Народна Освіта » Географія » § 1. Що вивчає курс географії «Україна у світі: природа, населення»

НАРОДНА ОСВІТА

§ 1. Що вивчає курс географії «Україна у світі: природа, населення»

Ви дізнаєтесь:

що та з якою метою вивчають у курсі «Україна у світі: природа, населення» які існують методи досліджень фізичної та суспільної географії України

Пригадайте:

що вивчає наука географія що таке природні багатства що таке природний комплекс

якими джерелами географічних знань ви користувалися, вивчаючи географію материків і океанів які риси характерні для населення Євразії

На уроках географії в 7 класі ви познайомилися з природпи-ми процесами та явищами, які відбуваються у великих природних комплексах Землі — материках та океанах. Цього року ви вивчатимете дуже важливу частину нашої планети, територію нашої Батьківщини — України. Ви дізнаєтеся про природні процеси та явища, характерні для території України, а також про її населення.

Об'єкт вивчення фізичної та суспільної географи України.

Ви вже знаєте, що географія вивчає Землю, людей, які на ній живуть, та їхню господарську діяльність. Для того щоб дослідити всю різноманітність об’єктів і процесів, що існують па Землі, знадобилася ціла система наук. Більшість із них можна об’єднати у дві групи — фізико-географічні та суспільно-географічні науки. Фізико-географічні науки вивчають географічну оболонку в цілому, її компоненти (рельеф, клімат, океани, оодн суходолу, ґруптн, рослппи, тварин) і частини (зокрема, материки, океани, природні зони). Суспільно-географічні науки досліджують закономірності розміщення та розвитку суспільства у світі, в окремих районах і державах. У 8 класі ці палиш допоможуть вам з’ясувати, як і чому змінюється кількість населення світу та нашої країни, який його склад і структура, умови життя, особливості розселення й трудової діяльності.

Особливе місце в комплексі географічних наук посідає картографія. Вона вивчає основи створепип карт, досліджує методи їх використання.

Об’єктом вивчення географи у 8 класі є територія України, характерні риси, зміни в часі та закономірності поширення природних умов і природних ресурсів (багатств), природних комплексів та населення.

Курс географії «Україна у світі: природа, населення* є завершальним для вашої природничо-географічної освіти. Тому значна увага під час його вивчення приділятиметься поглибленню та узагальненню вже відомих вам знань із попередніх класів.

Методи дослідження фізичної та суспільної географії.

Прагнучи якомога докладніше вивчити пашу планету та її частини, географи використовують різні методи дослідження. Методи дослідження — це сукупність способів здобуття нових знань про географічні об’єкти і процеси.

Картографічний метод полягає у створенні географічних карт (просторово-зпакових моделей) із метою відображення територіальних відмінностей тих чи інших явищ (процесів), використанні карт для отримання нового зпанпя. За допомогою карт можна визначити положення, форму, межі, розміри, якісні характеристики географічних об’єктів, виявити взаємозв’язки та закономірності.

Вивчення багатьох географічних об’єктів (процесів, явищ) неможливо без використання польових досліджень (експедиційний метод). Вони передбачають безпосередню роботу на місцевості. Багато спільного з ним мас метод спостережень (наприклад спостереження за етапом погоди па метеорологічних станціях). Зібрані в такий спосіб дані обробляються за допомогою інших методів, зокрема статистичного.

Поріоняльно-географічний метод полягає у виявленні найістотніших ознак подібності та відмінності між певними географічними об’єктами, процесами та явищами.

Дистанційний метод передбачає проведення спостережень, зйомок із літаків, супутників, космічних станцій. Це дає можливість складати точні карти, спостерігати ла етапом погоди, виявляти родовища корисних копалин, стежити за джерелами забруднення природного середовища.

Математичний метод мас на меті використання кількісних показників, які характеризують досліджувані об’єкти, із метою виявлення взаємозалежностей та закономірностей. Найбільш широко цей метод використовується в суспільній географії.

Моделювання передбачає побудову й використання в дослідженні спрощених аналогів (моделей) географічпих об’єктів, які є їх замінниками. Наприклад, моделлю певпої території може стати її карта. У сучасних дослідженнях модель може бути і математичною, наприклад, із використанням системи формул та рівнянь.

