Народна Освіта » Світова література » Літературний навігатор за підручником Зарубіжна література 8 клас Волощук 2016

НАРОДНА ОСВІТА

Літературний навігатор за підручником Зарубіжна література 8 клас Волощук 2016

Нове знайомство

Між дитинством і дорослим життям — так можна схарактеризувати юнацькі романи польської письменниці Барбари Космовської «Буба», «Буба: Мертвий сезон» та «Позолочена рибка», які принесли авторці популярність і світове визнання.

Письменниця народилася 24 січня 1958 р. в місті Бітув. Закінчивши Гданський університет, вона працювала вчителькою польської мови, певний час писала вірші, здобула численні премії на поетичних конкурсах. У 2000 р. світ побачив перший роман письменниці — «Голодна кішка», який поклав початок її прозовій творчості. Сьогодні Космовська е авторкою дванадцяти книжок для дорослих і молоді. Вона переконана, що твори для сучасних читачів мають бути цікавими, з гумором, здатними зворушити, схвилювати, але без надмірної повчальності.

Книжкове частування

 

У романах «Буба» (2002) і «Буба: мертвий сезон» (2007) ідеться про шістнадцятирічну школярку Агнєшку на прізвисько Буба. Це мудра, цілком позитивна дівчина. Вона відповідальна, слухає класичну музику, допомагає своїй родині.

Буба живе з батьками, старшою сестрою і дідусем.

Її мама - відома та амбітна письменниця - не має часу на доньку; батька частіше можна побачити на телеекрані, ніж удома; сестра прагне будь-що стати кіноактрисою; дідусь пристрасно захоплений грою в бридж. З теплим гумором роман розповідає про сімейні проблеми, зраду, пошук дружби, перше кохання, гіркоту поразок, про маленькі й великі перемоги над собою.

Цитата

У школі Буба наштовхнулася на Сироту.

- Ти, бува, не захопив своїх смачнючих канапок? — у Буби аж очі засяяли, коли вона побачила пакетик зі сніданком, який Стась завжди приносив із собою.

—    Звісно! - і хлопець подав їй окраєць хліба з найшкідливішою шинкою на світі.

—    Бабця Рита приїхала, - пояснювала Буба, швиденько поглинаючи м’який білий хліб.

—    І що? — не розумів Сирота.

—    Відтепер ми споживаємо лише здорову їжу, тобто не їмо взагалі. Я, наприклад, занадто товста...

—    Ти? — Стась здивовано глянув на однокласницю.

—    Я, - підтвердила та з напханим ротом.

—    Решта родини теж під наглядом, — продовжувала вона, давлячись великими куснями. — Бабуся стверджує, що ми страждаємо на всі хвороби. Навіть на ті, яких медицина ще не знає.

—    Твоя бабця лікар? — увічливо поцікавився хлопець.

—    Ні, що ти! Вчителька на пенсії! (...)

—    Ну, тоді вона на всьому розуміється, — погодився Сирота.

—    На щастя ні, — усміхнулася Буба. - Бабця уявлення не має про мову жестів. Колись розповім, - пообіцяла дівчина й зістрибнула з парти, до якої наближався Мілош.

—    Дружба міцніє? - кинув він замість привітання.

«Еге! Ребекка, певне, більше не бігає за тетеруками», - подумала Буба без краплини співчуття.

—    Міцніє, міцніє! — Сирота продемонстрував в усмішці ідеальні зуби. -Щоправда, доводиться в цю дружбу інвестувати й підгодовувати Бубу, але що вже там! Переживу. — І він поплескав себе по запалому животі.

—    Ну, коли що, - Мілош якось важко сів за парту, — то в моїй торбі теж нині чимало припасів. Так що я до ваших послуг, — невпевнено всміхнувся хлопець і почав квапливо дописувати домашнє завдання.

