Народна Освіта » Біологія » Розмноження та розвиток людини

НАРОДНА ОСВІТА

Розмноження та розвиток людини

Репродуктивна система людини, будова та функції

Основні поняття й ключові терміни: РЕПРОДУКТИВНА СИСТЕМА. Жіноча репродуктивна система. Чоловіча репродуктивна система. Пригадайте! Що таке розмноження?

Цікаво

Символи Марса і Венери є символами античної астрології. Жіночий знак Венери зображують як коло з хрестиком, спрямованим вниз. Його називають «Дзеркалом Венери», і він символізує жіночність, красу й кохання. Чоловічий знак Марса зображують як коло зі стрілкою, спрямованою вгору і вправо. Цей символ називають «щит і спис Марса». У біологію ці символи ввів Карл Лінней для позначення статі рослин.

ЗМІСТ

Які особливості розмноження людини?

Розмноження є фізіологічною функцію, що забезпечує самовідтворення й існування людини розумної як біологічного виду. Для людини властиве статеве розмноження, у якому беруть участь статеві клітини, або гамети, що мають половинний набір хромосом. Ці клітини утворюються статевими залозами двох типів - яєчниками та яєчками. Вони розташовані в організмі особин різної статі, які відрізняються статевими ознаками. Тому в людини спостерігається роздільностатевість із явищем статевого диморфізму.

Розмноження людини забезпечує РЕПРОДУКТИВНА (СТАТЕВА) СИСТЕМА (від лат. «репродукціо» - відтворення) - сукупність статевих органів, які забезпечують статеве розмноження. Розрізняють чоловічу й жіночу репродуктивні системи.

Уся спадкова інформація про людський організм закодована в ДНК, що міститься в хромосомах. їх у людини 46. Перед розмноженням з ди-плоїдних клітин статевих залоз формуються гамети, у яких по 23 хромосоми і половинний набір спадкової інформації. Згодом після заплід-

нення й злиття ядер статевих клітин повний набір спадкової інформації відновлюється. Ось чому діти мають ознаки обох своїх батьків.

Розмноження людини стає можливим із настанням статевої і фізичної зрілості. Але людина є біосоціальним видом, тому велику роль у її розмноженні відіграють психічна готовність майбутніх батьків і соціальні умови їхнього життя та суспільні норми поведінки.

У людини може спостерігатися раннє статеве дозрівання, що пов’язане з акселерацією (прискорення темпів індивідуального розвитку й росту дітей і підлітків порівняно з попередніми поколіннями).

Таблиця. ОСОБЛИВОСТІ РОЗМНОЖЕННЯ ЛЮДИНИ

Рівень

організації

Особливості

Молекулярний

Спадкова інформація, що записана на ДНК, передається наступному поколінню матеріальними носіями спадковості - хромосомами

Клітинний

Чоловічі гамети - сперматозоїди й жіночі гамети - яйцеклітини містять по 23 хромосоми.

Тканинний

В утворенні статевих органів беруть участь усі 4 типи тканин

Рівень органів

Статеві органи, на відміну від органів інших систем, відрізняються в чоловіків та жінок

Системний

Жіноча й чоловіча статеві системи мають зовнішні та внутрішні статеві органи

Організмовий

Чоловічий та жіночий організм відрізняються за первинними (пов'язані з будовою статевих органів) й вторинними (особливості будови, функцій та поведінки, що відрізняють чоловічу стать від жіночої) статевими ознаками

Отже, розмноження людини забезпечується репродуктивною системою, що відрізняється в організмів чоловічої й жіночої статі, та грунтується на біологічній й соціальній основі

Яке значення жіночої репродуктивної системи?

Репродуктивну систему жінки утворюють зовнішні статеві органи (соромітні губи й клітор), внутрішні статеві органи (яєчники, маткові труби, матка, піхва), молочні залози (парні органи, у яких утворюється секрет для вигодовування немовлят).

Головні статеві органи в жінок - два яєчники. Це парні органи овальної форми, розташовані біля лійкоподібних кінців маткових труб. У них містяться незрілі яйцеклітини, які утворюються в організмі жінки ще до її появи на світ. Дозрівання яйцеклітин в яєчниках жінки відбувається від завершення статевого дозрівання й до кінця репродуктивного періоду. Щомісяця у кожної жінки відбувається овуляція - одна з яйцеклітин досягає повної зрілості і виходить з яєчника. Після виходу' яйцеклітина потрапляє в маткову трубу, по якій просувається до матки. Якщо яйцеклітина не запліднюється, настає

менструація. Окрім яйцеклітин, у яєчниках є секреторні клітини, що виділяють статеві гормони (естрадіол, прогестерон).

Маткові труба - це парні органи, що зв’язують яєчники з порожниною матки. Загальна довжина маткової труби близько 12 см. Захоплюючи зрілу яйцеклітину з яєчника, маткові труби забезпечують її живлення і переміщення до матки. У маткових трубах відбувається йзалліднеиня з утворенням зиготи.

Матка - порожнистий непарний м’язовий орган, у якому' під час вагітності із зиготи розвивається зародок і плід. У ній розрізняють тіло матки, до якого підходять маткові труби, та шийку матки, що є найвужчим кінцем цього органа. Матка переходить у піхву, через яку сперматозоони потрапляють у жіночий організм.

Отже, жіноча репродуктивна система - сукупність органів, що забезпечують утворення яйцеклітин, секрецію жіночих статевих гормонів, запліднення і внутрішньоутробний розвиток.

Яка будова та функції чоловічої репродуктивної системи?

