Народна Освіта » Фізика » § 18. Теплоенергетика. способи збереження енергетичних ресурсів

НАРОДНА ОСВІТА

§ 18. Теплоенергетика. способи збереження енергетичних ресурсів

Життєдіяльність сучасної людини на кожному кроці потребує споживання енергії. На жаль, енергії зазвичай не вистачає, тому протягом свого існування людство накопичує знання щодо її економії. Особливо це є актуальним останнім часом, коли стало помітним «дно» світових запасів органічного палива (викопних ресурсів). І саме зараз сформовано декілька загальних принципів енергозбереження та розроблено технології для втілення цих принципів у життя через новітні пристрої та обладнання.

Дізнаємося про роль теплоенергетики в житті людини

Протягом багатьох століть паливо було практично єдиним джерелом енергії для людства, інші джерела (вітер і вода) посідали незначне місце.

У XX ст. альтернативні джерела енергії стали відігравати помітну роль в енергетиці. Прикладами таких джерел є гідроелектростанції, атомні електростанції, вітрогенератори, сонячні батареї (рис. 18.1-18.4).

Альтернативні джерела енергії, розроблення й створення яких потребує значних витрат, виникли «не від доброго життя». Адже саме у XX ст. різко зросло використання теплових машин — пристроїв, що перетворюють енергію палива на інші види енергії (електричну, механічну). Ідеться насамперед про автомобілі та решту транспортних засобів, ще використовують як джерело енергії продукти переробки нафти (бензин і дизельне паливо). Крім того, практично всюди для обігрівання житла та приготування їжі застосовують пристрої, що спалюють природний газ. Цей газ у значній кількості використовують також у виробничих процесах (металургія, хімічний синтез). Газ, нафту, вугілля застосовують для вироблення електроенергії на теплових електростанціях.

Як ви знаєте, зазначені види палива є викопними ресурсами і їх запаси обмежені. Так, мільйони автомобілів приблизно за 100 років «з’їли» значну кількість світових запасів нафти. Існує думка, що запаси природного газу вичерпаються протягом десь 40 років. Дещо більше розвіданих запасів вугілля — на кількасот років споживання.

Розмірковуємо про збереження енергетичних ресурсів

Наведені дані свідчать про те, що через декілька десятків років звичні зараз види палива опиняться на межі зникнення. Що ж робити?

На сьогодні пропонують три напрями розв’язання проблеми майбутнього «енергетичного голоду».

1.    Економія наявних викопних ресурсів. Ідеться про використання нових технічних рішень — енергозбережних технологій.

2.    Поступова заміна палива з викопних ресурсів на паливо, одержуване з рослин. Зараз уже використовують два типи технологій виробництва рослинного палива: видобування замінників бензину з рослин, що містять цукор, та переробляння на дизельне паливо олії, одержуваної з деяких рослин (наприклад, ріпаку).

3.    Використання альтернативних джерел енергїі. Насамперед ідеться про ядерну та термоядерну енергії. Викопних запасів урану — палива для атомних станцій — вистачить на кілька сотень років. У багатьох країнах (Франція, Україна, СІЛА) цей вид виробництва електричної енергії є одним із провідних. Так, в Україні на атомних станціях виробляють близько половини всієї електроенергії.

Невичерпним джерелом може стати термоядерна енергія (рис. 18.5). Запасів важкого водню — палива для термоядерного сінтезу — у Світовому океані вистачить на багато тисячоліть.

Знайомимося з енергозбережними технологіями

Сучасні принципи енергозбереження полягають не лише в застосуванні певних новинок, нехай і унікальних. Принциповим є завдання комплексного використання кількох технологій.

Розглянемо звичайну квартиру. Найбільша кількість енергії, що надходить до неї, — це енергія, необхідна для обігрівання. Заміна традиційних вікон на склопакети, утеплення дверей, нанесення спеціального теплозахисного покриття на зовнішні стіни будинку дозволяють зекономити значну кількість тепла, яке зазвичай втрачається на «обігрів довкілля».

