Народна Освіта » Українська література » Галина Кирпа - Мій ангел такий маленький, Коли до вас темної ночі читати онлайн

НАРОДНА ОСВІТА

Галина Кирпа - Мій ангел такий маленький, Коли до вас темної ночі читати онлайн

Галина Кирпа

(нар. 1950)

 

Галина Миколаївна Кирпа народилася 1 січня 1950 року в селі Лю-барці на Київщині. «У дитинстві мені хотілося одного — прочитати всі на світі книжки і все на світі знати»,— зізналася поетеса в одному з інтерв’ю. Закінчивши школу, вона вступила на філологічний факультет Київського університету, пізніше працювала у видавництвах, була журналістом. їй належить авторство книжок «День народження грому», «Гостини», «Цвіт королевий», «Ковток тиші»,

«Слон мандрує до мами», «Профіль вечора». Галина Кирпа також перекладає художні твори з білоруської, німецької, шведської, данської і норвезької мов. Її власні вірші перекладені різними мовами світу. Поетеса підготувала декілька навчальних посібників для дітей, серед яких читанки «Ластівка», «Біла хата»,

«Писанка», «Зелена неділя».

..........Актуальна цитата.............................................................

«Дитина має право на своє Я (маленьке, але все-таки особисте ), і стверджувати це право допомагають їй вірші Галини Кирпи. Яскравий представник сучасної модерної дитячої поезії, вона тонко й проникливо показує світ очима дитини...».

Наталія Дзюбишина-Мельник, літературний критик ..........Опрацьовуємо прочитане....................................................

1.    Де народилася Галина Кирпа?

2.    Які поетичні книжки вона видала?

3.    Яку характеристику дала поетесі літературний критик Н. Дзюбиши-на-Мельник? Чого ви очікуєте від читання віршів Г. Кирпи?

4.    У зручній для вас формі (тексту, плану, таблиці, схеми) запишіть у зошит відомості про поетесу.

ІЗ ВІРОЮ В ПРИСУТНІСТЬ ДОБРА

Ліричний вірш «Мій ангел такий маленький...» запрошує читача замислитися про існування речей, які, хоч і не мають матеріального виміру, однак суттєво впливають на наші вчинки. Це ті духовні цінності, завдяки яким ми почуваємо себе людьми, а не роботами в людській подобі.

У творі Галини Кирпи янгол символізує не лише вищу опіку, а й віру в людину, яка несе у своєму серці часточку добра. Вірш

викликає роздуми про вічне та виводить уяву читача поза межі буденності, навіює світлий, мрійливий душевний стан. Не випадково в ньому так багато слів у зменшено-пестливих формах, які надають поетичним роздумам особливої лагідної простоти.

Авторка використала вільний вірш, але з досить чіткою строфічною будовою. Цікаво, що кожна строфа має однаковий початок («Мій ангел такий...»), після нього подається характеристика незримому супутникові («маленький», «легенький», «тихенький»), далі висловлюються відчуття героїні («не бачу», «не чую», «не знаю»), нарешті, завершують кожну строфу однакові словосполучення («на моєму плечі»). За допомогою повторів створюється такий ритм, який, немов заколисуючи, заспокоює читача, дозволяє йому зосередитися на роздумах про невидимого заступника.

МІЙ АНГЕЛ

Мій ангел такий маленький, ну просто крихітка — я навіть не бачу, чи він сидить на моєму плечі.

Мій ангел такий легенький, ну просто пушинка — я навіть не чую, як він сидить на моєму плечі.

Мій ангел такий тихенький, ну просто тихіший трави — я навіть не знаю, коли він спить, а коли прокидається на моєму плечі.

..........Аналізуємо художній твір....................................................

1.    Яке враження справила на вас поезія Галини Кирпи «Мій ангел»?

2.    Що символізує янгол у творі поетеси?

3.    Які роздуми викликає вірш Г. Кирпи «Мій ангел такий матенький...»?

4.    Розгляньте строфічну будову поезії. У чому її особливості?

5.    Знайдіть у тексті повтори. Поміркуйте, якого значення вони набувають у тексті?

(>. Визначте засоби, що надають поезії спокійного й лагідного тону.

7. Яку ілюстрацію до твору ви запропонувати б?

КАЗКА ПРО ЛЕВ'ЯЧУ ДЕРЖАВУ

Поезія дуже часто використовує інакомовлення. У такий спосіб вона спонукає читачів до самостійних роздумів, залучає їх до співтворчості. Іноді за допомогою іносказання автор звертається до життєвого досвіду читачів.