Репродуктивну систему чоловіка утворюють зовнішні статеві органи (мошонка й статевий член), внутрішні статеві органи (яєчка, придатки яєчка, сім’явиносна протока, сім’яні міхурці, сім’явипорскувальна протока), передміхурова залоза. На відміну від жіночої, чоловіча репродуктивна система майже повністю знаходиться зовні. Така будова пов’язана з тим, що для дозрівання сперматозоїдів потрібна температура нижче 36,6 С.

Головні статеві органи чоловіків - два яєчка. Це парні органи, розташовані в шкірному мішечку - мошонці. Яєчка складаються із звивистих сім’яних канальців, у яких утворюються сперматозоони. Окрім цього, у клітинах яєчок синтезуються чоловічі статеві гормони андрогени, зокрема тестостерон. Далі сперматозоони надходять до придатків яєчок, де досягають зрілості й зберігаються, поки не виводяться. Від кожного з придатків яєчок починається сім’ яви-посна протока, що з’єднується з протокою сім'яних міхурців. Це парні органи, що се-кретують рідину для забезпечення сперматозоонів поживними речовинами. Протоки придатків яєчок і протоки сім’яних міхурців зливаються в загальну' сім’явипорскувальну протоку, що відкривається в канал статевого члена. Під сечовим міхуром навколо сечовипускного каналу розташовується передміхурова залоза (простата). Вона утворює секрет, що захищає чоловічі гамети та підтримує їхню рухливість.

Отже, чоловіча репродуктивна система - сукупність органів, що забезпечують утворення сперматозоонів, секрецію чоловічих статевих гормонів та осіменіння.

ДІЯЛЬНІСТЬ Навчаємося пізнавати Самостійна робота з таблицею

Застосуйте метод порівняння і визначте ознаки подібності та відмінності. Поясніть їхі причини.

Ознаки

Жіноча репродуктивна система

Чоловіча репродуктивна система

Зовнішні органи

   

Внутрішні органи

   

Розташування основних органів

   

Назва клітин, які утворюють

   

Назва гормонів, які утворюють

   

Функції

   

Біологія + Хімія

В організмі дорослої людини міститься близько 2-3 г цинку, майже 90% його загальної кількості зосереджено в м’язах і кістках. Значна кількість цього мікроелемента знаходиться в передміхуровій залозі та в сім’яній рідині, що вказує на його значення для репродуктивного здоровя чоловіка. Також цей мікроелемент має вагомий вплив на стан імунної системи. Цинк є активатором діяльності Т-лімфоцитів, синтезу лімфоцитами цитокінів, що регулюють імунну відповідь і діють як фактор росту для імунної системи. А як цинк потрапляє в організм людини? У яких продуктах харчування міститься Цинк?

Біологія + Міфологія

У давньоримській міфології Амур - крилатий хлопчик, маленький бог закоханих, супутник Венери. Він озброєний золотим луком та стрілами, якими вціляє в людські серця, викликаючи в людей почуття кохання. Звідси вислів «бути пораненим стрілою Амура» - закохатися. Спробуйте відшукати зв'язок між статевими гормонами, роботою серця та коханням. Яка роль ендокринної системи в регуляції процесів розмноження людини?

РЕЗУЛЬТАТ

Оцінка

Запитання для самоконтролю

1-6

1. Що таке репродуктивна система? 2. Який набір хромосом містять гамети? 3. Що таке жіноча репродуктивна система? 4. Назвіть статеві органи жінок, що утворюють яйцеклітини. 5. Що таке чоловіча репродуктивна система? 6. Назвіть статеві органи чоловіків, що утворюють сперматозоони.

7-9

7. Які особливості розмноження людини? 8. Яке значення жіночої репродуктивної системи? 9. Яка будова та функції чоловічої репродуктивної системи?

10-12

Яка роль ендокринної системи в регуляції процесів розмноження людини?

Статеве дозрівання

Основні поняття й ключові терміни: СТАТЕВЕ ДОЗРІВАННЯ. ГАМЕТОГЕНЕЗ. Овогенез. Сперматогенез. Менструальний цикл. СТАТЕВІ КЛІТИНИ. Яйцеклітини. Сперматозоїди.

Пригадайте! Що таке репродуктивна система людини?

Поміркуйте

«Змінюються пропорції тіла, ріст скелета випереджає розвиток м'язів, часто різко збільшується вага тіла. Через це порушуються робота серця, легень, кровообіг, організм «штурмують» гормони. Гормональна перебудова організму призводить до нестійкого емоційного стану. Непривабливе, на власну думку, тіло та поява вугрів роблять особистість вразливою. Невдалі жарти, кпини однолітків можуть призвести до розчарувань у собі». Про який період життя людини йдеться?

ЗМІСТ

Які ознаки статевого дозрівання в хлопців і дівчат?

Підлітковий період, у якому відбувається статеве дозрівання, є одним із критичних етапів життя людини. В організмі підлітків відбувається бурхливий розвиток й перебудова, напружено працюють усі органи й системи органів, особливо нервова й ендокринна.

Статеве дозрівання в хлопців відбувається від 11 до 18 років. Перші його ознаки - збільшення розмірів яєчок і статевого члена. У яєчках починають дозрівати сперматозоони і вироблятися чоловічі статеві гормоии-андрогеии. Під їхнім впливом формуються вторинні статеві ознаки: з’являється волосся на лобку, під пахвами й на обличчі, швидко ростуть скелет та м’язи. Плечі розширюються, а таз залишається вузьким. Збільшуються й змінюються хрящі гортані, голос стає нижчим, відбувається мутація голосу. Під впливом статевих гормонів посилюється секреція шкірних залоз, особливо на обличчі й спині. Іноді вони запалюються і тоді з’являються вугрі, які, зазвичай, зникають до 21-23 років. З 14 років починає виділятися сперма. Її мимовільне виділення може відбуватися під час сну. Це явище називається полюцією і свідчать про те, що сім'яники розвиваються нормально.