Часто гаряча вода надходить до будинків від котелень, які розташовані на відстані в декілька кілометрів. Усю цю відстань гаряча вода проходить по трубах. Такий довгий шлях постачання пов’язаний з великими втратами тепла. Якщо ж обігрівач (електричний або газовий котел) установити в квартирі, то цей шлях складатиме лише кілька метрів. Більш того, котел не тільки нагріває батареї, але й забезпечує гарячу воду для кухні та ванної.

Для економії електричної енергії слід застосовувати економічні лампи та електричні прилади з невеликим споживанням енергії.

Поміркуйте, за рахунок чого ще можлива економія в домівках.

Ми навели простий приклад комплексного підходу до енергозбері-гання в помешканнях. Аналогічні принципи, тільки зі значно більшим кількісним ефектом, успішно застосовують і щодо виробничих процесів.

Дізнаємося, як впливає теплоенергетика на природу

Доки теплові станції не мали великої потужності, а автомобілів було небагато, шкідливість теплових машин не дуже турбувала людство. Проблема стала актуальною в другій половині XX ст., коли з’явилися кислотні дощі, спричинені викидами електростанцій, люди почали задихатися в автомобільних заторах, вдихати разом із повітрям отруйний чадний газ тощо.

Учені пропонують різні технічні вирішення цих проблем. Як приклад наведемо кілька рішень щодо зменшення викидів бензинових двигунів:

—    видалення зі складу бензину отруйних сполук свинцю;

—    «доспалювання» за допомогою спеціальних пристроїв чадного газу до менш шкідливого вуглекислого газу;

—    створення екологічно чистих електромобілів (рис. 18.6). Електромобілі практично не забруднюють довкілля: в них використовується електричний двигун, що живиться від акумуляторів;

— використання гібридних автомобілів, оснащених двома двигунами — електричним і бензиновим: екологічно чистий електричний двигун доцільно використовувати в місті (де забагато автомобілів), а бензиновий — за містом (де забруднення повітря не є таким небезпечним).

Для людства існує ще одна велика проблема. Річ у тім, що під час роботи теплових машин виділяється вуглекислий газ (CO2), який у великій кількості стає дуже небезпечним. За оцінками вчених, за 200 років інтенсивної роботи теплових машин в атмосферу було викинуто близько одного трильйона (1012) тонн CO2. Ця величезна кількість вуглекислого газу спричинила так званий парниковий ефект — підвищення температури поверхні Землі. Чому так сталося?

Сонце, як ви знаєте, не тільки освітлює, але й обігріває Землю. Ще сто років тому одержуване Землею тепло практично повністю випромінювалось (поверталось) у космос. Після того як у верхніх шарах атмосфери накопичилася значна кількість вуглекислого газу, цей газ став своєрідним «дзеркалом» для випромінювання з поверхні Землі. У результаті частина енергії затримується в атмосфері й нагріває її.

Через парниковий ефект середня температура поверхні Землі підвищилася на 0,6 °С. Але навіть це невелике нагрівання вже призвело, на думку багатьох учених, до глобальних змін клімату. Якщо ж середня температура поверхні Землі підвищиться на 2 °С, то неминучими стануть глобальні катаклізми: танення льодовиків, піднімання рівня Світового океану, затоплення портових міст та ін.

Щоб уникнути таких катастрофічних наслідків, у 1997 р. в м. Кіото (Японія) уряди багатьох країн підписали так званий Кіотський протокол. Згідно із цим документом для кожної країни світу визначено максимальний об’єм викидів CO2 (від промислових і побутових джерел разом). Якщо цей об’єм перевищено, то країна-порушник сплачує певну суму штрафу, яка потім використовується для зниження рівня викидів. У 2015 р. Кіотський протокол був доповнений Паризькою угодою, в якій окреслено подальші перспективи обмеження викидів.

