Народна Освіта » Основи здоров'я » Психологічні й соціальні наслідки ранніх статевих стосунків, підліткової вагітності

НАРОДНА ОСВІТА

Психологічні й соціальні наслідки ранніх статевих стосунків, підліткової вагітності

Обміркуйте й обговоріть ситуацію. Старшокласник Дмитро почав зустрічатися зі світланою. Коли їхні стосунки стали дуже близькими, Дмитро сказав, що раз дівчина не вступає з ним в інтимний зв'язок, отже, вона його не любить. Світлана відповіла хлопцеві, що він не правий. А як вважаєте ви?

Чинники впливу на репродуктивне здоров'я молоді

Репродуктивне здоров’я, як і здоров’я в цілому, визначається різними чинниками. По-перше, спадковістю. Батьки передали нам свої ознаки й властивості, зокрема й ті, що визначають репродуктивне здоров’я. По-друге, способом життя, який ми ведемо, наявністю корисних і шкідливих звичок. Окрім цього, репродуктивне здоров’я визначається також і системою охорони здоров’я, що існує в нашій країні. На репродуктивне здоров’я можуть впливати соціально-економічні й природні чинники, наприклад екологічні.

До порушення репродуктивного здоров’я можуть призвести безвідповідальне ставлення до себе, до свого партнера, до своїх дій, неправильне інформування про способи й методи профілактики небажаної вагітності, про запобігання інфекціям, що передаються статевим шляхом.

До чинників ризику репродуктивного здоров’я належать:

• спосіб життя, який шкодить здоров’ю (хронічний стрес, низька фізична активність, безладні статеві зв’язки, нераціональне харчування, відсутність режиму праці й відпочинку тощо);

• уживання шкідливих речовин (тютюну, алкоголю, наркотиків);

• негативні чинники екологічного середовища (забруднення навколишнього середовища, високий рівень радіації тощо);

• негативні чинники соціального середовища (низький рівень життя, безробіття тощо);

• негативні спадкові чинники;

• недоступність медичних послуг;

• недоступність послуг із консультування та інформування;

• ранні статеві стосунки, підліткова вагітність.

Психологічні й соціальні наслідки ранніх статевих стосунків

Часом підліток вважає, що він вільна особистість і може робити все, що захоче, зокрема й у сексуальній сфері. Однак свобода завжди передбачає відповідальність. Там, де немає відповідальності, там немає й свободи. Вільна людина за все відповідає сама, і тому вона вільна. Свобода існує для того, щоб ми могли приймати виважені, розумні рішення.

Рішення почати сексуальне життя треба приймати, маючи відповідну інформацію. Треба враховувати, що раннє статеве життя при-

зводить до багатьох негативних наслідків. Організм підлітка не готовий до цього фізіологічно й психологічно, підліток не може брати на себе відповідальність за складні стосунки, оскільки соціально й економічно він залежить від батьків.

 

До ризиків, пов’язаних із раннім статевим життям, належать:

• нервові стреси й невдачі, пов’язані з неготов-ністю нервової системи підлітка до таких стосунків;

• зараження інфекціями, що передаються статевим шляхом (ІПСШ), зокрема ВІЛ / СНІДом;

• рання вагітність, що наражає на небезпеку здоров’я матерів-підлітків та їхніх дітей.

Раннє статеве життя часто призводить до захворювань, що передаються статевим шляхом. До них належать сифіліс, гонорея та ін. Чимало збудників викликають безплідність, деякі можуть стати причиною злоякісних пухлин. Незахищений секс може призвести до зараження ВІЛ, а цей вірус передається від ВІЛ-інфікованої матері до дитини під час вагітності, пологів, годівлі грудним молоком. ВІЛ-інфіковані жінки ризикують народити вже хвору дитину.

Раннє статеве життя пов’язане з великим ризиком і для власного здоров’я, і для здоров’я майбутнього покоління. Тільки доросла, фізіологічно й соціально зріла людина може створювати родину, народжувати й виховувати дітей.