Статеве дозрівання в дівчат відбувається від 9 до 16 років. У цей час збільшується секреція статевих гормонів. Під їхнім впливом розвиваються жіночі вторинні статеві ознаки: молочні залози, волосся на лобку й під пахвами, інтенсивно росте і розвивається скелет. Розвиток вторинних статевих ознак у дівчат відбувається інакше, ніж у хлопців: розширюються тазові кістки, а плечі залишаються вузькими.

У віці 12-14 років у дівчат починаються менструації, які відбувається регулярно (у більшості жінок - через 28 днів). Ця особливість є ознакою дозрівання яйцеклітини у фолікулах яєчників. У дівчаток-підліт-ків менструації нерегулярні, перерви бувають до кількох місяців. Це не повинно викликати занепокоєння. Через 2-3 роки цикл стає регулярним. Перша овуляція є важливим періодом статевого дозрівання, але статеву зрілість вона ще не означає. Справжня зрілість наступає у 16-18 років, коли не тільки репродуктивна система, але й весь організм сформований і готовий до продовження роду.

Отже, СТАТЕВЕ ДОЗРІВАННЯ - сукупність процесів, що забезпечує появу здатності організму до продовження роду.

Які особливості утворення статевих клітин у дівчат та хлопців?

Основною біологічною ознакою статевого дозрівання є утворення статевих клітин - яйцеклітин і сперматозоонів. Цей процес науковці називають гаметогенезом і поділяють на овогенез та сперматогенез.

Овогенез — це процес утворення й дозрівання яйцеклітин. В організмі дівчат яйцеклітини починають розмножуватися у яєчниках ще в зародковому періоді розвитку. З настанням статевої зрілості організму ці гамети дозрівають і формуються для запліднення. Новонароджена дівчинка має більше 1 мільйона первинних яйцеклітин. Усі вони сховані в міхурці яєчників - фолікули. Більшість цих гамет гинуть упродовж статевого дозрівання, а зрілими упродовж життя жінки стають 400-500 яйцеклітин. Процес дозрівання яйцеклітин перебігає циклічно й називається менструальним циклом. Менструальний цикл (від лат. «менструа» - щомісячне) - періодичні зміни в організмі жінки репродуктивного віку, спрямовані на можливість зачаття. Тривалість його - найчастіше 28 днів. Початком менструального циклу умовно вважається перший день менструації. Приблизно в середині циклу (на 14 день) відбувається овуляція - вихід яйцеклітини з фолікула. На місці фолікула, що лопнув, виникає жовте тіло. Це тимчасова залоза, що продукує гормон вагітності - прогестерон. Його функцією є підготовка слизової оболонки матки до занурення заплідненої яйцеклітини. Якщо цього не сталося, через 3-4 дні яйцеклітина гине, жовте тіло руйнується, слизова оболонка разом із кровоносними судинами відшаровується. Відбувається тимчасова маткова кровотеча, або менструація, що триває 3-5 днів. Після її закінчення слизова оболонка матки відновлюється і цикл розпочинається спочатку, але яйцеклітина дозріває вже в другому яєчнику.

Таблиця. ФАЗИ МЕНСТРУАЛЬНОГО ЦИКЛУ

Сперматогенез - процес утворення й дозрівання сперматозоонів. На відміну від дівчат, в організмі хлопців утворення гамет із первинних статевих клітин починається лише в підлітковому віці й триває до глибокої старості (65-70 років). Цей процес триває приблизно 73-75 днів. Сперматозоони утворюються у яєчках, а саме в звивистих сім’яних канальцях. Дозрілі сперматозоони потрапляють у сім’явиносні протоки, де змішуються із сім’яною рідиною, утворюючи сперму. За один статевий акт виділяється 2-4 мл сперми, яка містить до 300 млн сперматозоонів.

Отже, ГАМЕТОГЕНЕЗ - це процес утворення й дозрівання гамет, який у людини починається ще в період ембріонального розвитку й має свої особливості в чоловіків та жінок.

Що визначає особливості будови яйцеклітин і сперматозоонів?

СТАТЕВІ КЛІТИНИ - це клітини з гаплоїдним набором хромосом, які виконують функцію передачі спадкової інформації від особин батьківського покоління нащадкам. На відміну від нестатевих клітин, гамети характеризуються

низьким рівнем процесів обміну речовин. Гамети розвиваються із первинних статевих клітин, що закладаються ще в зародковому віці.

Яйцеклітини - жіночі статеві клітини. Це нерухливі кулясті клітини, розміром приблизно 200 мкм. Жіночі гамети містять у цитоплазмі велику кількість поживних речовин, дуже багато мітохондрій, рибосом, сильно розвинену ендоплазматичну сітку. Яйцеклітини вкриті фолікулярною, прозорою та жовтковою оболонками, які виконують захисну функцію й забезпечують живлення.

Сперматозоони - чоловічі статеві клітини. Це рухливі клітини, які мають видовжену форму тіла, розміром 50-60 мкм. Сперматозоони мають головку, шийку й джгутик. Головка містить ядро з гаплоїдним набором хромосом, тоненький шар цитоплазми і акросом. Ця органела має ферменти, що сприяють проникненню сперматозоона в яйцеклітину. У шийці міститься центріоля й утворена мітохондріями спіральна нитка для забезпечення руху чоловічих гамет.

Отже, будова статевих клітин визначається їхніми функціями.

ДІЯЛЬНІСТЬ Навчаємося пізнавати Самостійна робота з таблицею

Порівняйте статеве дозрівання в дівчат та хлопців та сформулюйте висновок про причини подібності та відмінності.

Ознаки

Статеве дозрівання у дівчат

Статеве дозрівання у хлопців

Коли настає?

   

Які первинні статеві ознаки?

   

Які вторинні статеві ознаки?

