Народна Освіта » Світова література » Барбара Космовська - Буба, Буба мертвий сезон читати онлайн

НАРОДНА ОСВІТА

Барбара Космовська - Буба, Буба мертвий сезон читати онлайн

БАРБАРА КОСМОВСЬКА

 

Народилася 1958 р.

Я вперше зустріла людину, яка не кричала, не лякала, а намагалася вислухати. Якби люди знали, скільки від цього залежить, жити було б легше...

З розмови юних героїв Б. Космовської про дорослих

Сторінки життя та творчості

Чи знаєте ви, як важко бути підлітком? Звісно ж, знаєте... Чи були у вас колись проблеми з батьками, однолітками, учителями, із самим собою? Напевно, були іі ще будуть... Як же здолати зовнішні та внутрішні труднощі, які переживає кожен із нас у своєму житті? Тут немає готових рецептів, але хороша книжка завжди стане в пригоді. У творах польської письменниці Барбар и Космовської ви зустрінете таких само підлітків, як і ви.

Барбара Космовсьш народилася 24 січня 1958 р. ум. Бітові. Навчалася в Ґданському університеті, працювала вчителькою польської мови в рідному місті. Згодом сферою її наукових інтересів стала художня література для молоді. У 1999 р. захистила кандидатську дисертацію на тему «Між дитинством і дорослим життям. Про романи Зофії Урбановської». Письменниця добре обізнана з життям молодих, які стали головними героями її творів.

Хоча вона почала писати в 1970-і роки, її перший роман <<Голодна кішка» було видано лише 2000 р. З того часу вийшло друком понад півтора десятки її романів, найпонулярпіші серед них «Буба» (2002), «Буба:мертвий сезон»,

 

«Позолочена рибка» (2007) та ін.

Дилогію про Бубу молодь Європи любить за те, що авторка з великою увагою поставилася до підлітків. Вони, складні й вразливі, подеколи не зрозумілі батькам і самим собі, заговорили у творах Б. Космовської сучасною мовою про те, що глибоко приховано в їхній душі про перше кохання й розчарування, про пошуки себе та змісту буття, про стосунки з дорослими та своїми однолітками. Юні герої в романах мисткині живуть у реальному світі, де, на жаль, подеколи зникають справжні почуття, де люди більше цінують гроші, аніж духовність, де ніхто нікому не потрібен. Проте письменниця вірить у сучасну молодь. На її думку, підлітків не треба надто повчати й обмежувати їхню свободу, їх просто треба любити й прагнути зрозуміти, і тоді во-

ни и усьому розберуться самі. 1 зможуть зробити світ довкола себе добрішим і людянішим. А ви як уважаєте?..

Книжки Б. Космовської про польську школярку Бубу прийшли до українських читачів у перекладах б. Антонах, які дуже легко читаються й відтворюють стиль авторки.

БУБА (2002)

„ Сучасні дорослі та діти. Відкриваючи книжку Б. Космовської, ми потрапляємо у світ сучасної сім’ї. Дія відбувається в Польщі, проте кожен із нас упізнає в колізіях польської родини власні проблеми й життєві ситуації- Розповідь ведеться від імені головної героїні твору — 16-річної школярки Агнешки, яку називають у сім'ї Бубою. Поруч з Агнешкою багато дорослих — мати Марися, батько Павел, дідусь Генрик, сестра Олька та її чоловік Роберт, сусіди Вальде к і Віолетга Маньчаки, хатня робітниця Аня Бартошова та ін. Хоча всі вони знаходяться поруч із дівчиною, насправді поміж ними немає справжнього порозуміння й довіри. Художній світ, змальований Б. Космовською, є ніби порожнім для Буби. Ніхто не цікавиться тим, як вона живе, як навчається в школі, як почувається, про що думає, що її хвилює... Усі забули навіть про її день народження. Атмосфера духовної порожнечі панує н будинку, ущент наповненому людьми.

