Cоціально-економічні аспекти використання інтелектуальної власності в сучасних умовах
Стратегічна спрямованість значних науково-технічних і соціально-економічних перетворень, здійснюваних в Україні в теперішній час, передбачає перехід до економіки вищої організації і ефективності із всесторонньо розвиненими продуктивними силами і виробничими відносинами, налагодженим господарським механізмом.
Механізм управління прискорення науково-технічного прогресу полягає у тому, щоб, пересуваючись напрямками розвитку науки і техніки, концентрувати наявні засоби на вирішальних напрямках, дати простір масовому використанню надійних, перевірених практикою технічних нововведень, багатократно підвищувати продуктивність праці.
Пріоритетний розвиток одержують електроніка, комплексна автоматизація, індустрія інформатики, технологія виробництва нових матеріалів тощо.
Ці напрямки науково-технічного прогресу становлять значний вплив на ефективність засобів праці, технологічних систем у всіх галузях народного господарства.
Зростання ролі інтелектуальної власності, новаторства дає не тільки суттєвий економічний, але і значний соціальний ефект. У цьому процесі реально підтверджується одна з незаперечних переваг інтелектуальної власності, великих потенціальних можливостей суспільства. Інтелектуальна власність сприяє розкриттю природних даних людини, збагачує її духовно, виробляє активну життєву позицію, залучає до управління виробництвом, виконуючи таким чином важливу соціальну функцію.
Найбільш масовим видом інтелектуальної власності є раціоналізація і винахідництво. їх постійний розвиток свідчить про можливості працівників галузей народного господарства вести науковий пошук на кожному робочому місці, максимально використовувати наявні резерви для удосконалення виробництва, техніки і технології. У зв'язку із цим існує пряма залежність економічних показників діяльності підприємства від економії, одержаної в результаті використання винаходів і раціоналізаторських пропозицій. А сам розвиток інтелектуальної власності залежить від підготовки особистості до цієї діяльності, що вимагає нових підходів до управління інтелектуальною творчістю.
Новий економічний механізм використання інтелектуальної власності впливає на динаміку ресурсних витрат у виробництві, зокрема на організацію, планування і впровадження новин в народне господарство. Сам процес впровадження технічних новин має три основні стадії: від дослідження до першого виробничого освоєння, від першого виробничого освоєння до масового випуску; від виробництва нововведення до його кінцевого використання споживачем. Сукупність цих стадій складає інноваційний процес. Найбільш вузькі "місця" в цьому процесі
- це ланки взаємодії науки - техніки - технології - виробництва - фінансів - маркетингу - споживання, тобто ланки, де проходить розрив безпосередньої дії інноваційного процесу.
Поглиблення зв'язку інтелектуальної власності з економікою відповідає завданням у справі вдосконалення господарського механізму і в свою чергу висуває об'єктивні вимоги до організації інтелектуальної власності на міцній економічній основі, підготовки грамотних, добре фахово підготовлених кадрів управління в усіх ланках господарської діяльності.
Встановлені до теперішнього часу закономірності, тенденції і перспективи розвитку технічної власності, винахідництва і раціоналізаторства дають основу розглядати їх як систему, що функціонує в суспільстві, в якій тісно переплітаються складні науково- технічні і суспільні процеси та явища. У зв'язку з тим, актуальність наукових досліджень з організації і управління інтелектуальною власністю в нових умовах господарювання, на сучасному етапі надзвичайно зростає.
Але багато аспектів управління раціоналізацією і винахідництвом, їх організації, підготовки учнівської і студентської молоді до цієї діяльності не знайшли відповідного висвітлення в науковій літературі. В Україні недостатньо проводились дослідження управління винахідницькою діяльністю на різних стадіях: підготовки особистості до власності, створення самого винаходу, його впровадження у виробництво і одержання кінцевого результату - економічного ефекту.