Підбиваємо підсумки

Нафта, природний газ і вугілля — це викопні ресурси, запаси яких є вичерпними, обмеженими.

Основні напрями щодо подолання енергетичної кризи:

—    економія наявних викопних ресурсів;

—    впровадження новітніх технологій з метою зменшення використання палива з вичерпних ресурсів;

—    використання альтернативних джерел енергії, насамперед ядерної та термоядерної енергій.

Використання новітніх технологій дозволяє зменшити споживання теплової енергії в декілька разів.

Контрольні запитання

1. Які джерела енергії здавна використовує людство? 2. Які існують типи альтернативних джерел енергії? 3. Яка причина безповоротного зменшення викопних ресурсів? 4. Перелічіть основні напрямки подолання енергетичної кризи. 5. Наведіть приклади енергозбережних технологій, б. Як впливають теплові джерела енергії на навколишнє середовище? 7. Що таке Кіотський протокол?

Вправа № 18

1.    Одним із найкращих джерел енергії є Сонце. Скористайтеся додатковими джерелами інформації та дізнайтеся, де зараз використовується сонячна енергія і де вона може бути використана з часом.

2.    Скористайтеся додатковими джерелами інформації та дізнайтеся про перспективи розвитку альтернативної енергетики України.

Фізика і техніка в Україні

 

Інститут технічної теплофізики HAH України (ІТТФ)

(Київ)

ІТТФ створено в 1947 р. на базі Інституту енергетики АН УРСР.На сьогодні ІТТФ — провідний в Україні центр у галузі тепломасообміну, теплоенергетики та енергоощадних теплотехнологій. Робота інституту спрямована на дослідження теплофізичних процесів, розвиток теорії теплопереносу, вимірювання теплових величин та на вирішення проблем підвищення енер-гоефективності при виробленні, транспортуванні та споживанні теплової енергії, комплексної модернізації об'єктів комунальної теплоенергетики шляхом розробки і реалізації регіональних програм, залучення до паливно-енергетичного потенціалу відновлювальних джерел енергії та місцевих видів палива.

У різні роки науковий колектив ІТТФ очолювали видатні вчені: І. Т. Швець, Г. М. Що-голєв, В. І. Толубинський, Г. Л. Бабуха, О. А. Геращенко.З 1982 р. інститутом керує відомий учений в галузі тепломасопереносу академік НАНУ Анатолій Андрійович Долінський.

ПІДБИВАЄМО ПІДСУМКИ РОЗДІЛУ 1 «Теплові явища»

У ході вивчення розділу 1 ви познайомилися з деякими тепловими процесами, фізичними величинами, що характеризують ці процеси, а також із такими фундаментальними поняттями фізики, як температура та внутрішня енергія.

1. Ви довідалися, що внутрішню енергію можна змінити двома способами.

2. Ви довідалися, що зміну внутрішньої енергії в процесі теплопередачі характеризує фізична величина кількість теплоти Q. Як і енергія, кількість теплоти в CI вимірюється в джоулях.

Ви дізналися про рівняння теплового балансу, яке відтворює закон перетворення та збереження енергії під час теплообміну.

РІВНЯННЯ ТЕПЛОВОГО БАЛАНСУ

В ізольованій системі тіл, у якій внутрішня енергія тіл змінюється тільки внаслідок теплопередачі, загальна кількість теплоти, відданої одними тілами системи, дорівнює загальній кількості теплоти, одержаної іншими тілами цієї системи:

5. Ви дізналися про фізичні величини, які характеризують теплові властивості речовин:

6. Ви переконалися, що в процесі згоряння палива виділяється енергія, і довідалися, що ця енергія використовується в роботі як різних нагрівальних пристроїв, так і теплових двигунів.

7. Ви довідалися про фізичні величини, які характеризують паливо, нагрівальні пристрої, теплові двигуни.

Завдання для самоперевірки до розділу 1 «Теплові явища»

Частина І. Температура. Внутрішня енергія. Теплопередача

У завданнях 1-5, 7 виберіть одну правильну відповідь.

