Народна Освіта » Основи здоров'я » § 21. Безпека на дорозі

НАРОДНА ОСВІТА

§ 21. Безпека на дорозі

Пригадайте, як сьогодпі вранці ви діставались до школи: як пішохід чи як пасажир? Ви всі кожного дпя буваєте пішоходом або пасажиром. Кожен із вас має дотримуватися Правил дорожпього руху (ПДР), що діють па всій території України відповідно до Закону України «Про дорожній рух».

Будь-яке недотримання вимог та положепь ПДР може призвести до порушення встановленого порядку руху дорогами України та до аварійної ситуації.

 

Чим обумовлена дорожня аварійність

Через постійне зростання дорожньої аварійності, травматизму і смертності на дорогах у всьому світі Генеральна Асамблея Організації Об'єднаних Націй проголосила 2011—2020 рр.

Десятиліттям дій з безпеки дорожнього руху.

Мета цього скоротити смертність від дорожньо-транспортних пригод (ДТП).

Прочитайте текст, застосовуючи прийом ефективного читання.

Щорічно у світі майже 1,3 млн людей гине в дорожніх аваріях. Близько 3000 людей на день. Більше половини з них не пересуваються автомобілем. Ще 20-50 млн осіб у результаті ивирій зазнають травм.

Дорожньо-транспортний травматизм — одна з трьох найпоширеніших причин загибелі осіб у віці від 5 до 44 років. Якщо не робити дієвих кроків для подолання цієї проблеми, то, за прогнозами фахівців, дорожньо-транспортний травматизм невдовзі стане п'ятою з найпоширеніших причин смерті у світі. Автомобільні авирїі щорічно забиратимуть 2,4 млн людських життів.

За рівнем смертності від ДТП Україна посідає п'яте місце в Європі. За офіційною статистикою, щороку в аваріях гине від 3.5 до 5 тис. осіб, травмується — більше ЗО тис. осіб. Кожен третій загиблий — віком до 29 років.

(За даними Всесвітньої громадської організації «Асоціація безпеки дорожньогоруху»)

1. Хто є учасником дорожнього руху?

2. Хто з учасників дорожнього руху найчастіше страждає від ДТП?

3. Які заходи боротьби з ДТП ви можете запропонувати?

 

Модель безпечного дорожнього середовища, так званий «трикутник безпеки», поєднує три фактори: людина. автомобіль/транспортний засіб, дорога (мал. 45).

З мал. 45 видно, що в більшості випадків ДТП трапляються через «людський фактор*. З вини людини ДТП трапляються внаслідок недотримання правил дорожпього руху, ігнорування швидкісного режиму, керування автомобілем у стані алкогольного або наркотичного сп'яніння.

Посилюють аварійність такі обставини, як сутінки, темний час доби, дощ, сніг, ожеледиця, перевантаженість дороги, дорожні роботи тощо.

Поганий технічний стан автомобіля або дороги рідше стають причинами аварій.

Впливаючи на кожну1 групу факторів, можна зменшити аварійність та підвищити рівень безпеки дорожнього руху.

Поміркуйте, як можна було запобігти ДТП у такій ситуації: на переході водій збив пішохода, внаслідок чого той травмувався. Був туман. Світлофор не працював.

Пріоритети в дорожньому русі

Регулювання дорожнього руху здійснюється регулювальником або спеціальними засобами, які представлені на мал. 46.

 

Регульоване перехрестя потрібно переходити та переїжджати па сигнали світлофора. Якщо він не працює чи не передбачений, водії керуються знаками «Головна дорога» чи «Дати дорогу».

На регульованих перехрестях під час переходу проїжджої частини па зелене світло пішохід має перевагу перед автомобілем, що повертає праворуч на «зелену' стрілку».

На нерегульованих перехрестях, де позначено пішохідний перехід, пішохід має пріоритет на рух перед автомобілями. Однак пішоходу' треба пересвідчитися, що всі автомобілі зупинились і пропускають його. На перегу'льовапих перехрестях водій, повертаючи правору'ч або лівору'ч, повинен дати дорогу пішоходам, які переходять проїжджу частину, на яку віп повертає, а також велосипедистам, які рухаються прямо в попутному напрямку'.

На нерегульованому перехресті слід надати пріоритет автомобілю, що рухається праворуч, пе має значення напрямок його ру'ху' (мал. 48, а).

Рейковий транспорт (поїзд, трамвай) має пріоритет па рух перед автомобілями і пішоходами (мал. 48, б).

