Народна Освіта » Українська література » Пісні Марусі Чурай - Засвіт встали козаченьки, Ой не ходи, Грицю читати онлайн

НАРОДНА ОСВІТА

Пісні Марусі Чурай - Засвіт встали козаченьки, Ой не ходи, Грицю читати онлайн

Цікавим і своєрідним явищем українського фольклору є пісні літературного походження. Складені талановитими митцями, вони зазнавали змін і з часом почали сприйматися як народні.

До найдавніших пісень літературного походження належать твори, які народна пам’ять приписує легендарній українській поетесі Марусі Чурай. На жаль, не збереглося певних документальних свідчень, які б підтверджували, що Маруся Чурай існувала насправді. Можливо, це лише узагальнений образ, створений народною фантазією.

Вважається, що Маруся Чурай є автором близько двадцятьох пісень, серед яких такі відомі твори, як «Засвіт встали козаченьки», «Віють вітри, віють буйні», «Ой не ходи, Грицю».

..........Актуальна цитата.............................................................

«Три віки ходить пісня Марусі Чурай по нашій землі, три віки любові вже подарувала дівчина людям. А попереду — вічність, бо велика любов і велика творчість — невмирущі».

Михайло Стельмах, письменник ..........Опрацьовуємо прочитане....................................................

1.    Поясніть, які твори називають піснями літературного походження.

2.    Як деякі авторські пісні ставали народними?

3.    Яку оцінку творчості Марусі Чурай дав Михайло Стельмах?

4.    Поміркуйте, як у вигляді схеми можна представити перетворення літературної пісні на народну? Запропонуйте свій варіант схеми.

ЗАКОХАНА ПОЕТЕСА

Маруся народилась у Полтаві в сім’ї козацького старшини Гордія Чурая, як припускають, у середині третього десятиліття XVII століття. Батько дівчини брав участь у боротьбі з польськими загарбниками, потрапив у полон і був страчений.

Маруся складала тексти й мелодії пісень, виконувала власні твори й підкорила полтавців гарним голосом і поетичним обдаруванням. Дівчина вражала всіх як зовнішньою, так і внутрішньою, душевною, красою і, звісно, дуже подобалася місцевим парубкам.

Найбільше Маруся припала до серця хороброму козакові Івану Іскрі, однак сама дівчина вподобала іншого — козака Полтавського полку Григорія Бобренка. Але мати хлопця противилася його

стосункам із Марусею і натомість знайшла синові іншу пару — дівчину із заможної родини Галю Вишняківну.

ПРОЩАННЯ З КОХАНИМ

У 1848 році, коли Полтавський полк вирушав на війну, Маруся мусила розлучитися зі своїм коханим. Напевно, саме тоді вона склала пісню «Засвіт встали козаченьки», у якій відтворила емоції, пережиті під час прощання з милим. У пісні дівчина, парубок та його матір постають у драматичний момент розставання.

І    ЗАСВІТ ВСТАЛИ КОЗАЧЕНЬКИ

Засвіт встали козаченьки В похід з полуночі.

Заплакала Марусенька Свої ясні очі.

Не плач, не плач, Марусенько, Не плач, не журися.

Та за свого миленького Богу помолися!

Стоїть місяць над горою,

А сонця немає...

Мати сина в дороженьку Слізно проводжає:

«Іди, іди, мій синочку,

Та й не забаряйся.

За чотири неділеньки Додому вертайся».

«Ой рад би я, матусенько. Скоріше вернуться,

Та щось мій кінь вороненький В воротях спіткнувся.

Ой Бог знає, коли вернусь,

В якую годину;

Прийми ж мою Марусеньку Як рідну дитину'!

Прийми її, матусенько, —

Всі у Божій волі!

Бо хто знає, чи жив вернусь. Чи ляжу у полі?»

«Ой рада б я Марусеньку За рідну прийняти,

Та чи буде ж вона мене,

Сину, шанувати?»

«Ой не плачте, не журітесь,

В тугу не вдавайтесь:

Заграв мій кінь вороненький, Назад сподівайтесь!»

..........Аналізуємо художній твір....................................................

1.    Яке враження справила на вас пісня «Засвіт встали козаченьки»?

