§ 16. Пасивні дієприкметники. Творення пасивних дієприкметників минулого й теперішнього часу
У мові все:
діброви й верболози,
Дніпра і Ворскли витканий атлас,
козацька доблесть і кріпацькі сльози,
ще й дума та, що вистраждав Тарас.
Д. Луценко
ПАМ'ЯТАЙМО
Пасивні дієприкметники виражають ознаку, яка зумовлена дією
іншого предмета чи особи. Пасивні дієприкметники утворюються від
основ інфінітива перехідних дієслів і виражаються формами минуло-
го часу доконаного й недоконаного виду.
Наприклад: вишитий (ким?) рушник, прочитана (ким?) книга,
зламанана (ким? або чим?) гілка, розбите (ким? або чим?) скло.
127. З наведених речень випишіть пасивні дієприкметники. Поставте до
них запитання.
1. В хаті було як у віночку: підлога потрушена травою, піч роз-
мальована, стіл накритий вишитою скатертиною (О. Гончар). 2. Ви-
ткнулась валка саней, навантажених великими дубовими колодами
(В. Кучер). 3. На нивах, як те військо побите, темніють незношені сно-
пи, стеляться довгими рядами незагребені покоси, а подекуди стоять
самотою клапті недоношеної пшениці (С. Васильченко). 4. Уся вулиця
була заповнена запахом печеного хліба (Ю. Мушкетик). 5. Збуджена
уява живо малювала перед ним недавно бачені й пережиті картини
(Гр. Тютюнник). 6. З путі далекої вернувся машиніст, укритий поро-
хом, увесь пропахлий димом (М. Рильський). 7. Хотіла я піти до ко-
нопель, так тут іще робота не скінчена (Леся Українка).
8. Молода невитрачена сила хвилею вдарила в груди
(М. Коцюбинський). 9. Весна, садочки зацвіли, неначе по-
лотном укриті, росою Божою умиті (Т. Шевченко).
II. Назвіть дієслова, від яких утворені виписані дієприкметники.
128. І. Від наведених дієслів утворіть пасивні дієприкметники; де це мож-
ливо, похідні від них та паралельні форми з суфіксами -н- (ий), -ен-
(ий), -т- (ий).
Повідомити, попередити, посилити, гоїти, напоїти, жати, дути,
дерти, одягнути, замкнути, молоти, пороти, плутати, клепати, ру-
бати.
Валка, колода,
порох
ПАМ'ЯТАЙМО
Суфіксальний спосіб творення пасивних дієприкметників минулого часу
Правило |
Правило |
Правило |
Правило |
За допомогою суфікса -н- (ий) від інфінітивних дієслівних основ на -а- (я) |
За допомогою суфік- |
За допомогою су- -а- ( я ), -у-, -ер- |
За допомогою пара- |
Бажати — |
привезти — приве- |
бити — битий, |
згорнути — згорну- |
II. Запишіть по одному реченню з пасивним дієприкметником, утво-
реним за допомогою відповідного суфікса.
129. І. Визначте стиль і тип мовлення. Виразно прочитайте текст. Яку роль
відіграють пасивні дієприкметники у висловлюванні? Аргументуйте
свою відповідь. Де поховано Тараса Шевченка? Розкажіть про сучас-
ний вигляд описаного місця.
ШЕВЧЕНКОВА ГОРА
Чудові садочки, притулені на горах, були на-
скрізь пронизані сонцем, зеленіли до самого дна.
Через яблуні та вишні блищала ясно-зелена трава,
як килим, розстелений на крутих горах. Садки
неначе висіли над нашими головами. Круглі гіл-
лясті яблуні неначе були готові скотитись з крутої
гори, як зелені м’ячі... Дніпро синів недалечко
за низиною, вкритою то сірим піском, то молоди-
ми густими кущами осокора.
В цім місці над Дніпром, за три верстви од Ки-
єва, стоїть Шевченкова гора. Верх гори рівний.
Шевченкова могила стояла серед чистої незарос-
лої рівнини. Два шари каміння жовтіли на ясному
сонці. Поверх них чорніла насипана земля, порос-
ла травою та дрібненьким зіллям.
Хрест стояв високо і чорнів, як намальований,
проти синього неба (За І. Нечуєм-Левицьким).
Верства, шар
II. Випишіть пасивні дієприкметники. Поясніть спосіб їх творення
та розберіть за будовою.
ПАМ'ЯТАЙМО
Під час утворення пасивних дієприкметників за допомогою суфік-
са -єн- (ий) відбуваються чергування кінцевих приголосних основи
інфінітива.