   

Які гормони впливають на дозрівання?

   

Які гормони утворюють статеві залози?

   

Які гамети утворюють?

   

Які особливості гаметогенезу?

   

Результат статевого дозрівання

   

Біологія + Дослідження

Сьогодні у світовій літературі існує поняття про підліткову літературу. Науковці виділяють такі характерні особливості цієї літератури: головний герой підліток, мова автора від першої особи, зображення дорослих персонажів з точки зору підлітків, невелика кількість персонажів, часова обмеженість, сленг підлітків, детальні описи зовнішності чи одягу, позитивна розв’язка, один сюжет, об’єм тексту від 125 до 250 сторінок. Проведіть власне дослідження й визначте топ-десятку творів, які читають сучасні підлітки. Запропонуйте пояснення виділених особливостей підліткової літератури.

Біологія + Фізика

Застосуйте знання будови сперматозооиа і свої знання фізики та підготуйте відповіді на запитання з життя сперматозоонів:

-    Чому всі сперматозоони мають негативний заряд?

-    Який тип руху характерний для сперматозоонів?

-    Чому цитоплазма головки сперматозооиа має не колоїдний, а рідинно-кристалічний стан?

-    Чому чоловічі гамети чутливіші до радіації, аніж жіночі? РЕЗУЛЬТАТ

Оцінка

Запитання для самоконтролю

1-6

1. Що таке статеве дозрівання? 2. Наведіть приклади вторинних статевих ознак у хлопців і дівчат. 3. Що таке гаметогенез? 4. Як називаються процеси уторення чоловічих і жіночих гамет? 5. Що таке статеві клітини? 6. Назвіть декілька особливостей будови сперматозоонів та яйцеклітин.

7-9

7. Які ознаки статевого дозрівання в хлопців й дівчат? 8. Які особливості утворення статевих клітин у дівчат та хлопців? 9. Що визначає особливості будови яйцеклітин і сперматозоонів?

10-12

10. Охарактеризуйте особливості підліткового віку.

Запліднення. ембріональний розвиток

Основні поняття й ключові терміни: ЗАПЛІДНЕННЯ. ЕМБРІОНАЛЬНИЙ РОЗВИТОК. Плацента. Вагітність. Критичні періоди вагітності. Пригадайте! Що таке статеві клітини?

Поміркуйте

Чому діти схожі на своїх батьків і водночас не схожі на них?

ЗМІСТ

Яке значення запліднення у людини?

ЗАПЛІДНЕННЯ - злиття чоловічої та жіночої статевих клітин з утворенням зиготи, яка дає початок новому організму. У людини внутрішнє запліднення, за якого гамети зливаються всередині жіночого організму. Це дуже складний і залежний від багатьох чинників процес, у якому можна виділити кілька періодів.

Внутрішнє осіменіння забезпечує потрапляння сперматозоонів безпосередньо в жіночий організм. У людини яйцеклітина зберігає здатність до запліднення упродовж 24 год після виходу з яєчників, сперматозоони дещо більше - близько 48 днів. Гамети здатні виділяти спеціальні речовини - гомони, що сприяють їхній зустрічі та взаємодії.

Зустріч гамет і активація яйцеклітини є стадією переходу яйцеклітини від стану спокою до активного розвитку. Запліднення відбувається лише при певній концентрації чоловічих гамет, що пояснюється необхідністю певної кількості фермента (гіалуронідази), що розщеплює фолікулярну оболонку яйцеклітини. Гамети зустрічаються в маткових трубах уже за кілька годин після статевого акту.

Проникнення сперматозоона у яйцеклітині відбувається таким чином. З цитоплазми яйцеклітини в місці дії ферментів акросоми утворюється сприймаючий горбик, який захоплює голівку і втягує її всередину. Лише один з майже 300 мільйонів сперма-тозоопів може запліднити одну яйцеклітину. У клітину можуть проникати декілька голівок сперматозоонів, але злиття відбувається з ядром лише однієї гамети. Після проникнення яйцеклітина втрачає фолікулярну оболонку і формує оболонку запліднення, яка перешкоджає проникненню інших гамет.

Злиття гаплоїдних ядер обох клітин супроводжується

відновленням диплоїдиого набору хромосом. На цій стадії відбувається генетичне визначення статі. Гамети містять половинний набір хромосом: статеві клітини жінки мають 22А+Х, а гамети чоловіків містять 22А+Х або 22А+У (де А - нестатеві хромосоми, X, У — статеві хромосоми). Таким чином, чоловіки за статевими хромосомами дають два типи гамет, а жінки - один тип. Якщо при заплідненні до яйцеклітини з 22А+Х хромосомами потрапляє сперматозоон з 22А+Х хромосомами, утворюється зародок жіночої статі, а якщо з 22А+У хромосомами - зародок чоловічої статі.

Активація зиготи до поділу (дробіння), яка розпочинається вже через кілька годин після запліднення. Вона продовжується кілька діб за рахунок накопичених поживних речовин цитоплазми. До середини шостої доби зародок уже має понад 100 дрібних клітин.

Отже, завдяки заплідненню діти подібні на своїх батьків, і в той же час - не схожі, тому що мають неповторну комбінацію спадкової інформації, яку отримали завдяки поєднанню гаплоїдних хромосомних наборів батька й матері.

Які основні етапи ембріонального розвитку людини?

Після запліднення у жіночому організмі настає вагітність. Вагітність - це фізіологічний стан організму жінки, пов'язаний із заплідненням та внутрішньоутробним розвитком зародка й плоду. Період вагітності у людини в разі нормального перебігу триває близько 280 днів (40 тижнів). Першими ознаками вагітності є затримка менструації, потяг до кислого й солоного, відраза до деяких видів їжі, нудота, спостерігається також сонливість, дратівливість. В організмі майбутньої матері відбуваються значні гормональні зміни. Посилено виробляється гормон прогестерон і починається підготовка молочних залоз до вигодовування. Ембріональний розвиток під час вагітності поділяють на два періоди: зародковий і плодний.