2.    Якій настрій створюють перші рядки пісні? Куди вирушають козаки?

3.    Схарактеризуйте почуття дівчини, яка розлучається із коханим.

4.    Про що просить козак свою матір під час прощання?

5.    Як матір козака ставиться до дівчини?

0. На які народні прикмети звертає увагу парубок? Поміркуйте, якого значення вони набувають.

7. Яким постає в пісні коханий Марусі? Чи кохає він дівчину? Доведіть свою думку.

.....Порівнюємо твори різних видів мистецтва ................................

 

8. У 1911 році Київське видавництво «Час» розпочало видання серії кольорових листівок з репродукціями ілюстрацій до українських народних пісень одеського художника Амв-росія Ждахи (1855—1927). Усього впродовж трьох років було надруковано 28 мініатюр, виконаних у техніці акварелі, з текстами й нотами популярних пісень. Натхненником видання був видатний український композитор Микола Лисенко. Серед творів, які ілюстрував Амвросій Ждаха, була й пісня «Засвіт встати козаченьки». На той час пісня існувала, як це часто буває з творами усної народної творчості, у кількох варіантах. Очевидно, словосполучення засвіт (тобто до сходу сонця) встали в деяких варіантах змінилося на слово засвистали. Цей варіант тексту пісні й представлений на листівці Амвросія Ждахи. Яке враження справила на вас ця ілюстрація? Яку ілюстрацію намалювати б ви? Опишіть її.

..... Запрошуємо до дискусії......................................................

9. На електронному освітньому ресурсі і п te ru с t і и є. га п о к .со т.ии знайдіть на записи пісні «Засвіт встали козаченьки». Послухайте ці записи. Чиє виконання вам сподобаюся найбільше? Чому?

••••• Читаємо виразно.............................................................

10. Використовуючи пам’ятку №1, підготуйте виразне читання пісні. Вивчіть пісню напам’ять і візьміть участь у конкурсі на кращого читця.

ЖИТТЯ В РОЗЛУЦІ

Попрощавшись із коханим, Маруся вирушає до Києва, щоб відвідати Києво-Печерську лавру й помолитися за близьку людину. Можливо, саме тоді вона складає пісню «Віють вітри, віють буйні», у якій висловлює глибокі душевні переживання, спричинені розлукою. Сердечний біль, сльози, спогади про хвилини щастя, світ, який нагадує тюрму, коли немає поруч милого,— ось ті образи, до яких звертається авторка, щоб передати свої почуття.

ВІЮТЬ ВІТРИ, ВІЮТЬ БУЙНІ

Віють вітри, віють буйні.

Аж дерева гнуться.

Ой як болить моє серце,

А сльози не ллються.

Трачу літа в лютім горі І кінця не бачу.

Тільки тоді і полегша.

Як нишком поплачу.

Не поправлять сльози щастя. Серцю легше буде,

Хто щасливим був часочок. По смерть не забуде...

Єсть же люди, що і моїй Завидують долі.

Чи щаслива та билинка.

Що росте на полі?

Що на полі, що на пісках. Без роси, на сонці...

Тяжко жити без милого І в своїй сторонці!

Де ти, милий, чорнобривий? Де ти? Озовися!

Як я, бідна, тут горюю. Прийди подивися.

Полетіла б я до тебе.

Та крилець не маю.

Щоб побачив, як без тебе 3 горя висихаю.

До кого я пригорнуся,

І хто приголубить.

Коли тепер того нема,

Який мене любить?

.....Аналізуємо художній твір....................................................

1.    Які переживання викликала у вас пісня «Віють вітри, віють буйні»?

2.    Схарактеризуйте ліричну героїню пісні. Поміркуйте, чи шкодує вона, що зазнала кохання.

3.    Які образи природи постають у пісні? Яку роль відіграють вони у змалюванні почуттів ліричної героїні?

4.    Наведіть приклади використаного в пісні «Віють вітри, віють буйні» традиційного для уснопоетичної творчості прийому паралелізму. Доведіть, що цей прийом увиразнює образ ліричної героїні твору.

5.    Знайдіть у тексті пісні й випишіть у зошит сталі епітети, порівняння. Яку роль вони виконують у тексті?