А коли до класу зайшла вчителька біології, яку всі називали Пандемією, і заходилася збирати смертельне жниво, ніхто, крім Буби, не залишився байдужим до її нападів. Доки навколо тривала безнадійна боротьба за виживання, Буба продовжувала перебувати у світі невеселих думок.

«Ще зовсім недавно Мілош називав мене своїм співучим дроздом, -згадувала дівчина. - І хоча я не зробила нічого поганого, зараз я перетворилася для нього на звичайнісінького горобця. Та ще й голодного... Певне, моя сірість так знеохотила його, що він почав шукати казкового колібрі, а для мене в нього залишилася хіба що канапка із сиром...».

Плакати на кривавій біології аж ніяк не личило. Тим більше, що навколо лягали нові трупи, котрі програли битву із травною системою гідри. Навіть Мілош зазнав поразки в нерівній боротьбі й отримав одиницю.

Тому Бубі здалося, що не варто рюмсати лише через те, що шлях від кохання до байдужості буває коротшим, ніж відстань між партами.

—    На сьогодні досить, — Пандемія глянула на вцілілих бійців. — Ваша примітивність могла б ілюструвати спосіб мислення гідри, - переможно заявила вона. (...)

А Буба визнала, що від гідри вона відрізняється емоційністю, яка, щоправда, не полегшувала життя, зате становила щонайкращу рису людських істот.

Переклад Б. Антоняк

Запитання і завдання для самостійного опрацювання твору

1.    Чому Бубі здається, що весь світ змовився проти неї? Які невдачі переслідують дівчину?

2.    Яку сумну історію розповів пан Клеменс? Як Буба стала підпільним месником за нрава несправедливо обіграних гравців?

3.    Які сімейні проблеми доводиться розв’язувати Бубі? У чому виявилося непорозуміння між дорослими і дітьми?

4.    Яким змальовано світ дитинства в романі «Буба: мертвий сезон*?

5.    Наведіть приклади гумору в прочитаному романі.

Нове знайомство

Російська письменниця, журналістка Марина Аромштам народилася 20 березня 1960 р. в Москві. Життя її пов’язане зі школою. Свій дев’ятнадцятирічний досвід роботи вчителем початкових класів Аромштам успішно представила на Московському конкурсі «Учитель року», ставши його фіналісткою. У 1999 р. її було удостоєна премії «Срібне перо» за підсумками конкурсу авторів «Учительської газети». Нині письменниця виступає головним редактором сайта «ГІапмамбук», за її власним висловлюванням, призначеного «для тих, хто читає дітям».

Літературне визнання Аромштам пов’язане з виходом у світ повісті «Коли відпочивають янголи», відзначеної Національною дитячою літературною премією «Заповітна мрія» (у номінації Велика премія, 2008). У 2011 р. ця книжка увійшла до переліку найкращих дитячих видань світу «Біла ворона».

Книжкове частування

 

«Коли відпочивають янголи» (2008) - це зворушлива повість про сучасну школу. Головна героїня твору, дівчинка Аліна, розповідає про своє життя. Її оповідь переплітається зі щоденнико-вими записами вчительки Марії Семенівни, яку скорочено називають Марсем. Вона зовсім не ідеальний педагог, ба навіть відкидає деякі «вічні» педагогічні цінності, як-от обов’язково любити дітей. Однак на відміну від багатьох колег,

Марсем «працює серцем». Вона вигадує для своїх учнів гру, своєрідне «реаліті-шоу» з казковим сюжетом. Світ нібито захопила Гнилизна та її воїни жабасті — людиноподібні істоти з бородавчастою шкірою й жаб’ячими лапами, що полюють на принцес. Принцесами в грі стають усі дівчатка класу разом з Аліною, а принцами, що

мають перемогти жабастих, — хлопчики. Загримовані старшокласники виконують роль жабастих, очолюваних Чорним Дрегоном. Діти, опинившись в лісі, по-справжньому налякані казковими чудовиськами й сприймають гру дуже серйозно. Зрештою, як і задумувала Марсем, перемога хлопчиків-принців над потворами та порятунок принцес запалюють у серцях школярів героїзм і шляхетність. Фіналом гри стає шкільний бал, на який дівчатка приходять в образі попелюшок.

