Народна Освіта » Українська мова » § 5. Неозначена та особові форми дієслова

НАРОДНА ОСВІТА

§ 5. Неозначена та особові форми дієслова

Чи в радості, а чи в журбі Ти поклонися знову й знову Тому, хто виплекав тобі Оцю співучу рідну мову.

М. Пироженко

ПАМ'ЯТАЙМО

Слово «інфінітив» походить з латинської мови. Це — неозначена форма дієслова, що виражає дію узагальнено, без пов’язування

з особою, способом, числом і родом. Інфінітив є початковою дієслівною формою, від якої утворюються всі інші дієслівні форми: писати — пишу, писав, писатиму, пиши, писав би, тому в словниках дієслова наведено у формі інфінітива. Інфінітив може бути доконаного й недоконаного виду; відповідає на питання що робити? що зробити? перехідним (кого?, що? — читати) і неперехідним (молодіти).

Неозначена форма дієслова утворюється за допомогою суфіксів -ти, -ть, що приєднуються до інфінітивної основи. Суфікс -ти вживаємо тоді, коли основа дієслова закінчується на приголосний звук: бігти, пливти, нести. Якщо основа дієслова має кінцевий голосний звук, то можуть вживатися обидва суфікси: жити — жить, говорити — говорить, читати — читать. Але слід пам’ятати, що суфікс -ти є нормативним, тобто вживається в усіх стилях літературного мовлення. Інфінітиви з суфіксом -ть характерні лише для фольклору й поетичної творчості.

Інфінітив може бути будь-яким (окрім прикладки) членом речення: підметом, присудком, додатком, означенням, обставиною, залежно від питання, яке до нього ставимо.

53.    І. Запишіть речення з інфінітивами. Поясніть, для чого саме таку форму дієслова використано в реченнях.

1. Жити — Батьківщині служити (Нар. те.). 2. Нас тепер нікому не скорити (М. Рильський). 3. Зробивши ко- С    Леміш

ло над аеродромом, літак почав набирати висоту (О.Дон- ченко). 4. До нього йшли люди чи то підкувати коня, чи наварити леміш (С. Скляренко). 5. Життя прожити — не поле перейти (Нар. те.). 6. Дід дуже любив розповідати та слухати оповідання про давнину (Марко Черемшина). 7. Книги читати — усе знати (Нар. те.).

II. Підкресліть неозначені форми дієслова як члени речення.

54.    І. Відредагуйте текст (спишіть, розкриваючи дужки).

ДОМОВИК

Домовик — це істота, котра (мешкати) в хаті. Найулюбленіше місце домовика — піч, хоча може (селиться) він і попід східцями ґанку або в затишній комірчині.

Домовики — це переважно добрі дідусі з великою бородою, волохатими рученятами, довгим волоссям і застудженим голосом.

У домовиків (бути) чимало серйозних клопотів. Треба (доглянув) домашню живність, (побавив) малу дитину, коли вдома (немати) батьків, (постежив) за домашнім вогнищем, аби не (стався) пожежі.

Домовика можна (побачив), хоча він і невидимий. Щоправда, (зробив) це досить складно. Для цього треба

(надягнув) на себе у ніч під Великдень кінський хомут, (прикрився) боронами — зубцями до тіла! — і (сів) у стайні поміж кіньми.

Міських дітей (попереджати): іграшкових конячок домовики чомусь не (поважати) (За А. Костецьким).

II.    Перекажіть відредагований текст. Назвіть малюнок рядками з тексту.

III.    Розкажіть про інших казково-фантастичних істот української народної творчості.

Ґанок, хомут, комірчина, борона, стайня

ПАМ'ЯТАЙМО

I    особа однини виражає приналежність ознаки мовцеві: я працюю, я пишу, я читаю, я співаю.

II    особа однини вказує на адресата І особи: ти працєш, ти пишеш, ти читаєш, ти співаєш.

III    особа однини вказує на ознаку, пов’язану з будь-якою особою чи предметом, що не бере участі в спілкуванні: він працює, він пише, він читає, він співає.

I    особа множини вказує на те, що мовець зараховує себе до певної групи осіб: ми (я і ти) працюємо, ми (я, ти і ти) пишемо, ми (я, ти і він) читаємо, ми (я і він) співаємо.

