Народна Освіта » Світова література » Річард Бах - Чайка Джонатан Лівінгстон читати онлайн

НАРОДНА ОСВІТА

Річард Бах - Чайка Джонатан Лівінгстон читати онлайн

РІЧАРД БАХ

 

Народився 1936 р.

Але ніхто з них не міг повірити, що політ ідей може бути так само реальним, як політ вітру і політ птаха...

Сторінки життя та творчості

Річард Бах є одним із иайпопуляршших сучасних письменників СІНА. Він народився 23 червня 1936 р. в м. Оак-Парк у штаті Іллінойс (СІНА). Навчався в університеті Лопг-Біч, у Каліфорнії, був пілотом ВПС СІІІА. Письменник, пілот, журналіст і редактор авіаційного видання «Політ» (Flying) такий він, Річард Бах. Його вважають основоположником власної філософії, мета якої полягає в тому, щоб відкрити читачам «істину» їхнього життя.

Річард Бах став відомим після 1970 р., коли була опублікована його повість-иритча «Чайка Джонатан Лівінґстон» {'[Jonathan Livingston Seagull"). А розпочалася літературна кар’єра письменника з книжок, де йшлося про те, що він найкраще знав, про літаки, політ, небо й подорожі. І хоча вони не мали такого вражаючого успіху, як «Чайка Джонатан Лівінґстон», його твори зацікавлюють глибокими спостереженнями і життєвою мудрістю. За змістом і стилем вони подібні до творів іншого письменника й льотчика - А. де Сеит-Екзюпері.

 

Перший роман Р. Баха вийшов друком 1963 р. це «Чужинець на землі» (“Stranger to the Ground “) із передмовою Р. Брсдбсрі. Назва цього роману нагадує назву іншої книжки, що була опублікована на два роки раніше «Чужинець у чужій землі» (“Stranger in a Strange Land") Р. Хайнлайна, відомого американського фантаста. Цей роман став настільки значною подією в житті Америки, що не міг не полонити уяву починаючого літератора-льотчика.

Повість-нритча «Чайка Джонатан Лівінґстон»

(1970) стала визначальною віхою для автора: утворі закладено основні теми й ідеї, що надалі будуть розроблятися в книжках: «Дар крил» (1974),

Зауважте! „

Тим, хто має «крипа» у своєму мисленні, хто прагне пізнавати світ, літати у своїх думках, досягати високої мети, присвячено повість-притчу «Чайка Джонатан Лівінґстон».

«Немає такого місця    далеко» (1976). «Милії через вічність» (1984), «По

літ» (2003) та ін.

Письменник не любить давати інтерв’ю, розповідати про факти особистого життя. Тому ми не так багато знаємо про нього, та цс, зрештою, і не так важливо. Адже твір зробив «крилатим» не одне покоління. Тож летімо за чайкою Джонатаном вільно й упевнено!

Книжка і комп'ютер

З допомогою Інтернету й знання іноземних мов ви можете легко вийти на англомовний і російськомовний сайти, присвячені письменникові Р. Баху. Знайдіть додаткову інформацію про нього. Підготуйте усне повідомлення про цікаві факти його життя та творчості.

ЧАЙКА ДЖОНАТАН ЛІВІНҐСТОН (1970)

Коментарі Джонатан (або Джонні) Лівінґстон — реальна історична постать, один із пілотів-гастролерів, яких було дуже багато у 20-30-і роки XX ст., коли авіація тільки набувала популярності й часто влаштовували виступи-змагання льотчиків. Вигравши численну кількість призів на таких змаганнях, він уважався свого часу найкращим із пілотів.

Сюжет як філософська метафора людського буття. Основою сюжету повісті «Чайка Джонатан Лівінґстон» є філософське питання про мету існування. Головний герой чайка, на ім'я Джонатан, розмірковує про те, наскільки беззмістовним є життя більшості чайок. Вони літають так, як можуть, шукають їжу й нічого більше не прагнуть. Вони живуть Зграєю, усередині якої панує Закон, якому підкоряються всі без винятку. Джонатан самітник, якого ніхто не розуміє, навіть власна родина. Але він прагне не тваринного задоволення від їжі, а набагато більшого — високої мети й вільного

 

по льоту Політ для головного героя це не просто пересування в просторі, а можливість пізнання буття.