Раннє статеве життя зазвичай починають підлітки з несформова-ними моральними принципами, які не мають необхідних відомостей про особливості свого розвитку, які через незнання легковажно ставляться до свого здоров’я та здоров’я своїх нащадків. Низький рівень загальної культури таких підлітків супроводжується й низькою сексуальною культурою, невмінням будувати свої стосунки з протилежною статтю, відповідати за ці стосунки.

Нікуди не поспішайте. Статеве життя буде щасливим, коли прийде вчасно, коли ви до нього готові. А зараз, у підлітковому віці, шукайте інші прояви кохання: пишіть любовні вірші, малюйте портрети коханих, співайте про них пісні, розкривайте свою любов в її яскравому різноманітті. Розкривайте в собі талант кохання, відчуйте свою відповідальність за нього. Це і є відповідні кроки до майбутньої зрілості, це і є справжня доросла поведінка.

Психологічні й соціальні наслідки підліткової вагітності

 

Вагітність, що наступила у дівчини, яка не досягла повноліття, умовно називається випадковою, неза-планованою. Цим підкреслюється відсутність попереднього бажання стати матір’ю, раптова й несподівана зміна соціального статусу та життєвих планів.

Рання вагітність шкідлива для організму підлітка, вона важко протікає, пологи стають справжньою медичною проблемою. Окрім того, з’являється й інша проблема — соціальна. Підліток не готовий ростити свою дитину, виховувати її, оскільки він іще сам потребує батьківської опіки. Важко переноситься рання вагітність і психологічно.

Психологічні проблеми у вагітних дівчат-підлітків пов’язані насамперед зі страхом за своє здоров’я, за можливу бездітність у майбутньому. Почуття провини й сорому особливо посилюється при думці, що треба звернутися до лікаря. Сором і страх є основною причиною пізнього звернення підлітків за порадою у зв’язку з вагітністю.

Вагітність у дівчаток-підлітків нерідко спричинена їхньою неграмотністю, невмінням відповідально приймати рішення, безглуздою й недоречною в таких питаннях легковажністю. За будь-якої складної ситуації обов’язково порадьтеся з батьками або дорослими, яким ви довіряєте. Є такі ситуації, коли підлітку може допомогти тільки лікар.

 

Підліткову закоханість слід просто пережити, виражаючи її в усталених культурних формах та у творчості. Адже все має відбуватися поступово.

Опорні точки. До чинників ризику репродуктивного здоров'я належить неприйнятний спосіб життя. Хронічний стрес, низька фізична активність, безладні статеві стосунки, нераціональне харчування, відсутність режиму праці й відпочинку, уживання шкідливих речовин (тютюну, алкоголю, наркотиків) — усе це руйнує репродуктивне здоров'я підлітка. відмова від раннього статевого життя є запорукою нормального сексуального життя в зрілості.

Запитання для повторення й обговорення

I рівень

1. Які чинники впливу на репродуктивне здоров'я молоді ви знаєте?

2. до яких захворювань може призвести раннє статеве життя?

II рівень

3. Які наслідки має раннє статеве життя?

4. Що треба знати, приймаючи рішення почати сексуальне життя?

III рівень

5. чому деякі підлітки наражають своє здоров'я на ризик?

6. до яких наслідків призведе вагітність, що наступила в дівчини, яка не досягла повноліття?

IV рівень

7. доведіть, що підліток, який володіє культурою, уміє вибудовувати стосунки з протилежною статтю на основі загальнолюдських цінностей, таких як рівноправність, розуміння, відповідальність, повага.

8. доведіть, що відмова від раннього статевого життя є запорукою нормального сексуального життя в зрілості.

 

Це матеріал з підручника Основи здоров'я 8 клас Тагліна (нова програма)

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: admin от 27-09-2016, 07:45, Переглядів: 11757