Українська мова та література: навчально-практичний довідник В.М. Терещенко читати онлайн
Рік видання: 2012
Автор: В.М. Терещенко
Технічна інформація:
Т35 Українська мова та література. Навчально-практичний довідник / В. М. Терещенко.— X. : Торсінг плюс, 2012.— 384 с. : іл. ISBN 978-617-030-468-1.
Передусім цей довідник стане в пригоді усім учням старших класів загальноосвітніх навчальних закладів для підготовки до уроків, державної підсумкової атестації, зовнішнього незалежного тестування, адже зміст книги відповідає чинній програмі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України з рідної (української) мови для середньої загальноосвітньої школи, Програмі зовнішнього незалежного оцінювання з української мови і літератури, програмам державної підсумкової атестації з української мови та літератури.
Читати онлайн навчально-практичний довідник з української мови та літератури:
Зміст
Частина 1. Українська мова
2.2. Система звуків української мови
2.3. Склади в українській мові
2.5 Фонетичні явища. Асиміляція звуків
3.1 Орфографія, графіка. Принципи орфографії
3.2 Алфавіт і діактричні знаки
3.3.1 Орфографічні правила. Правила чергування
3.3.2 Правила уживання м'якого знака
3.3.3 Правила уживання апострофа в українських словах
3.3.4 Правопис слів іншомовного походження
3.4 Орфографічні правила, які не мотивовані фонетичною специфікацією мови
5. Лексикологія
5.1. Лексика з погляду значення: синоніми, антоніми, омоніми, пароніми
5.2 Українська лексика з погляду походження
5.3 Поділ лексики з погляду активності її вживання
5.4 Українська мова з погляду сфер вживання
5.5 Українська лексика з погляду стилістичної маркованості
6. Фразеологія
6.1. Типи фразеологічних одиниць
6.2. Класифікації фразеологічних одиниць
б.З. Системні відношення у фразеології
7.1 Морфологія. Загальні підстави виділення частин мови
7.2.1. Іменник
7.2.2 Прикметник
7.2.3 Числівник
7.2.4 Займенник
7.2.5 Дієслово
7.2.6. Прислівник
7.3. Вигук як особлива частина мови
8.1 Синтаксис, пунктуація: словосполучення й речення
8.3. Складне синтаксичне ціле й абзац
8.4. Способи передачі на письмі чужого мовлення (пряма та непряма мова)
8.5. Пунктуаційні знаки
10. Стилістика
Частина 2. Українська література
Теорія літератури:
1.1 Роди літератури
1.2. Жанри літератури
1.3. Зміст і форма художнього твору
1.4. Системи віршування
Історія літератури:
1. Художні методи, напрями та течії літератури
2. Культурно-мистецькі об'єднання й літературні угруповання в Україні
Усна народна творчість
- «Ой Морозе, Морозенку» - аналіз твору, критика
- «Чи не той то Хміль» - аналіз твору, критика
- Маруся Чурай «Віють вітри» - аналіз твору, критика
- Маруся Чурай «Засвіт встали козаченьки» - аналіз твору, критика
- «Бондарівна» - аналіз твору, критика
- «Дума про Марусю Богуславку» - аналіз твору, критика
Література
- «Слово про похід Ігорів» - аналіз твору, критика
- «Повість минулих літ» - аналіз твору, критика
- Григорій Сковорода «Всякому місту — звичай і права»
- Григорій Сковорода «De libertate» («Про свободу») - аналіз твору, критика
- Григорій Сковорода «Бджола та Шершень» - аналіз твору, критика
- Іван Петрович Котляревський «Енеїда», «Наталка Полтавка» - аналіз твору, критика
- Григорій Квітка-Основ'яненко «Маруся» - аналіз твору, критика
- Марко Вовчок «Максим Гримач» - аналіз твору, критика
- Тарас Григорович Шевченко «Катерина», «До Основ'яненка», «Гайдамаки», «Сон» («У всякого своя доля»), «Кавказ», «І мертвим, і живим...», «Заповіт» - аналіз твору, критика
- Пантелеймон Куліш «Чорна Рада (Хроніка 1663 року)» - аналіз твору, критика
- Іван Нечуй-Левицький «Кайдашева сім'я» - аналіз твору, критика
- Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» - аналіз твору, критика
- Іван Карпенко-Карий «Мартин Боруля» - аналіз твору, критика
- Іван Якович Франко - Гімн, Чого являєшся мені у сні, Мойсей - аналіз твору, критика
- Михайло Коцюбинський «Intermezzo» - аналіз твору, критика
- Василь Стефаник «Камінний хрест» - аналіз твору, критика
- Ольга Кобилянська «Земля» - аналіз твору, критика
- Леся Українка - Contra Spem Spero (Без надії сподіваюсь), Лісова пісня - аналіз твору, критика
- Олександр Олесь «Чари ночі», «О слово рідне! Орле скутий!» - аналіз твору, критика.
