Культура Німеччини. Художня культура 11 клас.
Надзвичайну славу здобуло й декоративно-ужиткове мистецтво Німеччини. Зокрема, цій країні належить першість у виробництві європейської порцеляни. Місто Мейсен, де на початку XVIII ст. було засновано перший такий завод, і нині має велику славу: продукція з його маркою є окрасою багатьох музеїв і приватних колекцій світу.
Мистецтво Німеччини в епоху модернізму
Модернізм — загальна назва напрямів мистецтва кінця XIX — середини XX ст. Він об'єднав багато експериментальних і авангардистських течій у літературі, живописі, архітектурі, скульптурі та музиці.
Одним із найяскравіших напрямів модернізму був модерн. У Німеччині він отримав назву югендстиль. Його засновниками були художники-новатори О. Екман, П. Беренс, А. Ендель. Швидкому поширенню такої назви сприяло заснування 1896 р. журналу «Югенд» у Мюнхені. Югендстиль, як і його аналоги в інших європейських країнах (Бельгії, Франції, Росіі та ін.), прагнув поєднати художні й утилітарні функції творів мистецтва, наповнити художнім змістом усі сфери діяльності людини. Естетика європейського модерну розвивала ідеї символізму й естетизму, звертаючись до філософських праць німецького мислителя Ф. Ніцше.
Період становлення югендстилю позначений національно- ромактичними захопленнями митців, їхнім інтересом до середньовічного й народного мистецтва. Тож для цього етапу розвитку німецької художньої культури є характерною поява художньо-ремісничих майстерень, що протиставляли себе великим промисловим підприємствам: «Німецькі майстерні художніх ремесел» та «Об'єднані художньо- ремісничі майстерні».
Архітектура югендстилю знайшла втілення у численних просторих і затишних дохідних будинках, готелях, універмагах і комунальних спорудах. Німецьким архітекторам початку XX ст. чудово вдавалося поєднувати функціональність будівель із художнім задумом. До таких митців належить відомий архітектор П. Беренс.
У музичному мистецтві югендстилю провідну роль відіграла творчість композитора Р. Вагнера, автора терміна «сукупний твір мистецтва», що мав бути реалізований у його опері як єдність дії, музики й картини, що пов'язує мистецтво з життям. Дійсно, жоден вид мистецтва не зміг настільки повно увібрати в себе всі течії свого часу й передати їх іншим поколінням, як опери Вагнера.
В образотворчому мистецтві (живописі, скульптурі, графіці) югендстиль, нерозривно пов'язаний із символізмом, прагнув створити власну художню систему, що стала своєрідним переходом від традиційних форм мистецтва до умовності. Провідними митцями Німеччини, які творили в югендстилі, є художники Т. Хейне, Г. Фогелер, скульптори М. Клінгер, Г. Обрист. їхні твори сповнені поетики символізму, для якого особливого значення набули лінія й колір предмета, динаміка й плинність форми.
Закладені на межі століть основи німецького модернізму, що виявились у творах майстрів югендстилю, дали потужний імпульс для подальшого розвитку сучасного мистецтва Німеччини.
Експресіонізм. У XX ст. художники проголосили мету мистецтва — передавати почуття, враження й емоції людини. Важливу роль у становленні експресіонізму відіграв німецький філософ Фрідріх Ніц- ше, який привернув увагу до незаслужено забутих раніше напрямів в античному мистецтві.
У творчості живописців простежувався вплив традицій примітивного й середньовічного мистецтва, африканської пластики, а також надзвичайно емоційного живопису голландського художника Вінсента ван Гога і його норвезького сучасника Едварда Мунка. Яскравим прикладом німецького експресіонізму в живописі є група «Міст», представники якої (Е. Кірхнер, К. Шмідт-Ротлуфф, Е. Нольде і М. Пехштейн) вважали, що їхні твори мають бути, своєрідним містком між сучасністю і минулим. У їхньому живописі натура деформована, фарби покладені важкою масою.
У графіці митці прагнули відродити середньовічні традиції гравюри на дереві.
Протягом 1911-1914 рр. у Мюнхені існувала група «Синій вершник». Творчість членів групи — В. Кандинського, Ф. Марка, П. Клеє, Л. Файнінгера та ін.— значно вплинула на розвиток абстрактного експресіонізму. їхні програмні позиції мали підґрунтям містичні настанови: «внутрішні закономірності» й позареальну сутність природи художники намагалися виразити за допомогою абстрактної барвистої гармонії.
