Володимир Підпалий - Зимовий етюд читати онлайн
Володимир Підпалий
(1936-1973)
Володимир Олексійович Підпалий народився 9 травня 1936 року в селі Лазірки на Полтавщині. Навчаючись у школі, Володимир особливо захоплювався історією і літературою, багато читав. Після школи він деякий час працював на різних роботах, потім служив на флоті. Вищу освіту Підпалий здобув на філологічному факультеті Київського університету. Тоді ж, у студентські часи, він опублікував свої перші поетичні твори.
По закінченні університету поет працював редактором у видавництві «Радянський письменник». Його перша книжка «Зелена гілка» вийшла в 1963 році. Пізніше побачили світ збірки «Повесіння», «Тридцяте літо»,
«В дорогу — за ластівками», «Вишневий світ». У своїй творчості Підпалий уникав гучних поетичних декларацій, віддавав перевагу художньому осмисленню вічних тем, серед яких основними були людина і природа, сенс життя, патріотизм, кохання. Недарма його вважають майстром «тихої лірики».
Помер поет 24 листопада 1973 року.
У 2008 році Володимиру Підпалому було посмертно присуджено Міжнародну літературно-меморіальну премію імені Григорія Сковороди.
..........Україна і світ..................................................................
«Підпалий-поет нагадує мені пахуче українське зілля, що, черпаючи енергію від сонця, дарує її пригорщами людям без решти, повністю. Прочитаєш вірші Володимира Підпалого — наче криничної води напився. Треба тільки уміти знайти дорогу до криниці, відвести убік кущі, траву, а часом і павутиння лінивства в пошуках джерела, щоб переконатися, яка це чиста, своєрідна і новітня поезія».
Флоріан Неуважний, професор Варшавського університету
......Опрацьовуємо прочитане....................................................
1. Коли і де народився Володимир Підпалий?
2. Де поет здобув освіту?
3. Де в різний час працював поет?
4. Назвіть поетичні книжки Володимира Підпалого.
5. Чому його вважають представником «тихої лірики»?
(>. На interactive.ranok.com.ua знайдіть запис телепередачі «Володимир Підпалий. Осяяний любов’ю». Які риси особистості поета закарбувалися в пам’яті Б. Олійника, В. Житника, П. Зосенка?
7. У зручній для вас формі (тексту, плану, таблиці, схеми) запишіть у зошит відомості про поета.
УРОК ДОБРОТВОРЕННЯ
Іноді доводиться чути: а що я можу? Мовляв, від мене майже нічого не залежить... А хтось же має допомогти слабкому й підтримати немічного. Для цього достатньо мати лише небайдуже серце й турботливі руки. Важливо звертати увагу на те, що нас оточує, і не проходити повз тих, хто потребує допомоги. Навіть маленькі добрі справи здатні змінити світ, зробити його набагато кращим і добрішим. Такі думки виникають у кожного, хто читає вірш Володимира Підпалого «Бачиш: між трав зелених...».
Уявіть безкрає синє небо й море зелених трав... А посеред зеленого безмежжя — маленьке гніздо, над яким схилилися хлопчик і дівчинка. Вони пильнують пташенят, оберігають від небезпеки.
Центральний образ твору має й алегоричне значення. Пташенята в гнізді позначають вразливість. Ці малюки щойно народилися, вони слабкі й не готові до того, щоб захистити себе.
Поет підказує, наскільки важливо для кожного з нас не чекати і спостерігати, а діяти. Не обмежуватися співчуттям, не виправдовувати бездіяльність слабкістю та невмінням, а лише вірити в силу добра.
Побачити, допомогти, не сумніватися, не бути байдужим, зрештою, просто любити. За цими звичними словами стоїть ціла життєва філософія практичного добротвореиня поета Володимира Підпалого. І вона зовсім не складна: у ній навіть одна, навіть маленька добра справа є набагато більшою цінністю, ніж безліч правильних слів, що не підкріплені дією.
Це філософія діяльної любові до світу, який нас оточує. Любити «сонце», «дощі зернисті», «дороги в пилу», «траву». Із такою
любов’ю нерозривно пов’язана й відповідальність за світ, який нас оточує, бо те, що по-справжньому любиш, завжди намагаєшся зберегти й захистити.
