Народна Освіта » Українська література » Вступ Борзенко читати онлайн

НАРОДНА ОСВІТА

Вступ Борзенко читати онлайн

Вступ

Усна народна творчість

Світ української поезії

Українська національна драма

Прозова творчість українських письменників

Український гумор

Словник

На електронному освітньому ресурсі і nleracLive.ranok.co т. и а ви знайдете багато цікавого додаткового матеріалу.

Успіхів на шляху пізнання!

Вступ

ЩО ТАКЕ ЛІТЕРАТУРА?

 

Коли ми читаємо книжки, не завжди замислюємося над тим, що означає бути читачами. Що ж таке читання — розвага, утомлива праця, захопливе пізнання світу чи марнування часу? Відповідь видається простою: людина не задовольняється лише хлібом щоденним, а потребує також поживи духовної. Художня література, поряд з іншими видами мистецтва, саме й покликана задовольняти наші духовні потреби. Наприклад, нашу потребу у спілкуванні. З рідними та друзями ми обмінюємося думками в безпосередньому, «живому» спілкуванні. Натомість завдяки читанню ми маємо можливість долучитися до творчого діалогу з відомими й невідомими авторами, у творах яких закарбувався багатий духовний досвід не лише нашого народу, а й усього людства.

Звичайно, не тільки література насичує духовне життя людини. Важливими є й інші види мистецтва — музика, живопис, скульптура, театр, кінематограф тощо. Усі вони розрізняються за способом відображення дійсності й засобами, які використовують. Література особлива тим, що послуговується словесним матеріалом, не випадково її визначають саме як мистецтво слова.

..........Опрацьовуємо прочитане....................................................

1.    Які види мистецтва вам відомі? Які з них приваблюють вас найбільше?

2.    Чому літературу називають мистецтвом слова?

3.    Як література пов’язана з іншими мистецтвами?

..........Досліджуємо самостійно.....................................................

4.    Розгляньте ілюстрацію на с. 5. Пригадайте літописну оповідь «Три брати — Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь» у переказі В. Близне-ця. Поміркуйте, як в ілюстрації, запропонованій у підручнику, унаочнюється зв’язок різних видів мистецтва.

Наведіть власні приклади зв’язку різних видів мистецтва.

•••• Ділимося читацьким досвідом ..............................................

5. Що означає для вас читання книжки?

в. Які книжки ви прочитали останнім часом? Чим вони вас зацікавили?

7.    Розкажіть про ваші літературні захоплення, назвіть своїх улюблених письменників.

8.    На електронному освітньому ресурсі internet і и с .ran ok.com. и и знайдіть «Літературний огляд». Поміркуйте, що спонукало автора огляду перечитати відомі сторінки української літератури.

ОСНОВНІ ФУНКЦІЇ СЛОВЕСНОГО МИСТЕЦТВА

Головна функція будь-якого мистецтва — естетична. Пригадайте свій емоційний стан після прочитання книжки, перегляду фільму, прослуховування пісні, які вам дуже сподобалися. Ви відчували насолоду від побаченого, почутого, пережитого разом із героями твору, як від чогось неймовірно прекрасного. Усе це відбувалося з вами саме завдяки естетичній функції мистецтва, його здатності виховувати в нас почуття прекрасного, учити цінувати красу, прагнути до ідеалу.

Важливою є пізнавальна функція художньої літератури. На відміну від науки, яка вивчає довколишній світ за допомогою раціонально визначених методів, мистецтво слова пізнає дійсність через систему художніх образів. В емоційно забарвлених образах художня література зберігає та передає багатовіковий культурний досвід наступним поколінням.

Захоплюючись добрими й величними вчинками літературних героїв, читач може переживати піднесення й духовне очищення, яке змінює його на краще, спонукає до самовдосконалення. Так література здійснює ще одну свою функцію — виховну.