Чергування кінцевих приголосних
Кінцеві приголосні |
Приклади чергування в утворених дієприкметниках |
[д] — [дж] [к], [т] - [ч] |
узгодити — узгоджений перемогти — переможений, принизити — принижений |
130. І. Утворіть від наведених дієслів пасивні дієприкметники. Поясніть
чергування приголосних під час творення.
Погодити, дослідити, зберегти, зобразити, об’їздити, стригти, зни-
зити, завісити, сікти, заволокти, вимастити, огородити, посадити.
II. Придумайте й запишіть словосполучення з утвореними дієприк-
метниками.
ПАМ'ЯТАЙМО
Зміни в групах приголосних
Правило |
Приклади |
Якщо дієслівна основа закінчується |
загубити — загублений, обробити — |
131. І. Від наведених дієслів утворіть пасивні дієприкметники. Розберіть
їх за будовою. Поясніть спосіб творення.
Зловити, поновити, ознайомити, купити, зробити, схопити, пере-
ломити, підготовити, приголубити, засліпнути, вирізьбити, позба-
вити, озлобити, оздобити, скам’яніти, оживити, освітити, плавити,
викривити, поставити, заправити, уявити.
II. До наведених дієслів доберіть антоніми. Утворіть від них пасивні
дієприкметники. Наприклад: зловити — відпустити — відпущений.
III. Поясніть спосіб їх творення.
132. І. Визначте стиль мовлення прочитаного уривка. Доведіть свою від-
повідь. А що ви знаєте про Святого Миколая? Коли відбувається свя-
то, описане в тексті? Чи обдаровує вас Святий Миколай? Якщо ні,
то перекажіть прочитане батькам.
ВЕСЕЛЕ НАРОДНЕ СВЯТО
Миколая — веселе народне свято. Колись господарі
виготовляли пиво, скликали гостей, пили, гуляли, жар-
тували.
Зле, якщо хтось інший, а не господар, перейде через подвір’я пер-
шим. Кожний господар встає в цей день раніше, ніж звичайно, та йде да-
ти худобі їсти. Поздоровляє тварин словами: «Дай, Боже, добрий день,
щобись худібонька здорова була та й я з тобою, ще й зі своєю жоною».
За народними легендами та переказами,
Святий Миколай позбавляв людей стихій-
ного лиха. А найбільше допомагав тим,
хто розгубився на воді. Всі одеські рибал-
ки в своїх куренях ставили образ Святого
Миколая. Виходячи в море ловити рибу,
рибалки оздоблювали свої човни образами
святого чудотворця.
Миколай-чудотворець опікується не
тільки людьми, а й диким звіром — за пе-
реказами, міг оживити загиблу тваринку.
Миколай робив дітям подарунки, тому
вони дуже любили цього святого, у коляд-
ках та щедрівках завжди намагалися ви-
словити йому вдячність (За О. Воропаєм).
II. Випишіть з тексту дієслова з основами, які закінчуються на губний
приголосний. Утворіть від них пасивні дієприкметники.
III. Розкажіть про особливості творення таких дієприкметників.
Чудотворець, курінь,
колядка, щедрівка
ПАМ'ЯТАЙМО
Зміни голосних при творенні пасивних дієприкметників
Правило |
Приклади |
Під час творення пасивних дієприкметників звук [у] |
зачарувати — зачарований, |
133. І. Утворіть пасивні дієприкметники минулого часу від наведених діє-
слів. Виділіть орфограми.
Боронувати, бракувати, індустріалізувати, завоювати, комбінува-
ти, кооперувати, ігнорувати, інтенсифікувати, ліквідувати, відраху-
вати, іменувати, прикувати, ілюструвати.
^ 134. І. Уважно прочитайте текст. Поясніть його назву. Усно перекажіть
текст.
ГЕРОЇЧНА СТОРІНКА НАШОЇ ІСТОРІЇ
Минуло п’ять століть, як у літописах, піснях та думах закарбу-
валася одна з найгероїчніших і найдраматичніших сторінок світової
історії — Запорізької Січі, козацького війська, які утворювали дер-
жаву.
Коли викинути з української історії найяскравіший трьохсотліт-
ній літопис козацького війська, то доля України зникне з політично-
етнічної карти народів світу. Ми матимемо лише безнаціональних
покірних кріпаків і німих рабів.