Особливу актуальність мають дослідження, спрямовані на вдосконалення раціоналізаторської і винахідницької діяльності в Україні, розроблення нових положень, навчальних програм для підготовки молоді до інтелектуальної власності, прогнозування розвитку власності на основі наукової інформації та патентної документації, економічного механізму маркетингу, цінової системи, фінансів та податкової політики, які тісно переплітаються у винахідницькій діяльності. Ці аспекти і зумовили необхідність наукової розробки питань, що стосуються найбільш дієвої системи організації і управління раціоналізацією і зи-
нахідництвом, створення управлінських систем з інтелектуальної власності, підготовки учнівської і студентської молоді до цієї діяльності.
Питання вдосконалення господарського механізму, економіки, науково-технічного прогресу, винахідництва і раціоналізації, планування ефективності виробництва показані в працях багатьох вчених -. економістів. Значний вклад в розроблення проблеми внесли: Л.І.Абалкін, В.П.Александрова, О.М.Алимов, М.А.Асіновський, П.Є.Бєлєнький, Є.І.Бойко, В.І.Бєлоусов, С.Й.Вовканич, С,А.Генсарук,
- І.Голіков, М.С.Герасимчук, М.І.Долішній, Д.П.Богиня, І.Дахно, М.М.Єрмошенко, С.М.Злупко, С.І.Золотько, Г.І.Калитич, Ю.М.Ка- нигін, А.Є.Котляр, А.М.Онищенко, Я.Г.Острат, В.В.Петров, І.А.Тивон- чук, А.І.Тринько, К.Ф.Таксир, Ю.Ю.Туниця, С.Л.Тарнавський,
- М.Ямпольський, Н.Б.Шаліто, О.І.Шаблій та інші, а також значний вклад в теорію економічного зростання внесли закордонні дослідники
- Є. Брінк, К.Ходкінсон, Р.Солод, Д.Френкч, С.Кузнєц і інші.
Але, не зважаючи на значні успіхи вчених у цій галузі, питання взаємодії інтелектуальної власності з елементами ринкового механізму, відносини, що виникають у процесі розвитку інтелектуальної власності як складової частини прискорення науково-технічного прогресу і підвищення ефективності виробництва в нових умовах господарювання ринкової економіки, особливо підготовки підростаючого покоління до цієї діяльності, належним чином не розкриті.
Пошук нових форм і методів підвищення ефективності винахідництва в умовах ринкової економіки є актуальним і перспективним. Сьогодні стає реальним і необхідним повернення науки до потреб суспільного виробництва, виробництва до науки. Із цього погляду, повинні бути проаналізовані і зміцнені всі ланки, поєднуючи науку, техніку і виробництво.
Вирішення цієї проблеми базується на всебічному розвитку інтелектуальної власності, у всіх галузях народного господарства, а особливо в напрямку підготовки учнівської і студентської молоді майбутніх фахівців і спеціалістів народного господарства.
Вдосконалення управління інтелектуальною власністю - раціоналізацією і винахідництвом забезпечує значний розвиток науково-технічного прогресу. Діючий до теперішнього часу в Україні механізм управління цією сферою склався в більшості стихійно, без цілеспрямованого напрямку і підготовки особистості до цієї діяльності в Україні, а з переходом до ринкових відносин змусив створити своє національне патентне відомство і, зокрема, вести підготовку учнівської молоді і студентів до засвоєння відповідних знань щодо цієї діяльності.
Для успішної практичної реалізації будь-якої народногосподарської задачі на сучасному етапі, коли в основу дальшого зростання різних форм власності покладено розвиток науково-технічного прогресу і вдосконалення господарського механізму, виникає потреба зв'язку інтелектуальної власності з елементами господарського механізму, інтенсифікації потенціалу власності трудового колективу. Такий механізм є важливою передумовою в перебудові управління винахідницькою і раціоналізаторською діяльністю, як у плані теоретичному, так і практичне використання, що має принципове значення під час створення всієї системи управління і розвитку науково-інтелектуальної власності в одному народногосподарському комплексі України, переборення колоніального наслідку минулого, вихід у перспективі на передові позиції розвитку науково-технічного прогресу і вигідний обмін науковими розробками на світовому ринку.
