Народна Освіта » Географія » § 28. Вплив погодно-кліматичних умов на здоров’я і господарську діяльність людини. Охорона атмосферного повітря

НАРОДНА ОСВІТА

§ 28. Вплив погодно-кліматичних умов на здоров’я і господарську діяльність людини. Охорона атмосферного повітря

Поясніть, як Ви розумієте вислів «метеозалежна людина» та поняття «мікроклімат».

Погодно-кшматнчні умови та господарська діяльність і здоров’я людини. Про вплив погодно-кліматичних умов на здоров’я і господарську діяльність людини Ви вже знаєте немало, чули й про так званих «метеозалежних® людей. Можливо є вони й серед ваших близьких. Швидкі, раптові зміни погоди негативно впливають на самопочуття людей. Організм людини не завжди встигає швидко призвичаїтися до змін атмосферного тиску, вологості повітря, різких перепадів температури повітря тощо. Негативно впливає на людей низька температура повітря взимку і висока — улітку. Іноді наш поганий настрій, роздратованість, головний біль, зниження працездатності визначаються погодними аномаліями. Про пряму залежність між погодою і самопочуттям людей добре знають працівники медичних установ (лшл. 70). Окремі галузі господарства також є надзвичайно залежними від змін клімату.

Пригадайте, які зміни клімату в Африці призводять до зникнення цілих галузей сільського господарства і голоду.

В Україні теж відбуваються поступові, але вже помітні кліматичні зміни. І не дивно. Ми є частиною загальносвітової атмосферної циркуляції і глобального потепління клімату. Кожного року ми читаємо в пресі про перевищення чергового

температурного рекорду. За останнє століття температура повітря підвищилася на 0,5 ‘С. У світі тануть льодовики, підвищується рівень Світового океану, що неминуче відбивається і на природі Чорного та Азовського морів. В Україні кліматичні зміни призводять до збільшення частоти несприятливих стихійних явищ погоди: ураганів, смерчів, посух, катастрофічних паводків тощо.

Учені вважають, що ці зміни клімату пов’язані зі зростанням активності господарської діяльності людини, яка призводить до збільшенням викидів вуглекислого газу в атмосферу і так званого «парникового ефекту». Вуглекислий газ вільно пропускає сонячну радіацію до поверхні Землі, але не дозволяє відбитій радіації повертатися назад у космос (мал. 71). Інші вчені не згодні з таким твердженням, а переконані в тому, що відбуваються звичайні циклічні кліматичні зміни. Тобто після чергового природного потепління відбувається чергове природне похолодання, і господарська діяльність людини цього процесу ніяк не стосується.

А що з цього приводу думаєте Ви?

«забруднення атмосферного повітря. Забрудненість атмосферного повітря в деяких країнах і містах досягла критичного значення. Попереду тут Китай. Ця величезна країна останніми роками перетворилася у світову «кузню», де виробляється величезна кількість найрізноманітніших товарів. Це призводить до надзвичайного забруднення не тільки найбільших міст країни. Подібна ситуація склалася і в Індії, Бразилії та в інших країнах.

В Україні найбільшими забруднювачами атмосферного повітря є металургійні заводи і великі теплові електростанції.

Дуже високі рівні забруднення є характерними для Маріуполя, промислових міст Придніпров’я, а також населених пунктів, де працюють найбільші теплові вугільні електростанції.

За картами шкільного навчального атласу визначте області України з найбільшими показниками забруднення атмосферного повітря.

Кліматичні особливості своєї місцевості. За допомогою шкільного географічного атласу визначте кліматичні особливості Вашої місцевості та рівень забрудненості, який є характерним для її атмосфери. Як кліматичні особливості Вашої місцевості впливають на рівень забрудненості атмосферного повітря? Які кліматичні ресурси характерні для Вашої місцевості? Як еони використовуються? Чи сприятливим, на Вашу думку, є клімат Вашого населеного пункту для життя і господарської діяльності людей? Обґрунтуйте свої висновки.

Швидкі, раптові зміни погоди негативно впливають на самопочуття людей. Окремі галузі господарства є також надзвичайно залежними від змін клімату.

Одні вчені вважають, що зміни клімату пов’язані зі зростанням активності господарської діяльності людини,

збільшенням викидів вуглекислого газу в атмосферу і «парникового ефекту*. Інші переконані в тому, що відбуваються звичайні циклічні кліматичні зміни.

Найбільшими забруднювачами атмосферного повітря в Україні є металургійні заводи і теплові електростанції.

ЗАПИТАННЯ Й ЗАВДАННЯ

1.    За допомогою мал. 70 ознайомте своїх рідних із симптомами ме-теозалежності та визначте, чи є серед Ваших близьких такі люди.

2.    За допомогою мал. 71 схарактеризуйте причини та наслідки глобального потепління.

3.    Поясніть, чому і як погодно-кліматичні умови впливають на здоров’я і господарську діяльність людини.

4.    Схарактеризуйте кліматичні особливості своєї місцевості.

РЕЛЬЄФ, ТЕКТОНІЧНА ТА ГЕОЛОГІЧНА БУДОВА, МІНЕРАЛЬНІ РЕСУРСИ.

