Народна Освіта » Основи здоров'я » § 3. Ти — рятувальник

НАРОДНА ОСВІТА

§ 3. Ти — рятувальник

У цьому параграфі ти:

* прочптаєтп реальну історію про героїчну поведінку школярів на пожежі;

• оціниш спою готовність діяти у подібній ситуації;

* дізнаєшся, як рятувати людей на пожежі та якої допомоги потребують потерпілі;

• потренуєшся використовувати ці знапня у змодельовапих ситуаціях.

У попередніх класах на уроках основ здоров’я ти вчпвся запобігати багатьом небезпекам і утікати їх. Знаєш, як поводитися під час грози і повені, як діяти при витікапні газу або у разі пожежі, під час аварії на підприємстві й дорожиьо-транспортпої пригоди. Однак раніше тебе вчили рятувати своє життя і здоров’я. Тепер ти подорослішав і можеш рятувати пе ліппе себе, а й інших. Та до цього треба добре підготуватися: знати, як поводитись у копкретнпх НС, як рятувати себе та інших людей і надавати невідкладну допомогу потерпілим.

1. Прочитайте повідомлеїшя па с. 21. Обговоріть:

Чому дорослі не змогли допомогти роди пі?

Які особисті якості пеобхідні людині, іцоб зважитися на подібппи вчипок? Що їй важливо зпати і вміти?

2. Об'єднайтесь у пари й оціпіть спою готовність діяти у такій конкретній ситуації за десятибальною шкалою (0 балів — мінімальна готовність, 10 — максимальна). Поміркуйте, яких особистих якостей, знань і навичок вам поки що бракує.

Об'єднайтесь у А групи і за допомогою блок-схемн на с. 22 обговоріть, як треба діяти п таких ситуаціях:

Група 1: у будинку пожежа. Хтось благає про допомог}', але нікого не видно, бо в коридорі багато диму.

Група 2: у кімнаті жінка, яку затиснуло важкими речами. Ти сам не можеш упоратись із завалом.

Група 3: жінка просить врятувати її п'ятирічного сина. Але дитини пе видпо. Де її треба шукати?

Група 4: ти знайшов хлопчика і хочеш винести надвір. Для цього треба знову пройти через задимлений коридор.

Група 5: коли ти вибирався, на тобі п па хлопчику загорівся одяг. Що робитимеш?

Школярі винесли з палаючого будинку жінку з чотирма дітьми

У селі Недаііпода Криворізького району Дніпропетровської області одинадцятикласннки місцевої пжолп Анатолій Ля лота, Юрій Козацький, Віктор Бовсуновський і Дмитро Нелуленко врятували під час пожежі родину з п’яти осіб.

Мати і четверо її малюків - старшому з них шість років, а найменшому сім місяців - опинилися в палаючому будинку. Того ранку, коли через коротке замикання в електродротах загорілася дерев’яна веранда, прибудована до старенької хати, молода жінка, втомлепа після безсонної ночі через наймолодшого Дениса, дрімала. Трос старших дітей гралися в кімнаті. Коли діти побачили дим, вони розбудили матір. Але було вже пізно - шлях до дверей їм відрізав вогонь.

 

Сусідка побачила дим і викликала пожежників, але врятувати людей пе змогла. На щастя, пепо-далік четверо школярів набирали воду з річки, щоб білити дерева. Хлопці заходилися гасити пожежу і через вибиті вікна рятувати постраждалу родину.

Спочатку витягли трьох дітей і матір, а коли з'ясувалося, що в хаті залишився найменший хлопчик, довелося вдруге йти у палаючий будинок. Пожежники, які приїхали з Кривого Рогу, погасили пожежу.

Героїзм і грамотні дії підлітків вразили рятувальників. Хлопці розповіли, що в цьому їм допомогли уроки ОБЖ.

Молодих героїв нагородили найвищою пагородою МНС «За відвагу в надзвичайній ситуації» 1-го ступеня. МНС виділило кошти на їхнє навчання після закінчення пішли за бажанням у будь-якому ВНЗ України.

До речі, всі вони вирішили стати професійними рятувальниками і вступили до Черкаського інституту пожежпої безпеки.

За матеріалами ЗМІ та прес-служби МНС

Рятування людей під час ножежі

Невідкладна допомога потерпілому

За блок-схемою на цій і наступній сторінках можна визначити, якої допомога потребує потерпілий на пожежі та як надавати допомогу при опіках різного ступеня тяжкості.

 

Термічні опіки

Термічні опіки під час пожежі можуть бути спричинені полум’ям, парою, гарячим повітрям, а також дією електричного струму. Головне завдання невідкладної допомоги у цьому випадку — запобігти больовому шоку та інфікуванню обпечених ділянок.

У жодному разі не слід обробляти опіки жиром — олією, вазеліном тощо. Це ліпне посилить ураження.

Залежно від глибини ураження розрізняють чотири ступені опіків:

I ступінь — почервоніння і набряк шкіри, що супроводжуються пекучим болем;

II ступінь — інтенсивне почервоніння, відшарування зовнішнього шару шкіри, заповнені прозорою рідиною пухирі;

III ступінь — верхнього шару шкіри практично немає, характерне омертвіння шкіри, утворення бурувато-коричневої кірки;

IV ступінь — некроз (омертвіння) пп<ірп, м’язів, сухожилля, кісток. Це найтяжча форма опіку, струп щільний і товстий, іноді чорного кольору з ознаками обвуглювання.

За допомогою вчителя об’єднайтесь у групи і спробуйте написати сценарій та розіграти сценку про:

група 1: рятувапия людей па пожежі;

група 2: надання невідкладної допомоги потерпілому, який отруївся газами;

група 3: допомогу при опіках різпого ступеня тяжкості.

1. Ознайомтеся з правилами поведіїпш в інших надзвичайних ситуаціях (див. с. 179 — 180 підручпика).

2. Є чимало фільмів про надзвичайні ситуації (техпогенні катастрофи, вивержеппя вулканів, землетруси, пожежі тощо). їх називають фільми-ісатастрофн, або блокбастери. До наступного уроку переглянь один із таких фільмів. Зверіпі увагу, які прийоми невідкладної допомоги застосовували персонажі цих фільмів.

Раніше тебе вчили рятувати своє життя і здоров’я. Тепер ти подорослішав і зможеш рятувати не лише себе, а й інших людей.

У приміщеіпгі, де виникла пожежа, найбільша небезпека — отруйні гази. Через задимлене приміщення треба рухатися повзком або нагнувшись, захищаючи органи дихання змоченою у воді тка-нипою.

При термічних опіках важливо запобігти больовому шоку та інфікуванню обпечеіптх ділянок. Не можна обробляти опіки жиром — олією, вазеліном тощо. Це лише посилить ураження.

 

Це матеріал з підручника Основи здоров'я 8 клас Бех

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: asia2016 от 3-11-2016, 17:09, Переглядів: 3384