- Павло Тичина «Ви знаєте, як липа шелестить...», «Арфами, арфами...», «О панно Інно» - аналіз твору, критика
- Микола Вороний «Блакитна Панна» - аналіз твору, критика
- Богдан-Ігор Антонич «Різдво» - аналіз твору, критика
- Максим Рильський «Молюсь і вірю...» - аналіз твору, критика
- Володимир Винниченко «Момент (Із оповідань тюремної Шехерезади)» - аналіз твору, критика
- Микола Хвильовий «Я (Романтика)» - аналіз твору, критика
- Валер'ян Підмогильний «Місто» - аналіз твору, критика
- Остап Вишня «Моя автобіографія», «Сом» - аналіз твору, критика
- Юрій Яновський «Вершники», «Подвійне коло», «Шаланда в морі» - аналіз твору, критика
- Микола Куліш «Мина Мазайло» - аналіз твору, критика
- Олександр Довженко «Україна в огні», «Зачарована Десна» - аналіз твору, критика
- Володимир Сосюра «Любіть Україну» - аналіз твору, критика
- Андрій Малишко «Пісня про рушник» - аналіз твору, критика
- Василь Симоненко «Лебеді материнства» - аналіз твору, критика
- Олесь Гончар «За мить щастя» - аналіз твору, критика
- Григір Тютюнник «Три зозулі з поклоном» - аналіз твору, критика
- Василь Стус «Як добре те, що смерті не боюсь я», «О земле втрачен ...
- Євген Маланюк «Стилет чи стилос?» - аналіз твору, критика
- Іван Драч «Балада про соняшник» - аналіз твору, критика
- Ліна Костенко «Страшні слова, коли вони мовчать», «Українське альфреско», «Маруся Чурай» - аналіз твору, критика
- Іван Багряний «Тигролови» - аналіз твору, критика, короткий зміст
Передмова до довідника
У сучасних умовах розвитку українського суспільства актуальним є завдання формування високої мовленнєвої та загальнокультурної компетенції громадян.
Пропонований навчально-практичний довідник може прислужитися кожному, хто поставить за мету підвищити рівень володіння українською мовою й розширити уявлення про українську літературу, адже за своєю сутністю книга є довідником зі словесності, поєднавши матеріали і з мови, вивчення якої сприятиме підвищенню мовленнєвої культури, і з літератури, вивчення якої на основі ґрунтовного знання мови здатне забезпечити підвищення загальнокультурної компетенції особистості.
Довідник чітко структурований, щоб забезпечити легке орієнтування в ньому й ефективне вивчення чи повторення матеріалів із мови та літератури. Він складається з двох частин — «Теорія і практика» та «Тест у форматі ЗНО». У кінці довідника подано відповіді до практичних вправ, тестових завдань, тренувального тесту та алфавітний покажчик основних мовознавчих і літературознавчих термінів і понять.
Частина «Теорія і практика» містить два розділи: «Українська мова» й «Українська література».
Перший — «Українська мова» — репрезентує теоретичний матеріал з усіх розділів мовознавства («Фонетика», «Орфоепія», «Орфографія», «Графіка», «Лексикологія», «Фразеологія», «Морфеміка», «Словотвір», «Морфологія», «Синтаксис», «Пунктуація», «Лінгвістика тексту», «Стилістика») за основними темами. Теоретичні відомості подаються лапідарно (часто в схемах і таблицях) з особливою увагою до головних мовних явищ і закономірностей, а також складних питань, що стосуються відповідної теми, і винятків. В окремих випадках пропонуються цілком життєві практичні поради щодо того, як легко вивчити й запам’ятати те або те правило чи зрозуміти певну закономірність.
