Народна Освіта » Українська література » Василь Герасим’юк - Чоловічий танець читати онлайн

НАРОДНА ОСВІТА

Василь Герасим’юк - Чоловічий танець читати онлайн

 

ВАСИЛЬ ГЕРАСИМ’ЮК

Народився 1956 р.

Василь Дмитрович Гєрасим'юк народився 18 се/тня 1956 р. в гуцульській родині в Караганді (Казахстан). Там, па засланні, познайомились його батьки, куди їх примусово вивезли за те, що допомагали воякам УПА. Один із Василевих дідів був командиром Січових стрільців, інший — командиром УПА.

Незабаром після народження сина батьки змогли повернутися в рідне с. Прокураву на Івапо-Фрапківіципі. Це село особливе: у ньому споконвіку жили й досі живуть народні митці музики, різьбярі, вишивальниці, ткачі, кушніри29. Дивовижні голоси цимбалів і сопілок, химерні узори гуцульських килимів і витинаиок ІЦС в шкільні роки покликали хлопця до творчості Лише своїм знаряддям він обрав не голку чи різець, а слово.

Завершивши навчання на філологічному факультеті Київського університету (1978), В. Гєрасим’юк працював редактором у видавництвах, кіносценаристом, зараз радіо- та тележурналіст.

Та головне його покликання поезія. Вій автор багатьох збірок, зокрема «КосмацькийІ у зір» (1990), «Діти трепети» (1991), «Поет у повітрі» (2002). «Була така земля» (2003). Вірші майстра перекладено 20 мовами світу. 2003 р. його удостоєно Національної премії України ім. Т. Шевченка.

Особливості художнього стилю. Поезія В. Герасим'юка цілком виростає з гуцульського світу. У ній живуть, промовляють суворо-прекрасна карпатська природа, наповнена діалектизмами співуча мова гуцулів, їхні радощі й біль, їхні тисячолітні вірування, міфи, обряди.

З того ж джерела — поєднання християнських і язичницьких мотивів у ліриці поета, а також постійне звернення до біблійних образів.

Від народного мистецтва — поетове тяжіння до художньої умовності, густої метафоричності, символізації, до всрлібрової форми творів.

Ліричний герой В. Герасим’юка — справжній чоловік, лицар, національно свідома особистість, якій болить нищення чужинцями та цивілізацією духовного світу нашого народу (вдумайтеся лише в назву збірки «Була така земля»). Дослідники зауважують, що в його поетичному світі постійно присутні мотиви жертви, поєдинку, драматичного напруження, тривоги, розлуки. І то не випадково. Адже основоположна правда буття, пізнати яку так прагне поет, відкривається людині лише в найдраматичнішій ситуації, на краю прірви, па межі між життям і смертю.

Чоловічий танець

Ти мусиш танцювати аркан.

Хоч раз.

Хоч раз ти повинен відчути, як тяжко рветься на цій землі древнє чоловіче коло, як тяжко зчеплені чоловічі руки, як тяжко почати і зупинити цей танець.

 

Хоч раз

ти стань у це найтісніше коло, обхопивши руками плечі двох побратимів, мертво стиснувши долоні інших, і тоді в заповітному колі ти протанцюєш під безоднею неба із криком по-звірипому протяжним.

Щоб не випасти із цього грішного світу, хоч раз

змішай із ближніми піт і кров.

Сину людський, ти стаєш у чоловіче коло, ти готовий до цього древнього танцю тільки тепер.

З хрестом за плечима.

З двома розбійниками.

Тільки раз.

Аркан це гуцульський суто чоловічий танець, у якому танцюристи з бартками (тонірцями) в руках, стаючи один за одним, роблять довгий ланцюг, а потім єднаються в коло, розходячись і звиваючись. Коли юнак уперше

здобуває право танцювати аркан, це означає, що він уже став дорослим і готовий до самостійних чоловічих рішень і вчинків. Цікаво, що за духом аркан тотожний з наддніпрянським гопаком, ірландським «Ev Sistn* чи бретонським «Та Ev Chistr1 Laoub.

Вірш складається з двох частин. Перша побудована у формі звернення до хлопця, який повинен наважитися стати дорослим, відчути вагу чоловічих обов'язків, відповідальності, звідати міць побратимства, чоловічої дружби. Тут читач ніби стає учасником аркана, відчуває його потужну енергетику.

Для допитливих

I Jk

 

Веніямін Кушнір (1926-1992) — видатний український художник. Народився у с. Рудці на Хмельниччині. Професійну освіту «добув у Львівському інституті прикладною та декоративного мистецтва. Виробив власний неповторний стиль, орієнтуючись на народну культуру, на філософію Г. Сковороди та творчій геній Т. Шевченка. Жив і працював у Києві. Входив до кола шістдесятий кін. Тому був переслідуваний владою, «а життя йому не дали змоги представити жодної персональної виставки. Серед най відоміших робіт майстра — «Лісоруби», «Плотогони», «Трембіта», «Автопортрет «і свічкою», «Апостол правди»

•    3αβψαΜι& осНл&Яма

1.    Якими художніми засобами автор досягає цього ефекту? Зверніть увагу на рефрени. Скільки їх? Що вони увиразнюють?

2.    Що символізує у цьому танці (й у вірші) коло?

3.    Чому аркан «тяжко почати і зупинити»? Як ви думаєте, чоловік обов'язково мусить стати дорослим? Чи не простіше залишатися безтурботним дітваком? А як, судячи з вірша, відповідає на це запитання В. Герасим’юк?

У другій частині звучить сумне й мужнє узагальнення трагічної долі нашої нації: і колись, і тепер українські чоловіки мусять проливати «піт і кров», захищаючи рідну землю (звідси образ давнього чоловічого кола). Мусять повторювати подвиг Icyca Христа, жертвуючи власним життям заради спасіння ближніх.

•    Злв$лМі& ос/іовішо    Які приклади з новітньої історії України ви можете

згадати на підтвердження цієї думки?

1.    Знайдіть в Інтернеті й подивіться відеозапис виконання аркана. Які емоції та асоціації викликав у вас танець?

2.    Розгляньте репродукцію картини В. Кушніра «Аркан». Зверніть увагу на кольорову гаму переднього плану й тла. Що вона символізує? Як автор зоровими образами передає музичний супровід та енергетику танцю?

Прочитайте на дозвіллі

1.1'цшсим'юк В. Була така земля. Вибране. — К.: Факт, 2003.

2. Гцшсим'юк IS. Кров і легіт. — Чернівці: Букрек, 2014.

 

Це матеріал з Підручника Українська Література 8 Клас Пахаренко

 

Автор: evg01 от 20-08-2016, 21:33, Переглядів: 1551