Немає теплих стосунків й поміж батьками Буби та її дідусем Генриком, котрого «дорослі діти» прагнуть контролювати й навіть намагаються відібрати пенсію. Із сусідами Маньчаками сімейство Агнешки поєднують не дружні стосунки, а лише іра в бридж та суто прагматичні інтереси. Маньча-кам подобається смачно попоїсти в домі Марисі й Навела або з приємністю провести час, утім, у відвідинах Маньчаків немає душевності й щирості. Вони більше приділяють увагу матеріальному — зовнішності, одяїу, прикрасам, автомобілям тощо. Напевно, ви вже зустрічали у своєму житті таких людей...

Родина Буби не бідує: її мати — відома письменниця, авторка жіночих романів, а батько працює на телебаченні. Проте головні конфлікти твору відбуваються не через нестачу грошей, а через брак духовного зв’язку поміж людьми. Тому Буба не випадково порівнює свою сім’ю із симфонічним оркестром, у якому втрачено гармонію.

У творі постійно сваряться між собою батьки Бубн, її сестра Олька зі своїм чоловіком, сусіди. Приводи для сварок, як правило, дріб'язкові, але вони призводять до постійного напруження, через що Буба страждає й почувається в безпеці від дорослих тільки за зачиненими дверима своєї кімнати.

Дорослі, змальовані в повісті Б. Космовської, постають «смішними й трагічними водночас». Так про них каже мудрий дідусь Генрик. У кожного із них є свої вади, але є й позитивні якості. Письменниця прагне не засудити сучасних дорослих, а придивитися до них, спробувати їх зрозуміти, як це зробила Буба. Навіть якщо дорослі не завжди праві, вони все одно мають право на

власне життя, помилки, розуміння іі прощення з боку дітей. Але для цього треба мати мудрість як дорослим, так і дітям.

Сучасний світ складний, заплутаний і ненередбачуваний, стверджує письменниця. У ньому не можна поділити людей на хороших і поганих, вони всі різні. І тільки любов здатна відновити сімейні стосунки. У фіналі твору помирилися батько й мати Куби, а також сестра Олька з чоловіком. Нарешті мрії героїні про щасливу родину виповнилися. Однак для багатьох її однокласників ці мрії — нездійсненні. «У нашому класі більше розлучених батьків і матерів, аніж тих, що живуть разом», — із сумом констатує Буба. Це одна з болючих проблем сучасності, яку порушила письменниця у творі.

Образ юної героїні. Якими є герої нашого часу? Барбара Космовська створила образ звичайної дівчинки — Буби в її стосунках із родиною та школою. Вона не була «ані вродливою, ані гарною, ані високою, ані низенькою». Це пересічна школярка, яких так багато у Польщі, в Україні й інших країнах. Дівчина має успіхи в ірі в бридж, але не може впоратися з вправами на фізкультурі та з фізикою. Буба спочатку постає дуже нещасною, болісно пережинає родинні негаразди, а також перше кохання без відповіді й зраду найкращої подруги. І все це приголомшило її майже одночасно!

Зауважте!

 

.'Заради Адама Куницького Буба готова сидіти годинами біля телефона, знайти будь-який привід, щоб тільки побачитися з ним, однак він не помічав її, віддавши перевагу найпривабливішій дівчині в класі — Польці. Самотність і відчуженість допомагали долати Бубі улюблені книжки, музика, а ще — дідусь Генрик, з яким вона завжди могла відверто поговорити. Бубу не чули й не помічали батьки, вони взагалі нікого не помічали, крім самих себе.

Протягом роману Бубі доведеться подорослішати, розібратися в собі самій, однолітках і своїх почуттях. Бона навчилася розрізняти «справжнє» і «фальшиве». [Зона «виросла» зі свого уявного кохання до Адася й «доросла» до відкриття дорослого світу через любов до Мі-лоша. Пройшовши «школу виживання» й набувши певного життєвого досвіду, Буба може тепер порадити Адаму Куницькому: «Ти повинен сам вирости з Польки, Адасю». Справді, кожен сам проходить свій шлях зростання...

Звичайна дівчинка Буба виявилася насправді незвичайною. Незважаючи на те, що, за її словами, «зараз усі схожі одне на одного», во-

Книжки Б. Космовської відзначені престижними преміями Польщі та світу: головна премія на конкурсі «Повір у силу фантазії», 2002 р., перша премія на Літературному конкурсі імені А. Ліндґрен, 2007 р. та ін.

