Народна Освіта » Мистецтво » Новий світ Північного Відродження

НАРОДНА ОСВІТА

Новий світ Північного Відродження

Нові сміливі ідеї італійського Відродження знайшли відгук у різних європейських країнах. У Нідерландах, Франції, Німеччині активно розвивається образотворче мистецтво, зокрема живопис. Цей період у мистецтві має назву «Північне Відродження».

 

Становлення принципів Відродження у Північній Європі тісно пов’язане з творчістю нідерландського майстра Яна ван Ейка. І хоча на його батьківщині традиції готичного мистецтва були ще досить міцними, художник сміливо спирався на живе спостереження дійсності і прагнув до правдивого відтворення життя.

Особливого значення живописець надавав зображенню людини. Його портрети вирізнялися ретельною виписаністю деталей, цілісністю композиції, бажанням художника передати неповторний образ кожного зі своїх персонажів.

Ян ван Ейк уперше в історії європейського портрета створив парний портрет і зобразив людей у їхньому повсякденному оточенні. Зверніть увагу на те, як на портреті подружжя Арнольфіні художник витончено передав риси обличчя чоловіка та дружини, їхній святковий одяг, що відбиває віяння моди того часу, як старанно відтворив особливості кожного предмета в інтер’єрі, наповненому м’яким вранішнім світлом.

Які почуття намагався передати автор картини? Розгляньте предмети, якими живописець «наповнив» інтер’єр. Чому, на вашу думку, Ян ван Ейк обрав саме їх?

Довідка

 

В епоху Відродження було зроблено чимало відкриттів, зокрема знайдено нові художні матеріали, що дозволило значно розширити виражальні можливості живопису. Поряд зі звичною темперою живописці почали застосовувати олійні фарби, що краще передавали природні кольори. Колірна гама зображень стала багатшою, контрасти світла й тіні - м’якшими. На зміну дерев’яним дошкам, на яких художники малювали впродовж багатьох століть, прийшло полотно.

Рогір ван дер Вейден. Портрет дами

Народні традиції втілював у своїй творчості один з найоригінальніших нідерландських художників Пітер Брейгель Старший.

Митець виробив власний стиль, у якому прагнув до виразності силуетів і широких просторових панорам. Основою його творчого задуму є природа, весь навколишній світ, а людина - лише частинка на неосяжних обширах Землі.

Якими засобами художник передав глибину простору на картині? Що на ній є головним, а що - другорядним? «Якби картини заговорили...»: придумайте уявну бесіду персонажів картини. Поцікавтеся іншими творами митця.

 

Видатним представником німецького Відродження вважають Альбрехта Дюрера. Його роботи вплинули на розвиток пейзажу та натюрморту. Дюрер став визнаним майстром друкованої гравюри. Уславився він і своїми живописними роботами на релігійну тематику, надаючи біблійним сюжетам національного, народного змісту.

Вагоме значення мала творчість художника для розвитку портретного мистецтва в Німеччині. У своїх роботах Альбрехт Дюрер намагався відтворити складний світ людей, які жили на зламі двох епох, коли Середньовіччя відходило в минуле і починалась нова ера.

Для Дюрера, як і для майстрів Італії, найважливішим етапом роботи над композицією став рисунок. Художник захоплено робив замальовки частин людського тіла: голів, рук, ніг, - вивчаючи таким чином характерні типи селян, нюрнберзьких кавалерів і модниць.

Образи людей сильних і незалежних створив Дюрер у своїй останній живописній роботі - диптиху «Чотири апостоли». На ньому зображено величезні фігури апостолів Іоанна, Петра, Павла та євангеліста Марка. Сучасники майстра вважали, що ці монументальні постаті уособлювали чотири характери-темпераменти, які пов’язує спільний гуманістичний ідеал незалежної думки й сили волі.

Другі соратник А. Дюрера І. Нейдерфер писав, що в образах апостолів митець зобразив чотири темпераменти: молодий і спокійний Іоанн (сангвінік), старий і стомлений Петро (флегматик), неспокійний Марк (холерик), насторожений Павло (меланхолік). Чи згодні ви із цією думкою?

 

Пейзажна творчість «малих голландців» - групи художників побутових картин - вирізнялася значною різноманітністю. У такій невеликій країні, як Голландія, знаходилося місце для міського та сільського пейзажів, для марин, зображень зимової країни і виглядів окремих будівель.

 

На картині Яна Порселліса «Море похмурого дня» темне, важке, суворе море і захмарене небо сприйняті ніби очима моряків, які ведуть постійну боротьбу з норовливою грізною стихією. Можливо, саме їх стривожено очікують зараз на березі. Човен і кораблі художник прибрав з переднього плану, відкривши погляду безмежні водні й повітряні простори.

Завдяки чому художнику вдалося передати динамізм, відчуття життєвої енергії та крайнього напруження сил у боротьбі людини з морською стихією?

 

У натюрмортах голландці оспівали звичайні речі, яких до них митці не змальовували. Найхарактерніший вид голландського натюрморту - «сніданок» - зображує накритий стіл з наїдками та посудом. «Мальовничий» безлад у розташуванні речей та атмосфера затишного житлового інтер’єру, досягнута передачею світло-повітряного середовища, зберігають сліди присутності людини.

Розвинувся також пишний і ошатний квітковий натюрморт, натюрморт із зображенням риб та інших мешканців моря, а також «мисливських трофеїв» і «пташиних дворів».

 

ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ

Створіть натюрморт - основу для обкладинки журналу, заставки кулінарного телешоу, шпалер для екрана комп’ютера чи телефони. Це може бути реалістична композиція або композиція, створена за допомогою комп’ютерних ефектів.

 

Італійський художник XVI ст. Пітер Джузеппе Арчимбольдо творив незвичайні картини: його майстерно виписані портрети - це чудове компонування фруктів, овочів, тварин, квітів.

ФАКТ

 

СЛОВНИК

Диптих - парний твір образотворчого мистецтва (картини, гравюри, фрески), об’єднаний спільною ідеєю чи сюжетом.

Запитання для узагальнення

1.    У яких жанрах розквітло мистецтво «малих голландців»?

2.    Поміркуйте над висловом Альбрехта Дюрера: «Без правильних пропорцій не може бути досконалою жодна картина, хоч би вона була виконана так старанно, як тільки це можливо» - і висловіть свої міркування щодо нього.

3.    Проведіть невелику дискусію «Роль митців епохи Відродження в розвитку жанрів образотворчого мистецтва».

Робота з додатковими джерелами інформації

Дослідіть творчість одного з митців епохи Відродження. Створіть презентацію.

 

Це матеріал з підручника Мистецтво 8 клас О. В. Гайдамака

 

Категорія: Мистецтво

Автор: admin от 14-10-2016, 21:28, Переглядів: 3649