Народна Освіта » Мистецтво » «Злагоджене змагання» солістів і туті

НАРОДНА ОСВІТА

«Злагоджене змагання» солістів і туті

У період класицизму музичне мистецтво квітло як у світському, так і в церковному (духовному) середовищі. У цей час склалася класична форма концерту. У світському житті перевага надавалася інструментальному концерту. Як вам уже відомо, концертом називають твір, у виконанні якого беруть участь соліст і оркестр. У перекладі з латинської мови це слово означає «змагання», а з італійської - «злагодженість». І дійсно: у діалозі між інструментом і оркестром відбувається ніби міряння сил у тому, хто краще виконує твір - інструмент чи оркестр. Водночас усі музиканти разом -і соліст, і оркестранти - утворюють злагоджений ансамбль. У жанрі концерту втілюється характерна для класицизму рівновага контрастних музичних образів. Партія соліста, де він демонструє віртуозність, виконавську майстерність, протиставляється яскравому звучанню всього оркестру (туті).

Багато композиторів-класиків працювали в цьому жанрі. Зокрема, Моцарт написав 27 концертів, які належать до найкращих сторінок його творчості. У Гайдна створено понад 30 концертів для одного чи кількох інструментів. Багато класичних концертів написано для фортепіано. Є концерти і для інших інструментів - скрипки, віолончелі, кларнета, флейти, валторни, арфи. Іноді композитори складають концерти не для одного, а для двох чи трьох інструментів. Тоді концерт так і називається: подвійний чи потрійний. Наприклад, Бетховен створив потрійний концерт для фортепіано, скрипки і віолончелі з оркестром.

 

Вольфганг Амадей Моцарт. Концерт для кларнета з оркестром (фрагмент); Люд-віг ван Бетховен. Концерт для фортепіано, скрипки і віолончелі з оркестром (фрагмент)

Пригадайте, для яких інструментів було створено концерти, які ви слухали? Який загальний настрій втілює прослухана музика? Зверніть увагу на те, як досягається контраст виконання соло і туті. Як відбувається музичний розвиток (драматургія твору)? Які враження викликає у вас каденція концерту, де соліст демонструє свою віртуозність, граючи без оркестрового супроводу?

Спробуйте виконати (зімпровізувати) будь-який мистецький твір -І літературний, вокальний чи інструментальний, - застосовуючи принцип концертування: воіо-^иі.

Класичний концерт складається з трьох частин, за кожною з яких закріплено певну «роль» у циклі, а отже, й певні характерні образи.

 

Упродовж багатьох століть в Україні склалася традиція православного співу а саррвіїа. Хоровий спів «танув» під куполами храмів, захоплюючи і заворожуючи парафіян. Адже хорове звучання подібне до звучання досконалого багатоголосного інструменту, якому доступні всі засоби музичної виразності: прозоре піанісимо і могутнє фортисимо, несамовиті зростання і миттєві спади гучності. Хорове звучання може змальовувати живописні музичні картини та відтворювати найтонші відтінки почуттів.

Мабуть, цілком закономірним є те, що в часи класицизму, коли в Західній Європі великого розвитку досягли інструментальні жанри - симфонія, соната, інструментальний концерт, в Україні розквітнув і досяг вершини хоровий концерт. Це великий циклічний твір переважно для чотириголосного хору, в основу якого покладено контраст звучання хору та невеликих ансамблів чи солістів. Його можна порівняти із симфонією щодо глибини розкриття образів і їх розвитку.

 

До найвищих художніх досягнень у хоровій музиці належать хорові концерти Максима Березовського, Артемія Веделя та Дмитра Бортнянського. Діяльність цих композиторів є однією з вершин вітчизняної професійної музики епохи бароко - класицизму.

Одним з найвідоміших хорових концертів є концерт Березовського «Не отвержи мене во время старости» для чотириголосного хору. Композитор звертається до вічних категорій добра і зла, життя і смерті, морального очищення і бездуховності людини. Своєю музикою митець щиро й проникливо промовляє до людей і до себе самого в чотирьох частинах твору, що виростають із коротких поетичних висловів:

I.    «Не отвержи мене во время старости».

II.    «Яко реша врази мои мне, и стригущие душу мою».

III.    «Боже мой, не удалися от меня».

IV.    «Да постыдяться и исчезнут оклеветающии душу мою».

Це великий циклічний твір, де частини контрастують між собою за образами, темпами, фактурою тощо. Яскраво визначається основна ознака концерту - зіставлення епізодів, що виконуються вокальним ансамблем і хором. Тут помітно вирізняються контрасти вокальних тембрів, динамічних відтінків, зміна фактури. Концерт має загальний лірико-скорботний характер і належить до творів духовної музики.

 

Максим Березовський. Хоровий концерт «Не отвержи мене во время старости». Ч. І та ч. ІІІ (фрагменти)

Порівняйте музичні фрагменти. Які образи втілює кожен з них? Як можна визначити відтінки почуттів, відтворені музикою (спокійно, лірично, ніжно, просвітлено, прозоро, стримано, тужно)?

 

ФАКТ

Одним з найвідоміших вокально-хорових творів В.А. Моцарта є «Реквієм» (заупокійна меса). Це величний багаточастинний твір, що був останнім творінням великого композитора. Цікава й сумна історія його написання. Якось пізно ввечері до Моцарта прийшов незнайомець, одягнений у чорне, і зробив замовлення - попросив написати траурну музику. Моцарт дуже здивувався, адже був відомий в усьому світі своїми життєлюбними творами. «Чорний чоловік» мовчки відрахував велику суму грошей і зник. На той час композитор уже був хворим, тож із сумом розмірковував над цим замовленням - йому здавалося, що він створює заупокійну месу саме для себе. Так воно і сталося. Увечері 4 грудня 1791 року до хворого Моцарта прийшли друзі. Він попросив подати незакінчену партитуру реквієму - хотів почути музику в живому виконанні. Друзі разом заспівали з аркуша. Голос Моцарта здригнувся, і він розридався. Тієї ночі великого композитора не стало...

Вольфганг Амадей Моцарт. Реквієм. «Лакрімоза» (на дозвіллі)

СЛОВНИК

Каденція (від лат. «завершальний») - віртуозне соло в інструментальному концерті або вокальній п’єсі (наприклад, оперній арії).

Концерт - жанр хорової та інструментальної музики.

Запитання для узагальнення

1.    Назвіть основні ознаки жанру класичного інструментального концерту.

2.    Які музичні образи втілювалися в хоровому концерті? Порівняйте жанри хорового та інструментального концерту.

3.    Узагальніть досягнення музичного класицизму.

Робота з додатковими джерелами інформації

1. Поцікавтеся, які твори композиторів-класиків є в концертних програмах творчих колективів закладів культури (філармоній, театрів тощо) вашого регіону.

2. Спробуйте відтворити в кольорі власні враження від прослуханої . музики.

 

Це матеріал з підручника Мистецтво 8 клас О. В. Гайдамака

 

Категорія: Мистецтво

Автор: admin от 14-10-2016, 21:35, Переглядів: 3166