на залишилася сама собою, справжньою. Можливо, саме тому Куба так болісно переживає відсутність «справжнього» в навколишньому світі, тому песик Добавка сприймається нені теж як частина справжнього й природного начала на противагу фальшу.

Дідусь Генрик повірив у здібності онуки й відправив її на чемпіонат Польщі з бриджу, де Буба перемогла. Це значно підняло її авторитет в очах однокласників. 1 Іроте вона залишилася тісні самою Бубоні — доброю, відкритою, уважною до інших. Вона здатна співчувати Агаті, проблеми котрої набагато складніші, бо та зіткнулася з алкоголізмом і жорстокістю батьків. Буба не тримає зла на Иольку, котра, крім Адася, ладна «захопити» й Мілоша. Буба помирила сестру Ольку з Робертом. А головне — вона завжди обирає внутрішню гідність і порядність.

У фіналі твору звучать казкові мотиви — Буба, як Попелюшка, збирається на «бал», тобто на дискотеку. Як позитивна героїня, винагороджується коханням «принца», тобто Мілоша, у якому вона роздивилася «щось справжнє». Кохання Буби змінило її саму та Мілоша, він досяг значних успіхів у навчанні саме завдяки їй, а вона поруч із ним відчула себе впевненішою й уже не самотньою. Так і повинно бути. Той, хто не втрачає своєї внутрішньої сутності у випробуваннях, досягає щастя, уважає письменниця. 1 не тільки в казках, а й у реальному житті.

 

«Могутній Пігмаліон» (дідусь Генрик). Одним із найкращих образів роману Б. Космовської є дідусь Генрик. Ніхто не знає, скільки йому років. Він має почуття здорового гумору, що дає змогу їй та іншим долати різні обставини. Дідусь Генрик допоміг Бубі усвідомити складність сучасного світу: *Інколи трапляються речі, яких не міг би уявити жоден щтстойиий філософ». Дідусь повірив у її здібності й відправив онуку (потайки від батьків) на чемпіонат Польщі з бриджу. Він зрозумів смуток Бубн напередодні шкільної дискотеки — у неї не було святкового вбрання.

Відчуваючи себе «могутнім Пігмаліоном», котрий створив міфічну красуню Гал а те ю й вдихнув у неї життя, дідусь Генрик виступає також у ролі «античного майстра» і сучасної «феї», що дарує Попелюшці нашого часу нову сукню, у якій вона відчула себе по-справжньому щасливою.

Розповідаючи про теплі стосунки дідуся Генрика та Буби, письменниця утверджує ідею про те, що світ може перетворитися на справжню казку завдяки добру, людяності й порозумінню.

«Важливо любити людей...» (моральні проблеми твору). Барбара Космовська порушила у своєму творі чимало важливих проблем сучасності: відчуження й самотність особистості в суспільстві, стосунки дітей і батьків, ставлення до людей літнього віку, стосунки в школі, дорослі-

шання та входження у великий світ, перше кохання, розлучення іі необхідність збереження почуттів, а ще — такі важкі іі болючі проблеми нашого часу, як залежність від алкоголізму, жорстокість, надання переваги матеріальному натомість духовному тощо. У повісті не запропоновано путових рішень цих проблем. Кожен із персонажів твору переживає їх по-своєму. Хтось — ніби «граючись на дитячому майданчику», хтось — не помічаючи їх існування взагалі, а хтось — серйозно й глибоко, як Буба. Нікого не повчаючи, авторка тим часом пропонує нам, своїм сучасникам, удивлятися у знайомий реальний світ і бачити в ньому не тільки те, що зовні, а й те, що приховано за звичайними життєвими ситуаціями. Великою любов'ю до людей зігріті всі сторінки повісті Б. Космовської «Буба». Незважаючи на труднощі, цей світ вартий топу щоб у ньому жити й любити людей, які поряд! 1 тільки любов'ю можна цей світ з’єднати й зробити добрішим!

