя є поступовим і достатньо прогпазова-нпм процесом. Спершу дитина вчиться тримати голівку, відтак сидіти, стояти, ходити. Те саме відбувається з її психологічним і соціальним розвитком. Спочатку вона вчиться впізнавати тих, хто за нею доглядає, усміхатися, вимовляти перші звуки, склади, слова, короткі речення і так далі.

Отже, попри те, що кожеп має власний генетичний код і перебуває під впливом унікального поєднання зовнішніх чинників, у ньому можпа помітити й те, що є спільним для більшості людей одного віту (навіть якщо вони жили 100 чи 200 років тому).

 

Усі теорії розвитку особистості визнають, що фізичний, психічний, соціальний і моральтптй розвиток людини відбувається у певній послідовності (стадіями). Хоч психологічні теорії оперують попяттям «середньостатистнчна людина» (якої в природі не існує), попи допомагають краще зрозуміти можливості людей та вікові особливості їхньої поведінки.

Однією з найцікавіших теорій розвитку є вчеп-ня про стадії психосоціальпого розвитку Еріка Еріксона (1902 — 1994). Згідно з його теорією псп-хосоціальтгий розвиток людини охоплює 8 стадій. З них 5 — у дитинстві, 3 стадії — у зрілому віці.

Стадії — це найголовніші завдання, які людина має розв’язати у певний період свого життя (мал. 17).

Е. Еріксон визначив ці завдання для кожної стадії розвитку і показав, до чого веде успіх чи невдача у вирішенні цих завдань.

Успішно вирішуючи актуальні завдання розвитку, ьш збагачуємо свою особистість і переходимо на наступний рівень. Якщо завдання на якомусь етапі не вирішене, це негативно вплітає па все подальше життя. Зазвичай реальний результат знаходиться посередині між цими двома крайностями.

1. Довіра проти недовіри (до І року)

Довіра до навколишнього світу формується у піці до 1 року і найбільше залежить від людей, які доглядають за малюком. Якщо світ уявляється дитині непередбачуваним і небезпечним, вона пе може подолати кризу, виростає нервовою і недовірливою.

2. Незалежність проти невпевненості (1 — 3 роки)

На початку діти лите несвідомо реагують на зовнішні подразники. Але вже на другому році життя дптппа поступово починає діяти з власної волі. Так формується її почуття незалежності. Якщо дитину обмежувати і надміру опікати на цьому етапі, вона виросте невпевненою у собі.

3. Ініціативність проти почуття провиті (3—5 років)

Ця стадія — час розвитку креаптпості, активного дослідження себе і навколишнього середовища. У трюму віпі важливо забезпечити дитину різноманітними іграшками, матеріалами для малювання, ліплення. Корисні заняття музикою, танцями, гімнастикою. Невдалий перебіг цього етапу породжує комплекс провини.

4. Успішність проти комплексу меншовартості (в—12 років)

Ця стадія охоплює перші роки навчання. її завдання — пізнання своїх сильних і слабких якостей, формування уміння вчитись і досягати успіху. Якщо на цьому етапі активність дитини не стимулюється, можуть сформуватися занижена самооцінка і комплекси меншовартості.

5. Ідентичність п/юти дифузії (13—19 років — підлітковий вік)

Це час формування само ідентичності, розвитку самосвідомості, визначення того, ким хочеш бути. Підліток «приміряє» до себе різпі соціальні ролі, професії, формує власну шкалу цінностей, моральні орієнтири. Практично необмежені альтернативи ускладнюють проблему вибору. Часто підліток не може «склеїти* себе докупи і відчути цілісною особистістю.

в. Близькість проти ізоляції (молодість)

Завдання цього етапу життя — створення сім’ї, народження і внхо-вання дітей.

7. Продуктивність п/юти стагнації (зрілий вік)

На цій стадії домінує прапіеіпія людини до самореалізації, продуктивної праці па благо родини, суспільства. Розв’язується внутрішній конфлікт між егоцентризмом (як у підлітків) і можлтшістю самореалізації па благо інших.

8. Мудрість п/юти відчаю (похилий вік)

Вирішення попередніх завдань дарує людині відчуття самоповаги, повпотн і сенсу життя. Нерозв'язані проблеми розвитку можуть призвести до невдоволення своїм життям, відчаю перед неминучою смертю.

Отже, підлітки перебувають па стадії визначення своєї ідентичності. На цьому етапі тпого життя головне — зрозуміти, хто ти е і для чого прийшов у цеп світ.

Поміркуй пад такими запитаннями:

Яку освіту хочеш здобути — середню чи вищу?

Яких друзів хочеш мати?

До якої компанії належати?

Що є для тебе найважлпвіппш?

За що ти готовий боротися?

Чого прагнеш досягти у житті?

Ти можеш подумати, що пе маєш особливого вибору, наприклад, тому, що твої батьки незаможні, чи з будь-якої іншої причини. Та повір: проблема не в тому, що в тебе немає вибору, а в тому, що він дуже пшрокий.

Незалежно від того, живеш ти в місті чи в селі, у бідній чи заможній родині, хлопець ти чи дівчина — твої можливості практично необмежені. Питання в тому, чи хочеш ти скористатися ними. Як сказав засновник автомобільної компанії Генрі Форд: «Якщо ви думаєте, що здатні па це, ви маєте рацію. Якщо думаєте, що пе здатні, ви так само маєте рацію*.

Прочитайте наведений нижче факт із біології. Поміркуйте:

Які ви знаєте приклади, коли люди досягали успіху попри складні життєві обставини (наприклад, кріпак Тарас Шевченко став всесвітньо відомим поетом)?

Як ви розумієте вислів: «Труднощі загартовують*?

 

Досліджуючи умови розвитку амеб, учені помістили їх у дві різпі ємності. У пертій постійна температура, вологість та інші умови підтримувалися на оптимальному рівні. У другій їх постійно змінювали.

У результаті експерименту з'ясувалося, що амеби у пертій ємності гинули швидше, ніж у другій. Учені зробили висповок, що коли організму доводиться докладати зусиль

і пристосовуватися до складних умов павколпппіього середовища, це сприяє його росту* і розвитку. 1

До наступного уроку на зразком запитії десять найважливіших для тебе життєвих цінностей.

Особистість — унікальне поєднання здібностей, рис характеру інших людських якостей. Розвиток особистості е біосоціальпим. Суттєв роль у розвитку особистості відіграє контекст розвитку — місце, час пароджеіпія і середовище її проживання.

Розвиток людини ппродовж життя є поступовим і достатньо пропюзовашім. Він відбувається у певній послідовності (стадіями).

У психосоціальному розвитку підлітки перебувають па стадії визначення своєї ідентичності.

 

Це матеріал з підручника Основи здоров'я 8 клас Бех

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: asia2016 от 3-11-2016, 17:17, Переглядів: 2774