1.    (1 бал) Під час охолоджування тіла зменшується:

а)    кількість його молекул;    в) розмір його молекул;

б)    маса його молекул;    г) швидкість руху його молекул;

2.    (1 бал) Після вимкнення духовки температура повітря в ній зменшилась. Чи змінилася при цьому внутрішня енергія повітря, а якщо змінилася, то як і чому?

а)    не змінилась;

б)    зменшилася внаслідок теплопередачі;

в)    збільшилася внаслідок теплопередачі;

г)    зменшилася внаслідок виконання роботи.

3.    (1 бал) Внаслідок якого із зазначених процесів внутрішня енергія повітря в повітряній кульці зменшується?

а) кульку надули;    в) кульку занесли в тепле приміщення;

б) кулька лопнула;    г) кулька повільно опустилася на підлогу.

4.    (1 бал) Мідна деталь під час нагрівання розширюється. При цьому збільшується:

а)    відстань між атомами Купруму;    в) кількість атомів у деталі;

б)    розмір атомів Купруму;    г) густина міді.

5.    (2 бали) Яка кількість теплоти виділиться під час охолодження 2 кг алюмінію на 50 °С?

а) 92 кДж;    б) 100 кДж; в) 420 кДж;    г) 920 кДж.

6.    (2 бали) Спекотного літнього дня хлопець і дівчинка були одягнені в бавовняний одяг (рис. 1). Чому дівчинка почувається себе комфортніше?

7.    (2 бали) Коли деякій речовині масою 100 г було передано 750 Дж те

плоти, її температура збільшилася від 25 до 40 °С. Яка це речовина?

а) алюміній; б) залізо;    в) сталь;    г) срібло.

8.    (2 бали) Одна людина перебуває на Крайній Півночі, друга — в пустелі. Обидві одягнені «тепло» (рис. 2). Поясніть чому.

 

9. (2 бали) Які з наведених дій приведуть до теплозбереження? Позначте всі правильні відповіді.

 

10 (3 бали) У чавунному казані масою 2 кг міститься 1,5 л води. Яку кількість теплоти одержить казан з водою в ході нагрівання води від 10 до 60 °С?

(З бали)За даними рис. З обчисліть кількість теплоти, яка необхідна для нагрівання зображеного сталевого циліндра від 0 до 12 °С.

12    (3 бали)На скільки градусів можна нагріти 510 г міді,

якщо використати таку саму кількість теплоти, яку виділяють 2 л олії під час охолодження на 40 °С?

13.    (4 бали)Відомо, що кожен кілограм тіла людини за 1 с випромінює в навколишнє середовище приблизно 1,6 Дж теплоти. На скільки градусів можна нагріти 1 л води, якщо передати їй теплоту, яку виділяє учень масою 49 кг за урок (45 хв)?

14.    (4 бали)3 якої висоти падала свинцева куля, якщо внаслідок удару об сталеву плиту вона нагрілася на 2,5 °С? Вважайте, що на нагрівання кулі було витрачено 80 % її механічної енергії.

15.    (4 бали)Визначте, якою була початкова температура латунного циліндра (рис. 4), якщо внаслідок його занурення вода в мірному циліндрі охолола від 37 до 20 °С. Втратами енергії знехтуйте.

Звірте ваші відповіді з наведеними в кінці підручника. Позначте завдання, які ви виконали правильно, і полічіть суму балів. Потім цю суму поділіть на три. Одержаний результат відповідатиме рівню ваших навчальних досягнень.

Тренувальні тестові завдання з комп’ютерною перевіркою ви знайдете на електронному освітньому ресурсі «Інтерактивне навчання*.

Частина IL Зміна агрегатного стану речовини. Теплові двигуни

У завданнях 1-8, 10 виберіть одну правильну відповідь.

1.    (1 бал) Яка з поданих речовин за кімнатної температури зберігає об’єм, але не зберігає форми?

