Народна Освіта » Географія » § 8. Плани міст, схеми руху транспорту

НАРОДНА ОСВІТА

§ 8. Плани міст, схеми руху транспорту

Пригадайте, що таке план.

Чим план відрізняється від карти?

ШТАНИ МІСТ. У 6 класі ви докладно ознайомилися з планом і знаєте, що це зменшене великомасштабне зображення невеликої ділянки земної поверхні на площині за допомогою умовних знаків. Плани міст відрізняються від топографічної карти найбільшого масштабу більшою деталізацією об’єктів місцевості та призначенням (мал. 32).

їх застосовують здебільшого для будівельного проектування. Зокрема, для складання креслень ділянок забудови, планування промислових районів, приміських зон, розвитку транспортної мережі. На планах міст відображають не тільки наземні об’єкти, а й підземні споруди (метро, каналізацію, колектори зв’язку тощо). Вони також призначені

для орієнтування в цих населених пунктах: на них підписано назви вулиць, позначено важливі об’єкти, зупинки громадського транспорту та ін. Популярними серед туристів є панорамні плани та схеми у тривимірному виконанні (мал. 33).

Нині плани міст України, як і інші картографічні твори, поширені в електронному вигляді.

СХЕМИ РУХУ ТРАНСПОРТУ. Найпростіші плани називають схемами. На них зображають тільки окремі об’єкти. Так, схеми руху транспорту містять докладні технічні та експлуатаційні характеристики мережі шляхів. Наприклад, на схемі автошляхів Києва відображено їх напрямки, а за допомогою спеціального маркування розрізняють автомагістралі загальноєвропейського та загальнодержавного значення (мал. 34). Схеми залізниць, шо ви могли бачити їх на вокзалах або в потягах, допомагають орієнтуватися в розміщенні станцій.

ЗНАЧЕННЯ ТОПОГРАФІЧНИХ КАРТ І ПЛАНІВ. Топографічні карти і плани використовуються для вивчення місцевості, орієнтування, вирішення різноманітних госпо-

Мал. 33. Фрагмент панорамної туристичної схеми центральної частини м. Львова

Міжнародні транспортні    _

t*f*f**Ct*4 Hfome·    I    J    ^

Мал. 34. Схема автошляхів м. Києва

дарських завдань. Вони дають змогу визначати склад об’єктів місцевості, їх характеристики, положення та розміри, вимірювати відстані, площі, напрямки, висоти точок.

Людям часто доводиться подорожувати незнайомими місцями. Для успіху мандрівки потрібно уявляти маршрут і дотримуватися його. Для туристичної, скажімо, подорожі можна скористатися вже визначеним шляхом, що його розробили досвідчені туристи або туристична фірма. А можна спробувати розробити маршрут подорожі й самотужки, врахувавши особливості рельєфу місцевості, висоти точок, відстані між ними, кути напрямків руху. Це можна зробити за допомогою комп’ютера, скориставшись, наприклад, відомим сервісом Google Earth (Google Планета Земля).

Під час мандрівки зручно послуговуватися (//^-навігатором. Він дає змогу визначити і сторони горизонту, і азимут, і відстань до потрібного об’єкта, виміряти площу території і навіть установити швидкість вашого руху. Проте електронних пристроїв може не бути під руками. Крім того, вони залежать

Можливості СРБ-пристрїв

бРБ-навігатор може «провести» туриста за попередньо накресленим уручну маршрутом і допомогти повернутися тією самою дорогою. Він «підкаже», як не проґавити потрібний поворот, стежку, не забути залишений наплічник (за умови попереднього внесення їх у пам'ять пристрою). Але йому потрібні не тільки батарейки, а й безперешкодна видимість неба. Крім того, він не вирішить за вас, куди варто податися наступними вихідними - для цього потрібно вивчати географію рідного краю, своєї країни і світу.

від джерел електроживлення, і під час тривалих подорожей техніка може вийти з ладу. Ось чому вміння й навички користуватися топокартою, планом, схемою й орієнтуватися на місцевості за допомогою компаса ніколи не втратять своєї важливості.

За допомогою топографічної карги або плану міста можна заздалегідь прокласти оптимальний маршрут мандрівки чи екскурсії, а діставшись до обраної місцевості, зорієнтуватися на ній. Вміти орієнтуватися означає: визначати сторони горизонту, розпізнавати на місцевості рельєф та об’єкти, встановлювати своє місцезнаходження і шлях прямування.

ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ

План міста відрізняється від топографічної карти ступенем деталізації об’єктів місцевості та призначенням.

Схеми руху транспорту — це найпростіші плани, на яких зображають лише окремі об’єкти.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

1. За планом м. Києва (мал. 32) з’ясуйте, як вам дістатися на метро від центрального залізничного вокзалу до перехрестя вулиць Володи мирської і Проріз

ної. Які пам’ятки культури ви побачите, йдучи вулицею Володимирською до Вол од и м ирської гірки? Як звідти потрапити на Майдан Незалежності?