Образ казкового Лева відсилає нас до знайомого всім чарівного світу дитинства з його безпосереднім відчуттям легкості і свободи та вірою у здійснення неможливого. У декого Лев викличе згадки про прочитані книжки чи переглянуті кінофільми з казковим сюжетом. Можливо, хтось пригадає книжку Лімана-Френка Баума «Чарівник Країни Оз», одним із персонажів якої є Лякливий Лев, котрий повертає собі колись утрачену сміливість. Ми зазвичай сприймаємо лева як символ гідності, свободи, сили і благородства. Тому нам важко уявити його лякливим, і вже зовсім неприродним виглядатиме лев у неволі.

Зберігаючи у своїй душі дитячу віру в казку, лірична героїня закликає вберегти Лева від зоопарку, зробити все, щоб ані він, ані його діти, онуки і правнуки не зазнали неволі. Згадана в поезії Галини Кирпи казкова Лев’яча Держава, у якій жоден Лев не знатиме про зоопарк, можливо, є алегоричним означенням бажаного суспільства вільних людей. Важливо, що Лев — це ще й особливе відчуття власної гідності, винесене нами з дитинства, відчуття, яке здатне виростати й поширюватися, змінюючи життя навколо нас.

Коли до вас темної ночі

прийде Лев, ви не кажіть йому нічого

про зоопарк.

Нехай він не знає, що на світі є зоопарки.

Нехай хоч один Лев цього не знає.

А потім цього не знатимуть його діти.

А потім — його онуки.

Потім правнуки.

І колись буде

ціла Лев’яча Держава, де жоден Лев не знатиме про зоопарк.

Коли б тільки вижив

той Лев, що прийде до вас темної ночі.

........Аналізуємо художній твір....................................................

1.    Яку роль у творі Г. Кирпи відіграє іносказання?

2.    Що позначає алегоричний образ Лева?

3.    Розкрийте значення образу зоопарку.

4.    Що авторка має на увазі, коли пише про Лев’ячу Державу?

5.    Як у поезії пов’язуються дитинство й віра в ідеали?

.....Читаємо виразно.............................................................

6.    Підготуйте виразне читання вірша сучасного українського поета (на вибір). Вивчіть вірш напам’ять. Візьміть участь у конкурсі читців.

.....Виявляємо творчі здібності..................................................

7.    Намалюйте ілюстрації до поетичного твору, який викликав у вас бажання створювати власні художні образи. Візьміть участь в інтерактивному конкурсі ілюстрацій.

8.    Напишіть асоціативний етюд, пов’язаний з поетичним образом однієї з вивчених у цьому розділі поезії. Візьміть участь в інтерактивному конкурсі письмових творчих робіт.

......ЗАПРОШУЄМО ДО БІБЛІОТЕКИ..............................................

Щоб більше дізнатися про українську поезію, ознайомтеся з іншими віршами сучасних українських авторів.

На електронному освітньому ресурсі interactive.гиnok.com.ua ви знайдете

твори В. Герасим’юка, І. Малковича, А. Мойсієнка, І. Павлюка, Г. Кирпи,

а також запитання та завдання, які допоможуть вам їх проаналізувати.

.....ПОВТОРЮЄМО ТА УЗАГАЛЬНЮЄМО ........................................

1.    Як пов’язані долі ліричного героя і України у вірші Шевченка «Мені однаково, чи буду...»?

2.    Схарактеризуйте роздуми й переживання ліричного героя твору Шевченка «Думи мої, думи мої...» (1847 р.).

3.    Як погоджуються мрія і дійсність у поезіях Лесі Українки «Давня весна» і «Хотіла б я піснею стати...»?

4.    Чим відрізняються життєві позиції поета й лицаря з поеми Лесі Українки «Давня казка»?

5.    Доведіть, що вірш В. Сосюри «Любіть Україну» був мужнім виявленням патріотичних почуттів у поета.

<>. Схарактеризуйте основні риси ліричного героя творів В. Підпал ого «...Бачиш: між трав зелених...», «Зимовий етюд».

7.    За допомогою яких образів у віршах В. Голобородька «З дитинства: дощ», «Теплі слова», «Наша мова» виражене патріотичне почуття?

8.    Поясніть назву твору В. Герасим’юка «Чоловічий танець».