.....Читаємо виразно.............................................................

(>. Використовуючи пам’ятку №1, підготуйте виразне читання пісні. Прочитайте текст пісні, намагаючись відтворити її загальний настрій.

.....Запрошуємо до дискусії-.....................................................

7. Пісня «Віють вітри, віють буйні» в обробці композитора Миколи Лисенка стала своєрідною візитною карткою популярної у 30-ті роки минулого століття української оперної співачки Оксани Петрусенко. На електронному освітньому ресурсі іnteractiuc.ranok.com.иа знайдіть запис пісні «Віють вітри, віють буйні» у виконанні Оксани Петрусенко. Яким чином мелодія увиразнює текст пісні? Чи сподобалася вам пісня у виконанні Оксани Петрусенко?

ДРАМА ЗРАДЖЕНОГО СЕРЦЯ

Коли козаки Полтавського полку нарешті повернулися додому, Марусі судилося пережити гірке розчарування. Слабохарактерний Гриць підкорився материній волі й одружився з Галею Вишняків-ною. Зрада коханого, ревнощі й ображене самолюбство породили план помсти. Що сталося згодом, дізнаємося з пісні «Ой не ходи, Грицю». Зрадливий парубок одержує отруйне зілля, приготовлене Марусею. Як свідчать перекази, за отруєння Гриця Маруся була заарештована, після чого її засудили до смертної кари. Однак від смерті дівчину врятував закоханий у неї Іван Іскра, який привіз гетьманський наказ про помилування.

Такою є легендарна історія життя й трагічного кохання поетеси, ім’я якої назавжди закарбувалося в народній пам’яті, ставши символом граничного душевного максималізму й поєднаного з ним пісенного обдарування.

Образ легендарної поетеси захоплював багатьох митців, надихав на створення літературних версій п життєвої драми. Про неї писали Левко Боровиковський, Степан Руданський, Михайло Старицький, Володимир Самійленко, Ольга Кобилянська, Ліна Костенко.

ОЙ НЕ ХОДИ, ГРИЦЮ...

Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці, Бо на вечорницях дівки-чарівниці!

Одна дівчина чорнобривая

Та й чарівниченька справедливая.

У неділю рано зілля копала,

А у понеділок переполоскала,

А у вівторок зілля варила,

А у середу рано Гриця отруїла.

Прийшов четвер — та вже Гриць умер, Прийшла п’ятниця — поховали Гриця. А в суботу рано мати дочку била:

—    Нащо ти, дочко, Гриця отруїла?

—    Ой, мати, мати, жаль ваги не має. Нехай же Гриць разом та двох не кохає! Нехай він не буде ні їй, ні мені,

Нехай достанеться він сирій землі!

Оце тобі, Грицю, я так ізробила.

Що через тебе мене мати била!

Оце ж тобі, Грицю, за теє заплата, —

Із чотирьох дощок дубовая хата!

.....Аналізуємо художній твір....................................................

1.    У чому полягає основна причина трагічної події?

2.    Яку роль у творі відіграє згадка про чари?

3.    Якими засобами авторка пісні розкриває внутрішній світ своєї героїні?

4.    Чому ім’я легендарної поетеси залишилося в пам’яті народу?

.....Запрошуємо до дискусії......................................................

5.    Як пояснити вчинок героїні твору? Чи можуть поєднуватися справжнє кохання й помста?

(>. Послухайте пісню «Ой не ходи, Грицю...» у виконанні народної артистки України Марії Миколайчук. Якою ви уявляєте ліричну героїню, слухаючи голос співачки? Поміркуйте, чому цю пісню М. Миколайчук виконує без інструментального супроводу.

.....Порівнюємо твори різних видів мистецтва ................................

7.    Розгляньте ілюстрації на с. ЗО. Якими рисами наділили художники українських дівчат? Що вас приваблює в цих портретах?

.....Виявляємо творчі здібності..................................................

8.    Створіть уявний словесний портрет Марусі Чурай.

 

Це матеріал з Підручника Українська Література 8 Клас Борзенко

 

Автор: evg01 от 24-08-2016, 10:29, Переглядів: 3784