Таким чином, виникає протиріччя між вимогами суспільства та існуючим станом справ. Виходячи з цього, нами обрано для дослідження тему “СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНІ АСПЕКТИ ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ В СУЧАСНИХ УМОВАХ”.
Аналіз існуючих інформаційних матеріалів з інтелектуальної власності, діяльності промислових підприємств різних форм власності в ринковій економіці, існуючих навчальних програм з підготовки до цієї діяльності молоді свідчить, що :
- недостатньо розкриті теоретично і практично використанні основні положення інтелектуальної власності трудового колективу на сучасному етапі;
- нема чіткої системи із напрямків вдосконалення інтелектуальної власності в умовах ринкової економіки;
- управління виробничими процесами, неналежно управляє інтелектуальною власністю;
- технологічний напрям розвитку економіки, впровадження нових видів продукції відбувається стихійно, сповільнено, що не відповідає сучасним вимогам ринку, без врахування маркетингу, кон- курентноздатності товару на світових ринках;
- процес приватизації підприємств, створення різних форм власності не дав необхідних для швидкого розвитку суспільства та створення добробуту, результатів;
- зміст існуючих на сьогодні навчальних програм у загальноосвітніх школах, вищих навчальних закладах не відповідає вимогам сучасної економічної освіти як за обсягом, так і за якісним наповненням навчальних матеріалів економічними знаннями інтелектуальної власності.
Таким чином, актуальність проблеми дослідження визначається недостатньою теоретичною розробкою проблеми та відсутністю навчальних програм і навчальних підручників чи посібників з новою методикою вивчення інтелектуальної власності і підготовкою до цієї діяльності молоді.
Мета і завдання дослідження.
Метою дослідження є розробка теоретичних концепцій, дальший розвиток методичних, прикладних положень формування і використання інтелектуальної власності в системі виробничої і навчальної діяльності щодо встановлення різних форм власності в ринкових відносинах як важливого фактора національного відродження і розвитку України.
Предмет і об'єкт дослідження.
Предметом дослідження є соціально-економічні проблеми формування і використання інтелектуальної власності з елементами господарського механізму, підготовки підростаючого покоління до розвитку науково-технічного прогресу.
Об'єктом дослідження були вибрані промислові підприємства західного регіону, Львівської області, м. Дрогобича, загальноосвітні школи і педагогічні вузи України.
Гіпотеза дослідження полягає у припущені, що ефективність розвитку та використання інтелектуальної власності може бути підвищена якщо:
- управління інтелектуальною власністю на всіх підприємствах, різних форм власності буде основним чинником виробничо- збутової діяльності, за своїми складовими належати до організаційно-економічних систем, які істотно підвищуватимуть ефективність науково- технічного прогресу в галузях народного господарства;
- чинники, впливаючі на ефективність системи управління інтелектуальною власністю (раціоналізацією і винахідництвом) на промислових підприємствах, не дають можливості правильно та об'єктивно оцінити їх діяльність в процесі управління. Виконані дисертаційні дослідження дають основу стверджувати, що інтелектуальна власність на підприємствах, установах, закладах ефективна тільки при умові, коли вона стає органічною складовою частиною основної виробничої діяльності трудового колективу. В цьому полягає її економічна доцільність і вигода;
- ефективність інтелектуальної власності в розвитку науково- технічного прогресу в галузях народного господарства суттєво знижується внаслідок відсутності комплексної системи розвитку на- уково-інтелектуальної власності учнівської молоді і випускників вузів, майбутніх спеціалістів галузей виробництва. В якості ефективного методу підготовки молоді до розвитку інтелектуальної власності автором розроблені і впровадженні в навчальний процес загальноосвітніх шкіл і вищих навчальних закладів України навчальні програми і підручники з новим методичним підходом для вивчення блоку економічних дисциплін з розвитку інтелектуальної власності, які слід використовувати в навчальному процесі;
- перехід України до ринкової економіки вимагає кардинальних змін в трудовому вихованні школярів, розвитку таких якостей, як самостійність і підприємливість. Відповідно до цього із цим необхідно використовувати нові методи підготовки молоді до ринкової системи господарювання і самостійної трудової діяльності.
