Народна Освіта » Основи здоров'я » § 27. Інформаційна безпека

НАРОДНА ОСВІТА

§ 27. Інформаційна безпека

Інтернет і телебачення в житті підлітка

Ви народилися в динамічному, мінливому цифровому світі в оточенні різних електронних пристроїв; звикли до екранів телевізорів, до супутпикового телебачення, користуєтесь мобільними телефонами, практично в коленого з вас є якийсь мобільний гаджет, підключений до Інтернету: смартфон, планшет чи ноутбук. І це добре, тому що ви постійно па зв’язку з батьками та друзями, у будь-який час дізнаєтесь новини з усього світу, миттєво отримуєте відповіді на пошуковий запит.

Дослідження свідчать, що сьогодні підлітки в Україні проводять у середньому 20 годин па тиждень перед екраном телевізора — навіть більше, ніж спілкуються з батьками. Переглядаючи цікаві пізнавальні телепередачі можна розширити свій світогляд, обрати зразок для наслідування, підібрати аргументи для прийняття життєвих рішень. Втім, не варто сидіти перед телевізором довго. Краще виділити більше часу па своє хобі, «живе» спілкування з друзями та рідними, па заняття спортом — це принесе вам більше користі.

Інтернет останніми роками стає навіть популярнішим за телебачення. Переглядати розважальні та навчальні відеоролики, слухати улюблених музичних виконавців, обмінюватись фото та спілкуватись в

Контент — вміст.

соціальних мережах, готувати домашні інформаційне завдання, грати в онлайп-ігри — це да- наповнення сайту, леко не повний перелік того, що можна видання, робити в мережі Інтернет.

Результати дослідження свідчать, що YouTube серед інтернет-ресурсів нашиту ляртшии. Майже половини його відвідувачів — діти від 5-ти до 16-ти років. Найчистіше діти заходять на YouTube через мобільні телефони та планшети, щоб послухати музику, переглянути відео та ігрові матеріали. В основному діти цікавляться розважальним контентом. Приблизно третина цікавиться навчальним відео.

Які ви знаєте джерела інформації? Якими з них користується ваша родина?

Ви маєте право па доступ до інформації, яка необхідна для вашого розвитку й відповідає віковим потребам і можливостям, тобто є для вас безпечною. На жаль, далеко не все, що подають в засобах масової інформації, є безпечним. В умовах ринку та конкурентної боротьби надання інформації є не лише інформуванням, а й дієвим засобом впливу — психологічним програмуванням, підсвідомим навіюванням.

Прочитайте інформацію, що була опублікована в соціальній мережі Facebook і в більш ніж десяти ЗМІ та виявилась неправдою.

Якось в Facebook з’явилась сторінка «Коттізнаг Rex in der Ukraine / Комісар Рекс в Україні>. На ній німецькою та українською мовами повідомлялось:

«У Львові починають знімати новий сезон серіалу, його героєм стане український поліцейський. Проект українсько-австрійський і здійснюється за підтримки європейської організації з розвитку культури Kulturpolitische Gesellschaft, яка виділила на нього 6 млн евро. Пропозицію про спільну роботу висунуло Міністерство інформаційної політики України, міністр якого зауважує, що це чудова можливість створювати власний контент і залучити місто до кіновиробництва».

Ознайомтесь із висновком фахівця щодо достовірності інформації:

«...редакторам ЗМІ необхідно було перевірити факти, подані в новині, — зокрема щодо причетності Міністерства інформаційної політики та австрійського фонду, виділення 6 млн евро та ін.».

У популярних сучасних фільмах, серіалах часто демонструють моделі стосунків з перекрученими цінностями. Через брак соціального досвіду нерозбірливе сексуальне життя, легковажність та безвідповідальність сприймаються підлітками як позитивний приклад. Підлітки ототожнюють себе з веселими, безтурботними хлопцями й дівчатами із рекламних роликів, «сильними чоловіками» з поганими звичками чи «спокусливими жінками», яких постійно показують у фільмах. Тому так важливо обговорювати цікаві для вас передачі або серіали з однолітками та з тими, у кого є більше життєвого досвіду.

У віртуальному світі комп’ютерних ігор викривляється відчуття часу, там все відбувається швидше та простіше, ніж у реальному житті. Коли щось пе вдалося, то є спроба номер два, три чи десять. Зовнішній світ виглядає повільнішим, можливо, навіть не та-

ким цікавим. З одного боку, ігри можуть пас навчити, наприклад, знаходити вихід з різних екстремальних ситуацій, будувати певні стратегії для досягнення мети. З іншого боку, слід розуміти, що агресивна поведінка, яку часто демонструють герої комп’ютерних ігор, категорично неприйнятна в реальному житті.

