Народна Освіта » Основи здоров'я » § 16. Техніки ефективного запам’ятовування

НАРОДНА ОСВІТА

§ 16. Техніки ефективного запам’ятовування

Сучасний світ перевантажений різноманітною інформацією. Щоб запам’ятати потрібне, нам доводиться свідомо докладати зусиль. Переписування текстів і механічне зубріння малоефективні, бо не змушують аналізувати, не розвивають пам’ять, увагу, мислення.

Принципи

запам’ятовування

Інструментом запам'ятовування та інших видів розумової діяльності є мозок. За якими ж принципами ми запам’ятовуємо? Як працює паш мозок?

Те, що но мае сонсу, ми забуааомо.

• За короткий час мозок сприймає багато інформації з різних джерел, але не вся вона може знадобитись. Тому, аби щось запам’ятати, слід докласти зусиль і переконати себе, що це важливо.

Пам'ять прив'язана до емоцій.

• У всьому знаходьте позитив, тоді й запам’ятати матеріал уроку, навіть, на перший погляд, зовсім не цікавого, буде набагато легше.

Рваться нитка, а но канат.

• Підбирайте асоціації, будуйте уявні цілісні образи, додавайте деталі до подій, явищ. Цілісна картина вирине з пам'яті у потрібний момент та «підтягає» окремі деталі: дати, імена, факти.

«Загострюйте пилку-:

принцип збалансованого самоаідноолаиня (за С. Ко«І).

• Відпочивайте, постійно відновлюйте і розвивайте усі види, сторони особистості: фізичну, духовну, інтелектуальну й емоційну.

Ефективне запам'ятовування інформації — одна з умов успішного навчання. Для кращого запам’ятовування можна використовувати різні прийоми й техніки.

Прииоми й техніки запам'ятовування

Іптервальне запам’ятовування

Прийом іптсрвального запам'ятовування (ІЗ) використовуйте для важливої інформації, яку потрібно запам'ятати надовго. Як це працює? Інформація не забудеться, якщо повторювати її через певні проміжки часу:

• спочатку через годину:

• потім через шість годин;

• потім через добу і так далі...

Вивчати матеріал можпа по книжці, по конспекту' та за допомогою карток. Прийом ІЗ з використанням карток можпа застосувати для вивчення практично будь-якого предмета.

Наприклад, напишіть па одній стороні картки питання, на іншій відповідь на нього. Вивчіть зміст картки та через годину спробуй-те згадати його. Якщо ви правильно згадали відповідь, вказану па

звороті картки, — відкладіть її на шість годин до наступного повторення. Якщо помилилися, — повторіть наступного дня. Що довшим буде ланцюжок успішних пригадувань, то більший інтервал має бути перед наступним повторенням.

Прийом ІЗ особливо ефективний для вивчення іноземних слів. Наприклад, в електронному додатку для вивчення іноземних мов Метгіве є автоматичне нагадування про час повторення.

Іптелект-карти

Іптелект-карти, або карти розуму, використовуйте для анализу, систематизації та запам'ятовування інформації, для створення нових ідей, для планування, ухвалення рішень тощо. Вони дають змогу виділяти головне, «стискати* великий об’єм інформації па одну сторінку. Прихильники цієї техніки вважають, що це більш природний спосіб організації мислення, на відміну від традиційпого.

1. Попрацюйте в парах. Розгляньте схему 14. Дайте відповіді на запитання.

• Що є в центрі карти? Які гілки виходять Із центру? Які з них розгалужуються на другому рівні?

- Які ключові слова підкріплені малюнками?

- Чи асоціюються у вас ключові слова із відповідними малюнками?

2. Складіть зв’язний текст про переваги карт пам'яті та розкажіть його одне одному.

Оволодіти цією технікою нескладно. Створюючи іптелект-карти, дотримуйтесь таких принципів:

• головну тему розмістіть у центрі аркуша;

• використовуйте лише ключові слова — найбільш характерні, яскраві;

• ключові слова розміщуйте на гілках, що розходяться від головної теми, це гілки першого рівня, вони можуть розгалужуватись па гілки другого рівня і т. д.;

• підкріплюйте ключові слова символічними малюнками, фото, наклейками.