Реалізація поставленої мети та доведення гіпотези дослідження передбачили необхідним розв'язання таких завдань:
1. Проаналізувати зміст і структуру "Науково-методичних основ управління інтелектуальною власністю”, визначити суть управління інтелектуальною власністю, розкрити зміст та ефективність об'єктів інтелектуальної власності , вивчити стан проблеми на різних напрямках діяльності.
2. Науково обґрунтувати і сформувати "Основні напрямки управління інтелектуальною власністю" та висвітлити управління як економічну категорію із поєднанням інтелектуальної власності раціоналізацією і винахідництвом; показати управління інтелектуальною власністю в ринковій економіці, запропонувати раціоналізацію організації виробництва в сучасних умовах.
3. Показати "Вплив сучасних технологій, технічної інформації та патентної документації на розвиток економіки" особливості використання технологічного напрямку розвитку економіки під час створення конкурентноздатної технології і техніки; роль інформації в розвитку техніки і технології; використання джерел патентної документації в нових розробках.
4. Довести необхідність вивчення та використання "Маркетинг як механізм розвитку науково-інтелектуальної власності", та визначній суть і принципи маркетингу в діяльності підприємства; конкурен- тоздатність товару при використанні об’єктів інтелектуальної власності; патентно-правове забезпечення інтелектуальної власності в сучасних умовах.
5. Розкрити "Організаційно-економічні методи впливу приватизації на розвиток інтелектуальної власності" дати аналіз приватизованих підприємств Львівського регіону; стан і наслідки приватизації в
Дрогобицькому промисловому регіону; запропонувати шляхи та перспективи соціального розвитку Львівського регіону.
6. Запропонувати нові підходи в підготовці молоді, випускників вузів до вивчення інтелектуальної власності та "Економічне виховання як. основа формування готовності молоді до самостійної трудової діяльності" показати концепцію молодь та проблеми інтелектуалізації суспільства; проблеми підготовки молоді до самостійної трудової діяльності; психолого-педагогічні аспекти підготовки молоді до вибору професії в сучасних умовах.
Методологія і методи дослідження.
Теоретичною і методологічною основою дослідження послужили теоретичні досягнення економічної теорії, інформації, соціології і соціальної психології, психоло- го-педагогічні основи управлінської діяльності, патентознавства і права, законодавчі і нормативні акти Парламенту і Уряду України, праці вітчизняних і закордонних учених в галузі науково-технічного прогресу. Фундаментальні положення системного аналізу, методики експертних оцінок, аналіз використання економічних і соціальних факторів науково-технічного прогресу, мотиваційний механізм творчої активності склали основу засобів і методів даного дослідження, визначили міждисциплінарний до нього підхід.
В процесі дослідження використані роботи вітчизняних і закордонних учених по теорії і практиці науково-технічного прогресу і техніко-економічних досліджень промислових підприємств, загальноосвітніх шкіл і вищих навчальних закладів. Виконані при безпосередній участі автора, наукові розробки, а також результати впровадження винаходів, раціоналізаторських пропозицій, багатьох методичних рекомендацій, навчальних програм, посібників, підручників, які створювалися в процесі виконання даної роботи для практичного використання.
Під час дослідження використовувались методи порівняння, групування, логічного, статистичного і техніко-економічного аналізу діяльності підприємств і навчальних закладів, а також інші фактичні матеріали, необхідні для аналізу і вирішення поставлених задач.
