§ 20. Освіта, наукові дослідження та винаходи Середньовіччя
1. Середньовічні школи та університети
Чим відрізнялась освіта Середньовіччя від освіти у Стародавньому світі?
У розвитку середньовічної освіти велику роль відігравало християнство. При монастирях і храмах відкривалися перші школи, головним предметом у яких було письмо. Зошитів тоді ще не було, й учні вчилися писати загостреною паличкою на покритих воском дощечках. У V—X ст. освічених людей у Європі було мало, і навіть не всі королі вміли читати й писати.
Роздивіться ілюстрації та опишіть клас середньовічної школи. Хто навчає школярів? Скільки дітей учиться? Які методи навчання використовуються?
Проаналізуйте схему та поясніть, чому названі явища спричинили поступове зростання потреби в освічених людях.
— розвиток ремесел і торгівлі
— розширення відносин між державами
— необхідність нової зброї
— необхідність здійснювати розрахунки та укладати документи
— потреба в наданні юридичних, банківських і медичних послуг
У XI—XII ст. з’явилися школи для всіх бажаючих, незалежно від їхньої національності й походження, де викладали "сім вільних мистецтв" . Вільними їх називали тому, що опановувати їх могли лише вільні люди, а мистецтвом вважалася діяльність, спрямована на осмислення, творче сприйняття навколишнього світу, що також робить людину вільною. Створена ще в Давньому Римі, така освіта діяла протягом усього Середньовіччя. Цикл навчальних предметів складався з двох частин — тривіума (Тривіум — перші три науки, якими мали опанувати студенти, від нього слова походить слово тривіальний — дуже простий) і квадрівіума.
Використайте схему та ілюстрацію для пояснення середньовічних предметів.
У XII—XIII ст. викладачі й студенти міських шкіл почали створювати особливі об’єднання, що називалися університетами.
Університети не тільки давали високий рівень освіти і свободи, а й забезпечували розвиток науки, міста і навіть держави, у якій вони знаходилися. Найперші з них виникли в Болоньї (Італія), Парижі (Франція), Оксфорді (Англія). До кінця XV ст. в Європі було засновано більше 60 університетів. Університети самі обирали свого главу — ректора, самостійно визначали склад викладачів і могли судити своїх учнів. Учні називалися студентами, що з латини означає — старанно вчитися.
Покажіть на карті університетські центри. У яких державах їх було найбільше? Установіть динаміку (установити динаміку — означає, що треба віднайти, як змінювалася кількість університетів: збільшувалася чи зменшувалася у певний період) поширення університетів в епоху Середніх віків.
В університетах також вивчали "сім вільних мистецтв", але на вищому рівні. Провчившись п’ять-сім років, можна було вступити на старші факультети — богословський, юридичний і медичний. Основними заняттями вважалися лекції, що читалися вранці та ввечері. Ііід час лекції магістр читав уголос яку-небудь учену книгу, не дозволяючи собі ні на букву відступити від тексту.
інший вид занять — диспути — словесні двобої, де студенти вже мали право поставити запитання викладачу, виступити самі й навіть запропонувати тему "про що завгодно". Перемагав на диспуті не той, хто більше знав, а той, хто переконливіше говорпЕ.
Які традиції навчання відображають ілюстрації?
Більшість студентів жили в гуртожитках — коледжах, які утримував університет, церква ти багаті люди. Чимало студентів походили з городян, селян і небагатих рицарів, тому, аби заплатити за навчання і житло, вони змушені були заробляти уроками чи просити милостиню.
Навчання в усіх університетах велося латиною, тому студент міг почати своє навчання в одному університеті, а закінчити його в іншому місті чи в іншій країні.
Про що розповідають документи? Навіщо студенти прагнули отримати освіту?
Із твору невідомого автора про навчання в Парижі на початку XIII ст.
Майже всі паризькі школярі [студенти] займалися виключно тільки тим, щоб учитися і досліджувати щось нове.
Одні навчалися виключно для того, щоб знати, але це тільки цікавість, інші — аби прославитись, але це марнославність; нарешті, дехто вчився, щоб діставати пізніше вигоду, але це користолюбність. Дуже небагато, хто з них навчався, щоб здобувати науку або навчати інших.
Одним із найвідоміших докторів середньовічних університетів був Пьєр Абеляр (1079—1142). Лекції Абеляра користувалися неабиякою популярністю, і послухати та поспілкуватися з ніш йшли студенти з різних університетів Овропи. Доводячи, що людина має мислити і прагнути до нових знавсь, він пропонував учням не боятися захищати власну точку зору. Проте для багатьох сучасників Абеляр був цікавим через палке кохання до своєї учениці Елоїзи, яке він описав в книзі "Історія моїх поневірянь".
2. Початок наукових досліджень
Які зрушення відбулись у середньовічній науці?
Ще наприкінці ХІІ ст. в Західній Європі переважали знання, не підкріплені дослідною практикою. Ііроте життя потребувало не тільки теорій, а й практичних знань.
Провісником дослідної науки був оксфордський професор, монах Роджер Бекон (1214—1292).
Який підхід до науки засуджує, а який схвалює вчений? Які відкриття чи передбачення вдалося йому зробити? Поясніть, чому скульптор зобрв-зив Бекона саме так.
Уривки з творів Роджера Бекона
У старовинних книжках сказано, що алмаз можна розколоти за допомогою козячої крові. Я змочував алмаз козячою кров'ю, і в мене нічого не вийшло. Проте спосіб розколювати алмаз добре знають ювеліри..