Зародковий період - це період формування зародка, що триває від моменту імплантації до утворення плаценти. Після запліднення зигота, що активно ділиться, переміщується по матковій трубі до матки. Після кількох поділів формується скупчення клітин, яке називається морула (від лат. «морула»

- ягідка шовковиці). Приблизно через 6 днів після запліднення всередині клітинної маси формується порожнина. Тепер

це одношаровий багатоклітинний зародок, який має назву бластоцисти. На 7-ий день після запліднення бластоциста занурюється в слизову оболону матки й прикріплюється до неї. Цей процес називається імплантацією. Потрапивши в матку, зародок починає швидко розвиватися. Виникають зародкові листки, з них утворюються тканини та органи. На 16-18 день у зародка вже є серце, зачатки очей головного мозку. Наприкінці другого місяця відбувається плацептація з утворенням плаценти (від лат. «плацента» - коржик), або дитяче місце. Плацента є особливим органом, який забезпечує плід поживними речовинами й киснем, вбирає кінцеві продукти обміну, секретує гормони, і служить бар’єром для шкідливих речовин. Від утворення плаценти зародок називають плодом.

Плодний період - це період розвитку плоду, що триває з початку третього місяця до народження. Розвивається плід у плодовому міхурі, що розміщений всередині матки й утворений декількома оболонками. Усередині міхур заповнений навколоплідними водами, що утворені внутрішньою плодною оболонкою. Ця рідина захищає плід від механічних пошкоджень та забезпечує його рухи. З організмом матері плід поєднаний пупковим канатиком, або пуповиною, що містить артерії та вену. Завдяки пуповині плід отримує поживні речовини з крові матері для живлення, антитіла для захисту, кисень для дихання, віддає продукти обміну в кров матері в процесі виділення.

Отже, основними етапами ембріонального розвитку людини є зародковий та плодний періоди.

Як нікотин й алкоголь впливають на розвиток плоду?

Критичні періоди вагітності - це періоди розвитку зародка та плоду, коли їхня вразливість до впливу несприятливих чинників є найбільшою. Пов'язано це з тим, що в названі періоди значно посилюється обмін речовин. Несприятливими факторами впливу на плід навколишнього середовища є: нестача кисню, переохолодження, перегрів, лікарські та медичні препарати, отрути, нікотин, алкоголь, хімічні добавки, збудники інфекцій. У залежності від періоду розвитку зародка все це може виявитися вкрай небезпечним і навіть згубним для нього, тому майбутній мамі слід бути особливо уважною й обережною. Основними критичними періодами вагітності є імплантація, утворення органів (органогенез) та плацептація.

Найбільш поширеними й небезпечними для розвитку зародка й плоду є впливи нікотину й алкоголю. Ці речовини дуже швидко проникають в тканини й органи плоду, що спричиняє порушення їхнього нормального розвитку. У вагітної жінки, якащо палить, збільшується ризик викиднів, мертвонародження, передчасних пологів. Паління матері під час вагітності спричинює звуження судин, що ускладнює надходження поживних речовин до плоду. Унаслідок цього спостерігається порушення росту, уповільнення розвитку плоду. Надходження нікотину в організм на ранніх стадіях внутрішньоутробного розвитку може спровокувати розвиток мутацій, що є причиною порушень під назвою «вовча паща» або «заяча губа».

Алкоголь, як і нікотин, є фактором, який здатний викликати серйозні дефекти в плода. Приблизно в 40% жінок, що вживали алкоголь під час вагітності, народжуються діти з аномаліями в розвитку. Найчастіше наслідками прийому алкоголю під час вагітності стають самовільне переривання вагітності й алкогольний синдром плода (порушення функції нервової системи, затримка росту плода, вади розвитку органів).

Отже, отруєння організму в процесі тютюнопаління та вживання алкоголю під час вагітності сприяє появі мутацій, порушень розвитку плоду, збільшує ризик спадкових та онкологічних захворювань у майбутньої дитини.

ДІЯЛЬНІСТЬ Навчаємося пізнавати Самостійна робота з ілюстрацією

Розгляньте ілюстрацію матки жінки з плодом усередині та зіставте вказані назви з позначеннями.

... - плацента, або дитяче місце;

... - пуповина, або пупковий канатик;

... - плодовий міхур;

... - навколоплідні води плодового міхура;

... - внутрішня оболонка плодового міхура (амніон);

... - плід, який починає готуватися до пологів - повертається головою до шийки матки.

Біологія + Міфологія

Часто в міфах про походження племен їх засновниками виступають брати-близнюки. Наприклад, більшість слов’янських народів походить від трьох легендарних братів-родоначальників: Руса, Чеха й Ляха, засновниками східнослов’янських племен були Радим, В'ятка й Дуліб. Брати Кий, Щек, Хорив і їхня сестра Либідь засновали Київ, що також можна вважати близнюковим мотивом. А хто такі близнюки? Якими бувають близнюки? Спростуйте або доведіть твердження про те, що Кий, Щек, Хорив та Либідь могли бути близнюками.

РЕЗУЛЬТАТ

Оцінка

Запитання для самоконтролю

1-6

1. Що таке запліднення? 2. Яке запліднення в людини? 3. Що таке вагітність? 4. Назвіть два основних етапи ембріонального розвитку. 5. Що таке критичні періоди вагітності? 6. Які чинники є несприятливими для зародка й плоду?

7-9

7. Яке значення запліднення у людини? 8. Які основні етапи ембріонального розвитку людини? 9. Який вплив нікотину й алкоголю на розвиток плоду?