Тим часом українська й світова література та мисте-
цтво створювали Запорізькій Січі, козацькому військові
неповторний духовний пам’ятник. В усі часи слово «ко-
зак» означало вільну людину, було протилежним до по-
нять «кріпак», «раб», «невільник».
Запорізька Січ існувала й до останніх днів залишалась островом
волі українців серед феодально-кріпосницького океану самодержав-
ної Росії (За Я. Дзирою).
II. Випишіть з тексту дієслова з суфіксами -ува- (-юва-). Утворіть від
них пасивні дієприкметники минулого часу. Поясніть, які зміни від-
булися під час творення.
Закарбувати,
етнічний, феодальний
ПАМ'ЯТАЙМО
В українській мові є пасивні дієприкметники минулого часу, вжи-
ті на означення тривалої дії. Вони утворюються за допомогою суфік-
са -н- (ий) від дієслів недоконаного виду з ненаголошеним суфіксом
-ува-, -юва-: записувати — записуваний, оновлювати — оновлюва-
ний. Такі дієприкметники можуть виконувати функцію дієприкмет-
ників теперішнього часу. Наприклад: Ти так захоплюєшся своїми
уявлюваними успіхами, що навіть не поцікавилась, як працюють
інші (О. Донченко). У цьому реченні дієприкметник уявлюваними
(успіхами) можна замінити конструкцією з дієсловом у теперішньому
часі: успіхами, що уявляються.
Залежно від змісту речення значення теперішнього часу можуть
набувати дієприкметники, утворені від дієслів без суфікса -ува-, -юва-.
Наприклад: І почуває він себе таким слабким, безсилим і безвільним,
мов пилина, вітрами гнана (І. Франко). Тут зворот з дієприкметни-
ком гнана відповідає конструкції також з дієсловом у теперішньому
часі: пилина, яку гонять вітри.
135. І. Утворіть речення з наведеними словосполученнями. Виділіть діє-
прикметники як члени речення.
Записувана розповідь, відновлювані традиції, пояснювальний дик-
тант, попереджувальні завдання, гаптована майстрами скатертина,
співана хором пісня, опалювальний сезон.
II. Доведіть, що пасивні дієприкметники вжито зі значенням теперіш-
нього часу.
ПАМ'ЯТАЙМО
В українській мові, на відміну від російської, пасивні дієприкмет-
ники теперішнього часу з суфіксом -м- (ий) вживаються дуже рідко:
любимий, проходимий. У російській мові вони функціонують активно:
несомый, атакуемый, разыскиваемый, привозимый, ободряемый. Діє-
прикметники такого типу в сучасній українській мові не творяться,
а утворені раніш утратили дієслівні ознаки й виступають як прикмет-
ники або іменники: (який?) відомий письменник, мій (хто?) знайомий,
(який?) знайомий краєвид, (який?) любимий (улюблений) твір. Лише
в давальному або орудному відмінку вони набувають дієприкметнико-
вого значення в певному контексті: відомий (кому?) нам факт, знайоме
(кому?) мені обличчя, любимий (ким?) нами письменник, (ким?) ніким
невловимі створіння. Російські пасивні дієприкметники на -м- (ый)
в українській мові передаються описово: ведомый — той, якого ведуть;
атакуемый — той, якого атакують; привозимый — те, що привозять.
136. І. Запишіть українською мовою.
Уважаемый, охраняемый, потребляемый, слагаемый, обсуждае-
мый, употребляемый.
II. Доберіть українські відповідники-синоніми до записаних слово-
сполучень. Наприклад: уважаемый — той, якого поважають — ша-
новний, шанований.
137. І. Від наведених дієслів утворіть (де це можливо) активні й пасивні
дієприкметники теперішнього та майбутнього часу.
Чарувати, горіти, засіяти, потопати, мерзнути, зеленіти, згадати,
пломеніти, надрукувати, створити, написати, читати, мовити, сяяти,
лежати, спати.
II. Виділіть суфікси. Поясніть спосіб творення активних і пасивних діє-
прикметників.
138. Виділіть дієприкметники як члени речення. Назвіть дієслова, від яких
вони утворені, та спосіб творення.
1. На столі, дбайливо загорнутий у чистий рушник, лежав зачер-
ствілий окраєць гречаного хліба (О. Донченко). 2. Взутий у гумові
чоботи, він скочив у воду й потяг човен за ланцюг (Л. Дмитренко).
3. Над містом слався ядучий дим від пожежі (В. Кучер).
Це матеріал із підручника Українська мова 7 клас Кобцев Д. А.
Автор: admin от 12-01-2016, 03:52, Переглядів: 13587