НАРОДНА ОСВІТА

Вітаміни

Основні поняття і терміни: водорозчинні та жиророзчинні вітаміни, авітаміноз, гіповітаміноз.

Вітаміни (з латин, життя) — це речовини різної хімічної природи, що необхідні для забезпечення важливих фізіологічних і біологічних процесів в організмі.

Основоположник учення про вітаміни — російський лікар Микола Лунін. Оскільки більшість цих речовин не відкладається про запас і не синтезується

в організмі, необхідно постійно вживати продукти, що їх містять. За нестачі вітамінів у їжі в організмі людини виникає захворювання гіповітаміноз, а при відсутності їх — авітаміноз.

Це треба пам'ятати! Потреба організму у вітамінах зростає під час перебігу всіх захворювань, при виконанні важкої фізичної й розумової праці, вагітності, в умовах підвищеної радіоактивності.

Розрізняють водорозчинні (С, групи В) і жиророзчинні (А, В, Е, К) вітаміни (рис. 11).

Водорозчинні вітаміни. Вітамін С, або аскорбінова кислота, входить до складу ферментів, які забезпечують засвоєння білка клітиною, а завдяки цьому — міцність тканин, особливо сполучної та м’язової; швидке загоєння ран при порушеннях у тканинах (запалення, травмування); реакції імунітету; нормальне 11 роду кува і п ія гормої і і в.

Гіпо- й авітаміноз вітаміну С спричиняють цингу, за якої припиняється синтез білків. Це призводить до руйнування тканин, утворення виразок на слизових оболонках, зокрема ясен (рис. 12), травних шляхів, руйнування судин. Як наслідок — кровотечі з ясен, слизової оболонки травних шляхів, носової порожнини, розхитування й випадання зубів. Шкіра стає плямистою, трапляються підшкірні крововиливи, навіть смертельні кровотечі в черевну порожнину; не виробляються антитіла й інші чинники імунітету; організм стає беззахисним щодо хвороботворних мікроорганізмів, і людина може загинути через будь-яку хворобу.

Добова потреба вітаміну С становить 50-100 мг. Основне його джерело — сира рослинна їжа: капуста, цибуля, чорна смородина, щавель, лимони, плоди шипшини, обліпиха, китайський лимонник. Цей вітамін дуже

нестійкий: швидко руйнується в зірваних плодах, при кулінарній обробці продуктів, контакті з киснем. Тому овочі та фрукти необхідно нарізати безпосередньо перед уживанням. Варити їх треба, кидаючи в киплячу воду, їсти свіжими.

Вітамін С руйнується також при контакті з металами. Тому подрібнювати овочі краще на пластмасовій або дерев'яній шатківниці, а варити — в емальованому посуді. Щоб узимку забезпечити організм вітаміном С, пийте вітамінні чаї з шипшини, листя чорної смородини, берези, вишні, чорниць, полуниць, суниць, конюшини, соснових або ялинових гілочок.

Вітаміни груші В. Вітамін ВІ — один із найважливіших у цій групі. Надзвичайна його роль у вуглеводному обміні. Нестача або відсутність цього вітаміну призводить до тяжких, іноді навіть смертельних уражень нервової системи, найтяжча форма якого — хвороба бері-бері — параліч нижніх кінцівок і м'язове виснаження. Багато вітаміну В( у дріжджах, хлібному квасі, у зернових і бобових культурах, у яєчному жовтку, найбільше його міститься у висівках пшениці, жита, рису.

Вітамін Вибере участь в обміні білків, жирів і вуглеводів, у процесах росту організму, відновленні клітин шкіри, слизових оболонок. Він потрібен для сприйняття кольору та світла. За його нестачі шкіра стає сухою, тріскається, по краях губ утворюються болісні тріщини (заїди), значно погіршується зір. Основні джерела цього вітаміну — яйця, сир, молоко, ряжанка, кефір, крупи, бобові культури.

Вітамін Вв забезпечує нормальне засвоєння білків і жирів. Нестача його в організмі дитини спричиняє затримку росту, недокрів'я, шлунково-кишкові розлади, підвищену дратівливість. У дорослих брак вітаміну спричиняє запалення шкіри, слизових оболонок, частіше — ротової порожнини, безсоння. Цей вітамін міститься в багатьох продуктах рослинного й тваринного походження: кукурудзі, ячмені, гороху, картоплі, буряках, яловичині, яйцях, молоці. У нормі вітамін В6 у достатній кількості утворюється мікроорганізмами товстого кишечнику.

Вітамін В/2є проти анемічним чинником. За його нестачі в організмі людини можуть виникати тяжкі, навіть смертельні анемії. Основне джерело цього вітаміну — продукти тваринного походження: м’ясо, печінка. Причина виникнення авітамінозу — неповноцінне харчування, наприклад вегетаріанське.

Жиророзчинні вітаміни. Вітамін А, або ретинол (з латин, сітківка ока), входить до склад}' пігменту зорових рецепторів — паличок і колбочок; сприяє нормальному росту організму (його ще називають «вітаміном росту»), розмноженню та відновленню тих клітин, які швидко й постійно змінюються крові, шкіри, слизових оболонок тощо; завдяки важливому значенню в білковому обміні він підвищує опірність тканин до інфекцій і прискорює процеси загоєння ран.

