Народна Освіта » Мистецтво » Архітектура, що лине до небес

НАРОДНА ОСВІТА

Архітектура, що лине до небес

Пройшов час, і, долаючи важкість кам’яної товщі, каркас будівель міських соборів почав поступово розростатися вгору, на нечувану в ті часи висоту. Масивні стіни стали легшими завдяки величезним вікнам з яскравими вітражами, а інтер’єри та фасади споруд сповнилися витонченої краси та урочистості внаслідок використання декоративних прикрас та великої кількості скульптур. Цей художній стиль мистецтва Середньовіччя, що виявив свої риси переважно в архітектурі та скульптурі м іських соборів, отримав назву готичний.

Художні зміни були пов’язані, насамперед, зі світоглядом середньовічної людини, глибоко релігійної, для якої храм був місцем єднання з Богом. Цьому сприяла художня сила, краса й багатство просторових форм і ритмів готичної архітектури. Стрункі, загострені дзвіниці легко ринули в захмар’я, ніби прокладаючи дорогу до Бога. Коли віруючий заходив усередину собору, він був вражений грандіозним злетом могутніх склепінь, красою кольорових вітражів і намиста з рельєфів та статуеток. Піднесене струнке звучання музики літургії захоплювало його уяву, стверджувало й піднімало на вищий емоційний щабель довіри до Всевишнього - поєднання з Богом відбувалося ніби у височині храму. Саме тому в конструкції соборів переважають вертикальні лінії, що відповідає ідеї Вознесіння як прагнення людської душі до неба, до Бога. Храм наче підноситься вгору, долаючи земне тяжіння. У ньому ніби змагаються земна тяжкість і божественний дух. А внутрішній простір собору - із численними архітектурними та скульптурними прикрасами, світлом, що ллється крізь скло вітражів, -створює образ небесного світу.

Перші споруди видавалися дещо важкуватими (наприклад, собор Нотр-Дам у Парижі), пізніше будівельні майстри почали створювати високі, стрімкі й легкі конструкції, які ніби поривалися в небо. Стрілчасті вікна ставали дедалі більшими, а

проміжки між ними - меншими, нарешті, бокові стіни майже зовсім зникли. Залишився фактично один каркас, що складався з тонких опор, простір між якими займали величезні вікна, які завершувалися стрімкими загостреними арками. Каркас підтримували аркбутани, що справляли враження примхливого кам’яного мережива.

 

Масивну стіну в готичному храмі зберіг лише головний фасад. Там, як правило, міститься велике вітражне вікно, що в готичних спорудах Франції має круглу форму й носить поетичну назву «троянда», а в німецьких соборах -найчастіше стрілчасту. У французьких готичних будівлях споруджували дві вежі на фасаді, у німецьких - одну чи три.

Оскільки готичні храми майже не мають стін, традиційні настінні розписи та мозаїки замінили вітражі, що займають велетенські віконні прорізи храму. Середньовічні в ітражі в ідігравали особливу роль у релігійних обрядах, символізуючи божественну милість і творіння. Згідно з уявленнями того часу, світло, що ллється з неба, означало сяйво, що йде від Бога. Роль земного втілення такого божественного світла й відігравали вітражі середньовічних соборів.

Довідка

Особнивість середньовічних вітражів понягає в тому, що при погляді на будівлю зовні вони здаються абсолютно тьмяними й невиразними. їх практично неможливо помітити, оскільки темне скло майже зливається зі стшами. Але варто лише зайти всередину, як відкривається вся краса й духовна сила мистецтва кольорового скління середньовічних храмів: розфарбовані вікна випромінюють особливе, «нематеріальне» світло. Під яскравими сонячними променями скло вітражів починає світитися, наповнюючи простір собору майстерно підібраними кольоровими переливами.

Фантазія майстрів скла епохи Середньовіччя привела їхдо чудового відкриття -відтінок свинцевого кріплення, що поєднує шматочки скла, змінює відтінок і самого скла, народжуючи різноманіття і примхливість відтінків світла.

 

Шартрський собор у Франції (собор Нотр-Дам) - одне з найвидатніших тво-- рінь готичної архітектури і християнської культури Середньовіччя.

У плані собор є тринефною базилікою. Із західного боку до будівлі храму примикають дві вежі, кожна заввишки близько 90 м.

Західний фасад Шартрського собору прикрашають три портали з прекрасними кам’яними барельєфами, створеними ще у XII ст. Кам’яні рельєфи XIII ст. прикрашають північний і південний фасади будівлі. Висота центрального нефа Шартрського собору становить 37 м, висота бічних нефів - 14 м.

Шартрський собор - один з небагатьох храмів Франції, який майже повністю зберіг своє вітражне оздоблення. Це найбільший ансамбль середньовічних вітражів, що дійшов до наших днів.

