Народна Освіта » Основи здоров'я » § 12. Становлення особистості

НАРОДНА ОСВІТА

§ 12. Становлення особистості

Один учень хотів дізнатися в Майстра, як стати хорошою людиною, знайти істину, і ставив багато різних запитань.

Майстер сказав йому:

— Тільки ти знаєш відповіді на свої запитання, бо відповіді на них у твоєму серці.

Наступного дня він додав:

— Шлях людини до Істини не може бути освітлений кимось іншим. Замість того щоб дати тобі на деякий час мій ліхтар, я хочу навчити тебе виготовити власний.

Біосоціальний характер особистості

 

Поняття «особистість» означає соціальну характеристику людини, тобто її якості, які формуються під впливом спілкування і стосунків з іншими людьми, суспільством в цілому. Розвиток і формування особистості є цілісним процесом, що визначається активністю людини, наполегливістю у досягненні поставлених цілей.

 

Видатний український психолог Г. С. Кос-тюк зробив значний внесок у психологічну теорію особистості. За його концепцією, індивід стає особистістю тоді, коли у нього с|юрмуються свідомість і самосвідомість, здатність брати участь у житті суспільства, викопувати соціальні функції.

Особистість розвивається в анатомо-фізіологічному (збільшення і розвиток кісткової та м’язової систем, внутрішніх органів, нервової системи), психічному (розумовий розвиток, формування характеру), соціальному напрямах.

На розвиток особистості впливають спадковість, соціальне середовище, виховання, діяльність людини.

Особистістю людина може стати лише в соціумі. Біологічне і соціальне пероздільпі в людині, і це робить її особливою біосоціаль-иою істотою.

Виберіть із переліку те, що характеризує людину як особистість у соціумі.

Здатність виробляти знаряддя праці, мовлення, мова, спілкування, прихильність, дружба, кохання, мораль, релігія, усвідомлення своїх потреб; трудова діяльність, творча діяльність, здатність перетворювати світ, свідомість, здатність мислити, здатність ставити цілі; потреби дихати, харчуватися, спати; потреби у самозбереженні, продовженні рода; здатність пристосуватись до навколишнього середовшца.

Стадії і завдання психосоціального розвитку особистості

Ерік Еріксон (1902-1994) — всесвітньо відомий психолог і письменник. Його книги ВИД шить бат атотисяч ними тиражами майже усіма мовами світу. У 1969 р. він отримав Пуліт-церівську премію та Національну книжкову премію СІЛА.

 

 

Ерік Еріксоп визначив стадії розвитку людини протягом життя. В таблиці (с. 64—65) подано стадії та завдапня психосоціального розвитку, що представлені як коропа слогапи чи запитання. Ви зараз перебуваєте на порозі переході' ВІД підліткового віку до юності — це дуже важливий і відповідальний період життя. Відповіді на запитання «Хто я?», «Куди я рухаюся?», «Ким я хочу стати?» допоможуть сформувати себе як особистість.

Дитинство

Я сам-1 -Я те. що я можу-

Вік гри

^Я — те, що я буду-

Шкільний вік

“Я — те, чого я навчився-

Підлітковий вік та юність

«Хто я?- «Куди я йду?- «Ким я хочу стати?-

 

•Чи можу я проявити душевну теплоту?"

Молодість

•Із ким я хочу прожити своє життя?»

•Чи можу я повністю довіритись ІНШІЙ ЛЮДИНІ?-

Дорослість

• Що я можу запропонувати нащадкам?-•Чи можу я бути лідером і служити людству?-

Зрілість

•Чи задоволений я прожитим життям?»

1. Проаналізуйте стадії психосоціального розвитку особистості. Складіть список своїх якостей та соціальних ролей (який ви син / яка ви донька, який ви учень / яка ви учениця, який ви друг / яка ви подруга, яке у вас хобі, які у вас таланти, здібності та схильності).

2. Продумайте, яким (якою) ви хочете бути в майбутньому. Доповніть список якостями, що сприятимуть досягненню цього, та способами їх формування, прийнятними для вас — створіть модель себе успішного (успішної).

3. Попрацюйте в парах. Обговоріть із другом чи подругою створені вами моделі. Чим вони схожі? Чим відрізняються? Чому?

Формування самосвідомості в підлітковому віці

У підлітковому віці ви починаєте спостерігати за собою: оцінювати свої позитивні й негативні риси, критично ставитись до власних вчинків, вчитеся бути відповідальними за них.

Так формується самосвідомість усвідомлення себе у власних розумових діях і станах.

Пригадайте притчу на початку цього параграфа. Подумайте, чому важливо, щоб людина сама обирала свій шлях і планувала майбутні дії. Чому необхідно вміти самому приймати рішення? Чим слід керуватись, приймаючи рішення?

Піраміда потреб

Завдяки формувапшо самосвідомості потреби людини змінюються. Із розвитком людини стають різноманітнішими і її потреби. Для немовляти основні потреби — фізіологічні, для малюка — це дбайливий догляд та ніжність тих, хто за ним доглядає. Для дорослої людини, крім задоволення базових потреб, є важливими визнання у суспільстві, соціальний статус, ролі, які вона викопую, успішність у про(|>есц.