 

Усім зрозуміло, що твір не може існувати без автора й читача. У своїх стосунках вони встановлюють особливу художню комунікацію, або ж літературне спілкування. Художнє слово активізує мистецьку уяву читача, оскільки заохочує його до співтворчості. Спочатку автор своєю діяльністю породжує власний художній світ і пропонує його читачеві. Узявши до рук книжку, читач у процесі сприйняття ніби заново вибудовує цей художній світ у своїй уяві, проходячи особистий, але в чомусь дуже близький до авторського, шлях. У художньому спілкуванні між автором

і читачем повиою мірою реалізуються всі основні функції словесного мистецтва: людина долучається до прекрасного, засвоює нові знання про світ, визначає орієнтири для саморозвитку.

.....Опрацьовуємо прочитане....................................................

1.    Використовуючи пам’ятку №2 на форзаці підручника, складіть план поданого в підручнику тексту «Основні функції словесного мистецтва». За планом підготуйте усну розповідь про функції мистецтва.

.....Ділимося читацьким досвідом..............................................

2.    Назвіть твори, які навчили вас цінувати красу природи, людських стосунків, історію свого народу.

 

ОБРАЗНІСТЬ ЛІТЕРАТУРНОГО ТВОРУ

Художній обрав — форма відображення дійсності з позиції певного естетичного ідеалу. У вужчому й більш конкретному значенні — будь-який елемент художнього твору.

 

Мистецтву слова притаманне особливе образне бачення світу. Художній твір становить собою складне поєднання образів — будь-яке явище, у ньому змальоване, може бути визначене як образ. Кожен із таких образів виступає частиною великого цілого — усього художнього твору. Так, зображені в літературному творі люди характеризуються як образи-персонажі, словесні картини природи визначаються як образи-пейза-жі, описи помешкання — як образи-ін-тер’єри тощо.

Іноді письменники створюють зорові та слухові образи. Узагалі ці поняття є доволі умовними, адже, читаючи книгу, ми не бачимо картин і не чуємо безпосередньо якихось звуків — усе це зринає в уяві через відповідні асоціації, що закріплені в нашому культурному досвіді.

Важливими є також образи автора і читача. Під образом автора розуміють «присутність» самого письменника в його творінні (скажімо, у вигляді ліричного героя чи оповідача), під образом читача — колективні читацькі очікування, свідомо або несвідомо враховані автором і відображені в художньому творі.

Особливу роль у мистецтві відіграють образи-символи. Це такі художні образи, які наділені багатозначністю і здатністю непрямо виражати сутність певного явища. Смисл символу не підлягає конкретному тлумаченню, оскільки він розкривається у співвіднесенні з образами усього твору й ширше — у зв’язках із національною традицією та культурною пам’яттю людства. Скажімо, хліб-сіль в українській культурній традиції означає гостинність, червона калина — символ життя, краси, материнства. Будь-який художній твір

у цілому можна розглядати як символічний, тобто такий, що припускає рівноправність різних прочитань.

Із метою глибшого осягнення художнього твору, як правило, вдаються до його аналізу. Слово «аналіз» у перекладі з грецької мови означає «розклад», «розчленування». Аналізуючи літературний твір, ми розкладаємо його на частини, виділяємо такі компоненти, як тема, ідея, образи персонажів, сюжет, композиція, звертаємося до розгляду художньої мови. Однак слід пам’ятати, що аналіз творів художньої літератури не повинен бути самоціллю. Він лише допомагає краще засвоювати духовний досвід, сконцентрований у книгах, які залучають нас до багатющих культурних надбань людства, сприяють особистіс-ному зростанню, навчають розуміти красу слова.

.....Опрацьовуємо прочитане....................................................

1.    Що таке художній образ? Які типи образів ви знаєте?

2.    У чому полягає своєрідність образів-символів?

3.    Доведіть, що художній твір є складним поєднанням образів.

.....Ділимося читацьким досвідом ..............................................

4.    Які образи-персонажі з прочитаних книжок вразили вас найбільше?

5.    Кого з відомих вам письменників ви б назвали майстром літературного пейзажу?

6.    Наведіть приклади слухових і зорових образів у літературному творі.

.....Порівнюємо твори різних видів мистецтва ................................

7.    Розгляньте ілюстрацію на с.8. Яке враження справив на вас малюнок Т. Шевченка? Пригадайте поезію Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати...» Який настрій викликає ця поезія? Що спільного і що відмінного в образах рідного краю, створених Шевченком-поетом і Шевченком-художником?