а) сталь;    б) кисень;    в) гелій;    г) ртуть.

2.    (і бал) Газ легко стиснути, тому що молекули газу:

а)    легко змінюють свої розміри;

б)    притягуються одна до одної;

в)    перебувають у безперервному хаотичному русі;

г)    розташовані доволі далеко одна від одної.

3.    (І бал) Коли речовина переходить з одного агрегатного стану в інший, змінюється:

а)    маса молекул;

б)    розмір молекул;

в)    характер руху та взаємодії молекул;

г)    склад молекул.

4.    (І бал) Під час кристалізації температура речовини:

а)    залишається незмінною;

б)    зменшується;

в)    збільшується;

г)    для одних речовин збільшується, для інших — зменшується.

5.    (2 бали) Газ у закритій посудині стиснули, зменшивши його об’єм удвічі. У результаті цього:

а)    кількість молекул газу в посудині зменшилася вдвічі;

б)    густина газу збільшилася вдвічі;

в)    маса газу зменшилася вдвічі;

г)    відстань між молекулами збільшилася вдвічі.

6.    (2 бали) Яку речовину можна розплавити в посудині зі свинцю?

а) залізо;    б)    мідь;    в) олово;    г) вольфрам.

 

7.    (2 бали) У лабораторних умовах за нормального атмосферного тиску проводили дослідження залежності температури деякої рідини від часу її нагрівання. Результат дослідження подали у вигляді графіка (див. рисунок). Визначте досліджувану рідину.

а)    вода;    в)    олія;

б)    ефір;    г)    спирт.

8.    (2 бали) Яку кількість теплоти необхідно витратити для плавлення 5 кг алюмінію, взятого за температури плавлення?

а) 3 кДж;    б)    607 кДж;    в) 1965    кДж;    г) 3036 кДж.

9. (З бали) Установіть відповідність між тепловим процесом, який відбувається з певною речовиною, і формулою для визначення кількості теплоти, що виділяє речовина в ході цього процесу.

1 Вода в калюжі перетворилася на лід.    A Q = qm

2    Господар запалив дрова в каміні.    Б Q=Lm

3    Над річкою утворився туман.    В Q = Xm

Г Q = CmAt

10.    (2 бали) Скільки гасу потрібно спалити, щоб отримати 92 МДж теплоти? Вважайте, що гас згоряє повністю.

а) 450 г;    б) 500 г;    в) 2 кг;    г) 100 кг.

11.    (2 бали) Нормальна температура людини в пахвах 36,8 °С, а в легенях — 32 °С. Чим, на вашу думку, зумовлена нижча температура легенів?

12.    (2 бали) Чому температура пальної суміші в ході стискання збільшується, а під час робочого ходу — зменшується?

13.    (2 бали) У газовому нагрівнику під час згоряння 2,5 кг природного газу було отримано 82,5 МДж теплоти. Визначте ККД нагрівника.

14.    (З бали) Ефір масою 20 г за температури 15 °С повністю випарувався. Яку кількість теплоти поглинув ефір у ході цього процесу?

15.    (З бали) На скільки градусів можна нагріти 10 кг міді, використавши кількість теплоти, яка може виділитися під час повного згоряння 100 г дров?

16.    (4 бали) У залізній коробці масою 200 г міститься 100 г свинцю за температури 27 °С. Яку масу природного газу потрібно спалити, щоб розплавити свинець? Вважайте, що на нагрівання коробки зі свинцем витрачається 40 % енергії, яка може виділитися в ході повного згоряння газу.

17.    (4 бали) Автомобіль, рухаючись із середньою швидкістю 144 км/год, витратив 8 кг дизельного палива на 100 км шляху. Визначте середню потужність і середню силу тяги автомобіля на всьому шляху, якщо ККД його двигуна ЗО %.

Звірте ваші відповіді з наведеними в кінці підручника. Позначте завдання, які ви виконали правильно, і полічіть суму балів. Потім цю суму поділіть на три. Одержаний результат відповідатиме рівню ваших навчальних

досягнень.