КЛІМАТ І КЛІМАТИЧНІ РЕСУРСИ

Унікальні скам'янілі дерева Дружківки — араукарії (вічнозелені хвойні дерева, що дожили й до наших днів) є свідками середовища і геологічних подій 250 млн років тому на території сучасного Донбасу. Приблизно 250 млн років тому тут було тропічне море, екватор проходив десь на широті Києва, клімат був вологим, заболочені морські береги були вкриті гігантськими хвощами-каламітами, тропічними лісами, дерева яких досягали 40-50 м (це 9-ти поверхова будівля). У 2008 р. Дружківські скам'янілі дерева потрапили в «Тор-100° Всеукраїнського конкурсу «Сім природних чудес України», були частиною регіонального ландшафтного парку «Клебан-Бик», але дуже постраждали і продовжують знищуватися через російську агресію на Донбасі.

Український гідрометеорологічний центр здійснює міжнародне співробітництво в галузях погоди, клімату, гідрології і водних ресурсів та відповідних питань навколишнього природного середовища. З 1948 р. Україна є членом Всесвітньої метеорологічної організації - міжурядової організації, до складу якої входять 187 кра-їн-членів (держав і територій).

ЗАПИТАННЯ ДЛЯ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ БЕСІДИ

1. Наведіть приклади корисних копалин, які видобувають в Україні, щодо їх практичного використання.

2.    Оцініть вплив людини на рельєф, наслідки видобування корисних копалин та необхідність охорони надр на прикладі Вашого краю.

3.    Схарактеризуйте особливості погоди Вашого населеного пункту під час проходження тут атмосферних фронтів, циклонів та антициклонів.

4.    Оцініть кліматичні ресурси України. Поясніть, які сучасні глобальні процеси впливають на їх якість. Назвіть сфери господарського використання кліматичних ресурсів.

ПИСЬМОВІ ЗАВДАННЯ

Практична робота 5.

Тема. Визначення вологості повітря за заданими показниками. Завдання:

1.    Пригадайте, що таке абсолютна та відносна вологість повітря, в яких одиницях вони вимірюються, за якою формулою розраховуються та за допомогою яких приладів.

2.    Відвідайте шкільний кабінет фізики та ще раз пригадайте, як влаштовані та як працють дані прилади (психрометр та гігрометр).

3.    Розгляньте показники, які подано в таблиці, та визначте абсолютну вологість повітря за умов, якщо:

а)    температура повітря складає + 10 ”С;

б)    температура повітря складає -10 'С.

Зробіть відповідні висновки.

Таблиця

Максимальна абсолютна вологість повітря (залежно від його температури)

*-с

Кількість води, що міститься у повітрі

гс

Кількість води, що міститься у повітрі

+ 40 'С

.........

Не більше 51 г води

■ ........ ......- — ■ . -.......

0“С

Не більше 5 г води

+ 30 'С

Не більше ЗО г води

-5 ‘С

Не більше 3 г води

+ 20 'С

Не більше 17г води

-10“С

Не більше 2 г води

+ 10‘С

Не більше 9 г води

-20 *С

Небільше! гводи

Практична робота 6.

Тема. Встановлення особливостей клімату різних регіонів України за аналізом карт та кліматичних діаграм.

Завдання:

1.    Розгляньте кліматичні карти шкільного навчального атласу. Схарактеризуйте основні кліматичні показники Вашого регіону: температуру повітря найтеплішого та найхолоднішого місяців року, максимальні та мінімальні зафіксовані температурні показники, середню річну кількість опадів, переважаючі напрямки вітру.

2.    Зробіть відповідні висновки щодо загальних особливостей клімату Вашої області та наявних природно-кліматичних ресурсів.

ВИКОРИСТОВУЄМО ДОДАТКОВІ ДЖЕРЕЛА ГЕОГРАФІЧНИХ ЗНАНЬ

За допомогою додаткових джерел географічних знань підготуйте повідомлення про:

1.    Вплив Дніпровського зледеніння на формування рельєфу України.

2.    Можливості використання кліматичних ресурсів України як екологічно чистих джерел енергії.

ПРАЦЮЄМО В ГРУПІ

1. Пригадайте, що таке кліматичні ресурси. За допомогою таблиці визначте овочеві сільськогосподарські культури, вегетаційний період яких дозволяє вирощувати їх на півночі та на півдні України.

Культура

Ультра-

ранні

Ранні

Серед

ньоранні

Серед

ньостиглі

Серед

ньопізні

Пізньо

стиглі

Капуста:

білоголова,

червоноголова,

савойська

до 115

116-125

126-130

131-145

145-160

понад 160

Помідор

до 100

101-105

106-110

111-115

116-120

понад 120

Баклажан

до 100

101-115

116-130

131-150

понад 150

Огірок

до 40

41-45

45-50

51-55

56-60

понад 60

Редиска

до 25

25-30

31-35

понад 35

 

ПРОВОДИМО НАУКОВО-ТВОРЧИЙ ПОШУК

Дослідження

Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, ЗМІ.

Завдання:

1.    За допомогою синоптичних карт (електронний режим доступу: Шр://чгчм. meteo-paris.com/modeles-meteo) спрогнозуйте зміни погоди в Європі на сьогодні. Поділіться своїми спостереженнями з однокласниками.

2.    Складіть перелік народних прикмет, які використовують для прогнозу погоди у Вашій місцевості.

ЕЛЕКТРОННА КНИЖКОВА ПОЛИЦЯ

http://www.iggcm.org.ua — сайт Інституту геології і геохімії горючих корисних копалин НАН України.

http://rneteo.gov.ua — офіційний інформаційний сервер Українського гідрометеорологічного центру.

Тема 3. Води суходолу і воднії ресурси

 

Це матеріал з Підручника Географія 8 Клас Масляк

 

Категорія: Географія

Автор: evg01 от 15-08-2016, 18:07, Переглядів: 8034