Найсучаснішим (новітнім) методом досліджень с геоінформаційний. Використання геоіпформацій-иих систем (ГІС) дає можливість поєднати модельне зображення території, наприклад електронні карти та картосхеми, із різноманітною інформацією. Ця сучасна комп’ютерна технологія допомагає оперативно знаходити потрібні дані, відображати й передавати їх у зручному вигляді.

Різноманітні методи дослідження свідчать про великі можливості географії у вирішенні низки важливих завдань. Вони пов'язані з оцінкою природних умов, раціональним використанням природних багатств, проблемами взаємодії природи і суспільства, дослідженням системи розселення й розвитку поселень, науковим обґрунтуванням напрямків розвитку та територіальної організації господарства, прогнозуванням стану природного середовища.

Джерела географічної інформації.

О

Знання не приходять самі, їх потрібно здобувати за допомогою різноманітних джерел. Географічну інформацію про Україну ви знайдете в підручниках географії, на географічних картах (у тому числі загальпогеографічпих, спеціальних і тематичних), в атласах, географічних словниках, довідниках, енциклопедіях. Багато відомостей про природу та населення нашої Батьківщини можна отримати з науково-популярної літератури і телевізійних передач, а також за допомогою космічних знімків. Найбільш доцільно їх використовувати в поєднанні з картою.

Географії, як жодному іншому шкільному предмету', необхідний вихід у світовий простір. Це дозволяють зробити комп'ютерні телекомунікації. їх розвиток обумовив створення Іитерпету — глобальної мережі, що об’єднує різних користувачів. Головною якістю мережі Іп-терпет є наявність великої кількості інформації, значну частину якої становить географічна. За допомогою сучасних інформаційних технологій через Інтєрнет ви можете отримати різноманітні текстові та ілю-

стративні матеріали, наприклад карти, картосхеми, схеми, діаграми, а також відеоіпформацію. Комп’ютер дає можливість працювати з електронними підручниками, картами та атласами.

Для вчених основне джерело інформації — це безпосередні дослідження. Для цього вони вирушають в експедиції, де за допомогою сучасних приладів проводять вимірювання, збирають необхідні дані, а потім їх обробляють.

Не слід забувати, що відомості про навколишнє середовище ви можете отримати завдяки особистим спостереження та власному життєвому досвіду. Толі будьте уважні, любіть і вивчайте свій край.

Головне

Фізико-географічні науки вивчають географічну оболонку в цілому, її компоненти і частини.

Суспільно-географічні науки досліджують закономірності розміщення та розвитку суспільства у світі, окремих його регіонах і державах.

Об’єктом пипчеппл географії у 8 класі с територія, характерні риси, зміни в часі та закономірності поширення природних умов і природних ресурсів, природних комплексів та населення України.

До основних методів дослідження належать картографічний, польових досліджень (експедиційний), спостерелсепь, статистичний, порівняльно-географічний, дистанційний, математичний, моделювання, геоіиформаційний.

До основних джерел географічної інформації належать підручники з географії, карти, атласи, географічні словники, довідники, енциклопедії, науково-популярна література, телевізійні програми тощо.

Запитання та завдання для самоперевірки і..

1. Що вивчається в курсі «Україна у світі: природа, населення»? 2. Що спільного між фізико-географічними і суспільно-географічними науками? 3. Із якою метою використовується порівняльно-географічний метод дослідження? 4. Назвіть джерела географічної інформації. 5. На конкретних прикладах доведіть значення для вас географічних знань про свою країну.

Поміркуйте і..інші

Чому космічні знімки найбільш доцільно використовувати в поєднанні з картою?

Практичне завдання

Складіть у зошиті схему «Методи дослідження фізичної та суспільної географії».

Працюємо самостійно і

1. Ознайомтеся зі змістом шкільного атласу, визначте, із якою метою він створений. 2. Збирайте роботи, за які ви отримали високі оцінки з географії. Проаналізуйте, завдяки чому вам вдалося цього досягти. Використовуйте свій досвід у подальшому навчанні.

 

Це матеріал з підручника Географія 8 клас Довгань

 

Категорія: Географія

Автор: admin от 5-08-2016, 19:30, Переглядів: 6744