§ 58. Зайнятість населення в світі й Україні
Пригадайте, які вікові групи населення вам відомі?
Як впливають типи відтворення населення на величину працездатного населення?
ТРУДОВІ РЕСУРСИ. Найбільш активною частиною населення, що виробляє матеріальні блага і духовні послуги є трудові ресурси. їх складають люди працездатного віку (крім інвалідів), а також підлітки і пенсіонери, які працюють. Загальноприйнятими у світі віковими обмеженнями для працездатного віку є 15 і 65 років. Але окремі країни встановлюють цей вік залежно від вікового складу населення, економічної ситуації та місцевих традицій. У більшості країн діти до 16 років відносяться до непрацездатних. А верхня межа працездатного населення залежить від тривалості життя людей. У низці африканських країн ця межа становить 50 років, а в деяких вона взагалі не встановлюється через невелику тривалість життя. Натомість у розвинених країнах ця межа є доволі високою: у СНІ А - 60 років, Канаді - 66 років, Швеції і Данії - 67 років, Норвегії — 70 років. У багатьох країнах не існує різниці у виході на пенсію чоловіків і жінок, у деяких пенсійний вік чоловіків більший на 3-5 років, ніж жінок (США, Швеція). Тривалий часв Україні працездатним віком вважали: для чоловіків — 16-60 років, для жінок — 16-55 років. Тепер у зв’язку з проведенням пенсійної реформи працездатний вік для жінок поступово піднімають до 60 років. За статистикою ООН працездатне населення становить 65 % населення світу. ЕКОНОМІЧНО АКТИВНЕ НАСЕЛЕННЯ. Усе працездатне населення, яке працює, або бажає працювати, відноситься до економічно активного населення. Міжнародна організація праці, до цієї категорії зачисляє людей у віці 15-70 років, які: 1) заняті господарською діяльністю, шо приносить прибуток; 2) є безробітними, однак шукають роботу або намагають організувати власнеу справу. У світі економічно активне населення становить 73 % від працездатних людей.
В Україні економічно активними є приблизно 22 млн осіб, а близько 13 млн осіб — економічно неактивним населенням. До економічно неактивних відносять людей у
працездатному віці, які не бажають працювати, людей, які зайняті домашнім господарством і тих, шо навчаються. Вони знаходяться на утриманні держави або окремих осіб. КІЛЬКІСТЬ І ЯКІСТЬ ТРУДОВИХ РЕСУРСІВ. Від кількості трудових ресурсів, їх освітнього і професійного рівня залежить розвиток багатьох галузей господарства, особливо трудомістких. Трудові ресурси мають значний вплив на розвиток господарства, розміщення окремих галузей і виробництв.
Із розвитком науки і техніки посилюються вимоги до якості трудових ресурсів, а особливо до освіти, рівня професійної підготовки, здоров'я працівників. Вже не кількість трудових ресурсів є вирішальною у розвитку галузей, а саме їх якісні характеристики, здатність до освоєння нових технологій.
Трудові ресурси мають різний освітній і професійний склад у країнах з різним рівнем розвитку і типом економіки. У країнах де розвинені високотехнолоіічні галузі, існує потреба у працівниках з високим рівнем професійної підготовки, які здатні швидко освоювати нові технології. Такі країни створюють можливості для навчання працівників у вищих навчальних закладах, кількаразового підвищення їх кваліфікації впродовж працездатного періоду. Збільшують видатки на освіту і країни Латинської Америки та країни Західної і Східної Азії, які швидко розвиваються. Водночас у багатьох країнах Африки, Цен тральної Америки, Океанії потреби у висококваліфікованих працівниках обмежені і вимоги до працівників значно менші.
Україна належить до країн з найвищим освітнім рівнем населення (99%), у ній невисока частка людей, які не сприймають нововведень і не здатні адаптуватись до нових технологічних змін. Однак значна кількість освічених людей, через неможливість знайти достойну працю, покидають свою країну у пошуках заробітків і поповнюють трудовий потенціал зарубіжних країн.