Під час свого навчання Джонатан піднімається в небо вище й вище, падає вниз, намагаючись подолати швидкість, доступну чайкам. Через біль він розуміє сутність польоту глибше й глибше і весь час ставить собі запитання: чому ж інші чайки так не роблять? Це ж так просто завдяки мистецтву польоту можна переступити через кордон, який покладений чайкам. Ате Зграя скликає на березі Велику Раду і Джонатана Лівінґстона ставлять у Коло Ганьби, після чого виганяють. Він вирушає до Далеких Скель, але не затримується надовго, а вирушає дачі, продовжуючи пізнавати мистецтво

польоту й відчуття свободи.

Одного дня Джонатан побачив двох сяючих чайок, які напросили його на Небеса продовжувати навчання. Там, па Небесах, він зустрічає небагатьох чайок. які живуть наради польоту. Серед них ватажок Чіинг, іцо стає наставником Джонатана. Він переконує його в тому, що чайка, яка високо літає, — багато бачить.

До відкриттів чайки Джонатана Ліві пістона належить думка про політ, яка робить будь-яку істоту вільною. Варто лише подумати, і ти будеш там, де хочеш, тільки треба цього вчитися, позбавлятися оманливих ілюзій, що не можна подолати час і місце. Немає Тут і Зараз, якщо всередині живе безмежна свобода.

Коли Джонатан набув це знання, він через Чіанга пізнає й те, що це Небо це ще не те небо, за межами якого нічого немає, це лише одна зі сходинок, які ведуть до досконалості. Чіапг зникає, відправившись до іншого світу й іншого знання, а Джонатан стає на його місце, навчаючи чайок мистецтва польоту та мистецтва свободи.

Одного дня він вирішив повернутися на Землю, щоб спробувати знайти чайок, яким так само, як колись йому, хочеться жити заради польоту. Біля Далеких Скель Джонатан зустрічає чайку Флетчера Ліида гордого, войовничого, для якого стає учителем. Після Флетчера з'являються ще вигнанці, яких Джонатан навчає. Одного дня вій вирішує, що треба зробити наступний крок: повернутися до Зграї, щоб подолати беззмістовний закон, який виштовхує особистість із братерства чайок. Разом із своїми учнями він оселяється коло Зграї і, незважаючи на зневагу з боку Зграї, продовжує навчання. Поступово серед деяких чайок пробуджується інтерес, і вони від Зграї переходять до навчання польоту з Джонатаном.

Флетчер, який понад усе любить технічні фігури, одного разу не може скерувати свій політ і врізається в скелю.

 

Однак ніби «померши», він чує голос Джонатана, що говорить із ним і відкриває для себе оманливість понять «живий» і «мертвий».

Він дивом оживає, осягнувши ще одну важливу істину.

Побожне, з острахом, ставлення до Джонатана Ліві пі стона виявляється в тому, що Зграя його вважає духом Великої Чайки. Навіть Флетчер думає, що це так. І тому коли Джонатан вирішує залишити Зграю та Флетчера, щоб летіти далі й шукати тих птахів, які так само потребують мистецтва польоту, Флетчер впадає у відчай, бо не уявляє собі, як він може

Зауважте.    немає меж для думки й для непереможного польоту духу!

бути без нього як наставника й учителя. .Але Джонатан відкидає всі Флетчерові сумніви й відлітає. Той же змушений розпочати свій шлях навчання молодих і недосвідчених, намагаючись переконати птахів у самій ідеї польоту, для якого немає меж.

 

Ідея свободи, вільного польоту в ІІОВІСТІ-иритчі Р. Баха поєднана з думкою про любов до ближнього. Дивлячись на молодих птахів, які прагнуть літати й стати вільними, Флетчер бачить їх такими, якими вони є, а не такими, якими ще колись стануть. Він відчуває, що любить їхні недоліки любить через те, що в кожному з них є політ до знання, якому немає меж.

Ознаки притчі у творі. Цей твір Р. Баха принципово відрізняється від попередніх книжок письменника: у ньому немає жодного натяку на реальні події життя. Він має виразний алегоричний характер і співвідносний із розгорнутою притчею, що відзначається широтою філософських проблем, утіленням в образах персонажів ідей, роздумів письменника, а також подвійним змістом сюжетних ситуацій (за кожною з них приховано різний зміст). Повість-иритча спонукає думати, шукати, пізнавати світ.

