Народна Освіта » Світова література » Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві читати онлайн

НАРОДНА ОСВІТА

Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві читати онлайн

Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві

Бароко (від італ. Ьагоссо — вибагливий, химерний, перлина неправильної форми) — художній напрям у європейській культурі й мистецтві XVI ст. (в Італії) до кінця XVIII ст. Батьківщина бароко — Італія (Рим, Мантуя), меншою мірою Венеція і Флоренція (тут є перші зразки бароко в архітектурі, скульптурі, живописі).

Засновник бароко в Італії —

 

Мікеланджело Буонарроті.

Головну увагу мистецтво бароко приділяло пристрастям і відчуттям людини, поєднанню реального та уявного, бажанню насолоджуватись дарунками життя, мистецтва й природи.

Основні риси стилю бароко — парадність, урочистість, пишність, динамічність.

Провідною ознакою XVII ст. стає бурхливий розвиток не тільки літератури, а й науки та техніки. Наука відокремлюється від інших сфер духовної діяльності людини, зокрема і від художньої творчості. Для того щоб уявити досягнення в різних галузях тогочасної науки, досить пригадати такі імена, як Галілей, Ньютон, Декарт, Кеплер. Водночас XVII ст.— це період подальшого активного поширення світових релігій, серед них і християнства.

У літературі ХУП ст. не тільки відбилися суперечності цього бурхливого часу, а й було зроблено спробу художньо їх осмислити та запропонувати програми подолання цих суперечностей. Ренесанс у європейській культурі змінюють бароко і класицизм.

Епоха бароко — одна з найцікавіших епох в історії світової культури. Відзначається вона своїм драматизмом, інтенсивністю, контрастністю і водночас гармонією, цілісністю, єдністю. Для нашого часу — невизначеного, динамічного, що шукає стабільності і впорядкованості,— епоха бароко надзвичайно близька за духом.

Бароко — стиль у мистецтві, архітектурі, літературі, який виник у Італії. Для нього характерними є виразність, значна кількість декору, пишність і надмірність у всьому. Мистецтво бароко розвивалося передовсім у католицьких країнах Європи: в Італії, Іспанії, Португалії та їхніх колоніях, у Фландрії, частково у Франції, згодом поширилося Польщею, балтійськими країнами, а у XVIII ст.— Україною та Росією, дало помітні здобутки в Австрії та Німеччині.

 

Характерні ознаки бароко: грандіозність, незвичайність і унікальність; перебільшена пишність (безліч прикрас і золотих елементів); динаміка, напруженість; яскравість, витонченість; декоративність, театральність; надмірність химерних елементів (майже цілковита відсутність прямих ліній, значна кількість кривих, округлих і хвилеподібних форм); емоційність і чуттєвість, поєднання ілюзорного та реального; сильні контрасти (масштабів і ритмів, матеріалів і фактур, світла і тіні); різноманітність жанрів і синтез мистецтв (скульптура і живопис немов злилися з архітектурою).

Архітектура бароко втрачає свою гармонійну рівновагу, і коло стає овалом, квадрат — прямокутником, центричне змінюється протяжним. Замість урівноважених пропорцій з’являються складні побудови й різноманіття форм. Водночас в архітектурі бароко панують осі й симетрія. У бароко людина постає багатогранною особистістю зі складним внутрішнім світом і драматичними переживаннями. Стиль — парадний,

декоративний. Розкішні костюми гармоніють із яскравими інтер’єрами (багато позолоти, ліпних прикрас; дзеркальні стіни, кришталеві люстри, пишно декоровані меблі).

 

Представники: Лоренцо Бер-ніні, Франческо Борроміні, Карло Мадерно (Італія); Бартоломео Франческо Растреллі (Росія); Йоганн Крістоф Ґлаубіц (Річ Посполита); Іван Георгій Пінзель (галицький скульптор середини XVIII ст.)