Наукова новизна роботи полягає у:
- обгрунтуванні теоретичних, методичних і організаційних основ розвитку інтелектуальної власності, підготовки учнівської і студентської молоді в умовах переходу до ринкової економіки. Вона виражена в наступному:
- вперше введено і дано визначення потенціалу "технічної власності трудового колективу";
- запропонована система організації, удосконалення управління інтелектуальною творчістю в розвитку раціоналізації і винахідництва на підприємстві;
- дано нове визначення "ноу-хау" і "інжінірінг", як продуктів інтелектуальної власності;
- розроблено методику технологічного напрямку розвитку економіки під час створення конкурентноздатної технології і техніки у галузях народного господарства;
- вперше із новим підходом дається організаційно-економічний метод впливу приватизації на розвиток інтелектуальної власності;
- визначенні наукових основ та створенні інноваційних технологій і методів підвищення ефективності підготовки студентів з блоку економічних дисциплін для інтелектуальної власності.
- вперше виявлені можливостей та обґрунтуванні умов організації поглибленого вивчення студентами педагогічних університетів курсу "Патентознавство" ;
- розроблено нові підходи вивчення маркетингу у вищих навчальних закладах України та розроблено для цього навчальні програми, посібники, підручники, методичні рекомендації з маркетингу, які пов'язані із підготовкою молоді до розвитку інтелектуальної власності;
- вперше розкрито економічний механізм впливу цінової системи, фінансів та податків на розвиток інтелектуальної власності;
- вперше розроблена навчальна програма і підручник для учнів ліцеїв, коледжів, гімназій та загальноосвітніх шкіл з курсу "Основи економічних знань";
- вперше розроблена навчальна програма і підручник з патентоз- навства для студентів вищих навчальних закладів.
Практична цінність і реалізація дослідження заключається в застосуванні економічного механізму, що дозволяє вирішувати питання організації, планування і стимулювання потенціалу інтелектуальної власності в конкретних умовах виробництва, забезпечуючи використання значних резервів зростання кінцевих результатів господарської діяльності.
Методичні розробки, розроблені автором, знайшли застосування на підприємствах Львівської області, винаходи і раціоналізаторські пропозиції впроваджені на промислових підприємствах України і Росії (див. додатки).
Навчальні програми для учнів 10-11 класів "Основи підприємницької діяльності" (інформаційний збірник Міністерства
освіти України №1, 1993 р.), розроблені при безпосередній участі автора, використовуються в школах України.
Навчальна програма "Основи економічних знань" для учнів ліцеїв, коледжів, гімназій та загальноосвітніх шкіл, використовуються в школах України. Розроблений підручник по даній програмі на Міжнародному Фонді "Відродження" за результатами 2-го туру конкурсу одержав 1-й грант ( див. додаток).
Навчальна програма з "Маркетингу" для студентів вищих навчальних закладів (рекомендовано Інститутом педагогіки АПН України ) за редакцією автора, використовується у вищих навчальних закладах України. Розроблені посібники: "Основи сучасного маркетингу". - Київ, 1992 р; "Маркетинг для менеджера". - Стрий, 1993 р., підручник "Маркетинг". - Львів, 2000 р. - рекомендовані Академією педагогічних наук України та використовуються у вищих навчальних закладах (див. додаток).
Навчальна програма "Основи наукової інформації" для вищих освітніх закладів, та підручник, виданий за даною програмою (рекомендовано Міністерством освіти України) використовується вищими навчальними закладами України (див. додаток).
Навчальна програма "Патентознавство" та розроблений по даній програмі підручник (Рекомендовано АПН України) використовуються у вищих навчальних закладах (див. Додаток).
Навчальна програма "Промисловий маркетинг" для вищих закладів освіти, та навчальний підручник, Промисловий Маркетинг - виданий за даною програмою (рекомендовано Міністерством освіти України) використовується вищими навчальними закладами України (див.додаток).
Навчальний посібник "Маркетинг для сфери послуг" для вищих навчальних закладів освіти (рекомендовано Міністерством освіти України), та навчальний посібник, виданий за даною програмою використовується вищими навчальними закладами України .
Методичні розробки: "Основи раціоналізаторської і ви
нахідницької роботи". - 1990 р; "Промислові зразки". - 1991 р; "Товарні знаки”. - 1992 р. знайшли відображення в новому патентному законодавстві про правову охорону об’єктів промислової власності в Україні.