Твір написаний під впливом різноманітних філософських учень і релігійних поглядів. Разом із християнськими мотивами (прощення, любов до ближнього, готовність до самопожертви) тут присутній сильний буддійський вилив ідеї безкінечності пізнання, перевтілення та відродження в новій іпостасі.

Алегоричні образи. Автор розпочинає книжку присвятою «Справжньому Джонатану-чайці, що живе в кожному з нас», що є звертанням не до однієї особи й не до людини, а узагальненою промовою до всього найкращого, що є в людині. Цим кожен із пас визначається як своєрідний образ досконалості та вчення, безперервного навчання протягом усього життя. Причому це навчання не колекціонування фактичних знань, а розвиток душевного благородства й любові до ближнього.

Обираючи алегорією людини (її душі, розуму, потягу до пізнання себе і світу) образ чайки (Seagull), білого птаха, автор одночасно апелює до міфологічного пласту культури (Ткар, котрий на штучних крилах намагався до-

Зауважте. образи, які обирає Р. Бах для того, щоб створити світ для чайки Джонатан Лівінґстон, відзначаються символічністю: море з човнами рибалок і рибою — це життя з його безмежністю й водночас простотою; Далекі Скелі — край вигнання, адже дикий гірський край — це місце самотності. Коли чайки під час навчання піднімаються все вище й вище, за хмари, у цьому проглядає віковічне прагнення людини досягти зірок.

летіти до сонця; Беллерофоит, що па крилатому коні Пегасі здійснював подвиги й намагався злетіти на вершину Олімпу). У 1950 1960-і роки наукова фантастика поступово змінюється феитеяі: автори створюють численні казкові світи, серед яких є й такі, де живуть крилаті людські раси.

Художній конфлікт. Акцентуючи увагу на навчанні, свободі, польоті й самопожертві, автор уводить сюжет твору до більш широкого літературного контексту через протистояння «двох світів»: світу людської маси («світу всіх», якому треба підкорятися) і світу героя («світу мрії»), що протиставляє себе іншим, шукаючи свій ідеал і мрію. Чи буде протиріччя між цими двома світами нездоланним? Чи знищить «маса» героя? Чи зможе він залишитися собою у «світі маси»? Усі ці запитання нам залишив Р. Бах для роздумів. Залишив для того, щоб ми самі для себе вирішили, чи зможемо ми залишитися вільними, злетіти вгору на крилах надії і повести за собою інших?..

Робота з текстом

Осмислюємо прочитане. 1. Визначте частини сюжету твору. 2. Як розгортається конфлікт поміж чайкою Джонатаном і Зграєю? Чи подолав він цей конфлікт?

3. Розкрийте алегоричний зміст образів твору: Джонатан, Флетчер, Зграя, Далекі Скелі, політ.

Порівнюємо. 1. Порівняйте образи Джонатана та Флетчера. 2. Пригадайте повість-притчу А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц». Що зближує твори Р. Баха і А де Сент-Екзюпері? 3. Назвіть ознаки казки, що виявилися у творі Р. Баха.

Для обговорення. Яку ідею, на ваш погляд, утверджує письменник у творі? Чи актуальна вона в наш час?

Творче завдання. Напишіть твір-роздум на тему «Як досягти висоти польоту в житті?».

Краса слова

У повісті-притчі Рі. Баха цікавим і захоплюючим є не тільки сюжет, а й мова твору, що відзначається афористичністю, місткістю змісту при лаконізмі засобів.

•    Виразно прочитайте подані нижче цитати з твору Р. Баха. Розкрийте їх зміст. «Той, хто хоч раз торкнувся вершини пізнання, уже не може бути залежним». «Чайки відмовилися повірити в чарівну красу польоту, хоча їм варто було відкрити тільки очі, щоб її побачити».

«Ми намагаємося подолати свої межі поступово, помалу. Ми ще не навчилися літати крізь скелі, це ми пройдемо трохи згодом».

•    Знайдіть власні приклади афоризмів Р. Баха.

Радимо прочитати

Бах Р. Чайка Джонатан Лівінґстон. — Харків, 2005.

Жуковський А. Творчість і філософія Річарда Баха [Електронний ресурс]

 

Це матеріал з Підручника Світова Література 8 Клас Ніколенко

 

Автор: evg01 от 25-08-2016, 19:59, Переглядів: 13922