ОСОБЛИВОСТІ ЗАЙНЯТОСТІ НАСЕЛЕННЯ У СВІТІ ТА УКРАЇНІ. Зайнятість населення — це його участь у трудовій діяльності. Із різних причин не все працездатне населення може працювати. Це залежить не тільки від його особистих якостей, але й від потреби у працівниках у різних галузях господарства певного регіону. А вона є неоднаковою у країнах з різним рівнем розвитку, тому структура зайнятості населення також є різною.
Загалом у світі переважна більшість зайнятого населення припадає на сферу послуг, майже третина — на промисловість і незначна частина - на сільське господарство. У розвинених країнах у сфері послуг зайнято 50-60 % працівників, у промисловості — 30-45 % у сільському господарстві — 3-6 %. У країнах, що розвиваються, близько 50 % населення зайнято у промисловості і менше 20% — в аграрній сфері, близько 30 % — у сфері послуг. У багатьох країнах частка зайнятих у сільському господарстві зменшується внаслідок механізації сільськогосподарських робіт, значна частина селян мігрують в міста, і зайнятість у промисловості і сфері послуг зростає. В останні роки у багатьох цих країнах інтенсивно розвивається туризм і галузі, які його обслуговують, тому частка зайнятих у сфері послуг значно збільшується (Туреччина, Єгипет, Таїланд та ін.).
В Україні тривалий час більшість працівників були зайняті у сфері матеріального виробництва (промисловості, сільському господарстві, на транспорті, будівництві). Тепер же на перше місце вийшла сфера послуг (табл.....). До цьо
го призвело закриття багатьох промислових підприємств у роки економічної кризи та ринкові перетворення у сфері послуг. Саме у ній, а особливо у комп’ютерному обслуговуванні, фінансовій, інформаційній, транспортній сферах, зв’язку, торгівлі з’являються нові робочі місця. Виникають нові види діяльності, наприклад, надання рекламних та інжинірингових послуг, у яких збільшується кількість працівників.
Таблиця 20
Зайнятість населення України у галузях господарства
Галузі |
1990 |
2000 |
2005 |
2015 |
||||
млн осіб |
% |
млн осіб |
% |
млн осіб |
% |
млн осіб |
% |
|
Всього зайнято: |
25,4 |
100,0 |
21,6 |
100,0 |
20,3 |
100,0 |
18,0 |
100 |
Промисловість |
7,8 |
30,8 |
4,3 |
19,9 |
4,0 |
19,7 |
2,9 |
16,1 |
Сільське і лісове господарство |
5,0 |
19,8 |
4,7 |
21,8 |
4,0 |
19,7 |
3,1 |
17,2 |
Будівництво |
2,4 |
9,4 |
0,9 |
4,2 |
0,9 |
4,4 |
0,7 |
3,9 |
Транспорт і зв'язок |
1,8 |
7,2 |
1,2 |
5,6 |
1,4 |
6,9 |
1,5 |
8,3 |
Торгівля, громадське харчування, збут, заготівля |
1,9 |
7,3 |
1,5 |
6,9 |
1,4 |
6,9 |
1,5 |
8,3 |
Охорона здоров'я, фізкультура, спорт і соціальне забезпечення |
1,5 |
5,9 |
1,4 |
6,5 |
1,3 |
6,8 |
1,2 |
6,7 |
Освіта, культура, наука, мистецтво |
3,0 |
11,9 |
2,2 |
10,2 |
2,0 |
9,5 |
2,3 |
12,8 |
Фінансування, кредитування і страхування |
0,1 |
0,4 |
0,2 |
0,9 |
0,2 |
1,0 |
1,1 |
6,1 |
Апарат органів управління |
0,4 |
0,2 |
0,8 |
3,7 |
1,1 |
5,4 |
1,2 |
6,7 |
Інші галузі і сфери економічної діяльності |
1,5 |
7,1 |
4,4 |
20,3 |
4,0 |
19,7 |
2,5 |
13,9 |
ПРОБЛЕМИ БЕЗРОБІТТЯ І ЗАЙНЯТОСТІ НАСЕЛЕННЯ. На початку XXI ст. майже ЗО % працеактивного населення світу' не мало роботи. Це породжує безробіття. Найвищий його рівень (відношення кількості безробітних до кількості працездатного населення) мають країни з низьким рівнем розвитку', в яких є великий приріст працездатних людей, і країни, що переживають тривалу' економічну кризу. В економічно розвинених країнах Європи, Північної Америки, Автсралії рівень безробіття залежить від успіхів економіки, він коливається від 2 до 4%. Безробіття в цих країнах відносне і тому до них спрямовані потоки робочої сили з інших країн.