В процесі роботи по даній проблемі результати дослідження були використані під час підготовки методичних рекомендацій, навчальних програм, статей, посібників, підручників і наукових доповідей на науково-технічних, педагогічних конференціях по проблемах розвитку технічної власності, підготовки учнівської молоді і студентів педагогічних вузів до ринкової системи господарювання.
Вірогідність одержаних даних і зроблених висновків забезпечується методологічною обґрунтованістю вихідних позицій дослідження, застосуванням взаємодоповнюючих методів, що відповідають меті та завданням роботи; кількісною обробкою та якісним аналізом результатів експерименту, апробацією їх у процесі впровадження розробок автора в практику діяльності підприємств та навчальних закладів.
Особистий внесок автора полягає у теоретичній розробці та обґрунтуванні основних ідей і положень досліджуваної проблеми; безпосередній організації, розробці і проведенні експериментальних робіт, консультуванні та забезпеченні методичними матеріалами викладачів та студентів, учнівську молодь в процесі досліджень даної проблеми.
Апробація і реалізація результатів дослідження.
Основні положення дослідження були викладені і знайшли висвітлення на конференціях, семінарах: "Розвиток науково-технічної власності трудящих" (Дрогобич, 1984, 1987, 1988 p.p.); "Організація і управління підвищення ефективності раціоналізації і винахідництва на промисловому підприємстві" (Львів, Інститут економіки АН України, 1989 p.); "Розвиток винахідництва і раціоналізації у вищих та середньо- спеціальних закладах" (Івано-Франківськ, 1991 p.); "Матеріальне і моральне стимулювання авторів винаходів і раціоналізаторських пропозицій в галузі медицини", (Трускавець, 1991 p.); "Підготовка студентів педінституту до організації продуктивної праці", (Кривий Ріг, 1992 p.); "Формування готовності учнів до самостійної трудової діяльності" (Київ, НДІ педагогіки, 1992р.); "Формування економічного мислення у дітей молодшого шкільного віку" (Рівне, 1993 p.); "Основи економічних знань - як фактор підготовки учнівської молоді до ринкової економіки" (Дрогобич, 1994 p.); "Науково-методичні основи управління технічною творчістю" (Дрогобич, 1995 p.); "Особливості управління раціоналізаторством і винахідництвом в ринковій економіці" (Львів, 1996 p.).
Результати дослідження знаходили втілення в наукових статтях, які опубліковувались в журналах: "Економіка України" ( 81, 101); "Рідна школа" [79, 80, 108,112,116,123]; "Інформація і ринок" [102,122,124,125]; "Обмен производственно-техническим опьітом" [242], "Державний бюлетень про приватизацію" [18, 19 ]; "Молодь і ринк" [69, 70, 71, 72, 76, 77, 78]; "Актуальні проблеми економіки [ 69, 70, 71, 72, 73 ] та газетних статтях Львівського регіону.
Публікація результатів дослідження. По даній проблематиці, яка досліджується, опубліковано більше 170 робіт, де автору належить 90,5 аркушів, в тому числі: монографії, посібники, підручники, 50 статей, брошури, методичні рекомендації, 20 авторських свідоцтв.
У виробництво впроваджено 8 авторських свідоцтв, більше 120 раціоналізаторських пропозицій, що дало економічний ефект 577 тис. крб.
Автор вдячний рецензентам вельмишановним докторам економічних наук, професорам пану Степану Вовканичу, пану Івану Ми- хасюку і пану Віктору Сидоренку за цінні поради під час підготовки рукопису до видання. Щиру подяку складає автор науковому редактору видання щиро шановному доктору економічних наук, професору пану Євгену Бойку за цінні поради підготовки рукопису і проведення дослідження даної проблеми.
Автор матеріалу: М.В. Вачевський
Автор: admin от 25-01-2013, 22:43, Переглядів: 3208