А потім Марсем розповіла про янголів... Таж чи доведеться янголам відпочивати?..

Цитата

Якось я зустріла людину, яка щодня перед заходом сонця начищала до блиску свою лопату. Лопата сяяла так, що в неї можна було дивитись, як у дзеркало. Я запитала, навіщо вона це робить. «У кожного з нас є янгол, — сказала та людина. - Той, що відповідає за наші вчинки. Але янголи не можуть займатися лише нами. Якщо ми щось робимо правильно — бодай щось робимо правильно, вони летять в інших важливих справах. 1 тоді одним лихом у світі стає менше. Якщо ж ми капостимо, янголи мусять залишатися поруч — виправляти наші капості. Мій янгол знає: увечері я завжди чищу лопату. У цей час він може бути за мене спокійний, може від мене відпочити. І він летить рятувати когось — від бурі, каменепаду, землетрусу. Летить туди, де потрібні зусилля багатьох янголів. І якщо бодай один із них не з’явиться в потрібний момент, наслідки можуть бути украй сумними.

Переклад І.Андрусяка

Запитання і завдання для самостійного опрацювання твору

1.    Які події відбулися в житті Аліни до того, як Марсем розповіла про янголів?

2.    Чому янголи в повісті змушені то відпочивати, то нанружено, на межі сил працювати?

3.    Яким до героїні приходить перше кохання?

4.    За зразками яких традиційних чарівних казок побудовано казковий сюжет гри, яку Марсем прононує учням?

5.    Схарактеризуйте дитячий погляд на «дорослі» проблеми, порушені авторкою повісті.

6.    Які епізоди повісті «Коли відпочивають янголи» викликали у вас сум, а які - сміх? Дайте розгорнуту відповідь.

У світі мистецтва

«Маленький принц» і «Чайка Джонатан Лівінгстон» на екранах

Існує кілька кінематографічних і мультиплікаційних екранізацій «Маленького принца» Екзюпері. Більшість з них наближені до сюжету твору французького письменника. Зокрема, німецько-австрійський однойменний мультфільм (режисер Тео Керп, 1990 р.) від-

творює не лише сюжет казки, а й малюнки, зроблені до неї самим автором. А от найсучасніша на сьогодні мультиплікаційна стрічка «Маленький принц», створена спільними зусиллями мультиплікаторів Франції та Німеччини (головний режисер П’єр Ален Чартьєр, 2010 р.), пропонує власну версію пригод героя. Згідно з нею, маленький принц мандрує Всесвітом у товаристві свого приятеля лиса. Метою цієї подорожі є подолання життєвих проблем на різних планетах. Отже, сюжет казки Екзюпері втрачає свій притчовий філософський зміст і набуває схожості із сучасними фентезі.

 

 

Коли американський режисер Холл Бартлетт вирішив екранізувати повість Р. Баха «Чайка Джонатан Лівінгстон», йому передусім потрібно було відповісти на запитання: «Як знімати кіно з чайкою в головній ролі?». Однак попри незвичність завдання творчому колективу кінематографістів таки вдалося провести паралелі між історією птаха, описаною автором повісті, і світом людей.

Умовно фільм можна розділити на дві частини. Перша в документальній формі розповідає про життя чайок, а друга відображає ілюзорний світ, у який потрапляє Джонатан.

Передати на екрані притчовий характер повісті Баха допомагають символи. Особлива роль у цьому належить природі, на тлі якої розвивається сюжет. Наприклад, коли Джонатан удосконалює свої льотні навички і часто зазнає невдач, природа увиразнює важкість обраного ним шляху: високі потужні хвилі розбиваються об скелі, рвучкий вітер здіймає морські бризки...

