Народна Освіта » Біологія » Урок 4. Збереження здоров’я людини

НАРОДНА ОСВІТА

Урок 4. Збереження здоров’я людини

Пригадайте, коли взимку, восени чи рано навесні у вас раптом підвищується температура, починається нежить, іноді кашель і різко знижується працездатність. Так у людини проявляється інфекційне захворювання. Проте, не лише інфекція може спричинити хворобливий стан. До цього може призвести перевантаження фізичною працею, переїдання, суворі обмеження у їжі та багато інших причин. Як зробити так, щоб людина не хворіла? Для цього принаймні слід визначити причини хвороб.

Ключові слова: здоров'я, хвороба, санітарія, гігієна, інфекція, інвазія, спадкові хвороби, профілактика.

Що потрібно знати для того, щоб протидіяти розвитку хвороб. До факторів, які здатні порушувати здоров’я людини наложать інфекції, переохолодження та перегрівання організму. Нерідко хвороби спричинюють неправильне харчування, мала рухливість, травми, вживання алкоголю, куріння, отруєння, опромінення ультрафіолетовими чи рентгенівськими променями. Причиною порушення здоров’я .людини можуть бути також розумове й фізичне перенапруження, надмірний виробничий та побутовий шум, недостатня тривалість сну і неповноцінний відпочинок, генетична складова.

Отже, здоров’я — це стан організму, при якому усі органи та системи виконують свої функції у повному обсязі, при цьому людина перебуває у повному фізичному, психічному та соціальному благополуччі (мал. 10).

Хвороба — процес, який проявляється порушеннями в будові органів чи тканин, обміні речовин та функціонування організму (його частин) людини (мал. 11). Отупінь розвитку хвороби може бути різним, організм сам або з допомогою медицини частково або повністю може компенсувати виниклі порушення.

Деякі захворювання можуть призвести до загибелі.

Значною мірою розвиток та наслідки хвороби залежать від самої людини. Шкідливі звички, порушення санітарно-гігієнічних норм, неправильне харчування, відсутність режиму праці й відпочинку, забруднення середовища пришвидшують хвороботворні процеси. Санітарія — сукупність заходів, спрямованих на оздоровлення середовища, у якому перебуває людина. Санітарія впроваджує у життя вимоги та норми, що їх обґрунтовує гігієна. Гігієна — діяльність з метою підтримання чистоти для забезпечення здоров’я (походить від імені давньогрецької міфічної богині чистоти Гігеї). Науковий термін «гігієна» означає галузь наукових досліджень, яка вивчає вплив на здоров’я людини факторів навколишнього середовища.

Хвороби можуть виникнути внаслідок різних причин (мал. 12).

Інфекційними називають хвороби, збудниками яких є мікроскопічні гриби, бактерії або віруси. Грип — вірусне захворювання, холера — бактеріальне, лишай — грибкове, але всі вони належать до інфекційних. Окрему групу інвазійних хвороб спричинюють тварини та найпростіші. Наприклад, малярія — інвазійне захворювання, спричинене найпростішим, педику-льоз — інвазійне захворювання, спричинене комахою.

Спадковими називають хвороби, які передаються дітям від батьків через спадковий матеріал. Причина таких хвороб — наявність порушень у генах або хромосомах. Наприклад, причиною рідкісної хвороби дальтонізму є порушення сприйняття кольорів. Перебіг хвороб буває гострим (швидкий розвиток, чіткі ознаки) та хронічним (прояв хвороби повільний, ознаки невиразні).

Знаючи якими шляхами у організм людини можуть потрапити збудники хвороб, можна виставити бар’єри на шляху їх проникнення, тобто, застосувати профілактичні заходи. Важливо також знати особливості життєдіяльності самих збудників. Збудники інфекційних та інвазійних хвороб можуть потрапити у організм різними способами. Наприклад, через вдихуване повітря, куди бактерії та віруси надходять при кашлі та чханні заражених людей (грип). Через уживання у їжу забруднених овочів, фруктів, питної води можна заразитися інфекційними та інвазійними хворобами. Наприклад, у недостатньо термічно обробленій свинині можуть знаходитися личинки гельмінта — ціп’яка озброєного, на немитих полуницях — яйця аскарид, у воді — паразитичні найпростіші. Зараження може відбутися через побутові речі: посуд, білизну. Є ризик зараження при використанні медичних інструментів, при відвідуванні перукарень, косметичних салонів.

Іноді люди хворіють у результаті вживання у їжу зіпсованих чи неякісних продуктів, у яких розмножились хвороботворні бактерії (ботулізм). Хронічні хвороби нерідко вражають тих, хто неправильно харчується, не дотримується науково обґрунтованих правил, занять спортом, особистої гігієни. Як наслідок — порушення постави, зору, ожиріння та інші вади, яких легко уникнути, дотримуючись рекомендацій вчених та лікарів.

Знаючи закономірності будови та функціонування людського організму, можна передбачати шляхи розповсюдження збудника й органи, у яких, найімовірніше, він матиме найбільше шансів опинитися. Можна передбачити розвиток хронічних хвороб унаслідок недотримання правил санітарії та гігієни.

Профілактика — система науково обґрунтованих заходів у медицині, спрямованих на уникнення і запобігання розвитку захворювань та зміцнення стану здоров’я.

Відомо, що хвороботворні віруси — збудники захворювань дихальних шляхів швидко гинуть, потрапивши у повітряно середовище та на світло. Збудники інвазійних хвороб, що можуть знаходитися у воді та сирих продуктах харчування, гинуть під час термічної обробки. Нерідко загрози можна уникнути, ретельно оглянувши харчовий продукт перед уживанням. Таким чином, можна змоделювати заходи профілактики проти будь-якого захворювання.

1.    Що таке здоров’я?

2.    Що може призвести до захворювань?

3.    Які хвороби називають спадковими?

4.    Назвіть збудників інфекційних захворювань.

5.    Що таке профілактика?

•    Людина з’їла консервовану рибу, у якої давно закінчився термін придатності. До яких наслідків це може призвести?

•    У школяра, що пише, лікоть руки, у якій він тримає ручку, звисає над краєм стола, не впираючись. До яких наслідків це може призвести?

•    У кого, найімовірніше, може виникнути кишкове захворювання: у людини, яка їсть яблука після ретельного миття, чи у людини, яка просто витерла поверхню яблука пальцями?

 

Це матеріал з підручника Біологія 8 клас Костильов

 

Категорія: Біологія

Автор: admin от 12-06-2016, 12:20, Переглядів: 1841