Робота з текстом

Осмислюємо прочитане. 1. Чому Буба називала своє життя -школою виживання»? 2. Охарактеризуйте стосунки Буби з її батьками. Чи розуміли вони один одного? Доведіть прикладами з тексту. 3. Розкрийте світ мрій, уподобань та почуттів Буби. Чому вона почувалася нещасною? Що зробило її щасливою? 4. Назвіть людей, що дарували Бубі душевно тепло. Визначте роль кожного з них у її житті.

Порівнюємо. 1. Порівняйте образи Адася та Мілоша, у тому числі їхнє ставлення до Буби. 2. Порівняйте образ Буби на початку й у кінці твору. Як внутрішньо змінилася героїня? А що в ній залишилося позмінним?

Для обговорення. 1. Розкрийте проблему дружби на прикладі стосунків Буби та Йольки. 2. Чи було кохання до Адася справжнім з боку Буби? А до Мілоша?

Творче завдання. 1. Поясніть висловлювання Буби: "Іноді краще бути самій, аніж із кимсь, хто зробить твоє життя сірим і безрадісним». Чи згодні ви з героїнею? 2. Придумайте що один розділ про Бубу (усно). Підготуйте розповідь.

Краса слова

Жанрова своєрідність твору. «Буба» — яскравий зразок сучасного молодіжного сімейно-побутового роману. Основна форма розвитку сюжету — діалоги та життєві ситуації, що розкриваються крізь призму бачення юної героїні твору. Поєднання прямої і непрямої мови, розповідь від 1-і та 3-І особи дають можливість авторці переходити від однієї точки зору до іншої. У такий спосіб вона стверджує думку про то, що сучасний світ є неоднозначним і строкатим. У ньому багато різних думок і позицій, тому кожному персонажеві потрібно докласти зусиль, щоби знайти своє місце у світі. Письменниця уважна до розкриття психології сучасників, до їхнього но тільки зовнішнього, а й внутрішнього буття. Тому роман -Буба» можна назвати ще й психологічним. У творі є ознаки й гумористичного роману, бо тут багато кумедних ситуацій і жартівливих оцінок. Живий і доброзичливий гумор дає змогу виявити прихований зміст образів й подій. А що гумор стає засобом подолання реального трагізму світу. Коли людство сміється над собою, воно позбавляється всього того, що йому но потрібно й заважає бути щасливим.

• Які події роману викликали у вас усмішку? А коли вам було сумно, тривожно? Які епізоди твору можна вважати смішними й трагічними водночас? Наведіть приклади з тексту.

БУБА: МЕРТВИЙ СЕЗОН (2007)

Образ сучасного снігу. У другому романі Б. Космовської героїня дізналася про те, що на світі «існують Ребекки, які народжуються для тою, щоб Руби не могли спокійно спати». Мілош закохався в дівчину, з якою познайомився влітку в науковому таборі. Ребекка була дуже вродливою й впевненою в собі, а Мілош через неї віддалився від Буби, став примхливим і неприємним. Це завдавало великого болю героїні, утім, не тільки це. Світ, ще донедавна звичний і зрозумілий для Буби (хоча й не без проблем), змінився. Змінилися й люди, що оточують героїню. Тато втратив роботу на телебаченні, іцо значно погіршило його психологічний стан і стосунки із матір’ю. Сестра Олька ризикувала втратити шлюб у пошуках вигідного місця роботи. Навіть дідусь Генрик, який забезпечував стабільність у житті Буби й з яким вона могла раніше порадитися, теж, на її подив, змінився. Він вирішив придбати комп’ютер як «протиотруту від домашньої самотності й байдужості».

Отже, Буба залишилася одна із своїми проблемами. Вона мусила шукати вихід в атмосфері відчуження й самотності. 1 сама ж повинна була виробити власну позицію щодо тих змін із світом і людьми, що відбулися на її очах. Це стало перевіркою її внутрішнього єства.

У своєму романі Б. Космовська утілює думку про те, що хоча світ і люди довкола нас змінюються, ми можемо впоратися з цими змінами, якщо збережемо в собі людяність, порядність і власну гідність.

Уперше юна героїня стикається не тільки з домашніми й шкільними питаннями, а й із напрочуд складними дорослими проблемами. Через свою героїню Бубу Б. Космовська закликає уважніше придивитися до тих, хто слабший, у кого не вистачає сили боротися з вадами, і простягнути їм руку допомоги, підтримати й зрозуміти.