Тренувальні тестові завдання з комп’ютерною перевіркою ви знайдете на електронному освітньому ресурсі «Інтерактивне навчання».

Що таке теплові трубки

Ви вже знаєте, що найкращі провідники тепла — метали, а серед них «рекордсменами» є мідь, срібло, алюміній. І коли у вас запитають: «Як найшвидше передати тепло з однієї ділянки до іншої?», — ви, безумовно, згадаєте, що якщо один кінець мідного (або алюмінієвого, срібного) стрижня розташувати в гарячому місці, то другий його кінець швидко нагріється. А чи можна передати тепло швидше, ніж за допомогою цих металів? Нібито ні, адже ці метали недаремно називають

 

рекордсменами. Проте інженери розв’язали й таке завдання, а винайдений пристрій назвали тепловою трубкою.

Пояснимо принцип її дії (рис. 1). Візьмемо запаяну трубку з невеликою кількістю води всередині. Верхній кінець трубки помістимо в гаряче місце. Крапельки води, що залишилися на внутрішній поверхні цієї частини трубки, почнуть перетворюватися на пару. Молекули пари «полетять» у всі боки, у тому числі вниз, де і сконденсуються в ділянці холодного кінця трубки. Теплота випаровування води є дуже великою, тому передача тепла в трубці відбувається надзвичайно ефективно.

На жаль, конструкція має дуже суттєвий недолік — «одноразо-вість»: крапельки води випаровуються, і процес передачі тепла зупиняється. Для розв’язання цієї проблеми інженери скористалися так званим капілярним ефектом. (Згадайте: якщо край сорочки або сукні потрапить у воду, то мокрим стає не тільки сам край, але й тканина навколо.)

Капілярні структури розмістили вздовж внутрішних стінок теплової трубки (червона смуга на рис. 1), і трубка стала «багаторазовою». У такому пристрої вода рухається «по колу»: на гарячому кінці трубки (угорі) вода випаровується, пара переноситься вниз і конденсується в холодній частині трубки; утворена вода капілярами надходить угору, знову випаровується і т. д.

Для розв’язання конкретних завдань трубки виготовляють із металу, а капіляри роблять у вигляді або дротяного джгута (рис. 2), або напилених мікрочастинок (рис. 3).

Теплові трубки є дуже поширеними. Так, теплову трубку, подібну до наведеної на рис. 2, застосовують для охолодження персональних комп’ютерів.

Несподіване застосування теплові трубки мають на Алясці. На рис. 4 показано ділянку газопроводу, побудованого на території вічної мерзлоти. Під час перекачування газу відбувається його певне розігрівання, тепло передається на трубу, а частина цього тепла нагріває опори і йде в землю. Якщо теплової енергії передавати багато, то ділянка вічної мерзлоти навколо опори розтане і виникне ризик аварії. Конструктори розв’язали проблему, обладнавши кожну опору тепловими трубками (білі стрижні на рис. 4), завдяки яким надлишкове тепло прямує вгору, в атмосферу.

Ефект «пам'яті форми»

Ви вже дізналися про найпростіші перетворення речовини: тверде тіло — рідина; рідина — газ. Також ви ознайомилися з четвертим станом речовини — плазмою. Однак це не всі можливі перетворення. У XX ст. фізики виявили надзвичайно цікаве явище, що згодом набуло широкого застосування. Ідеться про так званий ефект «пам'яті форми». У чому ж полягає його сутність?