Можна зробити візки без будь-якої худоби, які можуть котитися з неймовірною швидкістю; літальні машини, сидячи в яких, людина зможе приводити в рух крила, що ударяють по повітрю, подібно до пташиних. Прозорі тіла можна так обробити, що далекі тіла здаватимуться близькими, і навпаки. На неймовірній відстані можна буде читати найдрібніші літери, розглядати зорі.
Нема нічого гіднішого, ніж вивчення мудрості, яка відганяє темряву неуцтва, від цього залежить благо усього світу. Якою є людина у вивченні мудрості, такою вона є і в житті.
Статуя Роджера Бекона в Оксфорді
Твори Р. Бекона викликали жорстке неприйняття з боку католицького духовенства, за вироком церковного суду він майже 14 років просидів у в’язниці.
Вагомий внесок у розвиток дослідних знань зробила середньовічна алхімія, яка займалася пошуками "філософського каменю" — способу
виготовлення універсальних ліків, та перетворенням звичайних металів на срібло чп золото. Досліджуючи хімічні та фізичні особливості багатьох речовин, алхіміки отримали чимало сплавів і хімічних сполук, зокрема соду.
В епоху Хрестових походів розвинулися географічні знання, стали досконалішими географічні карти, з’явилися й перші географічні атласи. Ще в ХШ ст. венеціанець Марко Поло дослідив та описав Китай і Центральну Азію.
3. Винаходи Середньовіччя
Заповніть таблицю, визначивши, яких сфер життя людини стосувалися і яке значення мали відкриття, здійсненні середньовічними винахідниками.
Винаходи Середньовіччя |
Вплив винаходів на середньовічне суспільство |
Колісний плуг |
|
Поширення вітряків |
|
Перша плавка заліза в печі |
|
Виробництво пороху |
|
Винайдення вертикального ткацького верстата |
|
Виготовлення окулярів, ножиць, скляних дзеркал , петель для і'удзиків дзвіниці. |
|
Поява годинників на баштах міст |
|
Перший власний папір, секрети виготовлення якого перейняли в арабів |
|
Створення корабля — каравели, лоції — карти берегових ліній, астролябії — приладу для визначення місцезнаходження корабля |
Спираючись на ілюстрації, поясніть, які досягнення Середньовіччя збагатили світову культуру.
4. Винайдення книгодрукування
Розкажіть про долю Й. Гутенберга та його винаходу.
Батьком європейського книгодрукування став німецький винахідник Йоганн Гутенберг. У середині XV ст. він винайшов друкарський верстат і спеціальну фарбу для літер. Йоганн Гутенберг започаткував і традиції друкарського тексту: розміщення, шрифти, оздоблення тощо. Близько 1450 р. Гутенберг випустив першу друковану книжку — Біблію. Протягом трьох років він виготовив 180 примірників, з яких до нашого часу збереглося лише 48.
Йоганн Гутенберг
Портрет невідомого художника XVII ст.
Попри життєві труднощі, фінансову скруту, Гуттенберг ніколи не здавався, випускав підручники й календарі, не чекаючи визнання та винагород. На кінець XV ст. в Європі працювало майже 200 топографій у 69 містах. Полиці бібліотек заповнилися книжками з різних галузей знань, виданими різними європейськими мовами. Книжок стало більше, і вони вже не були такими дорогими, як рукописні. Книга стала доступною для різних верств населення, поширення інформації значно прискорилося.
Спираючись на ілюстрації, обґрунтуйте значення винаходу Йоганна Гутенберга.
1. Де і чому відкривалися перші школи?
2. Що таке університети і коли вони виникли?
3. Які наукові досліди і для чого здійснювали алхіміки?
4. Коли і ким було винайдено книгодрукування?
5. Чому в епоху Середньовіччя з'явилося прислів 'я "Вирости під різкою вчителя"?
6. Знайдіть на карті найближчі для українських юнаків університети. Чи зміг би український юнак вчитися в європейському університеті? Відповідь обґрунтуйте.
7. Уявіть собі диспут у середньовічному університеті. Напишіть короткий твір про цю подію, обравши для теми диспуту одну з відомих вам подій Середньовіччя.
8. Порівняйте шкільну і вищу освіти Середньовіччя та сучасності. Що між ними спільного, в чим вони різняться?
9. Охарактеризуйте внесок Р. Бекона та Й. Гутенберга у світову науку та освіту.
10. Доведіть, що книгодрукування — один із найважливіших винаходів в історії людства.
1. Напишіть промову на диспут (6—7 речень), у якій стверджуватиметься необхідність вивчення однієї з семи вільних наук. Якби ви складали такий список за сучасними шкільними предметами, то який поділ на нижчі та вищі науки могли запропонувати?
2. Дізнайтеся, у яких містах і країнах поставлені пам’ятники книгам. Підготуйте невелику розповідь про один з них.
Сорбонна
Один із найстаріших і найвідоміших університетів Європи та світу, що знаходиться в столиці Франції — Парижі, називається Сорбонна. А чому власне Сорбонна, а не традиційно — Паризький університет?
На початку XIII ст. в Парижі вже існував університет, у якому викладали відомі на той час вчені. Багато юнаків з різних країн Європи, різних національностей і станів, навчалися тут. Нелегко їм жилося в новому місті, адже ніяких стипендій у той час не було. У середині ХНІ ст. Робер де Сор-бон, духівник короля Людоеика IX Святого, заснував при університеті колеж для дітей із бідних сімей. У ньому навчалися та жили і студенти, і викладачі. Поступово навколо колежу об’єдналися різні навчальні заклади, а назва Сорбонна поширилася на весь університет.
Автор: admin от 1-01-2016, 00:55, Переглядів: 23358