Застосовуйте інтелект-карти, якщо потрібно візуалізувати нове, складне і важливе.

Мнемотехніки

 

Існують спеціальні техніки запам’ятовування великих обсягів інформації — так звалі мнемотехніки (від грец. тчете — пам'ять). Мнемотехніки базуються па створенні зв’язків, асоціацій між новим і тим, що вже відомо. Нове ніби «нанизується* на старе за певним принципом. Що більше людина знає, то простіше «асоціює* нову інформацію.

Наведемо декілька методів, що базуються на мнемотехніці.

Виділення перших букв слів певного переліку, який потрібно запам'ятати, для формування нової фрази. Ви точно запам’ятаєте порядок кольорів веселки за фразою: «Чи Омелько Жити Зможе Без Своїх Фантазій?* (мал. 34).

Складання вірша з простими римами чи ритмом допоможе запам'ятовувати означення, правила тощо. Наприклад, так можна запам’ятати запитання до прислівників:

«Де?» «Куди?» «Коли?» «Навіщо?»

«Як?» і «Звідки?» і «Чому?»

Або опис реакції горіння сірки:

Підморгнувши синім оком, сірка стала галом, та покваптесь, склянку з галом закривайте лралу.

Метод Цицерона полягає в умовному прив'язуванні чи прикріпленні певних подій чи понять до об’єктів добре знайомої обстановки. Наприклад, можна уявити те, що треба запам'ятати, у своїй кімнаті, у знайомому парку чи па рідній вулиці. Це допомагає згадувати — разом із обстановкою ви згадуєте й необхідну інформацію (мал. 35).

Ейдотехніка (від грец. еіііов — образ) це техніка створення візуального конспекту (шпаргалки), схеми, малюнка тощо. Запам’ятати допоможуть створені вами яскраві картинки, асоціативні образи на основі почутого або прочитаного.

Наприклад, для запам’ятовування літературних творів можна намалювати будиночок:

• на третьому поверсі записати жанр, стиль, літературний напрям;

• на другому — вказати дані про автора, про обставини, час написання твору;

• на першому — стисло описати сюжет та персонажів.

Інший приклад використання ейдотехніки: для дослівно

 

 

го запам’ятовування текстів можна зображати кожне слово (чи сполучення слів) якимось зрозумілим символом, який легко можна відновити в пам’яті. Залам’ятовувати вірші теж стає легко. Наприклад, даний уривок із поезії Максима Рильського можна запам'ятати за зображеннями, як на мал. 36.

Яблука доспіли, яблука червоні!

Ми з тобою йдемо стежкою в саду. Ти мене, кохана, проведеш до поля, Я піду — і може більше не прийду.

Ключові Ідеї параграфа

Попрацюйте в групах. Виконайте завдання па вибір:

• складіть візуальний конспект цього параграфа, використовуючи ейдотехніку;

• складіть інтелект-карту технік і прийомів ефективного запам'ято-вуванпя та використовуйте їх, готуючись до уроків.

1. Назвіть принципи запам’ятовування. Поясніть, як ви їх розумієте, наведіть приклади їх дотримання у власному житті.

2. Назвіть техніки та прийоми ефективного запам'ятовування, про які ви дізналися з цього параграфа.

3. Якими техніками чи прийомами ефективного запам’ятовування ви хотіли би оволодіти? Поясніть свій вибір.

Моделювання

Засвоєння технік і прийомів ефективного запам'ятовування, концентрації уваги. Підготовка до контрольної роботи

І. Техніки і прийоми ефективного запам'ятовування

Спробуйте використати різні техніки і прийоми ефективного запам'ятовування. Оберіть кілька, що підходять вам для виконання цих вправ.