...Бачиш: між трав зелених, як грудочки, пташенята... Станьмо ось тут навшпиньки спокій їх берегти. Може, не зможу батьком — стану їм старшим братом; будь їм, маленьким сірим, просто сестрою ти... Кажеш, що не зумієм, не маєм любові й хисту... Що ти?! А руки?! Серце?! Куди заховати їх?! |
Яструб-розбійник свисне раптом над беззахисними, ляже на нашу совість за нашу байдужість гріх... Треба в житті любити гаряче і багато: сонце, дощі зернисті, дороги в пилу, траву! ...Бачиш: в гнізді малому, як грудочки, пташенята, немічні ще, невміло ворушаться і живуть!.. |
1963
.......Аналізуємо художній твір....................................................
1. Яке враження справила на вас поезія Володимира Підпалого «Бачиш: між трав зелених...»? Визначте ключовий образ цієї поезії.
2. Яким є авторське ставлення до природи?
3. До чого закликає автор своїх читачів?
4. Яке алегоричне значення має образ пташенят?
5. У чому' полягає філософський зміст твору?
.......Читаємо виразно.............................................................
в. Зверніть увагу на особливості строфічної організації вірша. Поміркуйте, які особливості можна передати за допомогою засобів виразного читання. Підготуйте виразне читання твору.
.......Виявляємо творчі здібності..................................................
7. Уявіть себе режисером-постановником літературно-музичної композиції за творами Володимира Підпалого. Опишіть музику, яка, на вашу думку, налаштувала б глядачів на сприйняття цього твору поета.
МАЛЮНОК З НАТУРИ
В образотворчому мистецтві етюдом називається підготовчий малюнок до майбутнього твору. На відміну від живописного, літературний етюд є явищем цілком самодостатнім. Найчастіше це невелика лірична поезія, у якій подаються безпосередні враження від навколишньої дійсності. «Зимовий етюд» Володимира Підпал ого — якраз такий твір.
На початку цього вірша послідовно, немов з окремих частинок-штрихів, оформлюється загальна картина зимового вечора: туман, іній, холодна льодинка... Але ліричний герой сприймає цей звичайний вечір як щось виняткове й небуденне. Його душу наповнює радісне піднесення, навіяне красою рідної України. Воно образно виражається у грі слів: «вечір, мов казка» і «казка, як вечір». Зі звичайного цей зимовий вечір перетворюється на казковий — коли все довкола стає загадковим, а герой сповнений передчуттям дива.
Не випадково у другій частині твору перед нами постає жива, немов справді казкова, картина природи. Серед використаних автором художніх засобів переважає персоніфікація. Цей засіб не лише сприяє поетичному олюдненню довкілля: «місто дихає у степи», «все насторожене», «Україна заслухалась і не спить». Усе, що помічає
ліричний герой, живе в єдиному злагодженому ритмі, складаючи разом привабливий одухотворений образ Батьківщини.
ЗИМОВИЙ ЕТЮД
Трішки туману і трішки інею, неба льодинку холодну — на шлях... Вечір, мов казка, над Україною, казка, як вечір, аж синьо в очах... |
Там, за тополями, за огорожами, де місто дихає у степи. Все запорошене, все насторожене, вся Україна заслухалась і не спить... |
1968
.......Аналізуємо художній твір....................................................
1. Що таке етюд у літературі?
2. Розкрийте значення назви поезії Володимира Підпалого «Зимовий етюд».
3. Яку роль у творі відіграє порівняння з казкою?
4. Що таке персоніфікація?
5. Визначте роль персоніфікації в «Зимовому етюді». Наведіть приклади персоніфікації.
.......Порівнюємо твори різних видів мистецтва ................................
<>. Розгляньте репродукцію картини С. Шишка «Володимирська гірка взимку» (с. 88). Який настрій створює ця картина? Завдяки яким деталям зимовий пейзаж оживає?
Поміркуйте, яким бачать світ справжні митці.
.......Читаємо виразно.............................................................
7. Використовуючи пам’ятку № 1, підготуйте виразне читання вірша Володимира Підпалого «Зимовий етюд».
.......Запрошуємо до дискусії......................................................
8. Прочитайте характеристику, яку дав творчості поета Володимира Підпалого професор Варшавського університету Флоріан Неуважний (с. 85). Чому до справжньої поезії треба прокладати дорогу через «павутиння лінивства»?
.......Дослідіть самостійно.........................................................
9. Порівняйте поезії «Любіть Україну» Володимира Сосюри та «Зимовий етюд» Володимира Підпалого. Визначте особливості художнього вираження патріотичних почуттів у кожному з творів. Укажіть на спільне й відмінне.
Це матеріал з Підручника Українська Література 8 Клас Борзенко
Автор: evg01 от 24-08-2016, 10:35, Переглядів: 7307