Автомобілі швидкої допомоги, пожежної охорони та інші автомобілі спеціального призначення з увімкненою звуковою сиреною і синім

проблисковим маячком мають право першочергового проїзду. Кожен водій, побачивши такий транспорт, мусить дати йому дорогу. Червоний проблисковий маячок свідчить, що всі автомобілі повинні пропустити цей транспорт, зупинившись біля правого краю дороги. Спецтранспорт (переважно дорожньочжсплуатаційшої служби) з увімкненим жовто-оранжевим маячком не має переваги в черговості руху.

Як можно знизити дію чинників ризику дорожньої

аварійності

Ми не будемо зупинятися па аналізі технічного стану автомобіля або дороги. Це фактори, дія яких не залежить від пішоходів і пасажирів.

Майже третина аварій в Україні відбувається з вини пішоходів. Які ж помилкові переконання пішоходів до цього призводять? Як уникнути небезпеки? Щоб дізнатися відповіді на ці запитання, ознайомтеся з поданим нижче матеріалом.

Помилкові переконання

Як краще діяти пішоходу

Пішохід мак перевагу на проїжджій частині, і тому водім зобов'язаний йому поступитися за будь-яких обставин та умов

Пішохід має перевагу над автомобілем, але тільки на нерегульованому пішохідному переході. Також — під час переходу дороги на дозволяючий сигнал світлофора чи регулювальника.

В усіх інших випадках під час переходу дороги пішохід повинен пропустити автотранспорт

На «зебрі» можна не звертати увагу на машини, адже за ПДР водій обов’язково має зупинитися та пропустити пішохода

Авто не може зупини і ися мит паю, до того ж несприятливі попідні умови, такі як дощ, сніг, туман, погіршують видимість у водія. Тому виходити на проїжджу частину можна лише після того, як ви переконалися. що водії вас бачать, а машини загальмували

Поспішаючи на автобус або інший громадський транспорт, можна «зрізати» дорогу но діагоналі та знехтувати переходом

Правила не зобов'язують водіїв зменшувати швидкість перед пішохідним переходом. Зменшити швидкість і зупинитися водій зобов'язаний тільки в разі появи на «зебрі» пішохода. Водій може просто не встигнути загальмувати.

Якщо поблизу немає пішохідного переходу, дороіу слід переходити гам, де її добре видно з обох боків, переконавшись у відсутності небезпеки

Водій повинен за будь-яких умов пильно стежити за дорогою. Тому можна не враховувати особи и вості переходу дороги в темний час доби або за несприя тливих иогодних умов

Увечері або під час дощу, туману, снігу на дорозі дуже погано видно людину в темному одязі. Навушники та насунутий на очі капюшон заважатимуть своєчасно побачити та почути наближення небезпеки. Тому краще знімати навушники під час переходу дороги. Варто мати світловідбивачі у вигляді смуг на одязі чи взутті та брелоків на сумках

Ключові Ідеї параграфа

Попрацюйте в групах. Створіть плакат з інфографікою «Перша допомога у випадку ДТПо.

1. Якою має бути дорога, щоб її можна було вважати безпечною?

2. Назвіть основні групи факторів ризику, що спричиняють дорожню аварійність.

3. Яким має бути транспортний засіб, щоб його можна було вважати безпечним?

4. Як має діяти людина, щоб бути в безпеці на дорозі?

5. Від кого або від чого залежить безпека на дорозі?

6. Чому поведінка людини на дорозі має бути відповідальною?

7. Наведіть приклади зниження дії чинників ризику дорожньої аварійності.

8. Які позитивні та негативні наслідки зростання кількості автотранспорту?

Моделювання

Визначення пріоритетів у дорожньому русі

1. Розгляньте мал. 49. Визначте чотири напрямки, у яких може рухатись автомобіль швидкої допомоги.

2. Визначте на мал. 50 порядок проїзду двох перехресть за стрілками напрямків руху.

3. Попрацюйте всім класом. Використовуючи підручні засоби (різнокольоровий папір, скотч, меблі), створіть у класі моделі регульованого та нерегульованого перехресть. Уявіть себе учасниками дорожнього руху (пішохід, велосипедист, мотоцикліст, водій авто, регулювальник) та потренуйтесь у визначенні пріоритетів руху на перехресті.

 

Це матеріал з підручника Основи здоров'я 8 клас Гущина

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: asia2016 от 3-11-2016, 02:52, Переглядів: 3817