Гіііо- й авітаміноз вітаміну А спричиняє порушення функції зору (виникає так звана «куряча сліпота», коли в сутінках людина майже нічого не бачить); сухість шкіри та слизових оболонок, утворення виразок і гнійників; недостатній ріст.

Оскільки цей вітамін жиророзчинний, то в повноцінному вигляді він міститься лише у тваринних жирах: печінці, особливо риб’ячій, у риб’ячому жирі. Є він також у шипшиновій, облілиховій, морквяній оліях. Неактивний попередник цього вітаміну — каротин (з латин, морква) — є в червоних, жовтих, жовтогарячих фруктах і овочах: абрикосах, моркві, червоному солодкому перці, а також у шпинаті, бобових тощо. Для ефективнішого засвоєння вітаміну А необхідно вживати ці овочі та фрукти з олією або сметаною.

Вітамін І) разом із гормонами щитоподібної та паращитоподібних залоз виливає па процеси кісткоутворсиня й регулює правильне співвідношення кальцію та фосфору, з яких утворюються кістки, забезпечує всмоктування цих елементів у тонкому кишечнику та перенесення їх кров'ю до кісткової тканини.

У разі гіно- й авітамінозу вітаміну В виникає тяжке захворювання — рахіт (з грецьк. хребетний стовп).

Від нестачі Кальцію та Фосфору в організмі дитини її кістки розм’якшуються, тоншають, не заростає тім’ячко; ноги викривляються, спотворюються (рис. 13), ріст уповільнюється. Вітамін В міститься в печінці, риб’ячому жирі, яєчному жовтку. Організм може сам синтезувати вітамін В у шкірі під виливом сонячних променів.

Вітамін Е впливає на репродуктивну функцію. Його нестача спричиняє безплідність. Цей вітамін міститься в нерафіиованих рослинних оліях, зародках зерен пшениці, печінці.

Вітамін Ксинтезується мікроорганізмами кишечнику. Без нього не утворюється найважливіший чинник згортання крові — протромбін. Цей вітамін містять деякі рослини: шпинат, капуста, салат, кропива, грицики, деревій.

Думаємо, розуміємо, відповідаємо. 1. Поясніть походження слова вітамін

2. Що є джерелом вітамінів для організму людини? 3. Назвіть хворобливі стани, що виникають за нестачі вітамінів у організмі. 4. Обґрунтуйте значення вітаміну С для організму людини. Які порушення виникають за його нестачі? 5. Обґрунтуйте значення вітамінів групи В для організму людини. Які порушення в організмі виникають за їхньої нестачі? 6. Який природний чинник сприяє профілактиці та лікуванню рахіту?

Самостійна робота з підручником. Складіть у зошитах таблицю «Вітаміни, їх роль і шляхи надходження в організм».

Запитання для допитливих. Який існує зв’язок між сонячним промінням і ростом кісток?

Домашнє завдання. 1. Складіть пам'ятку, як зберегти вітамін С у продуктах харчування; ознайомте з нею членів своєї родини. 2. Користуючись підручником і додатковою літературою, розробіть проект на тему «Збалансоване харчування».

Це треба знати. Повноцінне та різноманітне харчування — запорука одержання організмом необхідної кількості вітамінів.

Дослідницький практикум N2 1

ТЕМА. Самоспостереження за співвідношенням маси та росту тіла

МЕТА: навчитися вимірювати зріст і масу тіла, оцінювати їхнє значення.

ОБЛАДНАННЯ ТА МАТЕРІАЛИ: ростомір, ваги, таблиці стандартів фізичного розвитку учнів шкіл.

ХІД РОБОТИ

1.    Поміряйте зріст ростоміром (зверніть увагу на те, що голова досліджуваного має бути в такому положенні, щоб верхній край зовнішнього слухового проходу та кути очей були на одному горизонтальному рівні). Запишіть показники зросту в різних досліджуваних.

2.    Виміряйте масу тіла, використовуючи медичні або побутові ваги. Запишіть показники в різних досліджуваних.

3.    Порівняйте показники зросту й маси тіла зі стандартами фізичного розвитку.

ВИСНОВОК

1.    Яка відповідність (невідповідність) антропометричних показників фізіологічній нормі?

2.    Поясніть значення цих показників для раціонального харчування, складання добового харчового раціону.

Стандарти фізичного розвитку учнів шкіл (за А. Мінхом)

Вік

(уроках)

Хлопці

Дівчата

Зріст (усм

8

123,5

122,5

9

127,4

126,3

10

131,8

132,5

11

137,1

139,5

12

143,3

144,9

13

147,9

150,8

14

156,1

154,5

15

162,3

156,8

16

166,5

158,7

17

171,4

159,0

Вік

(уроках)

Хлопці

Дівчата

Маса (укг)

8

24,5

23,9

9

26,3

25,3

10

29,0

28,3

11

32,1

32,0

12

36,0

36,9

13

39,2

41,9

14

45,5

47,5

15

51,9

50,6

16

56,7

53,7

17

62,8

54,5

Це треба знати. Значне відхилення зросту й маси тіла від нормальних значень у той чи інший бік є підставою для звернення до лікаря.

 

Це матеріал з підручника Біологія 8 клас Страшко

 

Категорія: Біологія

Автор: admin от 19-07-2016, 12:29, Переглядів: 1745