Проаналізуйте піраміду потреб. Визначте, чи усі щаблі потреб актуальні для вас. Які більшою мірою? Які менш актуальні? Чи усі ваші потреби задовольняєте ви самі? Чи можете ви обійтись без допомоги дорослих, батьків?

Найвищий щабель піраміди потреб — «Самоактуалізація», чи «Самореалізація», або «Самовираження». Усі ці терміни означають прагнення людини до якомога повнішого виявлення і розвитку своїх можливостей, здібностей і талантів.

Ключові Ідеї параграфа

Побудуйте свою піраміду потреб та продумайте свої кроки па близьке та далеке майбутнє, щоб піднятись на найвищий її щабель.

1. Поясніть, чим із біологічної точки зору людина відрізняється від тварин.

2. Що впливає на розвиток особистості?

3. Як соціум впливає на розвиток особистості?

4. Визначте, на якій стадії психосоціального розвитку особистості перебуваєте ви зараз.

5. Які завдання, обумовлені відповідною стадією психосоціального розвитку, стоять перед вами зараз? Чи маєте проблеми в їх вирішенні? Чому?

6. Наведіть приклади фізіологічних, соціальних і духовних потреб підлітка.

7. Щаблі піраміди заповнюються потребами поступово. А чи відомі вам випадки, коли це правило порушується? Наведіть їх.

Моделювання

Відпрацювання алгоритму постановки й досягнення мети

Мета — це формулювання бажаного результату, який має бути досягнутий за певпий період. Розрізняють короткострокову і довгострокову мету. Необхідно планувати свій час і свою діяльність так, щоб досягти бажаної мети.

Відомий вислів: «Мета це мрія, що має термін виконання». Коли ви ставите чітку мету, ваша свідомість направляє вас на її досягнення.

Прочитайте китайську притчу.

Одного рану три воїни насперечалися, хто з них краще на всіх вистрілить і.і лука. Влаштували змагання, а суддею собі покликали старого мудрого ченця, який знав усе на світі. Вирішили так: чия стріла залетить якнайдалі, той і переможець.

Ось перший воїн натягнув тятиву і похвалився: «Моя стріла полетить геть за той дальній ліс на протилежному березі озера•>. Вистрілив він, і стріла зникла далеко за озером.

Зібрався стріляти другий воїн і вигукнув: «А моя стріла пролетить крізь хмари прямо в небесне склепіння/ Цю відстань навіть не виміряєш». Вистрілив він. і стріла зникла в небі.

 

Третій воїн не сказав ані слова, тільки намітив червоною фарбою мішень на корі дерева, що росло неподалік. Потім підняв лук і вистрілив. Його стріла встромилася точно в середину мішені. Ще не затих дзвін його тятиви, а старий чернець промовив: «Ти переміг, синку». Двоє інших воїнів не погоджувались із його рішенням. Чернець відказав їм так: «Знаєте, яка стріла летить далі за інші? Та. що потрапить в намічену ціль».

Існують певні прийоми планування часу для досягнення мети. Один із них — БМАКТ.

 

Саме слово ЄМАКТ в перекладі означає «розумний». Це слово є абревіатурою, утвореною з .англійських слів (мал. 27).

Розгляньте па прикладі, як застосовувати БМАИТ для постановки та досягнення мети.

Мене підкорити наннищу вершину України під час иітніх канікул

S«* ІД

«specific» — конкретний

Чііко визнач ге і а письмово сформулюйте результат, якою ви хочете ДОСЯГТИ

Підкорити тору Говерлу

Мнім

«measurable» — вимірний

Результат досягнення мети повинен бути вимірним: досягнута вона повністю, частково чині

Можна зійти на саму гору, а можна бу ти біля підніжжя

А від

«achievable» — досяжний

Ставте реальну мету, щоб вона була досяжна для вас. Якщо ж досягти мети неможливо — змініть її

Мета реальна, бо піднятись на Говерлу під силу навіть підлітку; влітку родина відпочинашме у Карпатах

Rbw

«relevant» — актуальний

Мета має бути нам цікава, корисна, важлива та значуща

Цс найвища з українських гір

«Т» від

«lime-bound» — обмежений у часі

Визначайте час, протягом якою ви реалізуєте мету, щоб спланувати конкретні кроки та етапи

Літні канікули

1. Сформулюйте мету на найближчий час або довгострокову.

2. Сплануйте свої дії для досягнення мети, використовуючи прийом SMART.

3. Визначте першочерговість та важливість завдань і кроків, запишіть їх, наприклад, у квадраті Кові. Зазначте, чия допомога та які ресурси будуть вам необхідні для досягнення мети.

4. Поясніть, як ви розумієте вислів: «Правильно сформульована мета — це мета конкретна, вимірна, досяжна, значуща, із конкретним терміном досягнення».

5. Заплануйте час для навчання, використовуючи шкільний чи власний щоденник.

 

Це матеріал з підручника Основи здоров'я 8 клас Гущина

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: asia2016 от 3-11-2016, 02:44, Переглядів: 2297