Народна Освіта » Історія України » § 20. Практичне заняття: Про кого і про що розповідає історія рідного краю

НАРОДНА ОСВІТА

§ 20. Практичне заняття: Про кого і про що розповідає історія рідного краю

1.    Як дослідити історію рідного краю.

2.    З якими історичними діячами та подіями пов’язана історія вашого краю.

Як дослідити історію рідного краю

Окрім історії континентів, країн і народів, існує окремий розділ історичної науки, який називається краєзнавство, або історія рідного краю. Ця історія розпочинається за дверима вашої оселі і розповідає про людей, події та місця, пов’язані з невеликим географічним простором — вашим рідним краєм, та історією місцевої спільноти людей. Краєзнавство досліджує біографії окремих людей та історію сімей, історію пам’яток культури, історію певного місця — наприклад будинку чи вулиці. При цьому дослідники використовують усі історичні джерела: археологічні знахідки і речові пам’ятки, письмові документи, усні перекази тощо.

Знайдіть на карті, розміщеній на форзаці, ваш край. Як він позначений на карті (область, район, місто, село, селище)? Поруч з адміністративними існують історико-географічні назви: Полісся, Покуття, Слобожанщина, Поділля, Донбас тощо. До якого регіону належить ваш край?

Об’єднайтеся у декілька груп та організуйте дослідження за такими напрямами:

2)    Як ваш край називався у давнину? Чи збереглася ця назва? Якими були кордони та державна належність вашого краю у різні періоди історії України?

3)    Чи є герб у вашого краю? Що він означає та коли був створений? Дослідіть його, скориставшись ознаками, наведеними нижче.

Ознайомтеся з інформацією про герби та геральдику. Які частини герба є обов’язковими?

Багаті знатні родини та міста прагнули мати певні символи, які вирізняли б їх від інших. Так з’вилися герби. Існують герби державні й земельні (територіальні), а також родинні і професійні. Герби розміщують на знаменах, печатках, монетах, використовують як знаки

Герб (з німецької та польської— «спадок») — це емблема, яка у вигляді певних символів відображає події і традиції родини або території.

 

власності на архітектурних спорудах, на зброї, на посуді, у рукописах тощо.

Історична наука, що вивчає герби, — геральдика, досліджує герби за кількома ознаками:

•    форма: трикутна, овальна, квадратна, прямокутна з видовженим загостренням внизу тощо;

•    кольори: чорний, блакитний, червоний, пурпуровий, зелений;

•    лінії та фігури: вертикальні та діагональні перехрещення;

•    наявність елементів чи зображень рослин, тварин, птахів тощо.

На гербах можна побачити девізи — висловлювання власників гербів про те, що для них має найважливіше значення. Наприклад, на гербі одного шотландського лицаря був напис «Виконати чи померти».

Представте результати своєї роботи у класі, на загальношкільно-му заході, батькам, громаді тощо. Це може бути невелика стаття в місцевій газеті, слайд-презентація, шкільна стіннівка тощо.

З якими історичними діячами та подіями пов’язана історія вашого краю

Здійсніть дослідження історії рідного краю, скориставшись знаннями, які ви отримали під час вивчення розділу 2.

Дослідження виконайте за такими етапами:

1)    Підготовча робота, пошук інформації.

2)    Організована екскурсія.

3)    Оформлення результатів дослідження.

4)    Презентація роботи.

Разом обговоріть та оберіть тему спільного дослідження за таким прикладом:

•    Оберіть певний період історії України та дізнайтеся, які події того часу пов’язані з вашим краєм. Наприклад, які битви тут відбувалися, які міста були закладені, які нові споруди з’явилися.

•    Визначте, діяльність яких людей пов’язана з історією вашого краю. Оскільки таких історичних діячів чимало, то можна організувати групу, що вивчатиме творчий шлях діячів культури (художників, композиторів, письменників, вчених); інша група досліджуватиме діяльність громадських чи релігійних історичних осіб вашого краю, полководців, визначних державних діячів та ін.

•    Дослідіть, як історія краю представлена у будинках, храмах, меморіальних місцях, пам’ятниках, місцевих промислових і господарських об’єктах (заводи, фабрики, електростанції, дороги).

Перевірте себе

Разом із учителем та однокласниками вируште на екскурсію. Стисло запишіть результати дослідження у зошит. Оберіть форму звіту за результатами дослідження під час екскурсії: виставка малюнків, фотовиставка, класна газета, фільм тощо. Об’єднайтесь у групи відповідно до обраних тем чи напрямів дослідження і підготуйте звіт. На наступних уроках презентуйте результати своєї роботи учням інших класів чи батькам.

Також можна підготувати невелику статтю до місцевої газети, слайд-презентацію, шкільну стіннівку тощо.

Завершіть речення:

«Сьогодні я дізнався (дізналася)...»

«На цьому уроці я навчився (навчилася)...» «Тепер я думаю, що...»

 

Це матеріал з підручника Історія України 5 клас О.І. Пометун

 

Категорія: Історія України

Автор: admin от 31-01-2014, 10:57, Переглядів: 9999