 

 

 

 

Скористаємося простим прикладом. Ефект «пам’яті форми» властивий деяким сплавам, найвідомішим із яких є нітинол — сплав нікелю й титану. Візьмемо довгий стрижень, виготовлений з нітинолу, нагріємо і в гарячому стані надамо йому будь-якої форми, скажімо, згорнемо у вигляді кільця. Потім дамо стрижню охолонути до кімнатної температури й надамо йому іншої форми, тобто не кільця, — наприклад, розпрямимо його або згорнемо у вигляді будь-якої іншої фігури. Якщо ж тепер знову нагріти стрижень, то він, ніби жива істота, «згадає» свою історію і самостійно набуде початкової форми, тобто в цьому випадку зігнеться в кільце. Більш того, стрижень надовго «зберігає пам’ять» про свою початкову форму й може набувати її за певних умов багато разів. Саме це явище й називають ефектом «пам’яті форми». Його широко застосовують у техніці. Наприклад, на рис. 5 показано кінцівку робота. «Пальці», виготовлені зі сплаву, якому властивий ефект «пам’яті форми», були зігнуті в гарячому стані. «Суглоби пальців» являють собою електричні нагрівники, і якщо пропустити через них струм, то «суглоби» нагріються і «п’ясть» стиснеться в кулак.

Орієнтовні теми проектів

1.    Екологічні проблеми теплоенергетики та тепловикористання.

2.    Енергозбережні технології.

3.    Унікальні фізичні властивості води.

4.    Рідкі кристали та їх використання.

5.    Полімери.

6.    Холодильні машини.

7.    Кондиціонери, теплові насоси.

Теми рефератів і повідомлень

1.    Адаптація рослин до високих температур.

2.    Випаровування і конденсація в живій природі.

3.    Застосування випаровування і конденсації в техніці.

4.    Конвекція в природі.

5.    Як, коли і чому відбуваються такі природні явища: дощ, туман, сніг, роса, град.

6.    Чому «плачуть» пластикові вікна?

7.    Способи зберігання тепла в приміщеннях.

8.    «Дива кулінарії» та закони фізики.

9.    Аморфні речовини.

10.    Рідкі кристали, їх особливості та використання.

11.    Історія створення наноматеріалів.

12.    Нанотехнології в медицині та косметології: «за» і «проти».

13.    Внесок українських вчених у розвиток нанотехнологій.

14.    Джеймс Прескотт Джоуль — видатний англійський фізик.

15.    Вплив теплових двигунів на навколишнє середовище.

16.    Глобальне потепління — загроза людству?

17.    Альтернативні джерела енергії.

18.    Побутові пристрої, що працюють за рахунок енергії сонячного випромінювання (нагрівальні пристрої, теплові насоси).

Теми експериментальних досліджень

1.    Вивчення теплопровідності різних матеріалів.

2.    Вирощування кристалів із різних видів солей.

3.    Дослідження кипіння води та залежності зміни температури кипіння води від зовнішнього тиску й наявності домішок.

4.    Створення «холодильників», які не використовують електроенергію.

5.    Створення двигуна, який використовує енергію свічки.

Перед початком роботи над проектом, рефератом, проведенням експериментального дослідження уважно ознайомтеся з порадами на с. 227-228 підручника.

РОЗДІЛ 2

ЕЛЕКТРИЧНІ ЯВИЩА. ЕЛЕКТРИЧНИЙ СТРУМ

Ви бачили, що наелектризоване волосся притягується до гребінця, а тепер з'ясуєте, чому та коли це відбувається

Ви багато разів користувалися електричними пристроями, а тепер дізнаєтесь, що називають електричним колом, і зможете його скласти

Ви знаєте про існування електричного струму, а тепер довідаєтесь, за яких умов він може існувати

Ви щодня споживаєте електричну енергію, а тепер навчитесь розраховувати її кількість і вартість

Ви неодноразово спостерігали блискавку, а тепер зможете пояснити, чому вона виникає і як від неї вберегтися

ЧАСТИНА І. ЕЛЕКТРИЧНИЙ ЗАРЯД.

ЕЛЕКТРИЧНЕ ПОЛЕ. ЕЛЕКТРИЧНИЙ СТРУМ

 

Це матеріал з Підручника Фізика 8 Клас Бар'яхтар

 

Категорія: Фізика

Автор: evg от 7-08-2016, 20:15, Переглядів: 27559