Вправа 1. Подивіться уважно на будь-який предмет, наприклад, на годинник, ключ чи телефон, протягом ЗО секунд. Потім заплющте очі і згадайте всі деталі цієї речі. Якщо деякі деталі не можете уявити чітко, подивіться на предмет знову. Потім заплющте очі і знов пригадайте деталі. Повторюйте дії до чіткого відтворення образу предмета у своїй пам’яті.

Вправа 2. Попрацюйте в парі. Індивідуально за одну хвилину доберіть якомога більше спільних ознак для пар предметів та порівняйте із тими, які підібрав ваш сусід.

Наприклад: книга і планшет, дерево і будинок; крейда і борошно; лялька-мотанка і конструктор; блюдо і човен.

Вправа 3. Подивіться на малюнок (с. 93) ЗО секунд, намагайтеся запам’ятати всіх тварин і їхні клички. Закрийте малюнок, назвіть кожну тварину та її кличку.

Вправа 4. Запитайте у вчителя української літератури, які вірші ви будете вчити найближчим часом. За допомогою ейдотехніки створіть до одного з віршів малюнок, який допоможе його запам’ятати.

II. Підготовка до контрольної роботи

1. Ознайомтеся з прийомом ефективного читання. Він допомагає усвідомлювати текст, виділяти в ньому відоме, невідоме, цікаве, «сортувати» матеріал.

Під час читання тексту на полях роблять позначки:

4-Ь» — відома інформація;

«-» — нова інформація;

«?* незрозуміла інформація;

«!» що здивувало, збентежило.

Після цього в блокнот чи зошит записують усі цікаві та корисні ідеї, посилання на інші книжки, цитати, значення незнайомих слів, питання, які слід уточнити, тощо. Це привчає до ефективної самостійної роботи з текстом, полегшує залам ’ ятовуванпя.

2. Попрацюйте в групах. Проаналізуйте подану інформацію, використовуючи прийом ефективного читання.

Як підготуватись до контрольної роботи

 \ /^\

^ II

Підготуйте місце для занять: приберіть зі столу зайве, зручно розташуйте потрібні речі: посібники, зошити, олівці Інтелектуальну активність підвищують жовтий і фіолетовий кольори, тому можна розмістити в полі зору предмети інтер'єру таких кольорів

Складіть план підготовки до контрольної роботи. Спочатку вианачте, пранку чи нисчсрі вам легше запам'ятовується. Залежно від цього плануйте час занять.

У плані підготовки чітко виплачте, які саме розділи і теми будете повторювати

Готуючись до контрольної, корисно створити позитивний настрій. Якщо вивчення чогось важке та обтяжливе, ю й засвоювати інформацію непросто. Щоб увійти в робочий ритм, можна почати з найбільш цікавого та зрозумілою матеріалу, а потім персні ті до складнішого

Необхідно відновлювати ресурси організму. За великих розумових навантажень мозок також може «втомитися». Щоб відновити сили, потрібно відпочити. Найкраще займатись у такому ритмі: 40 хв панять, потім 10 хв перерви. Цікаво, що шоколад допоможе відновитися ще швидше

Правильно організовуйте роботу мозку: використовуйте прийоми ефективного читання та запам’ятовування, концентрації уваги.

Намагайтеся більше користуватися таблицями, схемами. Складайте карти нам’яті

Дотримуйтесь режиму дня. правильно харчуйтеся, добре висипайтеся.

Якщо ви дотримуєтесь цих правил — успіх вам гарантовано!

3. Дайте відповіді на запитання, виконайте завдання.

• Що було для вас новим, несподіваним 8 інформації про підготовку до контрольної роботи?

• Яку техніку запам’ятовування використано при подачі матеріалу про підготовку до контрольної роботи?

о Яких прийомів (технік) ефективного запам’ятовування ви навчилися? Які з них ви будете використовувати, готуючись до контрольної роботи?

• Наведіть приклад, коли позитивний настрій допоміг вам досягти успіху.

4. Складіть карту пам'яті «Підготовка до контрольної роботи».

 

Це матеріал з підручника Основи здоров'я 8 клас Гущина

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: asia2016 от 3-11-2016, 02:48, Переглядів: 4625