10-12

10. Доведіть необхідність здорового способу життя як необхідної умови народження здорової дитини

Постембріональний розвиток людини

Основні поняття й ключові терміни: ПІСЛЯЗАРОДКОВИЙ РОЗВИТОК. Вікові періоди людини. Репродуктивне здоров'я.

Пригадайте! Що таке розвиток?

Поміркуйте

Чому людина змінюється в процесі розвитку, якщо спадкова інормація, отримана від батьків, є тією самою на кожному з вікових періодів?

ЗМІСТ

Які особливості постембріонального розвитку?

Після народження дитини починається її постембріональний розвиток, що триває аж до кінця життя. Періодизація цього проміжку може здійснюатися за різними критеріями. За настанням статевої зрілості в постембріогеиезі виділяють три періоди: дорепродуктивний, репродуктивний та післярепродуктивний.

Перед репродуктивний період - це період життя організму від народження до настання статевої зрілості. У дівчат цей період триває від народження до 16 років, у хлопців - до 18 років. Характеризується продовженням розвитку органів та збільшенням маси й росту організму. Маса тіла людини порівняно з масою новонароджених збільшується в 20-25 разів. Посилений ріст дитини спостерігається у віці 1-3 роки, у віці 5-7 років і в підлітковому віці. У людини післярепродуктивний період відрізняється відносно більшою тривалістю, оскільки відбувається фізіологічний, фізичний і психічний розвиток.

Репродуктивний період - це період статевої зрілості організму, що характеризується здатністю людини до розмноження. У цьому проміжку організм людини функціонує як стійка саморегулююча система, здатна підтримувати постійність внутрішнього середовища в змінних умовах середовища. Характеризується період зрівноваженістю процесів утворення та загибелі клітин і збереженням маси й розмірів тіла. У цей період маса наростає, в основному, за рахунок жирової тканини, хоча при спортивних тренуваннях вона може збільшуватися й за рахунок м'язової маси.

Післярепродуктивний період - це період, що характеризується втратою організму здатності до розмноження. В організмі людини зменшується вміст води, інтенсивність обміну речовин, послаблюються життєві функції, спостерігається зменшення маси тіла та його розмірів. На цьому етапі відбувається старіння організму. Старіння людини - процес закономірного виникнення вікових змін, які поступово призводять до скорочення пристосувальних можливостей організму. Наука про закономірності старіння - геронтологія. Ознаки старій-

ня проявляються на всіх рівнях організації живого організму. Так, у клітинах знижується активність ферментів, порушуються процеси самовідновлення білків, нуклеїнових кислот. Особливу роль у старінні відіграє втрата нейронів ЦНС.

Отже, ПОСТЕМБРІОНАЛЬНИЙ РОЗВИТОК - це розвиток від народження до смерті організму, основними подіями якого є статеве дозрівання, ріст і старіння.

Які вікові періоди постембріонального розвитку людини?

Вікові періоди - це періоди життя людини, що відрізняються особливостями росту й розвитку. Відповідно до вікових особливостей розвитку життєвий цикл людини поділяють на періоди.

Період новонародженості (перші 10 днів). У немовляти спостерігається непропорційна будова тіла, кістки черепа й тазові кістки не зрослі, у черепі є тім'ячка, хребет без вигинів. Починають функціонувати органи дихання, мале коло кровообігу, механізми терморегуляції, активізується імунна система, виявляються харчові рефлекси.

Грудний вік (до 1 року). У дитини збільшується ріст - у середньому на 23-25 см, формуються вигини хребта, з’являються молочні зуби. Формуються м’язи й з’являється потреба ходити, утворюються харчові умовні рефлекси.

Раннє дитинство — період ясельного віку (1-3 роки). У дитини заростають тім’ячка, змінюються пропорції тіла, уповільнюється ріст (8-11 см на рік), розвивається мозок, поява перших зубів. Відбувається поступовий перехід на спільне харчування, швидко розвивається мова і мислення, виражені емоції.

Перше дитинство — це період дошкільного віку (3-7 років). У дошкільнят відбувається заміна молочних зубів на постійні, діти виростають на 5-7 см за рік. У рухах виявляється стійка узгодженість, мова пов’язується з мисленням, формуються умовні рефлекси писання, розвивається фантазія, провідною діяльністю є ігрова.

Друге дитинство - це молодший шкільний вік (7-10 років). Спостерігається уповільнення темпів росту, розвиток опорно-м’язової системи, після 10 років зростаються кістки таза, секреція статевих гормонів сприяє появі вторинних статевих ознак. Провідна діяльність - навчання, що обумовлює розвиток розумових здібностей.

Підлітковий період - період середнього шкільного віку (11-14 років). У цей складний період здійснюються бурхливий розвиток всіх систем, інтенсивне статеве дозрівання, формуються вторинні статеві ознаки. Спостерігається розвиток абстрактного мислення, емоцій та виявляється психічна неврівноваженість.

Юнацький період - період старшого шкільного віку (15-17 років). Завершується ріст, формування організму і статеве дозрівання.

Зрілий вік настає у віці 21 року. Перший період зрілого віку (до 35 років) є найпродуктивнішим періодом у житті людини. Другий період зрілого віку (від 35 до 60 років) є періодом реалізації людиною своїх можливостей.

Похилий вік починається з 61 року в чоловіків і з 56 років у жінок.

Старечий вік починається в 75 років. Люди з віком 100 і більше років - довгожителі.

Отже, постембріональний розвиток людини має умовно визначену періодизацію, засновану на біологічних й соціальних особливостях

Як несприятливі чинники впливають на репродуктивне здоров'я людини?