2.    Користуючись мал. 33, прокладіть найкоротший маршрут від площі Ринок до Високого Замку на Замковій горі, що у Львові. Якими вулицями він пролягатиме? Які переваги для туриста має об’єкт з більшою відносною висотою?

3.    Для чого людині погрібні плани міст?

4.    Чи доводилося вам користуватись будь-якою схемою руху транспорту? Чи допомогла вона одержати погрібну вам інформацію?

5*. Уважно розгляньте схему автошляхів м. Києва (мал. 34). Поміркуйте, навіщо довкола великих міст прокладають об’їзну дорогу.

/проведіть дослідження

Прокладання маршрутів за топографічною каргою та їх обґрунтування

Уявіть, що ви мешкаєте в містечку Тулин. Користуючись фрагментом топографічної карти (мал. 23 на с. 33), прокладіть маршрут дводенного пішохідного турпоходу, метою якого є найвища вершина місцевості. Обираючи шлях слідування, зважте на такі важливі моменти:

1)    середня швидкість, з якою рухається людина, становить 6 км/год;

2)    місце для ночівлі в наметах має бути зручним і безпечним;

3)    наявність природних перепон (заболочених ділянок, крутих схилів, глибоких ярів тощо).

Обгрунтуйте свій вибір маршруту.

ПОПРАЦЮЙТЕ В ГРУПІ

Уважно розгляньте схему метрополітену в м. Харкові на мал. 35. Уявіть, шо вам потрібно дістатися від однієї станції метро до іншої: група 1 — від станції «Південний вокзал» до станції «Ботанічний сад»; група 2— від станції «Центральний ринок» до станції «Академіка Барабашова»; група 3 — від станції «Студентська» до станції «Наукова».

Якою лінією метро необхідно скористатися? Скільки зупинок погрібно проїхати? Чи погрібно робити пересадку, щоб перейти на іншу лінію? Обчисліть, скільки приблизно часу ви витратите на цей шлях, якщо тривалість поїздки між двома станціями в середньому становить 2,5 хв.

КНИЖКОВА ПОЛИЦЯ

1.    Велика ілюстрована енциклопедія України. - К.: Махаон, 2007.

2.    Ємченко О. П. Біографи голубої планети : Етюди про великих мандрівників. — К.: Веселка, 1984.

3.    Шабліи О. І. Академік Степан Рудницький — фундатор української географії. — Львів — Мюнхен : РВВ Львів, держ. ун-ту, 1993.

4.    Шевченко В. Тричі перший: видатний мореплавець та географ Юрій Лисян-ський. - К.: ДНВП «Картографія», 2003.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ для самоконтролю навчальних досягнень

1.    Укажіть, який метод дослідження застосовують для збору фактичного матеріалу безпосередньо на місцевості.

А аерокосмічний Б експедиційний В картографічний Г моделювання

2.    Укажіть, хто склав перші докладні карти винятково земель України.

А Геродот    Б Ґійом де Боплан В Степан Рудницький Г Страбон

3.    Зазначте, до якого елемента карти належать масштаб і проекція, в якій її виконано.

А допоміжне оснащення    В картографічне зображення

Б легенда    Г математична основа

4.    Укажіть, яку проекцію застосовують для географічних карт України, якщо на них майже не спотворюються кути, площі, невеликі відстані.

А довільну    Б рівновелику В рівнокутну

5.    З'ясуйте, на яких картах територію України буде зображено докладніше. А великомасштабних Б середньомасштабних В дрібномасштабних

6.    Яка форма поверхні зображена на малюнку?

А горб Б улоговина В яр Г кар'єр

7.    Установіть відповідність між способами картографічного зображення та об'єктами і явищами, для зображення яких їх використовують.

Спосіб зображення    Об'єкт, явище

1    значки    А    ґрунти

2    ізолінії    Б    температура повітря

3    лінійні знаки    В    кордони держав

4    якісний фон    Г    родовища корисних копалин

Д болота

8.    Назвіть послідовно джерела географічних відомостей про Україну, починаючи від найдавніших часів.

А електронні карти Б наукові праці Степана Рудницького В літопис «Повість минулих літ» і княжі грамоти Г карта Ґійома де Боплана

9.    Як розрізняють карти за призначенням? Де їх використовують?

10.    Що таке геоінформаційна система (ГІС)?

11.    Для чого призначений 6Р5-навігатор?

12.    Яку карту називають топографічною?

 

 

Це матеріал з підручника Географія 8 клас Бойко

 

Категорія: Географія

Автор: admin от 3-08-2016, 21:35, Переглядів: 5779