В Іспанії в епоху бароко переважали дерев’яні скульптури, для більшої правдоподібності їх робили зі скляними очима і навіть кришталевою сльозою, на статую часто надягали справжній одяг.

Представники: Лоренцо Берніні, Стефано Мадерна, П’єтро Такка, Алессандро Альґарді (Італія); Хуан де Арфес, Естебаи Іор-даи (Іспанія); Гендрік де Кейзер (Нідерланди).

У живописі значного поширення набувають парадні портрети, які підкреслюють привілейоване суспільне становище людини. Ідеалізація образів поєднується з бурхливою динамікою, несподіваними композиційними рішеннями, підкресленою чуттєвістю. Значного поширення і високого ступеня розвитку набувають побутовий та історичний жанр.

Представники: Мікеланджело Мерізі да Караваджо, Ґвідо Рені, Хосе де Рібера, Сальватор Роза (Італія); Ель Ґреко, Дієґо

 

Веласкес, Бартоломео Естебан Мурільйо (Іспанія); Франс Галс, Рембрандт (Нідерланди); Яи Брейґель Старший, Пітер Пауль Рубенс, Якоб Йордане, Антоніс ван Дейк (Бельгія); Адам Ельсгаймер (Німеччина).

Розвиваються опера та балет, значну роль починають відігравати в них декорації. У цей період починає формуватись музична культура, яку тепер називають класичною музикою.

Представники: Клаудіо Монтеверді, Арканджело Кореллі, Антоніо Вівальді, Домеиіко Скарлатті (Італія); Ґеорґ Фрі-дріх Гендель, Йоганн Себастьян Бах (Німеччина).

1.    У якому із відомих вам видів образотворчого мистецтва найбільш яскраво виявляються ознаки бароко і в чому вони полягають?

2.    У чому бароко було «антитезою Ренесансу» і в чому воно розвивало його традиції?

«Ми осягаємо істину не лише розумом, а й серцем. Саме серцем ми пізнаємо перші принципи, і марно розум, не маючи в них опертя, силкується їх спростувати» (Б. Паскаль, французький філософ).

«Думаю, отже, існую» (Р. Декарт, французький філософ).

1.    Чи справедлива, на вашу думку, оцінка людини, дана

Б. Паскалем?

2.    Як ви розумієте вислів Рене Декарта? Чи згодні ви з цим

твердженням?

3.    Який вислів вам ближче? Чому?

Розквіт літературного бароко припадає на XVII століття, що єднає дві великі епохи — Ренесанс і Просвітництво.

Література бароко прагнула втілити в художні образи суперечливість життя людини, відсутність гармонії в її внутрішньому світі й у стосунках із навколишнім світом. Часто у творах використовують метафори, побудовані на порівнянні й наближенні несхожих предметів, і це наближення іноді має парадоксальний вигляд. Література бароко передає почуття мінливості життя, яке сприймають як ілюзію, сон. Герой барокової літератури усе піддає сумніву, а світ у його уявленні схожий на театральну виставу або сон, де потрібно повсякчас розгадувати символи й алегорії. Розвиваються такі жанри, як галантно-героїчний роман, риторична церковна проповідь, різні види сатири.

Представники: Франсиско де Кеведо, Педро Кальдерон де ла Барка, Луїс де Ґонґора-і-Арґоте (Іспанія); Жорж де Скюдері, Мадлен де Скюдері, Оноре д’ІОрфе (Франція); Джон Дони (Англія); Ганс Якоб Крістоффель фон Ґріммельзгаузен (Німеччина); Джам-баттіста Маріио (Італія).

Поняття бароко об’єднує в межах цього літературного напряму чимало течій і шкіл, які існували здебільшого протягом XVII століття й відзначалися спорідненими ознаками.

Людина доби бароко

Долаючи страх перед земною стихією, відкриваючи невідомі досі землі, європейці стали більше цінувати цивілізацію, відокремлювали себе від «некультурних людей» — дітей природи. Неофіційною духовною доктриною, фактично релігією освічених людей поступово стає деїзм, у якому Бог мислиться лише як Великий архітектор, механік, що, подібно до годинникаря, створив і запустив світовий механізм. Відтоді Бог віддалився від земних справ і спочиває, тому не варто очікувати Страшного Суду, а пекло і рай — лише абстракції.