1.    Перегляньте мультфільм «Маленький принц» режисера Чартьера (2010). Висловте своє ставлення до прочитання твору Екзюнері в цій стрічці.

2.    Порівняйте мультфільм Чартьера з однойменною стрічкою Керна (1990). Який із цих мультфільмів снодобався вам більше? Чому?

3.    Перегляньте кінофільм «Чайка Джонатан Лівінгстон» режисерах. Бартлетта (1973). Порівняйте екранізацію з літературною основою. Розкажіть, як засобами кіномистецтва відтворено художній простір повісті Р. Баха.

Запитання і завдання

Перший рівень

1.    Який з вивчених вами творів належить до жанру казки-притчі?

2.    Хто є головними героями повісті « Чайка Джонатан Лівінгстон»?

3.    Назвіть письменників, які пов’язали своє життя з авіацією.

Другий рівень

1.    Як тема прагнення високого польоту втілилася в сюжетах вивчених вами творів?

2.    Який прихований зміст закладено в словах письменника «Діти! Стережіться баобабів!» ?

3.    Яку вдачу мала квітка, вирощена маленьким принцом?

Третій рівень

1.    Які випробовування довелося подолати Чайці Джонатану, щоб досягти досконалості?

2.    Які життєві уроки виніс маленький принц з мандрівки астероїдами?

3.    Як ви розумієте вислів мудрого лиса із твору «Маленький принц» А. де Сент-Екзюпері «Добре бачить тільки серце. Найголовнішого очима не побачиш»?

Четвертий рівень

1.    Яким постає світ дорослих у казці-нригчі «Маленький принц»? Чим саме він дивує маленького принца? Обгрунтуйте свою думку.

2.    Укажіть ознаки казки-нритчі у вивчених творах Р. Баха й А. де Сент-Екзншері.

3.    Які моральні цінності утверджує повість Р. Баха «Чайка Джонатан Лівінгстон»?

Теми творів

1.    «“Жити - це не означає дихати, це значить... діяти” (Ж.Ж. Руссо)».

2.    «“Найскладніший політ - це політ над собою” (А. де Сент-Екзюпері)». 2. «“Найголовнішого не побачиш очима...”: хибні й справжні життєві цінності в казці-притчі А. де Сент-Екзюпері “Маленький принц”».

Клуб книголюбів

1.    Одна з характерних ознак літературної притчі - використання афоризмів (висловлювань, що в стислій формі формулюють вагому думку, близьку до прислів’я). Випишіть з тексту прочитаних творів А. де Сент-Екзюпері та Р. Баха такі вислови. Складіть з них «Словничок життєвої мудрості». Презентуйте виконану роботу.

2.    Робота в парах. Заповніть таблицю і поміркуйте, чому маленький принц, мандруючи Всесвітом, повторює: «Та й диваки оці дорослі»'/

Образи-персонажі

Хибні

цінності

До чого прагнуть?

Як спілкуються з маленьким принцом?

Король

     

Шанолюб

     

П'яничка

     

Ділок

     

Ліхтарник

   

 

3. Порівняйте иодорож маленького принца з мандрівками героїв Ч. Дік-кенса та Р.Л. Стівенсона.

 

Маленький

принц

Скрудж

Джим

Токіне

Мета подорожі

     

Супутники

     

Маршрут мандрівки

     

3 кил зустрічається герой?

     

Які зміни відбуваються під час подорожі?

     

Уроки подорожі

     

Висновки

     

4.    Групова робота. Підготуйте інсценізацію одного з уривків казки-цритчі «Маленький принц».

5.    А. «Чого ти весь час говориш загадками?» (Зустріч з гадюкою) - розділ XVLL.

Б. «Секрети мудрого лиса» (Маленький принц і лис) - розділ XXI.