9.    Розкрийте філософський зміст поезій І. Малковича «Із янголом на плечі», «З нічних молитов».

10.    Яку роль відіграють звукові повтори у вірші А. Мойсієнка «Жовтень жовті жолуді...»?

11.    Схарактеризуйте ліричну героїню твору Г. Кирпи «Мій ангел такий маленький ».

12.    Розкрийте зміст образів поезії Г. Кирпи «Коли до вас темної ночі...».

Щоб перевірити, як ви засвоїли тему, пройдіть тест за темою на електронному освітньому ресурсі іпternсfive.гапok.com.ии.

Українська національна драма

Опрацьовуючи матеріал розділу, ви маєте можливість виконати такі навчальні завдання: набути знань про комедію, трагікомедію, життя і творчість І. Карпенка-Карого, основні засоби змалювання образів у драматичному творі; розвинути навички вдумливого, виразного читання драматичного твору, характеристики дійових осіб п’єси;

висловлювати власні судження

щодо проблем, порушених у комедії І. Карпенка-Карого «Сто тисяч», про її актуальність у наш час, дискутувати про сенс людського життя.

Український театр має давню історію. Ще в XVII—XVIII століттях по школах було заведено проводити вистави, які мали навчальне та виховне призначення. Найбільш відомий шкільний театр діяв при Київській академії.

Авторами п’єс зазвичай були викладачі, акторами — самі студенти. Організатори й учасники дійства самостійно майстрували театральну сцену, виготовляли декорації. Вистави, як правило, відбувалися під час великих релігійних свят і присвячувалися поважним особам.

У XIX столітті розвивалася нова українська драма. Її засновником вважається Іван Котляревський, автор п’єс «Наталка Полтавка» і «Москаль-чарівник». Твори цього драматурга стали класикою українського театру. Традиції, започатковані Котляревським, продовжив відомий письменник Григорій Квітка-Основ’яненко. Його п’єса «Сватання на Гончарівці» і досі користується неабиякою популярністю.

Справжній розквіт українського театрального мистецтва припав на останню чверть XIX століття. У 1882 році в українському

 

культурному житті сталася знаменна подія — був заснований перший професійний український театр. Щоб по-справжньому оцінити цей факт, слід урахувати, що тривалий час українці в Російській імперії через заборони й обмеження не мали можливостей для повноцінного розвитку театрального мистецтва.

П’єси українською мовою складали лише невелику частину об’єднаного репертуару тогочасних театральних труп. Не дивно, що заснування власне українського професійного театру стало визначним явищем нашого культурного життя.

Новий колектив одержав назву «театр корифеїв». У давньогрецькому сценічному мистецтві корифей — це керівник хору, заспівувач, творчий лідер.

Хоча театр, як відомо, є справою колективною, однак у ньому, як і в будь-якому колективі, мають бути лідери, котрі ведуть інших за собою.

Очолили український театр надзвичайно яскраві, всебічно обдаровані особистості — тому їх і стали називати корифеями.

 

Засновником, талановитим організатором і незаперечним лідером нового театру став Марко Кропивницький — актор, драматург, режисер, композитор і художник. Він об’єднав найбільш талановитих українських митців, серед яких були видатні театральні діячі Михайло Старицький та Марія Заньковецька, четверо «корифеїв» із родини Тобілевичів: Іван Карпен-ко-Карий, його брати Микола Садовський і Панас Саксаганський, сестра Марія Са-довська-Барілотті.

Розквіт національного театрального мистецтва виявив гостру потребу в нових драматичних творах, які б відображали актуальні життєві проблеми та суперечності й могли завоювати прихильність глядачів. Відгуком на цю потребу стала творча діяльність Івана Карпенка-Карого, яка відкрила нову яскраву сторінку української драматургії.

..........Опрацьовуємо прочитане..................

1.    Яким був давній український шкільний театр?

2.    Хто став засновником нової української драматургії?

3.    Коли був заснований перший український професійний театр?

4.    Чому його назвали «театром корифеїв»?

5.    Хто вважається засновником цього театру?

(>. Назвіть найвидатніших представників

театру корифеїв.

......Готуємо проект..............................

7. Підготуйте проект за темою «Діяльність театру корифеїв». Візьміть участь в інтерактивному конкурсі проектів.

 

Це матеріал з Підручника Українська Література 8 Клас Борзенко

 

Автор: evg01 от 24-08-2016, 10:40, Переглядів: 23570