 

Такому Богові не варто молитися, у нього слід лише вчитися.

1.    Які саме війни та революційні події відбувалися в Європі в XVII столітті?

2.    Який художній стиль панував у Європі та Іспанії у XVII столітті?

3.    Як ви розумієте термін бароко? Назвіть визначальні ознаки цього художнього напряму.

4.    У який період розвивалося бароко як художній напрям?

5.    У яких країнах і чому розвивався стиль бароко?

6.    Назвіть хронологічні межі доби бароко.

7.    Які нові цінності утвердились у свідомості людини в добу бароко?

8.    Назвіть улюблені теми творів митців цього стилю.

9.    Що нового внесли в розвиток живопису майстри епохи бароко?

10.    Яке значення, на вашу думку, мало бароко для розвитку літератури?

11.    Назвіть особливості поетики мистецтва бароко.

Для доби бароко характерно те, що знання про людину виражали не в абстрактній формі, а образно й емоційно. Тому поширився жанр афоризму.

Афоризм (грецьк. означення, вислів) — короткий влучний оригінальний вислів, що зробився усталеним; узагальнена думка, висловлена стисло в дуже виразній, легкій для запам’ятовування формі, яку згодом не раз відтворять інші люди.

Прочитайте афоризми мислителів доби бароко та поясніть їх зміст. З’ясуйте особливості їх метафоричної інтерпретації.

•    «Людина — це глина в руках гончара» (Барух Спіноза).

•    «Людей тривожать не самі речі, а уявлення, які вони створили про них» (Мітель Монтень).

•    «Людині нерідко здається, що вона володіє собою, а насправді щось володіє нею» (Франсуа де Ларошфуко).

1.    Схарактеризуйте зміни в європейському суспільстві, у світогляді й поведінці людей доби бароко.

2.    Чим різняться поняття доба бароко і стиль бароко? Розкажіть про людей доби бароко, їхні уявлення про життя й поясніть, як ці уявлення відбились у стилі бароко.

Отже, бароко у мистецтві та літературі XVII століття стало одним із найпотужніших стильових напрямів, які створили незаперечні художні цінності. Доба бароко — неповторне мистецьке явище, що залишило по собі вигадливі, а подекуди навіть химерні пам’ятки у багатьох європейських країнах.

Українське бароко

 

Українське бароко, або козацьке бароко,— назва мистецького стилю, що був поширений в українських землях Війська Запорозького у XVII—XVIH ст. Виникло як результат поєднання місцевих архітектурних традицій та європейського бароко. У цей період нового вигляду набув Київ: саме тоді виник звичайний для нас сьогодні образ старого міста. Тривала інтенсивна розбудова північного Лівобережжя, зокрема Чернігова.

Оскільки українське бароко набуло найпишнішого свого розквіту та завершення за часів гетьманства Івана Мазепи, то його найчастіше називають ма-зепинським бароко.

1.    Дізнайтеся, чи є у вашій місцевості архітектурні пам’ятки, яким властиві ознаки бароко. Дослідіть історію спорудження однієї з них.

2.    Скориставшись довідковою, науково-популярною та іншою літературою, інтернет-джерелами, дізнайтеся більше про

 

діяльність видатних особистостей культурної епохи бароко та про їхній внесок у розвиток і становлення української художньої культури.

1.    Визначте характерні ознаки українського бароко в архітектурі, використовуючи фотоілюстрації.

2.    Уявіть, що ви проектуєте громадську споруду у своєму місті (селі). Які прийоми бароко при цьому ви б використали? Чому?

 

Це матеріал з Підручника Світова Література 8 Клас Паращич

 

Автор: evg01 от 25-08-2016, 22:27, Переглядів: 43508