§ 37. Способи добування солей
Опанувавши матеріал параграфа, ви зможете:
• читати, якими способами можна добути солі в промислових і лабораторних умовах;
• узагальнити :мапня про хімічні властивості солей;
• робити висновки про багатоманітність солей та способів їх добування.
Ви вже переконалися в тому, що серед неорганічних речовин солі с досить поширеними в природі. Однак не ВСІ ВІДОМІ СО.'ІІ можуть мати природне походження. Багато солей добувають у промисловості й лабораторіях науково-дослідних установ. Розглянемо, якими способами добувають солі.
Реакції, що лежать в основі добування солей, вам уже відомі, оскільки вони закладені в хімічних властивостях того чи іншого класу неорганічних сполук. Тому способи добування солей подамо не традиційно, а у вигляді блок-схеми «Добування солей» (рис. 88). Опрацьовуючи цю блок-схему, ви отримаєте додаткові відомості про утворення солей, що не поширені в природі. Цим ви розширите свої знання про солі та їх багатоманітність.
У результаті опрацювання блок-схеми ви дізнаєтеся, як отримати не тільки солі, утворені оксигеиовмісиими кислотами, а й хлориди, броміди, йодиди, фториди, сульфіди, нітриди тощо.
, Напишіть рівняння реакцій між речовинами, що узагальнено подані
в блок-схемі, самостійно добираючи конкретні з них.
ПІДСУМОВУЄМО ВИВ НЕПЕ
• Солі утворюються під час взаємодії простих речовин типових металів і неметалів, а також під час хімічних реакцій між основними класами неорганічних сполук.
ЗАВДА1ІИИ для самоконтролю
1. Назвіть попарно взяті речовини, між якими відбудеться хімічна взаємодія з утворенням солей.
2. Напишіть рівняння реакцій між: а) металами та бромом; б) оснбв-ними оксидами та сульфатною кислотою; в) лугом і нітратною кислотою; г) нерозчинною основою та хлоридною кислотою; ґ) сіллю й сульфатною кислотою; д) металом і купрум(ІІ) хлоридом: е) двома солями, узятими в розчинах.
3. Напишіть рівняння реакцій за поданою схемою:
4. Налийте в пробірку розчин барій хлориду й обережно долийте розчин сульфатної кислоти. Опишіть спостереження, поясніть, чи відбулася хімічна взаємодія між цими речовинами.
5. На суміш солей барій хлориду з натрій карбонатом масою 12,68 г подіяли надлишком сульфатної кислоти. Випав осад масою 2,33 г. Обчисліть маси й кількості речовин сполук, які взяли участь у реакції.
ЦІКАВО ЗНАТИ
Щоб квіти залишалися свіжими якомога довше, додайте дрібку солі до води у вазі.
• Щоб позбутися мурашок, насипте сіль біля входу до вашого будинку, біля вікон і під дверима.
Щоб позбутися бур’янів у вашому дворі, насипте сіль у тріщини в тротуарі або в ті місця, де вони, як правило, ростуть.
Щоб узимку мати можливість сушити одяг на вулиці, додайте жменю солі до останнього циклу полоскання, це допоможе запобігти замерзанню одягу.
ДОСЛІДЖУЄМО ВДОМА
Дослід 1. Покладіть у заглибини зрізаної пластикової пляшки мушлю слимака, черепашку з берега моря, шматок крейди, шматок
мармуру, шматок шкаралупи курячого яйця. Залийте кожну з них кока-колою. Спостерігайте, що відбувається у кожній заглибині. Поясніть спостережувані явища.
Дослід 2.Дослідіть, чи міститься в зубній пасті кальцій карбонат. Поясніть результати дослідження.
Це матеріал з підручника Хімія 8 клас Савчин
Автор: admin от 19-09-2016, 00:12, Переглядів: 2528