В Україні проблема безробіття виникла у кінці XX ст., коли економічна криза охопила всі галузі господарства. Безробітними в Україні вважають працездатних людей, які не мають заробітку', але шукають роботу і зареєстровані у державній службі зайнятості. Чисельність безробітних у 2015 р. становила 1,6 млн осіб (або 7,5 %). Безробіття більше поширене в містах, ніж у сільській місцевості. Серед
областей найвищий рівень безробіття мають — Дніпропетровська, Полтавська, Харківська, Запорізька, Вінницька, Черкаська, Львівська, найнижчий — м. Київ.
Значні резерви працездатного населення є причиною його відтоку за межі країни — т.зв. «заробітчанської мігра-ції». Для вирішення проблеми зайнятості необхідне створення нових робочих місць у всіх галузях економіки.
ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ
Трудові ресурси - це люди працездатного віку (крім інвалідів), а також підлітки і пенсіонери, які працюють.
Усе працездатне населення у віці від 15 до 70 років, яке працює, або бажає працювати, відноситься до економічно активного населення.
Від кількості трудових ресурсів, їх освітнього і професійного рівня залежить розвиток багатьох галузей господарства, особливо трудомістких і високо-технологічних.
У світі загалом і в Україні зокрема більшість населення зайняте у галузях сфери послуг.
Безробітними в Україні вважають працездатних людей, які не мають заробітку, але шукають роботу і зареєстровані у державній службі зайнятості.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
1. Розкрийте значення поняття «трудові ресурси».
2. Які відмінності у професійному і освітньому' складі трудових ресурсів у різних країнах світу'?
3. Яким є пенсійний вік для чоловіків і жінок в Україні?
4. Як впливає кількість і якість трудових ресурсів на розвиток господарства окремої країни? Наведіть приклади.
ПОПРАЦЮЙТЕ В ГРУПІ
Знайдіть у мережі Інтернет інформацію про дитячу працю в країнах світу. На основі цього доведіть свою думку про доцільність використання дитячої робочої сили.
група 1— відстоює плюси залучення дітей до праці.
група 2 — обгрунтовує небезпеки залучення дітей до трудової діяльності.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ для самоконтролю навчальних досягнень
1. Укажіть один із найбільш точних методів обліку населення
А реєстри населення Б переписи населення В статистичні описи Г статистичні збірники
2. Середня очікувана тривалість життя в світі становить:
А 56 років;
Б 72 роки;
В 67 років Г 62 роки
3. Середня густота населення в світі складає:
А 50 осіб/км2 Б 60 осіб/км2 В 70 осіб/км2 Г 80 осіб/км2
4. Найбільша зайнятість населення у високорозвинених країнах світу в:
А промисловості Б сільському господарстві В сфері послуг Г сфері управління
5. Укажіть, як називають людей, які забезпечують пропозицію робочої сили для виробництва товарів і послуг:
А економічно активне населення Б економічно неактивне населення В безробітні люди Г трудові резерви
6. Укажіть основну причину процесу старіння населення в Україні:
А збільшення кількості осіб старшого віку внаслідок різкого зростання середньої тривалості життя населення
Б зростання частки людей старшого віку поряд із зменшенням частки дітей внаслідок зменшення показника народжуваності В збільшення частки людей старшого віку внаслідок зниження верхньої межі працездатного віку
Г зменшення показників народжуваності і смертності
Це матеріал з підручника Географія 8 клас Бойко
Автор: admin от 4-08-2016, 03:25, Переглядів: 9720