II    особа множини вказує на колектив, членом якого є адресат І особи: ви (ти і ти) працюєте, ви (ти і він) співаєте.

III    особа множини вказує на те, що ознака поширюється на двох або багатьох осіб, які не беруть участі в розмові: вони працюють, вони пишуть, вони читають, вони співають.

Проте чітке розмежування в значенні особових форм у деяких випадках умовне. Це стосується «пошанної множини», коли при звертанні до незнайомої або старшої людини ми замість однини (ти), вживаємо множину (Ви).

Так само в доповідях, наукових творах автор не висуває свою особу на перший план. З метою надати висловлюваному більш узагальненого значення він каже або пише «ми»: ми з’ясували..., ми переконалися..., ми довели... тощо.

55. І. Уважно прочитайте текст. Перекажіть його (усно). А що ви знаєте про випічку? Поділіться своїми рецептами.

НАЙВИЩА ОЗНАКА ГОСТИННОСТІ

З особливою шаною наші пращури та батьки ставилися й ставляться до хліба. Він завжди лежав на почесному Ç Пращури, кутя ) місці. Хліб-сіль на вишитому рушнику — це в Україні

найвища ознака гостинності. Саме так у нас зустрічають

гостей. Короваєм зустрічають молодих на весіллі, печуть пасхальний хліб на Великдень. На новорічні свята та Різдво обов’язково печуть пироги, які подають колядникам, щедрівникам, посівальникам, несуть родичам разом із кутею.

З хлібом на рушнику приходять навесні оглядати поле, сіяти, а з останнього снопа робили вінок, яким прикрашали хліб, що його спекла краща господиня. У час повернення птахів пекли печиво — «жайворонків». Його роздавали дітям, щоб вони надворі закликали весну, підкидаючи печиво вгору та співаючи веснянок.

На Андрія (13 грудня) пекли калиту — корж, що має форму кола. Хліб — це своєрідний оберіг від голоду (3 кн. «Світ навколо тебе — Україна»).

II. Випишіть дієслова I, II та III особи однини й множини. Доберіть до них відповідні займенники.

56. І. Ознайомтесь з інструкцією. Визначте мету мовлення.

ІНСТРУКЦІЯ З ПЕРЕГЛЯДУ ЗБ-ЗОБРАЖЕНЬ

Умови перегляду

Час перегляду

•    Під час перегляду ЗБ-зображень роблять перерву на 5-15 хвилин щогодини.

УВАГА! Тривалий перегляд ЗБ-зображень може стати причиною головних болів, запаморочення, втоми очей.

Відстань до екрана

•    ЗБ-зображення переглядають з відстані, яка принаймні вдвічі перевищує діагональ екрана. Якщо під час перегляду ЗБ-зображень відчувають дискомфорт, відстань збільшують.

УВАГА! Дотримуйте рекомендованої відстані від телевізора.

Застереження щодо використання Зй-окулярів

•    Для перегляду використовують відповідні до моделі телевізора ЗБ-окуляри, інакше переглянути ЗБ-відео належним чином буде неможливо.

•    ЗБ-окуляри не використовують замість звичайних окулярів, окулярів від сонця чи захисних окулярів.

•    ЗБ-окуляри не можна зберігати за надзвичайно низької чи високої температури. Це спричинить їх деформацію.

•    ЗБ-окуляри легко ламаються. Для чищення лінз завжди використовують чисту м’яку ганчірку.

Лінзи ЗЛ-окулярів ніколи не чистять хімічними речовинами (З «Owners manual LED LCD TV»).

II.    Запишіть зразки інструкцій, використовуючи речення з дієсловами III особи множини. Для дівчат: витяги з інструкцій до мультиварок, хлібопічок, мікрохвильовок тощо; для хлопців — до циркулярних пилок, електричних дрилів та ін.; спільно — до принтерів, сканерів, «мобілок» за вибором.

III.    Про що має повідомити інструкція? Сформулюйте основні положення інструкцій.

 

Це матеріал із підручника Українська мова 7 клас Кобцев Д. А.

 

Категорія: Українська мова

Автор: admin от 12-01-2016, 03:32, посмотрело: 2455