До експресіонізму належить чимало творів скульптури. В експресіоністичній манері працювали Е. Барлі, який використовував грубо висічені фігури з масивними драпіровками, А. Джакометті, відомий своїми непомірно видовженими фігурами, що залишають відчуття самотності, навіть коли вони становлять скульптурну групу.
В архітектурі вплив експресіонізму виявився у використанні криволінійних, неправильних форм, нетрадиційних кутів і драматичного освітлення. На відміну від живописців і скульпторів, архітектори- експресіоністи цікавилися створенням формальних ефектів більше, ніж вираженням свого особистого індивідуального світогляду.
Творчість Й. С. Баха
Йоганн Себастьян Бах — видатний німецький композитор, представник стилю бароко, один із творців світової музичної класики. Бах узагальнив досягнення музичного мистецтва перехідного періоду від бароко до класицизму, був кращим серед своїх сучасників виконавцем органної музики.
Творча біографія Баха умовно поділяється на три періоди. У ранн- ньому, веймарському періоді Бах досягнув творчих вершин як органіст і композитор. Тоді ж були написані його кращі твори для органа, зокрема «Токата і фуга ре мінор». Другий період — професійної і творчої зрілості — характеризується частими змінами роботи, посад, пошуком власного художнього стилю. Третій, так званий лейпцизький період — вершина творчого шляху Баха, роки створення найкращих його творів. У Лейпцизі композитор працював кантором церкви святого Фоми, викладав у церковній школі, а також керував студентською «Музичною колегією». У той час ним були створені кращі вокально-інструментальні композиції: більша частина кантат, «Пристрасті за Матвієм», «Магніфікат» та ін.
Музична мова творів композитора була унікальною для свого часу, оскільки в ній простежуються тенденції, властиві пізнішим стилям (класицизму, романтизму). Бах перевершив своїх сучасників у мистецтві поліфонії, його музика відрізняється єдністю всіх елементів, урівноваженою структурою, чіткою архітектонікою, великим розмаїттям прийомів варіювання матеріалу.
Загалом творча спадщина Й. С. Баха надзвичайно велика. Вона налічує понад 1000 композицій, з яких 320 світських і духовних кантат, багато мес, «Різдвяна» й «Великодня» ораторії, численні хорали, мотети, інструментальні твори для органа (прелюдії, токати, фуги та ін.) і клавесина («Добре темперований клавір»). Більшість вокальних творів Баха написана на релігійні тексти. Ця музика пройнята глибоким релігійним почуттям і, разом із тим, глибинною філософією. Серед світських вокальних творів композитора особливо визначними є кантати «Феб і Пан», «Селянська» і «Кавова».
Композитори-романтики
Музичний романтизм як художній напрям виник на початку XIX ст. під впливом раннього німецького літературно-філософського романтизму (Ф. В. Шеллінг та ін.) й надалі розвивався в тісному зв'язку з різними течіями літератури, живопису й театру. Засновником німецької романтичної опери є К. М. Вебер. Сюжети та музичний стиль його опер зазвичай поєднували фантастику з реалістичними картинами народного побуту («Чарівний стрілець»), поезію лицарських легенд («Евріант») і слугували взірцем для багатьох композиторів, зокрема Ріхарда Вагнера.
Порівняно з попередніми епохами, музичний романтизм вирізнявся пильною увагою до внутрішнього світу людини, висуванням на перший план складної індивідуальності ліричного героя. Провідними стали теми особистої драми самотнього
художника, нерозділеного кохання та соціальної нерівності. У творчості деяких композиторів, зокрема Роберта Шумана, ця тематика набула ознак автобіографічності.
Яскрава портретність і деталізація образної сфери у творах композиторів-романтиків зумовила розквіт жанру вокальної та фортепіанної мініатюри (пісня й романс, музичний момент, експромт, пісня без слів, ноктюрн та ін.). Нескінченна мінливість і контрастність життєвих вражень втілена у вокальних і фортепіанних циклах Шумана і Брамса.
Лірико-драматичне трактування музичних образів властиве в епоху романтизму й великим жанрам — симфонії, сонаті, квартету, опері. Прагнення до вільного самовираження, поступового й наскрізного драматургічного розвитку спричинила появу вільних і змішаних форм, притаманних романтичним творам у таких жанрах, як балада, фантазія, рапсодія, симфонічна поема та ін.