Особливістю довідника в цьому розділі є те, що при викладі теоретичного матеріалу цілеспрямовано провадиться думка про важливість вивчення мови крізь призму розуміння її як цілісної ієрархічної рівневої системи, де одиниці попереднього рівня є «будівельним матеріалом» для творення одиниць наступного, де кожен рівень (від звукового до реченнєвого) орієнтований на мовлення, на створення тексту (усного й писемного) як реалізації мови на практиці. Варто звернути увагу також на те, що в довіднику в підрозділі «Стилістика» подано стислу інформацію про власне висловлення як своєрідний стилістичний різновид тексту на ЗНО. (Усебічну характеристику цього різновиду тексту можна знайти в посібнику автора — «Власне висловлення. Як написати твір», написаному в співавторстві з Т.О. Хоменко (X. : ФОП Марков Д.В., 2010. — 160 с.)).
Другий розділ «Українська література» містить теоретичний матеріал щодо основних літературознавчих понять і термінів, історії розвитку літератури крізь призму методів, напрямів і течій, а також інформації про твори української літератури, що входять до переліку обов’язкових на зовнішньому незалежному тестуванні.
Особливістю довідника в цьому розділі, яка суттєво вирізняє його з-поміж безлічі наявних на сьогодні довідкових джерел, є ге, що інформація про твори подається відповідно до уніфікованого переліку позицій, а саме: «прізвище, ім’я, ім’я по батькові автора» («псевдонім» або «ім’я-перифраз»), «роки життя митця», «назва твору», «історія написання», «рік створення», «збірка», «напрям», «течія», «рід», «жанр», «тематичний різновид жанру», «тема», «ідея», «мотиви», «образи: людей, міфологічних істот, природи, предметів і явищ», «символічні образи», «час подій», «місце подій», «композиція (сюжет)» або «композиція (зміст)», «художні засоби виразності», а для поетичних, крім цього, — «система віршування», «віршовий розмір», «строфа», «римування». Зрозуміло, матеріали про художні твори не претендують на вичерпність (адже літературний твір є цілісністю, яку не можна розкласти по поличках, не втративши її «аромату»), їх завдання — актуалізувати у свідомості користувача вже наявну інформацію про митця та його твір (нагадати основні факти про письменника й твір; реконструювати зміст тексту за образами, подіями, опорними фразами, словами; звернути увагу на основні формальні особливості тексту).
Після теоретичних матеріалів із мови й літератури в довіднику подаються тематичні практичні й тестові завдання. Тестові завдання містять по чотири варіанти відповіді, одна з яких правильна. Кількість тестових завдань після тем достатня для швидкого визначення рівня й глибини засвоєння теоретичної інформації.
Друга частина довідника «Тест у форматі ЗНО» містить один тест, що відповідає специфікації й програмовим вимогам до тестів ЗНО. Виконання цього тесту на початку й у кінці роботи над матеріалами довідника може унаочнити різницю між початковим і вихідним рівнями володіння українською мовою й літературою. Перед тестом вміщено характеристику тесту ЗНО та критеріїв його оцінювання. Ця інформація допоможе сформувати уявлення про специфіку тестів й підготувати до ефективної роботи з ними в умовах реальних тестувань.
Правильність виконання тематичних тестових завдань і практичних вправ, а також тестів у форматі ЗНО можна перевірити, звернувшись до блоку з відповідями, що вміщений у кінці книги.
Для зручності й прискорення пошуку потрібних теоретичних матеріалів у довідник включено алфавітний предметний покажчик, куди винесено найважливіші терміни й поняття з указівкою на сторінку, де пропонується їх визначення.
Насамкінець варто наголосити, що бажання підвищити мовленнєву й загальнокультурну компетенцію, а також важка (!) належно організована робота з теоретичними й практичними матеріалами довідника здатні забезпечити високий результат, зокрема успішне виконання тесту з української мови та літератури — єдиного загальнообов’язкового тесту на ЗНО. Тож бажаю всім, хто звернеться до цієї книги, одного — знайти бажання й сили для самовдосконалення!
Автор
Мітки: довідник українська мова та література, посібник за весь курс ЗНО з мови та літератури, повний довідник укр мови та літератри до ЗНО, посібник для підготовки до ЗНО з укр мови та літ-ри читати онлайн
Автор: admin от 23-08-2014, 12:47, Переглядів: 151023