В. «Зустріч зі стрілочником та крамарем» - розділи XXU, XXIII.

Г. «Прощання маленького нринца з пілотом» - розділ XXVI.

6.    Подискутуймо! Як ви розумієте вислів з казки-нритчі А. де Сент-Екзюиері «Люди мають свої зірки, які перестають бути звичайними зорями»? Обґрунтуйте свою думку.

7.    Творчий проект. Створіть віртуальний музей, нрисвячений маленькому цринцу. Поміркуйте, які експонати в ньому будуть, і поясніть свій вибір. Доберіть ілюстративний матеріал, складіть план уявної екскурсії. Презентуйте свою роботу.

Повторення і узагальнення вивченого

Теоретична розминка

1.    Які твори називаються епічними, драматичними, ліричними? Чим вони відрізняються один від одного?

2.    Дайте визначення жанру трагедії. Які трагедії ви можете назвати?

3.    Дайте визначення жанру сонета. Чим англійський сонет відрізняється від італійського? Назвіть відомих авторів сонетів.

4.    Які твори називають елегіями? Чим вони відрізняються від інших ліричних творів?

5.    Як ви розумієте поняття «героїчний епос»? Обґрунтуйте відповідь прикладами з вивчених літературних творів.

6.    Порівняйте класицизм і бароко як художні напрями європейської літератури.

7.    Що таке рубаї? Схарактеризуйте художні особливості цього жанру.

8.    Що ви знаєте нро такі віршові розміри, як гекзаметр і пентаметр?

9.    Що таке ода?

10.    Дайте визначення жанру комедія. Назвіть відомих комедіографів.

Практикум

1.    Назвіть твори, у яких:

•    основою е міфи;

•    змальовано картини із життя середньовічних лицарів;

•    оспівано кохання;

•    розкривається тема мистецтва і призначення митця;

•    провідною ідеєю є любов до вітчизни;

•    поєднується реальне і фантастичне;

•    простежуються біблійні мотиви.

2.    Упізнайте письменника.

•    Сім міст боролися за право називатися його батьківщиною.

•    На честь богині Афродіти вона організувала своєрідну жіночу школу, названу «Будинком муз».

•    Своїми піснями він підняв бойовий дух спартанців, завдяки чому вони здобули довгоочікувану перемогу.

•    Свої ратні подвиги він ставив значно вище за творчі досягнення.

•    Зрідка приїжджаючи до Рима, він змушений був ховатися від цікавих перехожих, що ходили за ним назирці.

•    У зеніті слави він неочікувано потрапив у немилість до імператора і був висланий з Рима.

•    За легендою він був народжений Вранішньою зорею на ім’я Досконало Чиста.

•    Його називали флорентійським вигнанцем.

•    За життя він був відомий як видатний математик та астроном.

•    П’ять років він провів у рабстві, але рабом не став.

•    Театр, у якому він працював, називався «Глобус».

•    Двадцять один рік оспівував він кохану за її життя і ще десять років - після її смерті.

•    Ставши священиком, він уславився своїми красномовними й переконливими проповідями, яскраві образи яких стали всесвітньо відомими.

•    Він змінив багато професій, але всі вони були пов’язані з літаками.

3.    Упізнайте літературного героя.

Продовжте речення й укажіть назву твору, у якому дінуть описані персонажі.

Цей герой...

•    двічі спалахує гнівом: спочатку через вождя, що забрав полонянку, потім - через загибель друга.

•    свідомо приносить себе в жертву заради того, щоб вивести людський рід зі стану животіння в мороці, холоді й темряві.

•    начитавшись лицарської літератури, вирішив стати мандрівним лицарем, щоб захищати знедолених і боротися зі злом.

•    має лише одну пристрасть - політ, тож стає Вигнанцем.

 

Це матеріал з підручника Зарубіжна Література 8 клас Волощук

 

Автор: admin от 29-08-2016, 22:45, Переглядів: 14617