Залучення творів літератури, живопису, скульптури як джерел для створення програмної музики визначило важливу в музичному романтизмі ідею синтезу мистецтв, що найяскравіше виявилося в оперній творчості Вагнера та програмній музиці Шумана. Виражальні прийоми програмної музики проникли й у непрограмні твори композиторів-романтиків, що сприяло посиленню образної конкретності, гостроти драматургії.
Фелікс Мендельсон-Бартольді найяскравіше виявив себе в царині театральної музики («Сон літньої ночі») і програмного симфонізму («Шотландська» й «Італійська» симфонії). Втілюючи образи природи й фантастики народних казок, Мен- дельсон збагатив свій оркестровий стиль світлими й прозорими музичними барвами. Велику популярність здобули також його ліричні «Пісні без слів» для фортепіано.
Джерелом тем і образів для композиторів- романтиків була народна творчість, зокрема фольклорні музичні традиції притаманні ліричним пісням Р. Шумана. Здебільшого композитор писав фортепіанні твори, пісні й романси, симфонії. У його творчості майстерно поєднувалися відображення навколишнього життя і фантастика. Кілька своїх творів він назвав «Фантастичними п'єсами». Композиціям Шумана властиві контрасти: поєднання поривчастості, бурхливого настрою і ніжності,
задушевності та мрійливості, зокрема в «Карнавалі» та «Метеликах». У його творчості також виявилися вкрай протилежні риси музичного романтизму. Вони, зокрема, відображені у двох улюблених образах його програмних творів — пристрасного, бунтівного Флорестана і мрійливого Евзебія, які являють собою дві протилежності творчої особистості Шумана.
Окрім К. М. Вебера, видатним майстром оперного жанру в Німеччині XIX ст. був Р. Вагнер, автор опер «Лоенгрін», «Тангейзер», «Перстень нібелунгів» та ін. Він завершив розвиток німецької романтичної опери і своєю творчістю зробив значний внесок в історію світового музичного мистецтва. Центральне місце у спадщині Вагнера посідають опери (усього їх тринадцять), у яких відображено національний склад характеру, відтворені легенди й перекази німецького народу, величні картини природи.
Музика романтизму була провідним напрямом у мистецтві XIX ст. 1 на пізньому своєму етапі зумовила появу нових напрямів і течій у музичному мистецтві — веризму, імпресіонізму, експресіонізму.
Людвіг ван Бетховен і українська музична культура
У Петербурзькій громадській бібліотеці зберігається зошит Бетховена з його нотними записами, датованими 1816 р. Серед них — партитури шістьох пісень. Одна з мелодій — мотив відомої української пісні «їхав козак за Дунай».
Пісня «їхав козак за Дунай», створена у XVIII ст. українським козаком С. Климовським, має цікаву історію. Виявляється, її мотив був відомий не лише на теренах українських земель.
Німці також вважали його власним фольклорним надбанням, тож ця музика увійшла до переліку оброблених Бетховеном творів німецької народної пісенної творчості.
Щодо появи української пісні в Німеччині, то серед різних версій найімовірнішою видається така: у 1792 р., приїхавши до Відня, Бетхо- вен познайомився із сином останнього українського гетьмана К. Розу- мовського — Андрієм, на той час послом Росії в Австрії. Посольська садиба у Відні з її славнозвісними музичними вечорами була своєрідним «українським острівцем» — тут незмінний успіх мала саме українська музика у виконанні українських співаків та бандуристів.
Із 1806 р. Бетховен разом з іншими знаменитостями того часу був частим відвідувачем посольських вечорів. Композитору сподобалися українські пісні — надзвичайно мелодійні, співучі й зворушливі. На замовлення А. Розумовського Бетховен написав три квартети. У першому квартеті він використав мелодію української народної пісні «Ой надворі метелиця», у другому і третьому — варіації на тему пісні «Від Києва до Лубен». Саме ці три квартети вважаються вершиною камерної творчості Бетховена.
Зацікавився Бетховен і мелодією українського танцю «Козачок». Композитор використав її двічі: у 8-й сонаті для скрипки і фортепіано та в першій частині 16-ї сонати для фортепіано. Мелодії козацьких пісень, почуті в Розумовського, містяться в заключній частині сонати № 23 «Апасіоната» і в славетній 9-й симфонії, також в одній із сонат Бетховена звучить українська пісня «Одна гора високая».