Репродуктивне здоров’я - це стан благополуччя функцій і процесів репродуктивної системи, а також статевих стогсунків на всіх стадіях життя. Іншими словами - це здатність людей до зачаття й народження дітей, можливість сексуальних стосунків без загрози захворювань, що передаються статевим шляхом, безпека вагітності та пологів, виживання дитини, благополуччя матері й можливість планування наступних вагітностей.

На репродуктивне здоров’я людини впливає безліч чинників, але найпоширенішими причинами порушень є аборти, хвороби статевих органів та шкідливі звички.

Аборт викликає гормональний стрес, призводить до різних порушень фізичного та психологічного стану. Не є секретом, що аборт може спричинити у майбутньому безпліддя. Ранній початок статевого життя і як наслідок цього - аборти - у багатьох жінок є причинами не лише безпліддя, але й розвитку багатьох захворювань організму.

Поширеною причиною виникнення захворювань статевих органів є інфекції, що передаються статевим шляхом (ІПСІН). Такі хвороби як сифіліс, гонорея, трихомоноз, хламідіоз, генітальний герпес руйнують статеві органи, призводять до безпліддя та інфікування майбутньої дитини. Такі захворювання, як СНІД, гепатити В і С можуть передаватися статевим шляхом і загрожувати не лише репродуктивному здоров’ю людини, але й її життю.

Алкоголізм, тютюнопаліния і вживання наркотиків призводять до безпліддя, невииошуваиня вагітності та народження важко хворих дітей. Наявність цих шкідливих звичок сприяє розвитку імпотенції, викликає затримку внутрішньоутробного розвитку плоду, формування тяжких вад розвитку, наявність наркотичної залежності в новонародженого, розумову відсталість та ін.

Планування та ретельна підготовка майбутніх батьків до вагітності, ведення здорового способу життя, відмова від шкідливих звичок сприяють нормальному перебігу вагітності та пологів, народженню здорових дітей.

Отже, репродуктивне здоровя - це найважливіша складова загального здоров'я кожної людини, кожної родини й суспільства в цілому.

ДІЯЛЬНІСТЬ Навчаємося пізнавати Самостійна робота з таблицею

Застосуйте отримані знання та обґрунтуйте основні рекомендації для збереження репродуктивного здоров’я жінок і чоловіків.

Таблиця. ОСНОВНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ЗБЕРЕЖЕННЯ РЕПРОДУКТИВНОГО

ЗДОРОВ'Я людини

Рекомендації

Обґрунтування

Категорична відмова від шкідливих звичок

 

При виявленні інфекції, які передаються статевим шляхом, лікувати потрібно якомога раніше

 

Уникайте переохолоджень нижньої частини тіла, сильних ударів у ділянки статевих органів

 

Ведіть активний спосіб життя

 

Організуйте розумне збалансоване харчування з необхідним вмістом вітамінів та біоелементів

 

Уникайте небажаної вагітності та абортів, зокрема шляхом використання сучасних засобів контрацепції

 

Оптимальний вік для народження дитини - це 20-35 років

 

Біологія + Анатомія

У черепі новонародженого є тім'ячка -ділянки між кістками черепа, захищені м’якою сполучною тканиною. Малюк народжується з шістьма тім’ячками: чотири з них закриваються в перші дні життя, п’яте -приблизно на другому місяці, а шосте - найбільше, - закривається в періоді від трьох місяців до двох років. Це переднє (1) та заднє (2), два клиноподібні (3) та два соскоподібні (4). Застосуйте знання черепа й опишіть розташування тім’ячок, визначте їхнє біологічне значення. Біологія* Медицина

Простатит — найпоширеніша чоловіча хвороба, з якою знайомі не менше половини чоловіків планети. Про поширеність різних видів простатиту свідчить досить відома в медичних колах формула, за якою 30% чоловіків старші ЗО років, 40% чоловіків старші 40 років, 50% старші 50 років і так далі страждають від цієї хвороби. При цьому в останні роки простатит значно «помолодшав», і симптоми простатиту все частіше зустрічаються в зовсім молодих чоловіків, особливо у великих містах. Спробуйте пояснити, чому? Яка роль простати для збереження репродуктивного здоров’я чоловіків?

РЕЗУЛЬТАТ

Оцінка

Запитання для самоконтролю

1-6

1. Що таке постембріональний розвиток? 2. Назвіть три основних етапи постембріонального розвитку людини. 3. Що таке вікові періоди? 4. Чому виділяють вікові періоди людини? 5. Що таке репродуктивне здоров'я людини? 6. Назвіть несприятливі для репродуктивного здоров'я чинники середовища

7-9

7. Які особливості постембріонального розвитку? 8. Які вікові періоди постемб-ріогенезу людини? 9. Як несприятливі чинники впливають на репродуктивне здоров'я людини?

10-12

10. Назвіть та обгрунтуйте основні рекомендації для збереження репродуктивного здоров'я жінок й чоловіків

Узагальнення теми 11.

РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ

РОЗМНОЖЕННЯ або РЕПРОДУКЦІЯ -

здатність організмів до відтворення собі подібних, що забезпечує існування виду в часі.

У людини статеве розмноження відбувається за участю гамет, які при заплідненні формують зиготу із спадковою інформацією двох різних за статтю особин. Новий організм несе спадкову інформацію обох батьків. Це сприяє спадковій мінливості й створює сприятливі умови для існування й розвитку виду Людина розумна.

У людини статеве розмноження із роздільностатевістю й статевим диморфізмом та внутрішнім заплідненням

Чоловіча репродуктивна система

 

Жіноча репродуктивна система

Зовнішні статеві органи: мошонка, статевий член

Внутрішні статеві органи: яєчка, придатки яєчка, сім'явиносна протока, сім'яні міхурці, сім'явипорскувальна протока Передміхурова залоза

Зовнішні статеві органи: соромітні губи й клітор

Внутрішні статеві органи: яєчники, маткові труби, матка, піхва Молочні залози

Яєчка продукують андрогени

Яєчники продукують естрогени

Сперматогенез, що відбувається в яєчках, забезпечує утворення сперматозоонів

Овогенез, що відбувається в яєчниках, забезпечує утворення яйцеклітин

Внутрішнє запліднення, відбувається у верхній частині маткових труб.