.....Виявляємо творчі здібності..................................................

8.    Створіть власний образ рідного краю. Які типи образів ви використаєте: образи-персонажі, образи-пейзажі, звукові, слухові образи?

.....Запрошуємо до дискусії......................................................

9.    Поміркуйте, хто з письменників має створити у своїй уяві більш конкретний образ читача: автор книги для дітей чи для дорослих. Чи згодні ви зі словами Миколи Гоголя: «У письменника тільки і є один учитель: самі читачі»?

.....Готуємо проект ...............................................................

10.    Підготуйте мультимедійну презентацію «Література та інші види мистецтва: спільне і відмінне».

11.    Проведіть серед учнів класу опитування й підготуйте за його результатами повідомлення на тему «Літературні інтереси моїх однокласників».

Усна

народна

творчість

Опрацьовуючи матеріал розділу, ви маєте

можливість виконати такі навчальні завдання:

•    поглибити знання про усну народну творчість;

•    набути знань про українські історичні пісні, пісні легендарної поетеси Марусі Чурай, українські думи;

•    удосконалити навички вдумливого, виразного читання, коментування пісень і дум;

•    навчитися характеризувати образи історичних осіб, лицарів-оборонців рідної землі, визначати та пояснювати художні засоби пісень, дум;

•    висловлювати власні судження, дискутувати

про значення історичних пісень та дум у житті українського народу;

•    вивчити напам'ять одну з найпопулярніших пісень легендарної поетеси Марусі Чурай «Засвіт встали козаченьки».

Задовго до виникнення художньої літератури розпочало своє побутування інше словесне мистецтво — усна народна творчість, або фольклор1.

На відміну від літературного твору, який має визначене авторство, фольклор — це творчість анонімна. Нерідко траплялося так, що пісню складав один народний співець, орієнтуючись на культурні потреби певного кола слухачів. Передаючись із уст в уста та зазнаючи змін, ця пісня із часом утрачала авторство і ставала надбанням колективної пам’яті.

Лише в поодиноких випадках народна пам’ять зберегла імена авторів. Приміром, декілька пісень XVII століття приписують легендарній поетесі Марусі Чурай.

Усна народна творчість — важлива частина національної культури. Для багатьох письменників і читачів вона стала джерелом пізнання історії народу, його суспільної свідомості, моралі, естетичних уявлень. Важко переоцінити пізнавальне та виховне значення народної словесності, яка є яскравою і своєрідною версією духовної історії народу.

..........Україна і світ..................................................................

«Українці дуже багаті, може, найбагатші поміж усіма слов'янами різнобарвними народними піснями. Вони не мудрують, складаючи свої пісні; у них пісні виростають самі, як квіти на полях зелених, і їх така кількість, якою не може похвалитися жоден народ у світі».

Павел Йозеф Шафарик,

видатний словацький і чеський науковець і поет

.......Опрацьовуємо прочитане....................................................

1.    Що таке усна народна творчість?

2.    Що є спільного між фольклором і літературою?

3.    Чим усна народна творчість відрізняється від літератури?

4.    Чому фольклор — творчість анонімна?

5.    У чому цінність фольклору? Чому його треба вивчати?

.......Ділимося читацьким досвідом ..............................................

6.    Які народні пісні ви знаєте?

7.    Які образи народних пісень вам запам’яталися?

8.    У яких відомих літературних творах ви помічали вплив фольклору?

.....Порівнюємо твори різних видів мистецтва ................................

9. Український майстер народного декоративного розпису та народної декоративної графіки Федір Савович Панко створив серію картин «Легенда про Петриківську вишню». Розгляньте репродукції картин художника. Які відомі з народних пісень образи постають на картинах? Які образи-символи створив художник? Як вони допомагають розкрити художній задум автора картин?

.....Готуємо проект ...............................................................

10. Зберіть матеріали про найбільш відомих виконавців народних пісень. Підготуйте про них мультимедійну презентацію.

 

Це матеріал з Підручника Українська Література 8 Клас Борзенко

 

Автор: evg01 от 24-08-2016, 10:26, Переглядів: 1450