Неодноразово звертався композитор і до пісні «їхав козак за Дунай». Уперше, коли протягом 1815 —1816 рр. він готував збірку шотландських народних пісень. Працюючи над збіркою, композитор вирішив додати до шотландських пісень ще й слов'янські, видавши збірку під назвою «Пісні різних народів». Дещо пізніше Бетховен знову повернувся до уподобаної ним української пісні й опрацював її для голосу в супроводі фортепіано, скрипки і віолончелі. Утретє він використав пісню, створивши нову обробку для фортепіано і флейти. Ця робота увійшла до збірника Бетхове- на «Варіації на російську тему».
Мейсенська порцеляна
У 1707 р. в німецькому місті Мейсен аптекар Йоганн Бетгер зумів розкрити секрет отримання твердої порцелянової маси, а також розробив процес випалу кераміки й глазурі. На той час цим секретом володіли виключно китайські майстри, тому порцеляна коштувала надзвичайно дорого. 1710 р. у Мейсені була відкрита перша в Європі порцелянова мануфактура, що й нині славиться вишуканими виробами, одними з найкращих у Європі.
Діяльність Мейсенської мануфактури поділяють на три етапи: становлення, «живописний» (виготовлення розфарбованого посуду й декоративних ваз) і «скульптурний» (виготовлення спершу великих, а потім дрібних фігурок). У сучасних копіях найчастіше зустрічаються й найбільше цінуються вироби саме двох останніх періодів. Пізніше мануфактура не займалася розробкою нових виробів, майстри здебільшого копіювали твори власної фірми або інших відомих європейських виробників порцеляни.
Для «живописного» періоду мейсенської порцеляни характерні яскраві фарби й переважання на посуді китайських мотивів. Улюблена тема розпису того часу — квіти, сцени з китайського життя, екзотичні птахи, дракони й леви. Завдяки художникові Херольду в мейсенській порцеляні колірна палітра стала багатшою: майстри стали використовувати вогненно-червоний, смарагдовий і фіолетовий кольори.
На початку XVIII ст. мейсенські майстри почали створювати вироби, у яких переважали пейзажні картини й зображення груп галантних знатних дам та кавалерів. Тоді ж художники стали моделювати фігурки тварин та посуд. Так з'явились серії «Італійські комедіанти», «Мавпяча капела», окремі фігурки та невеличкі жанрові пасторальні композиції, міфологічні персонажі, птахи і тварини, виконані за традиціями європейської скульптури.
Мейсенська порцеляна з її легкими, ніжними формами — яскравими проявами стилю рококо — увійшла в повсякденний побут європейців. За весь час існування Мейсенської мануфактури на ній було створено близько 20 тисяч моделей різноманітних порцелянових виробів. Частину з них можна побачити сьогодні в музеї Дрездена.
Згодом, коли німецька порцеляна здобула визнання в країнах Європи, деякі мейсенські майстри організовували нові мануфактури в Англії, Росії, Франції. У перші роки свого існування багато європейських заводів із виробництва порцеляни не тільки виготовляли речі за зразками та формами відомої німецької фірми, але й таврували їх знаменитою мейсенською маркою, що являє собою два сині схрещені мечі.
ЗАПИТАННЯ
- Яким був внесок Німеччини у світову художню культуру?
- За якими ознаками можна розпізнати югендстиль?
- Назвіть німецьких композиторів-романтиків та їхні найвідоміші твори.
- Як втілена у творчості Л. Бетховена українська народна пісенність?
- Якими є характерні риси мейсенської порцеляни?
- Чому, на вашу думку, Й. С. Баха вважають одним із найвизначніших композиторів світу?
ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ
- Зробіть ескіз порцелянової пластики в стилі рококо або змалюйте деталь готового виробу.
- Проведіть конкурс самостійних робіт у стилі експресіонізму.
- Проаналізуйте інтонаційно-образний зміст симфонії № 9 Л. Бетховена.
ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ
- Підготуйте для учнів молодшої та основної школи святковий захід із теми «Внесок братів Грімм до світової скарбниці казок».
- Зробіть ескіз оформлення куточка школи в стилі модерн.
Автор: admin от 25-02-2013, 21:14, Переглядів: 20268