Народна Освіта » Мистецтво » Величність бароко

НАРОДНА ОСВІТА

Величність бароко

«Дивний», «химерний» - саме таке тлумачення італійського слова «бароко» - назви стилю в європейському мистецтві, що прийшов на зміну врівноваженому і досить стриманому мистецтву Відродження. Творам стилю бароко притаманне прагнення до новизни, конрастності, рішучого поєднання всіх видів художньої творчості, тобто синтезу мистецтв. Бароко втілило нові уявлення про вічну мінливість світу. Твори цього стилю вирізняються грандіозністю, пишнотою і динамікою, пристрастю до ефектних видовищ, контрастами масштабів і ритмів, матеріалів і фактур, світла і тіні, поєднанням ілюзорного і реального.

Архітектурні форми стиль бароко успадкував від італійського Відродження, проте перевершив його за складністю, різноманіттям і живописністю. Для архітектурних споруд цього стилю характерні ускладненість планів, пишність інтер’єрів з несподіваними просторовими і світловими ефектами, велика кількість кривих, пластично вигнутих ліній і поверхонь, що надають статичним спорудам відчуття ритмічності й руху.

 

Бароковій архітектурі притаманне використання великої кількості колон, напівколон, зокрема завитих колон, пілястр, розкішних скульптурних деталей, фарбування поверхонь стін. Завдяки химерній пластиці фасадів, складним криволінійним планам та обрисам палаци й церкви бароко набувають мальовничості та динамічності. Вони ніби «вливаються» в навколишній простір. Жодна деталь не є самостійною - усі вони підпорядковані загальному архітектурному задуму, до якого належить оформлення і оздоблення інтер’єрів, а також садово-паркового та міського архітектурного середовища.

 

Найвідомішим прикладом барокового міського планування є площа Святого Петра в Римі, яку створив Лоренцо Берніні. Довгі півовальні кам’яні колонади, ніби дві гігантські руки, «обіймають» площу, створюючи особливий ефект урочистості.

Лоренцо Берніні, як і великі творці епохи Відродження, блискуче проявив себе і в скульптурі, і в архітектурі.

Яскравим зразком характерного для бароко синтезу мистецтв є фонтан Фіумі (Чотирьох річок) у Римі. Створені майстром гігантські скульптурні образи символізують чотири річки в чотирьох частинах світу: Дунай (Європа), Ганг (Азія), Ніл (Аф-

 

 

 

рика), Ла Плата (Америка). Уся багатофігурна композиція ніби оживає під сріблястими струменями води.

Яка відома вам архітектурна форма утворює композиційну вертикаль фонтана Фіумі? Розгляньте, з якою майстерністю Лоренцо Берніні відтворив у скульптурній композиції «Аполлон і Дафна» сюжет із твору давньоримського поета Овідія «Метаморфози». Пластичні лінії тіл відображають момент, коли німфа перетворюється на лавр, аби сховатися від переслідувань бога Аполлона.

В інтер’єрах бароко також усе підпорядковане основним рисам стилю - контрастність, динамічність, тяжіння до пишності й декоративності. Парадні інтер’єри набули різноманітних химерних форм, які доповнювалися скульптурою, ліпниною та орнаментикою. Інтер’єри храмів прикрашала велика кількість скульптур, ліпни-ни, розписів. Світські приміщення «втратили» звичну прямокутну форму - численні дзеркала й розписи візуально збільшували простір, а розмальовані різнокольорові плафони створювали ілюзію відсутності стелі. В інтер’єрах бароко

часто використовувалися арочні конструкції та кручені сходи, а приміщення завжди наповнювалися світлом завдяки численним вікнам. Крім того, на стінах і стелях розміщували велику кількість світильників. В оздобленні вікон і меблів використовували складні за контурами динамічні овальні спіралі. У різьблених і ліпних орнаментах застосовували мотиви «кучерявих» стебел, раковин, квіткових гірлянд.

 

Проаналізуйте, як в екстер’єрах та інтер’єрах утілено характерні риси бароко:    грандіозність,

пишнота і динаміка, пристрасть до ефектних видовищ, контрастів, масштабів і ритмів, матеріалів і фактур, світла і тіні тощо. Які елементи декору стилю бароко ми можемо спостерігати в сучасних приміщеннях?

Довідка

В епоху бароко розквітло мистецтво творення та оздоблення меблів. Вони набули складних обрисів з переважанням форм овалів і спіралей, численних опуклостей і ввігнутостей. Більшість ме'блів почали покривати лаком. У меблів для сидіння з’явилися гнуті ніжки, оббивкою стали дорогі декоративні тканини, наприклад, гобелен. Меблі прикрашали дерев’яною мозаїкою, різьбленням і бронзовими накладками. В епоху стилю бароко виникло поняття «гарнітур» - комплект із кількох предметів меблів, що гармоніюють один з одним. З’явився новий різновид столу - консоль, або консольний столик, який приставлявся до площини стіни, а також нова форма меблів - комод. Серед корпусних меблів набувають популярності шафи, бюро та кабінети. Найвишуканішим предметом інтер’єру стало ліжко у формі шатра, спорудженого з використанням пишних завіс і драпірувань.