У соціальних мережах підлітки ведуть себе особливо відверто. Часто під піком та аватаркою можна приховати власну невпевненість та видати себе за досвідченішу та більш розкуту особу, ніж насправді. Ризик тут є не лише в тому, що ваші відверті або занадто зухвалі фото, повідомлення чи коментарі можуть спровокувати на злочинні дії з боку зловмисників, про що вже говорилось у підручнику. Такі дії можуть засмутити ваших рідних, прикро здивувати тих, хто знає вас особисто, навіть зашкодити вашому особистому життю.

Не можна ототожнювати віртуальне та реальне життя, бо це може призвести до серйозних иегативпих наслідків — до частих депресій, нервових зривів, агресії, навіть до алкоголізму чи наркоманії. Тому варто чітко розуміти, що не все, що подають в Інтер-иеті та на телебаченні як правду, такою і є насправді.

Основні правила безпечної поведінки в мережі

Захистіть свій комп’ютер.

• Регулярно оновлюйте операційну систему.

• Використовуйте антивіруспу програму.

• Застосовуйте брандмауер.

• Створюйте резервні копії важливих файлів.

• Будьте обережні при завантаженні вмісту*.

Після опублікування інформації в Інтернеті більше неможливо буде її контролювати і видаляти кожну її копію.

Захистіть себе.

Брандмауер —

• Не розголошуйте в Інтернеті особис- це програма або нри-

ту інформацію. стрій, який перевіряє

п - . дані, що надходять з

• Переконайтеся в тому, що вам відо- , , ,

. . Інтернату або мережі,

мо, кому ви надаєте інформацію, їв і на ОСН)ШІ поточних тому, що ви розумієте, для чого її параметрів приймак будуть використовувати. рішення, потрібно їх

проиускати чи ні.

• Довіряйте своїй інтуїції. Якщо вас щось бентежить або щось вам не подобається в спілкуванні з віртуальним другом, порадьтеся з батьками або з дорослою людиною, якій довіряєте.

 

• Погоджуватись па зустріч із віртуальними друзями в реальному житті — дуже небезпечно, адже вони можуть виявитися не тими, за кого себе видають.

В Інтернеті пе вся інформація надійна і не всі користувачі відверті.

Думайте про інших користувачів.

 

• Спілкуючись в Інтернеті, будьте ввічливі з іншими користувачами.

• Імена друзів, знайомих, їхні фотографії та інша особиста інформація не може публікуватися на веб-сайті без їхньої згоди або згоди їхніх батьків.

• Можна копіювати матеріали з Інтер-нету для особистого використання, але привласнення авторства цих матеріалів заборонено.

 

• Передача і використання незаконних матеріалів (наприклад, піратських копій фільмів або музичних творів, програмного забезпечення зі зламаними захисними кодами тощо) є протизаконними.

• Копіювати програзше забезпечення або бази даних, для користування якими потрібна ліцензія, заборонено навіть для особистого використання.

В Інтернеті різниця між правильним і неправильним така сама, як і в реальному житті.

Більше інформації зібрано на порталі «Про Іитернетв: http:// www.prointernet.in.ua/. Там можна дізнатися про те, як отримати доступ до знань, знайти потрібну інформацію, критично оцінити контент, створити власний іитернет-проект, спілкуватися — і робити все це, дотримуючись простих правил безпеки.

Ключові Ідеї параграфа

Попрацюйте в групах. За матеріалами параграфа створіть інте-лект-карту інформаційної безпеки.

1. Як ви розумієте поняття інформаційна безпека?

2. Чи можна довіряти усій інформації, що публікують ЗМІ? Чому?

3. Складіть перелік телепередач, фільмів, які ви переглядали, або справ, які робили в Інтернеті останнім часом. Проаналізуйте,

яку користь це вам принесло, а чим могло зашкодити.

4. Попрацюйте в групах. Обговоріть подані запитання.

• Які правила відбору (користування) інформацією ви порекомендуєте одноліткам?

• Яких правил слід дотримуватися, спілкуючись у соціальних мережах?

• Які основні правила безпечної поведінки в Інтернеті ви можете запропонувати?

- Чому не варто обманювати своїх віртуальних друзів, викладати в мережу компрометуючу інформацію або робити образливі коментарі?

5. Як засоби масової інформації впливають на поведінку та здоров’я людей?

6. Чи є якісь правила безпеки користування комп'ютером, яких ви не дотримувались? Чому? Чим це може бути небезпечним?

7. Вивчіть навчальні модулі та пройдіть фінальне тестування на порталі “Про Інтернет».

 

Це матеріал з підручника Основи здоров'я 8 клас Гущина

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: asia2016 от 3-11-2016, 02:59, Переглядів: 1195