Майстри вітражного мистецтва прикрасили вітражами 125 прямокутних вікон і 50 великих і малих вікон-троянд. Загальна їх площа становить близько 2 тис. кв. м.

Багатюще зовнішнє та внутрішнє оздоблення собору нараховує в цілому близько 10 тис. скульптур. У соборі міститься величезний різьблений дерев’яний вівтар, на якому зображено сорок сюжетів на євангельські теми. Його виготовлення тривало понад два століття. На підлозі собору кольоровими кам’яними плитками викладено своєрідний лабіринт, що вказує паломникам шлях, який вони повинні проповзти на колінах.

Як досягається синтез мистецтв у готичному храмі?


Синтез архітектури і скульптури знайшов у готичному соборі яскраве втілення. Фасади та портали храмів були всуціль декоровані скульптурою, яка здалеку нагадувала мереживо. Зазвичай це були зображення святих та королів або сюжетів алегоричного змісту. Провідними темами були теми гріхопадіння і спокути, материнства, мучеництва, жертовної стійкості людини. Скульптура готичних соборів в одухотвореній експресивності постатей акцентувала саме людські устремління перед абсолютною владою божества.

Готичний собор виглядає, як кам’яне мереживо з вигадливим візерунком із різноманітних рослин. Герої скульптурних композицій - це не лише люди і тварини, а також янголи, демони та химерні істоти.

У вільний час поцікавтеся скульптурним оздобленням різних готичних споруд. Поміркуйте, як переплелися в них реальність і фантастика.

Особливу роль у готичному соборі відігравала музика. Богослужіння відбувалося під супровід органа. Неповторне заворожувальне звучання цього музичного інструмента в поєднанні з таємничим мерехтінням вітражів, вишуканим скультурним декором та формою склепінь храму, що линуть до небес, сповнювали людину піднесеністю, натхненням, очищували душу і серце.

Висловіть свої враження від архітектури в готичному стилі. Поміркуйте над словами Фоми Аквінського, філософа й богослова XIII ст., який вважав красу сумою, поєднанням трьох властивостей: цілісності, пропорційності та сяйва.

 

 

В епоху Середньовіччя яскраво розквітло мистецтво рукописної книги, що була унікальним витвором і вважалася предметом розкоші. Рукописні книги створювали при монастирях, багато прикрашали ілюстраціями та іншими декоративними елементами.

Писали книгу каліграфи, а інші фахівці: мініатори, рубрикатори, ілюмінатори - оздоблювали її. Мініатор-художник малював кольорові ілюстрації - мініатюри, ініціали; рубрикатор розфарбовував червоним заголовки та окремі рядки - «рубрики». Іноді ініціал або мініатюру ілюмінували сусальним золотом.

І Схарактеризуйте художнє оформлення середньовічної книги.

ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ

Створіть буквицю в готичному стилі.

ФАКТ

У наш час поняття «готичний стиль» має й інше значення. Так називають молодіжну субкультуру - узагальнене поняття, яким сьогодні позначають стиль життя, світовідчуття й життєву філософію, цілий комплекс напрямків мистецтва (музика, література, кіно, фото, архітектура тощо). Представників цієї субкультури - готів -легко впізнати за особливим стилем в одязі з переважанням чорного кольору, специфічною атрибутикою і своєрідним макіяжем.

СЛОВНИК

Аркбутан (в архітектурі) - напіварка, що одним боком спирається на колону, а другим підтримує каркас.

Вітраж (франц. vitragв, від лат. vitnlm - скло) - орнаментальна або сюжетна декоративна композиція зі скла та інших матеріалів, що пропускають світло.

Запитання для узагальнення

1.    У чому відмінність романської і готичної архітектур?

2.    Визначте основні характеристики споруди в готичному стилі.

3.    Доведіть, що готичний собор сприяв долученню християн до віри.

Робота з додатковими джерелами інформації

1. Здійсніть віртуальну екскурсію до собору Паризької Богоматері, Шартрського або інших соборів, створених у готичному стилі. Як утілено синтез мистецтв у храмі? У чому магія світла в соборі? Яку атмосферу створюють вітражні вікна?

2. Проведіть дослідження «Створення книги: історія розвитку». Поміркуйте, які здобутки майстрів середньовічної книги застосовують і в сучасних книжках.

3. Поцікавтеся можливостями виготовлення вітражів у домашніх умовах. Запропонуйте варіанти оздоблення цими творами приміщень (однієї з кімнат удома, класної кімнати, актової чи спортивної зали тощо).

4. У вільний час ознайомтеся зі всесвітньо відомим мюзиклом «Собор Паризької Богоматері» (композитор Риккардо Коччанте). Проведіть з однокласниками та однокласницями його обговорення.

 

Це матеріал з підручника Мистецтво 8 клас О. В. Гайдамака

 

Категорія: Мистецтво

Автор: admin от 14-10-2016, 21:26, Переглядів: 6355