Сучасний світ, який постійно зміняюеться, змінив і Бубу. Але, пройшовши нелегкі випробування, вона стала духовно міцнішою й упевненішою в собі. Допомаючи іншим, вона допомогла й собі знайти справжніх друзів. Водночас Буба знайшла й саму себе, смисл свого існування.

У фіналі твору всі герої готуються відзначати свято Миколая, що є одним із найбільших свят у християнському світі. Буба збирає довкола друзів — Мілоша, Агату, Стася. Вони дарують одне одному подарунки, і кожен із них відчуває зустріч із справжнім дивом — дружбою, що стала опорою в житті. Дива відбуваються й з іншими персонажами. Дідусь Генрик і тато Буби нарешті змогли позбавитися від неприємної комп’ютерної залежності й повернутися до нормального життя. Мати й тато героїні теж помирилися, і мама навіть згодна фінансувати татову нову телепередачу, щоб він повернувся до улюбленої справи. Отже, у домі Буби на свято Миколая встановлюються мир

і злагода. 1 в цьому є заслуга Куби, котра була напрочуд тактовною і мудрою стосовно інших.

Тема вибору особистої позиції. Найважливішою темою у творі с проблема вибору власної позиції вжитті. Кожен вибирає її, керуючись своїми уявленнями і цю світ. Але водночас, як уважає авторка твору, якщо ти помилився, у тебе завжди є шанс виправити свою помилку й знову здійснити спробу стати на правильний шлях.

Робота з текстом

Осмислюємо прочитане. 1. Що і як змінилося в будинку Буби? 2. Які зміни помітила Буба в поведінці дорослих? 3. Чи торкнулися зміни самої головної героїні? 4. Дайте оцінку діям Буби, котра готувалася на побачення з Мілошем до Котанського гаю. Які пункти вона намітила у своєму щоденнику? 5. Розкажіть про ті залежності, у полон яких потрапили персонажі твору (дорослі та підлітки). 6. Охарактеризуйте образи шкільних учителів у творі. Хто з них, на вашу думку, найбільше розумів своїх учнів?

Порівнюємо. 1. Порівняйте образ Буби на початку і в кінці твору. 2. Порівняйте образи Мілоша і Стася. Хто з них допоміг Бубі знову повірити в собо?

Для обговорення. 1. У яких випадках, на вашу думку, помилялися дорослі?

2.    А в яких випадках помилялися школярі? 3. Хто з них і як виправив свої помилки?

Творче завдання. 1. Виразно прочитайте текст листівки, яку Буба готувала до дня народження Мілоша. Чому вона кілька разів змінювала текст? На чому врешті-рошт зупинилася? Поясніть вагання і остаточний вибір героїні. 2. Напишіть від імені Буби (дівчатка) і Мілоша або Стася (хлопці) про мрії персонажів напередодні свята.

Робота в групах. Випишіть висловлювання Буби, дідуся Генриха й інших героїв, що розкривають їхній внутрішній стан. Поясніть ці висловлювання (3-5 речень).

Перевірте себе. 1. Які актуальні проблеми нашого часу порушує у своїх романах Б. Космовська? 2. Охарактеризуйте сучасний світ, змальований у творах мисткині.

3.    Яку роль відіграє гумор у романах письменниці? 4. Охарактеризуйте образ школярки Буби в її стосунках з однолітками й дорослими. 5. Чому дорослі називаються "Смішними й трагічними» водночас? 6. Визначте ідеї, що утверджуються у творах Б. Космовської. 7. Розкрийте жанрову своєрідність прочитаного вами роману авторки.

Книжка і комп 'ютер

Підготуйте усну розповідь на тему »Як використовувати комп’ютер і по потрапити до нього в залежність?- (10-12речень).

Радимо прочитати

Космовська Б. Буба. Львів, 2011.

Космовська Б. Буба: мертвий сезон. — Львів, 2011.

Космовська Б. Позолочена рибка. Львів, 2012.

 

Це матеріал з Підручника Світова Література 8 Клас Ніколенко

 

Автор: evg01 от 25-08-2016, 20:00, Переглядів: 17607