Основні стадії запліднення: 1) внутрішнє осіменіння; 2) зустріч гамет і активація яйцеклітини; 3) проникнення сперматозоона у яйцеклітину; 4) злиття ядер;

5) активація зиготи до поділу.

ОНТОГЕНЕЗ, або ІНДИВІДУАЛЬНИЙ РОЗВИТОК -

період існування організму від зиготи до смерті.

Для людини як біологічного виду характерне збільшення тривалості виутрішньоутробного періоду, сповільнення статевого дозрівання, поява перехідного періоду (клімаксу) між періодами статевої зрілості та літнього віку.

Ембріональний розвиток

1.    Зародковий період - від імплантації до утворення плаценти

2.    Плодний період - від утворення плаценти до народження

Постембріональний розвиток

1.    Передрепродуктивний період - період статевого дозрівання

2.    Репродуктивний період - період статевої зрілості

3.    Післярепродуктивний період - період втрати статевої функції

Самоконтроль знань

Тест-оцінювання 12. РОЗМНОЖЕННЯ І РОЗВИТОК І. Завдання з одним правильним варіантом відповіді:

1.    У чому полягає біологічне значення статевого розмноження?

А в утворенні статевих гормонів

Б у збільшенні кількості нащадків В у забезпеченні мінливості нащадків Г у відтворенні собі подібних

2.    Який із гормонів забезпечує розвиток чоловічих вторинних статевих ознак?

А    прогестерон    Б    тестостерон

В    естрадіол    Г    адреналін

3.    У яких статевих органах відбувається формування сперматозоонів?

А    у яєчках    Б    у яєчниках

В    у матці    Г    у простаті

4.    Яке біологічне значення запліднення?

А формування яйцеклітин і сперматозоонів у статевих залозах Б відновлення повного набору хромосом після злиття ядер гамет В злиття яйцеклітин різних організмів Г відтворення собі подібних

5.    Де в організмі жінки відбувається запліднення яйцеклітини?

А    у матці    Б    у яєчниках

В    у маткових трубах    Г    у селезінці

6.    В якому органі репродуктивної системи жінки здійснюється зародковий розвиток?

А    у матці    Б    у яєчниках

В    у маткових трубах    Г    у селезінці

II. Завдання з декількома правильними варіантами відповіді:

7.    Чим статеві клітини відрізняються від інших клітин?

А розмірами    Б гаплоїдним набором хромосом

В    вмістом води    Г    запасом речовин

Д    здатністю до руху Е    наявністю ядра

8.    Назвіть періоди ембріонального розвитку людини?

А зародковий    Б плодний    В передрепродуктивний

Г репродуктивний Д післярепродуктивний Е постембріональний

9.    Які функції яєчника?

А формування плаценти    Б утворення яйцеклітин

В секреція андрогенів    Г імплантація

Д утворення сперматозоонів    Е секреція естрогенів

10.    Назвіть критичні періоди вагітності:

А    запліднення    Б    імплантація    В    плацентація

Г    акселерація    Д    овуляція    Д    органогенез

11.    Назвіть функції плаценти:

А    захисна    Б    поживна    В    гормональна

Г    дихальна    Д    видільна    Е    рухова

12.    Укажіть назви інфекцій, що передаються статевим шляхом (ІПСШ):

А    ангіна    Б    гонорея    В    сифіліс

Г    хламідіоз    Д    мікседема    Е    цистит

УЗАГАЛЬНЕННЯ КУРСУ

ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ - це цілісна відкрита біологічна система, якій властиві рівневість, обмін речовин, енергії та інформації, саморегуляція, самовідтворення та самооновлення.

Схема. ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК ЦІЛІСНА БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА

Клітини, тканини, органи, системи органів та внутрішнє середовище людини об’єднані в єдину біологічну систему, яка здатна до саморегуляції, самооновлення та самовідтворення.

Завдяки саморегуляції організм людини пристосовує свою будову, життєдіяльність й поведінку до мінливих умов зовнішнього середовища, зберігаючи постійність внутрішнього середовища. Цілісність організму зумовлена взаємозв’язком усіх його частин, що забезпечується взаємодією регуляторних систем організму - нервової, ендокринної та імунної.

Ще однією фундаментальною властивістю організму людини є самооновлення -здатність організму утворювати нові елементи замість старих на основі спадкової інформації ДНК. Особливу роль у самооновленні клітин, тканин, органів нашого організму відіграють стовбурові клітини та процеси регенерації.

Однією з обов’язкових властивостей людини є самовідтворення та забезпечення умов для виживання потомства. В організмі людини постійно розмножуються клітини, а завдяки статевому розмноженню виникають організми, схожі з батьківськими формами. Таким чином забезпечується спадковість між батьками і нащадками.

Людина є біосоціальною істотою, оскільки повна реалізація її біологічної організації можлива лише в умовах суспільного життя. На формування особливостей людини визначальний вплив мають такі соціальні чинники як праця, мова й мислення. Лінія еволюції людини характеризувалася поступовим вдосконаленням руки як органу праці, ускладненням будови мозку й набутих форм поведінки. На відміну від тварин, людина здатна свідомо, за допомогою виготовлених знарядь праці створювати предмети культури й змінювати умови середовища, у яких вона живе.

 

Це матеріал з підручника Біологія 8 клас Соболь

 

Категорія: Біологія

Автор: admin от 18-07-2016, 20:05, Переглядів: 9923