 

Яскравим зразком синтезу мистецтв епохи бароко є Дрезденський Цвінгер (архітектор Маттеус Пеппельман), де жива грайлива мова архітектури гармонійно поєднується зі скульптурними елементами. Цвінгер - ніби фантастичний святковий феєрверк, у якому світле золото каменю (піщаник), бурхлива динаміка архітектурних силуетів, казково багатий світ скульптури і шум іскристих каскадів зливаються в багатоголосу мелодію ритмів і пластики. Багате скульптурне оздоблення виконано в майстернях скульптора Бальтазара Пермозера, який створив химерний і фантастичний світ фігур, що прикрасили фасади та ніші палацу, його фонтани і каскади. І світ цей відіграє чималу роль у відчутті художньої єдності. Одна з найяскравіших і найвидатніших робіт скульптора Пермозера - «Купальня німф» - грот з каскадами, розташований за «Французьким павільйоном» і прикрашений численними скульптурами.

За допомогою інтернет-ресурсів здійсніть віртуальну подорож до Цвінгера.


 

Завдяки чому живописне зображення розпису стелі храму здається піднесеним на неймовірну висоту?

Улюбленим жанром живопису доби бароко був декоративний розпис інтер’єрів. Розглядаючи ці монументальні розписи, важко сказати, де закінчується архітектура і починається живопис. Зверніть увагу, як художник,    уміло застосовуючи знання перспективи, створив    ілюзію

нескінченності простору. Центральну картину оточує живописне зображення архітектурних деталей, які покликані візуально продовжити реальну архітектуру храму.

Майстри живопису бароко, живучи в різних країнах, виявляли спільний інтерес до світла і світлових ефектів. Перші кроки у використанні світла

 

зробив Мікеланджело да Караваджо. Художник висвітлював лише окремі -найважливіші - частини картини, залишаючи решту деталей у напівтемряві, досягаючи в такий спосіб відповідного емоційного ефекту.

На картинах іспанського художника Дієго Веласкеса плями світла й тіні чергуються так, що фігури здаються справжніми, а не намальованими на полотні. Цікаво, що художник до кожної окремої картини добирав певний колорит, примушуючи глядача мимоволі милуватися грою тонів як на обличчі та одязі простих людей, так і на парадному вбранні, зачісці, коштовностях знаті, наприклад інфанти Маргарити.

Голландський художник Рембрандт ван Рейн у своїх численних портретах і сюжетних композиціях зміг за допомогою світла й тіні відтворити не тільки зовнішній, а й внутрішній світ людей.

 

Об’єднайтеся у групи. Уявіть, про що можуть спілкуватися персонажі картин Д. Веласкеса «Сніданок» та Р. ван Рейна «Нічна варта». «Оживіть» картини, спробуйте відтворити їх сюжет у ролях.

 

 

На початку XVII ст. в Голландії сформувалася школа пейзажу. На відміну від своїх попередників, її прихильники відмовилися від захопливих панорам і зосередили свою увагу на скромних куточках природи сільської місцевості.

Спробуйте уявити себе серед зображеної художниками природи та передати словами те, що побачите й відчуєте.

СЛОВНИК

Капітель - верхня частина колони, пілястри або стовпа.

Пілястра - плоский вертикальний виступ на поверхні стіни у вигляді прямокутного стовпа.

ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ

Намалюйте ескіз інтер’єру в стилі бароко.

Під час роботи застосовуйте правила лінійної перспективи та композиції.

 

 

Запитання для узагальнення

1.    Визначте характерні риси стилю бароко в архітектурі.

2.    Що нового відбулося в живописі, скульптурі епохи бароко? Завдяки чому фігури на

картинах художників бароко здаються справжніми?

3.    У яких витворах епохи бароко ми спостерігаємо синтез мистецтв?

Робота з додатковими джерелами інформації

1.    У будівлях Цвінгеру розташовується всесвітньо відома Дрезденська картинна галерея, або Галерея старих майстрів, та Музей порцеляни. Дізнайтеся більше про шедеври світового мистецтва, що зберігаються в цих музеях.

2.    На дозвіллі за бажання дослідіть риси бароко в сучасних інтер’єрах та меблях. Зробіть ілюстровану добірку та презентуйте свій доробок.

3. На дозвіллі розгляньте будівлі навколо вас. Можливо, деяким з них притаманні риси бароко. Занотуйте свої спостереження й поділіться висновками з однокласниками та однокласницями.

 

Це матеріал з підручника Мистецтво 8 клас О. В. Гайдамака

 

Категорія: Мистецтво

Автор: admin от 14-10-2016, 21:29, Переглядів: 6551